DROPS / 69 / 7

DROPS 69-7 by DROPS Design

Pitsineuleinen jakku jossa 3/4 hihat ”Cotton Viscose” ja ”Safran” langoista

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Drops 69-7
Koko: S – M – L – XL
Langanmenekki: Safran, 100 % puuvillaa, 50 g = n. 160 m.
200-250-250-300 g nro 26, harmaanvihreä.
sekä: Cotton Viscose, 54 % puuvillaa, 46 % viskoosia, 50 g = n. 110 m.
300-350-350-400 g nro 12, merenvihreä.

DROPS Puikot nro 4,5 ja 5,5.
DROPS Virkkuukoukku nro 4.
Neuletiheys: 16 s x 20 krs sileää yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran) puikoilla nro 5,5 = 10 x 10 cm.
DROPS Helmiäisnappi (522): 3 kpl.

Lankavaihtoehdot:
HUOM! Lankavaihtoehtoja käytettäessä, ota huomioon lankojen eri menekki. Muista että puikko nro on ainoastaan suositus!

Korvaa toinen lanka yhdellä langalla:
* Camelia, 100 % puhdasta uutta villaa, Superwash, 50 g = n. 175 m.
* Silke-Tweed, 52 % silkkiä, 48 % lampaanvillaa, 50 g = n. 200 m.

Tai korvaa molemmat langat yhdellä langalla:
* Paris, 100 % puuvillaa, 50 g = n. 75 m.
* Alaska, 100 % puhdasta uutta villaa, 50 g = n. 75 m

Kavennusvinkki (koskee pääntietä): Kaikki kavennukset tehdään oikealta puolelta. Tee kavennukset 3:en reuna-s:n sisäpuolella, neulo reuna-s:t näin reunasta lähtien: 1 s ainaoikeaa, 1 o, 1 n. Jatkossa tehdään 2:hta erilaista kavennusta, reiällinen ja reiätön kavennus.

1. kav. = reiällinen kavennus: Kavenna näin 3 s ennen reuna-s:ita: 1 langankierto, 3 s oikein yhteen. Kavenna näin reuna-s:iden jälkeen: nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto.

2. kav. = reiätön kavennus: Kavenna näin 2 s ennen reuna-s:ita: 2 s oikein yhteen. Kavenna näin reuna-s:iden jälkeen: nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 oikein, vedä nostettu s neulotun yli.

Oikea etukappale: Luo puikoille nro 4,5 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran) 36-40-43-46 s (sis. 1 reuna-s sivussa ja 1 etureuna-s kohti keskietua). Neulo 4 krs ainaoikeaa, vaihda puikkoihin nro 5,5. Jatka neulomalla sileää, mutta neulo 3 s etureunasta lähtien näin (oikealta puolelta katsottuna): 1 s ainaoikeaa, 1 o ja 1 n. Tarkista Neuletiheys! Kiinnitä merkkilanka 16-17-18-19 s:n päähän etureunasta. Kun työn korkeus on 4-5-6-7 cm, neulo merkkilangan jälkeen näin – työn oikealta puolelta katsottuna: 2 s oikein yhteen, 1 langankierto (neulo jäljellä olevilla s:illa sileää), toista jatkossa joka 4. krs yht. 5 kertaa = 5 reikää. Samanaikaisesti kun työn korkeus on 5-6-7-8 cm, kavenna merkkilangan oikealla puolella 2 s tasavälein – työn oikealta puolelta katsottuna. Toista kavennus kun työn korkeus on 9-10-11-12 cm ja 13-14-15-16 cm = 30-34-37-40 s. Kun 5. reikä on neulottu, neulo M.1:n mukaan niin, että mallineule on samanlainen reikärivin molemmin puolin. Kun M.1 on valmis, neulo 4 reikää toistensa yläpuolelle korkeussuunnassa – neulo reiät samalla tavalla kuin neuloit M.1:n alapuolella olevat reiät. Jatka sitten neulomalla sileää lopulliseen mittaan asti (neulo etureunan 3 s kuten aiemmin). Samanaikaisesti kun työn korkeus on 17-18-19-20 cm, lisää merkkilangan vasemmalla puolella 2 uutta s tasavälein – työn oikealta puolelta katsottuna. Toista lisäys kun työn korkeus on 22-23-24-25 cm ja 27-28-29-30 cm = 36-40-43-46 s.

Lue koko seuraava katkelma ennen kuin neulot!

Kun työn korkeus on 33-34-36-37 cm, päätä sivussa kädentietä varten 3 s. Päätä sitten kädentietä varten joka 2. krs: 0-1-2-3 x 2 s ja 3-4-5-5 x 1 s. Samanaikaisesti kun työn korkeus on 34-35-36-37 cm, kavenna 3:en etureuna-s:n sisäpuolella pääntietä varten – katso kavennusvinkki. Toista jatkossa 1. ja 2. kavennus joka 2. krs yht. 9-9-9-9 kertaa. Tee sitten ainoastaan 1. kavennus joka 4. krs yht. 3-3-4-4 kertaa. Olet nyt kaventanut 12-12-13-13 s pääntietä varten ja 6-9-12-14 s kädentietä varten = 18-19-18-19 s jäljellä olalla. Jatka neulomista ja neulo samalla joka 4. krs:lla 1 reikä muiden yläpuolella pääntien reunaa pitkin – neulo näin (etureunasta lähtien): 1 s ainaoikeaa, 1 o, 1 n, nosta 1 s oikein neulomatta, 1o, vedä nostettu s neulotun yli, 1 langankierto. Päätä s:t kun työn korkeus on 52-54-56-58 cm.

Vasen etukappale: Neulo kuten oikea, mutta tee kavennukset vastakkaisessa reunassa, neulo lisäksi reikärivi merkkilangan oikealla puolella. Kun pääntien kavennukset ovat valmiit, neulo reiät näin (5 s ennen keskietua): 1 langankierto, 2 s oikein yhteen, 1 n, 1 o, 1 s ainaoikeaa. Päätä s:t kun työn korkeus on 52-54-56-58 cm.

Takakappale: Luo puikoille nro 4,5 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran) 70-78-84-90 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 4 krs ainaoikeaa. Vaihda puikkoihin nro 5,5 ja jatka neulomalla sileää. Kun työn korkeus on 5-6-7-8 cm, kavenna 4 s tasavälein krs:lla. Toista kavennus kun työn korkeus on 9-10-11-12 cm ja 13-14-15-16 cm = 58-66-72-78 s. Kun työn korkeus on 17-18-19-20 cm, lisää 4 s tasavälein krs:lla. Toista lisäys kun työn korkeus on 22-23-24-25 cm ja 27-28-29-30 cm = 70-78-84-90 s. Kun työn korkeus on 33-34-36-37 cm, päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten kuten etukappaleessa = 58-60-60-62 s. Kun työn korkeus on 50-52-54-56 cm, päätä keskimmäiset 20-20-22-22 s – päätä nurjalta puolelta oikein silmukoin. Päätä vielä seuraavalla krs:lla kohti pääntietä 1 s – katso kavennusvinkki ja 2. kav. = 18-19-18-19 s jäljellä kummallakin olalla. Päätä s:t kun työn korkeus on 52-54-56-58 cm.

Hiha: Luo puikoille nro 4,5 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran) 38-38-44-44 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 4 krs ainaoikeaa, vaihda puikkoihin nro 5,5 ja neulo 3 krs sileää. Neulo sitten kaikilla s:illa paitsi reuna-s:illa M.1:n mukaan. Kun M.1 on valmis, neulo sileää neuletta lopulliseen mittaan asti. Samanaikaisesti kun työn korkeus on 7 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s yht. 9-11-8-9 kertaa: kooissa S ja L: vuorotellen joka 6. ja joka 7. krs. koossa M: joka 5. krs. koossa XL: vuorotellen joka 5. ja joka 6. krs = 56-60-60-62 s. Kun työn korkeus on 37-35-34-33 cm, päätä hihanpyöriötä varten kummassakin reunassa joka 2. krs: 1-1-1-1 x 3 s, 2-2-2-2 x 2 s, 2-4-5-6 x 1 s, 2-2-2-2 x 2 s ja 1-1-1-1 x 3 s. Päätä s:t, työn korkeus on n. 45-45-45-45 cm.

Viimeistely: Ompele olkasaumat. Kiinnitä hihat ja ompele hiha- sivusaumat yhden reuna-s:n sisäpuolelta. Virkkaa koukulla nro 4 ja yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran). Virkkaa 1 krs ks:ita pääntien ympäri ja alas pitkin molempia etureunoja – älä virkkaa liian kireästi pääntiessä – virkkaa samalla oikeaan etureunaan 3 napinläpisilmukkaa näin yläreunasta lähtien: 1 ks, 3 kjs, kiinnitä ks:lla 1 cm alempana, toista 2 kertaa 6. cm:n välein. Virkkaa ps:ita ylös pitkin etureunaa ja virkkaa jokaiseen napinläpisilmukkaan 3 ks. Kiinnitä napit.

Hartiahuivi

Koko: Leveys ylimpänä: n. 160 cm,
Pituus keskeltä takaa: n. 90 cm.
Langanmenekki: GARNSTUDIO:n Vienna, 90 % mohairia, 10 % polyesteria, 50 g = n. 95 m.
150 g nro 16, sammalvihreä

DROPS Puikot nro 15.
Neuletiheys: 6 s x 7 krs sileää puikoilla nro 15 = 10 x 10 cm.

Mallineule: Katso ruutupiirros – M.1, piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

Hartiahuivi: Luo puikoille nro 15 Vienna-langalla 5 löyhää s. Neulo M.1:n mukaan – 1. krs = nurja puoli. Tarkista neuletiheys! Jatka lisäyksiä samalla tavalla piirroksen jälkeen – ts. tee 1 langankierto 2:en reuna-s:n sisäpuolella kolme kertaa, sitten 2 langankiertoa kerran, ensimmäinen 2:en s:n sisäpuolella ja toinen 3:en s:n sisäpuolella. HUOM: Huolehdi koko ajan siitä, että mallineule käy yksiin. Neulo kunnes huivin leveys on n. 160 cm – huivi on nyt n. 90 cm:n pituinen keskeltä takaa.

Vartalonmyötäinen toppi ”Cotton Viscose” ja ”Safran” langoista

Koko: S – M – L – XL
Langanmenekki: Safran, 100 % puuvillaa, 50 g = n. 160 m.
150-150-200-200 g nro 26, harmaanvihreä
sekä: Cotton Viscose, 54 % puuvillaa, 46 % viskoosia, 50 g = n. 110 m.
200-200-250-250 g nro 11, khakinvihreä

DROPS Puikot nro 4,5 ja 5,5.
Neuletiheys: 16 s x 20 krs sileää yhdellä langalla kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran) puikoilla nro 5,5 = 10 x 10 cm. Muista että puikko nro on ainoastaan suositus!

Ainaoikeinneule (edestakaisin puikoilla):
1. krs: Oikein, 2. krs: Oikein.

Neulomisvinkki: Jos kavennuksia tehdään kuten selitetään etukappaleessa, etukappaleen kumpaankin reunaan tulee 13 reikää. Jos reikiä ei haluta, tehdään kavennukset kuten takakappaleessa.

Kavennusvinkki (koskee kädenteitä + pääntietä):
Kaikki kavennukset tehdään oikealta puolelta.
Tee kavennukset 3:en reuna-s:n sisäpuolella, neulo reuna-s:t näin reunasta lähtien (oikealta puolelta katsottuna):
1 s ainaoikeaa, 1 o, 1 n.
Jatkossa tehdään 2:hta erilaista kavennusta, reiällinen kavennus ja reiätön kavennus.

1. kav. = reiällinen kavennus: Kavenna näin 3 s ennen reuna-s:ita: 1 langankierto, 3 s oikein yhteen.
Kavenna näin reuna-s:iden jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto.

2. kav. = reiätön kavennus:
Kavenna näin 2 s ennen reuna-s:ita: 2 s oikein yhteen.
Kavenna näin reuna-s:iden jälkeen: Nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 s oikein, vedä nostettu s neulotun yli.

Etukappale: Luo puikoille nro 4,5 kaksinkertaisella Safran-langalla 70-76-82-88 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Vaihda yhteen lankaan kumpaakin laatua (Cotton Viscose + Safran), neulo 4 krs ainaoikeaa. Vaihda puikkoihin nro 5,5 ja neulo jatkossa sileää. Tarkista Neuletiheys! Kun työn korkeus on 8 cm, kiinnitä merkkilanka 22-24-27-29 s:n päähän kummastakin reunasta (ts. merkkilankojen välissä on 26-28-28-30 s). Neulo seuraava krs näin (oikealta puolelta) – katso Neulomisvinkki –

3 s ennen 1. merkkilankaa: 1 langankierto, 3 s oikein yhteen. 2. merkkilangan jälkeen: nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto. Toista jatkossa tämä reikäkavennus joka 4. krs yht. 6 kertaa – neulo samalla 2:en viimeisen kavennuksen aikana näin: 1. merkkilangan jälkeen: 2 s oikein yhteen. 2 s ennen 2. merkkilankaa: nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Kaikkien kavennusten jälkeen puikoilla on 54-60-66-72 s jäljellä. Neulo 5 krs sileää. Neulo seuraava krs näin: tee 1 langankierto ennen 1. merkkilankaa ja 1 langankierto 2. merkkilangan jälkeen. Toista jatkossa tämä lisäys joka 4. krs yht. 7 kertaa = 68-74-80-86 s puikoilla.

Lue koko seuraava katkelma ennen kuin neulot!

Kädentie: Kun työn korkeus on 40-41-42-43 cm, päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten 4-5-6-7 s – päätä nurjin silmukoin oikealta puolelta katsottuna. Kavenna sitten kummassakin reunassa kädenteitä varten 3:en reuna-s:n sisäpuolella – katso kavennusvinkki – toista jatkossa 1. kav. joka 4. krs yht. 4-5-6-7 kertaa = 4-5-6-7 reikää pitkin kädentietä.

Pääntie: Samanaikaisesti kun työn korkeus on 47-48-49-50 cm, neulo keskimmäisillä 18 s 2 krs ainaoikeaa. Päätä seuraavalla krs:lla keskimmäiset 12 s – päätä nurjin silmukoin oikealta puolelta katsottuna. Kavenna sitten pääntietä varten 3:en reuna-s:n sisäpuolella – katso kavennusvinkki – toista jatkossa 1. ja 2. kav. joka 2. krs yht. 9-10-10-11 kertaa = 5-5-5-6 reikää pitkin pääntien reunaa. Kaikkien kavennusten kädenteitä ja pääntietä varten kummallakin olalla on 11-11-12-12 s jäljellä. Jatka neulomista, kummassakin reunassa 3 reuna-s kuten kavennusvinkin ohjeessa selitetään, kunnes työn korkeus on 58-60-62-64 cm. Päätä s:t.

Takakappale: Luo ja neulo kuten etukappale, mutta ilman reikiä.
Kavenna näin (estäen reikien syntymistä):
2 s ennen 1. merkkilankaa: 2 s oikein yhteen.
2. merkkilangan jälkeen: nosta 1 s oikein neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Lisää näin (estäen reikien syntymistä): Ota edellisen krs:n s:n ympärillä oleva silmukka puikolle.

Päätä kädenteitä varten kuten etukappaleessa. Jatka neulomista kunnes työn korkeus on 55-57-59-61 cm. Neulo nyt keskimmäisillä 34-36-36-38 s 2 krs ainaoikeaa. Päätä seuraavalla krs:lla keskimmäiset 28-30-30-32 s pääntietä varten – päätä nurjin silmukoin oikealta puolelta katsottuna. Kavenna seuraavalla krs:lla vielä 1 s kohti pääntietä – katso kavennusvinkki ja 2. kav. = 11-11-12-12 s jäljellä kummallakin olalla. Päätä s:t kun työn korkeus on 58-60-62-64 cm.

Viimeistely: Ompele olka- ja sivusaumat yhden reuna-s:n sisäpuolelta.

= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= 1 langankierto (huivi)
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto (huivi)

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 69-7 alkuperäisohjeeseen.