DROPS / 165 / 47

Infinity by DROPS Design

Stickad DROPS väst i ”Air” med flätor och vändningar. Stl XS - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-024
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL /XXXL
Passar bystmått: ca 80-88-104-126 cm
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
300-300-350-400 g nr 10, dimma

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (78)

Se diag A.1 till A.6. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

VÄST:
Västen stickas i två delar som sys ihop mitt bak.

HÖGER SIDA: Det stickas från mitt bak i nacken, runt kroppen och avslutas mitt bak i ryggen.

Lägg upp 46-60-60-60 m på st 5 med Air. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan, på sista v ökas det 8 m jämnt fördelat = 54-68-68-68 m. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 4 rätst m, A.1 (= 46-60-60-60 m), 4 rätst m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats en gång på höjden stickas A.3 i 1-1-4-8 cm. Sedan stickas det förkortade v så här: 4 rätst m, A.2, 4 rätst m. A.2 stickas så här: sticka de 2 första v, sticka nästa v från rätsidan, men vänd när det återstår 8 m (de 4 sista m i A.2 + 4 rätst m), strama tråden och sticka tillbaka. Sticka v 5 i A.2, men vänd när det återstår 11 m på st, strama tråden och sticka tillbaka. Fortsätt så till det har stickats 2 v över endast de 8 första m på st (4 rätst m + de 4 första m i A.2). Nu stickas A.3 över alla m i 0-0-4-8 cm. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 4 rätst m, A.4, 4 rätst m. Sticka A.4 1-2-2-2 ggr på höjden, sista gången avslutas det när det återstår 2 v i A.4. Sticka A.3 i 1-1-4-8 cm. Sedan stickas det så här: 4 rätst m, A.2, 4 rätst m (sticka A.2 med förkortade v som föregående gången). När A.2 har stickats en gång på höjden stickas A.3 i 0-0-4-8 cm, sedan stickas det vidare så här: 4 rätst m, A.5, 4 rätst m. När A.5 har stickats en gång på höjden stickas det 4 v rätst, på första v minskas det 8 m jämnt fördelat = 46-60-60-60 m. Maska av.

VÄNSTER SIDA:
Lägg upp och sticka som höger sida, men nu stickas A.6 i stället för A.2 så att vändningen blir i motsatt sida. OBS! Sticka ett v från avigsidan över alla m efter A.6 innan du stickar A.3

MONTERING: Sy ihop uppläggningskanten från höger sida mot uppläggningskanten på vänster sida, lägg sidorna i kryss över varandra och sy ihop avmaskningskanterna. Sy ett litet stygn i ryggen så att de två delarna hänger ihop.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 11.10.2016
Rättelse: Diagram A.2 och A.6 (översta v raderade). Rättelse i text på HÖGER SIDA och VÄNSTER SIDA.

= sätt 3 m på hj.st framför arb, 1 am, 3 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 1 am från hj.st
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st

Cookie 04.03.2019 - 16:51:

Hallo, ich habe A.1 nun für die rechte Seite fertig gestrickt und sollte nun mit A.2 anfangen (Größe M). Fehlt hier bei A.1 eine Rückreihe oder fängt A.2 direkt mit einer Rückreihe an? Oder anders gefragt: soll sich die rechte Seite nach links oder rechts „verbiegen“? Vielen Dank für die tollen Anleitungen und Videos Cookie

DROPS Design 05.03.2019 kl. 09:42:

Liebe Cookie, stricken Sie noch 1 Rückreihe damit A.2 mit einer Hinreihe beginnt. Viel Spaß beim stricken!

Sara 19.09.2018 - 21:54:

Hallo! Ich möchte diesen schönen Poncho gerne stricken und habe die Maschenprobe mit Air und Nadel 5 angefertigt, so wie erfordert. In der Breite habe ich genau 10cm rausbekommen, in der Höhe allerdings nur 9cm. Was würden Sie mir empfehlen?? Ich möchte Größe M stricken. Soll ich bei allen Längenangaben einfach nach Größe L stricken? Oder wird das dann viel zu lang? Danke für eine kurze Antwort und viele Grüße! Sara

DROPS Design 20.09.2018 kl. 09:51:

Liebe Sara; Sie sollen dann vielleicht einige Reihen in A.3 stricken, dh kalkulieren Sie nach der Reihen für Ihre Größe und die Maschenprobe wieviel Reihen "fehlen" und dann diese Reihen in A.3 stricken (= ohne Zopf). Sollten Sie weitere Hilfe brauchen, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Ingrid Garp 21.03.2018 - 14:10:

Hur långa blir höger resp. vänster sida. Jag vill inte ha mönstret utan vill sticka slätstickning eller rätstickning och undrar hur långa jag ska göra resp. Del?

DROPS Design 22.03.2018 kl. 14:36:

Hej, ifall du stickar plagget i slätstickning kan du följa mönstret och sticka lika många varv/cm som det anges i mönstret/diagrammet, men helt enkelt lämna bort flätmönstret och sticka allt i slätstickning. Kom ihåg att kontrollera stickfastheten!

Anne 05.02.2018 - 16:23:

Bonjour, Si je compte bien le diag. A1 fait 43 rangs et se finit donc sur un rang endroit. Il faut ensuite enchainer sur A2 ce qui voudrait dire que le 1er rang de A2 est un rang envers. Ce qui ne correspond pas aux explications écrites puisque le 3ème rang de A2 doit être endroit. Est-ce qu'il faut ajouter un rang envers entre A1 et A2?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 18:47:

Chere Anne, apres le diagramme A.1, vous avez: "Quand A.1 a été tricoté 1 fois en hauteur, tricoter A.3 pendant 0-0-4-8 cm." > ici ajustez le rang pour que le diagramme A.2 commence sur l'endroit. Bon tricot!

Sylvie 17.01.2018 - 14:16:

Bonjour. Pour les rangs raccourcis sur A2 en taille M, doit on faire 1 fs -8 m et 1 fois -11 m alternativement sur tout le diagramme 2 ?

DROPS Design 17.01.2018 kl. 14:34:

Bonjour Sylvie, tricotez A.2 en suivant le diagramme: 2 rangs sur toutes les mailles, puis à la fin du rang suivant sur l'endroit, ne tricotez pas les 8 dernières m (= les 4 m point mousse + les 4 m dernières m de A.2), au rang suivant sur l'endroit, ne tricotez pas les 3 dernières m end de A.2 (= 11 m en attente), puis les 4 m env de A.2 (= 15 m en attente), puis les 3 m end de A.2 (= 18 m en attente) et ainsi de suite, comme le montre le diagramme. Bon tricot!

Anna Durjančíková 21.11.2017 - 18:07:

Prosím Vás,aká má byť dĺžka jedného dielu pri veľ S ? Ďakujem

DROPS Design 27.11.2017 kl. 07:17:

Milá Anno, tento model je velmi variabilní - tvoří ho dva překřížené obdélníky, které lze libovolně upravit. Při pletení si můžete díl průběžně přiměřit a délku dílu tak přizpůsobit vlastním potřebám. Hodně zdaru!

Kerstin 24.09.2017 - 09:07:

Hur stickar jag en blank ruta?

DROPS Design 25.09.2017 kl. 14:00:

En blank ruta stickas räta från rätsidan och avig från avigsidan.

Magdalena 28.04.2017 - 12:42:

On 31.01.2016 Valentina asked (in Italian) about how long the two pieces are to be and you replied that you will check it and add this explanation to the patter but it's been over a year and they're still not there - neither in the English nor the Italian version. So - how long are the two pieces supposed to be?

DROPS Design 17.05.2017 kl. 12:14:

Dear Magdalena, we do not have the design anymore, but if your tension is correct, you should get the bust measurements given in the pattern. Happy knitting!

Ellie Brownfield 01.04.2017 - 21:58:

In the first set on instructions the pattern says to increase 8sts evenly. I'm assuming yo is out since it would make a hole, so I guess m1 is what you mean. But should I increase in the middle of the row or at the ends? Also, when A3 is used, sometimes to work for 0-0-4-8cm. Does this mean that for small and medium I shouldn't work it at all or work it just one pass through?

DROPS Design 03.04.2017 kl. 10:33:

Dear Mrs Brownfield, the 8 sts have to be inc evenly, read more here how to increase evenly. In the first 2 sizes you will not work A.3 (= 0 times). Happy knitting!

Biene 16.03.2017 - 17:00:

Hallo, Ich finde den Bolero toll und möchte ihn gerne stricken, aber wäre es nicht einfacher ihn in einem Stück zu stricken und nur hinten unten zusammenzunähen? Oder habe ich einen Denkfehler, dass das nicht geht? Liebe Grüße

Kommentér oppskrift DROPS 165-47