DROPS / 164 / 12

Frostbite by DROPS Design

Stickad tröja i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med flätor och raglan. Strl S - XXXL. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-013
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g nr 03, pärlgrå

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
450-500-550-600-650-700 g nr 03, pärlgrå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 och 40 cm) NR 9 – eller det st.nr du måste använda för att få 10 m x 14 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 till A.4. Det stickas mönster över plagget så här:
16 v av A.1 (= 46 m), A.2, 7-8-9-10-11-12 v av A.1, A.3, 7-8-9-10-11-12 v av A.1, A.4, A.1 till färdigt mått.

RAGLAN:
Det minskas 2 m i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar.
Börja 2 m före markören och sticka så här: 2 m räta tills, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 100-108-116-124-128-144 m på rundst 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 2 v RÄTST – se förkl ovan. Sedan stickas det så här – från början av v (= i sidan): 2-4-6-5-6-10 am, 0-0-0-3-3-3 rm, A.1 (= 46 m), 0-0-0-3-3-3 rm, 4-8-12-10-12-20 am, 0-0-0-3-3-3 rm, A.1, 0-0-0-3-3-3 rm, 2-4-6-5-6-10 am. Fortsätt med MÖNSTER - se förkl ovan, KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 46-47-48-49-50-51 cm stickas det så här: Maska av de första 3 m på v, sticka 44-48-52-56-58-66 m, maska av de nästa 6 m, sticka 44-48-52-56-58-66 m, maska av de sista 3 m på v = 44-48-52-56-58-66 m på bakst/framst.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst, i slätst. Lägg upp 22-22-24-24-26-26 m på strumpst 9 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 4 v rätst. Sätt 1 markör i början på v. Sedan stickas det slätst, SAMTIDIGT när arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Öka med 5½-5½-5-5-5-4½ cm mellanrum totalt 6-7-7-7-7-8 ggr till = 36-38-40-40-42-44 m. När arb mäter 49-49-48-48-47-47 cm (OBS! Kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) maskas det av 3 m på varje sida av markören = 30-32-34-34-36-38 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 148-160-172-180-188-208 m. Sätt 1 markör i alla övergångarna mellan fram- och bakst och ärmarna (= 4 markörer). Fortsätt med slätst över m på ärmarna och mönster som förut över fram- och bakst. På nästa v börjar minskn till RAGLAN – se förkl ovan (= 8 m minskade), upprepa minskn på vartannat v 10-11-12-12-13-14 ggr till = 60-64-68-76-76-88 m kvar på v. Sticka 2 v rätst över alla m, på första v i rätst minskas det 12-16-14-16-16-22 m jämnt fördelat = 48-48-54-60-60-66 m.

KRAGE:
Fortsätt med resår (3 rm, 3 am). Sticka resår till kragen mäter 25 cm. Maska av med rm över rm och am över am.

MONTERING: Sy ihop öppningarna under ärmarna.

= sätt 3 m på hj.st framför arb, 1 am, 3 rm från hj.st
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 1 am från hj.st
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 2 rm, sticka 2 m i nästa m, 2 rm i första m från hj.st, sticka de sista 2 m från hj.st = 8 m över m i flätan. På de nästa 5 v stickas det 8 rm.
= sätt 4 m på hj.st framför arb, 2 rm, sticka 2 m räta tills, sticka de 2 första m från hj.st räta tills, sticka 2 m från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 2 rm, sticka 2 m i nästa m, 2 rm i första m från hj.st, sticka de sista 2 m från hj.st = 8 m över m i flätan. På de nästa 5 v stickas det 8 rm
= sätt 4 m på hj.st bakom arb, 2 rm, sticka 2 m räta tills, sticka de 2 första m från hj.st räta tills, sticka 2 m från hj.st.

Patricia Olivia Fuchs 07.04.2019 - 12:41:

Liebes Drops-Team! Ich bin gerade fertig geworden und möchte der Designerin dieses Pullis danken. Das Zopfmuster ist wirklich schön gelungen und ist perfekt auf den gesamten Pullover aufgeteilt. Von allen Strickanleitungen, die ich bisher von Euch nachgestrickt habe, ist dies mein absolutes Lieblingsmodell! Vielen Dank!!! Mehr davon!

Patricia Olivia Fuchs 31.03.2019 - 16:51:

... ist es vielleicht so gemeint, dass ich mit A4 erst in der Passé beginne, d.h., NACHDEM ich die Ärmelmaschen und die Maschen des Rumpfteils auf eine Rundnadel gelegt habe?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:39:

Liebe Frau Fuchs, ja genau, die Musterfolge ist vom Anfang bis zur Ende, nicht nur Rumpfteil. Viel Spaß beim stricken!

Patricia Olivia Fuchs 31.03.2019 - 16:39:

Größe M: Wenn ich die Musterabfolge in der Höhe stricke, komme ich auf insgesamt mindestens 80 Runden: Das sind 16(A1)+16 (A2)+8 (A1)+16(A3)+8(A1)+16(A4) = 80 Runden. Aber dann wird das Rumpfteil laut Maschenprobe (14 Rd=10cm) 57 cm lang!! Wo liegt mein Rechenfehler?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:31:

Liebe Frau Fuch, die Musterfolge betrifft auch die Passe, dh vom Anfang bis zur Ende der Passe und nicht nur Rumpfteil. Viel Spaß beim stricken!

Patricia Olivia Fuchs 26.03.2019 - 15:12:

Liebes Drops-Team. Ich würde diesen Pulli gerne in Drops Andes stricken. Der Garnumrechner zeigt Andes leider nicht an. Können Sie mir sagen, wieviele Knäuel von Andes ich benötigen würde, um Größe XL zu stricken?

DROPS Design 26.03.2019 kl. 15:52:

Liebe Frau Fuchs, hier lesen Sie mehr über Garnalternativen sowie wie man die neuen Garnmenge rechnet. Viel Spaß beim stricken!

Camilla 26.02.2019 - 18:25:

Hei! Jeg trenger en forklaring på dette som står på mønster: «16 omg av A.1 (= 46 m), A.2, 7-8-9-10-11-12 omg av A.1, A.3, 7-8-9-10-11-12 omg av A.1, A.4, A.1 til ferdig mål». Hva betyr det? Skal jeg strikke A1 seksten ganger etter hverandre? Og så A2? Men hva skal jeg gjøre resten av runden når jeg strikker A2? Og så videre. Det ble litt uklart for meg :)

DROPS Design 27.02.2019 kl. 06:44:

Hei Camilla, Etter du er ferdig med rillen, strikker du 2-4-6-5-6-10 m vrang, 0-0-0-3-3-3 m rett, A.1 (= 46 m), 0-0-0-3-3-3 m rett, 4-8-12-10-12-20 m vrang, 0-0-0-3-3-3 m rett, A.1, 0-0-0-3-3-3 m rett, 2-4-6-5-6-10 m vrang. Du gjentar rekkefølgen 16 omganger med A.1 i midten, så A.2 1 gang, så 7-8-9-10-11-12 omg av A.1 igjen osv, som beskrevet under Mønster på toppen av oppskriften. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Stéphanie 11.08.2018 - 14:24:

Bonjour, est-ce que c'est moi, mais selon A.2 ça serait 3 m?( glisser 4 m sur l'aiguille auxiliaire devant l'ouvrage, 2 m end, 2 m ens à l'end, tricoter ens à l'end les 2 premières m sur l'aiguille auxiliaire, reprendre les 2 dernières m de l'aiguille auxiliaire et les tricoter à l'end)

DROPS Design 13.08.2018 kl. 09:45:

Bonjour Stéphanie, au 5ème tour, on a augmenté 2 m dans les torsades = on a 8 m (6 dans le diagramme), au rang 11, on va diminuer 2 m = il reste 6 m après cette torsade. Bon tricot!

Stacy 04.03.2018 - 10:08:

Is the back supposed to be in the 4X2 ribbing all the way up? (A1)

Martina Schaffner 03.02.2017 - 12:16:

Wie kommt der tiefere Halsausschnitt im Vorderteil zustande?

DROPS Design 03.02.2017 kl. 13:39:

Liebe Frau Schaffner, der Halsausschnitt wird hier gleich am Vorder- bzw Rückenteil sein. Viel Spaß beim stricken!

Désirée Delsing 02.01.2017 - 22:32:

Kan inte förstå hur jag kan ha kvar 46 maskor i mönstret när jag stickat ihop maskor på rad 6 i mönster A.2?

Bea 08.11.2016 - 12:36:

De "Frostbite kabel op de foto is wel het spiegelbeeld van het echte gebreide model. Misschien vandaar het voor-achter misverstand .

Kommentér oppskrift DROPS 164-12