DROPS / 164 / 7

Sweet Winter Hat by DROPS Design

Sættet består af: Strikket DROPS hue i 2 tråde ”Brushed Alpaca Silk” eller 1 tråd ”Melody” med nordisk mønster, pomponer og kant i retstrik, samt strikket hals rib.

DROPS Design: Model nr as-042
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: One-size
Passer hovedmål: 54/56 cm.
Materialer:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
25 g f.nr 03, grå
25 g f.nr 02, lys grå
25 g f.nr 08, lyng
25 g f.nr 01, natur

Eller brug:
DROPS MELODY fra Garnstudio
50 g f.nr 04, grå
50 g f.nr 03, perlegrå
50 g f.nr 10, lyng
50 g f.nr 01, natur

DROPS RUNDP (40 cm) nr 6 - eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m x 17 p glatstrik på med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 5,5 - til kant i retstrik.

HALS:
Størrelse: S/M - L/XL
Mål: Omkreds: Ca 52-55 cm. Højde: 20-22 cm.
Materialer:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
50 g i begge str i f.nr 03, grå

Eller brug:
DROPS MELODY fra Garnstudio
50 g i begge str i f.nr 04, grå

DROPS RUNDP (40 cm) nr 5,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 14 m x 18 p glatstrik med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody på 10 x 10 cm.

----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 79.75kr. Læs mere.
STRIKKETIPS:
For at undgå at strikkefastheden bliver for stram når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arb. Gå evt et p.nr op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

TIPS VED DOBBELT TRÅD:
Brug tråden fra indersiden og ydersiden af nøglet. Når du skifter til et nyt nøgle er det en god ide at ikke skifte begge tråde samtidig - da bliver det ikke så tykt når du hæfter trådene.

Se diag A.1. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden. Alle m i mønsteret strikkes i glatstrik med 2 tråde.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ind ved at strikke 2 m ret sammen.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp og sys sammen midt bagpå - læs TIPS VED DOBBELT TRÅD og STRIKKETIPS! OBS: De 3 m retstrik i hver side strikkes altid i bundfarven på hver p i mønsteret!

Slå 73 m op med 2 tråde grå Brushed Alpaca Silke eller 1 tråd grå Melody på rundp 5,5. Strik 6 p retstrik frem og tilbage - se forkl over, og tag 6 m ind jævnt fordelt på 5.p (men ikke over de yderste 3 m i hver side) - læs INDTAGNINGSTIPS = 67 m. Skift til rundp 6 og fortsæt med MØNSTER - se forkl over, således: Strik 3 m retstrik, strik A.1 (= 12 m) 5 gange i bredden, strik første m i A.1 igen så mønsteret bliver symmetrisk i hver side, 3 m retstrik. Fortsæt således frem og tilbage. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig i højden fortsættes der med 2 tråde grå Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd grå Melody til færdigt mål. Når arb måler 20 cm strikkes der således: Strik til der er 10 m tilbage, vend og strik til der er 10 m tilbage, vend og strik til der er 15 m tilbage, vend og strik til der er 15 m tilbage. Fortsæt således med at strikke over 5 m mindre for hver p til arb måler totalt 25 cm. Skift til rundp 5,5. Strik 2 p retstrik over alle m og tag 6 m ud jævnt fordelt på første p = 73 m. Luk af.

POMPONER:
Lav 2 store, pomponer med grå på ca 7 cm i diameter. Sy en pompon fast i hver ende af opslåningskanten.

MONTERING:
Buk huen så aflukningskanten ligger dobbelt. Start yderst i hver side og sy m pænt sammen en og en mod midten af aflukningskanten. Klip og hæft trådene.
----------------------------------------------------------

HALS:
Halsen strikkes rundt på rundp. Læs TIPS VED DOBBELT TRÅD! Slå 76-84 m op på rundp 5,5 med 2 tråde Brushed Alpaca Silk eller 1 tråd Melody. Strik Rib (2 ret/2 vrang) i 20-22 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Diagram

= 2 tråde grå BAS eller 1 tråd grå M
= 2 tråde lyng BAS eller 1 tråd lyng M
= 2 tråde natur BAS eller 1 tråd natur M
= 2 tråde lys grå BAS eller 1 tråd perlegrå M

Gwendoline HILLAIRET 13.12.2018 - 09:54:

Oui ça j\'avais compris mais le soucis quand on arrive a la fin des 15 mailles mais pour faire les mailles endroits ( point mousse) je me retrouve au milieu du travail et pas sur un côté du travail ?

DROPS Design 13.12.2018 kl. 12:35:

Bonjour Mme Hillairet, tout à fait, à la fin des rangs raccourcis, vous êtes au milieu du rang, vous pouvez couper le fil, glisser toutes les mailles sur la même aiguille et tricoter 1 rang sur l'endroit sur toutes les mailles en augmentant 6 mailles à intervalles réguliers. Bon tricot!

Gwen 12.12.2018 - 23:00:

Bonjour Alors moi j'ai compris pour laisser les mailles 10 puis 15 puis 20 mais arrive a 30 mailles on arrive au milieu du travail du coup je ne sais pas quoi faire?

DROPS Design 13.12.2018 kl. 09:28:

Bonjour Gwen, les rangs raccourcis se tricotent sur 5 m en moins à chaque rang: tricotez jusqu'à ce qu'il reste 10 m à la fin du rang sur l'endroit, tournez et tricotez jusqu'à ce qu'il reste 10 m à la fin du rang sur l'envers, tournez, tricotez 5 m en moins à la fin de chacun des rangs suivants de chaque côté (= on a 15 m non travaillées, puis 20 m, puis 25 m et ainsi de suite) jusqu'à ce que l'ouvrage mesure 25 cm. En fonction de votre tension en hauteur, vous aurez besoin de plus ou moins de rangs pour atteindre cette hauteur. Tricotez ensuite 2 rangs endroit sur toutes les mailles en augmentant 6 m au 1er de ces rangs. Bon tricot!

Irene 21.08.2018 - 05:58:

Salve, per fare il pompon da 7 cm di diametro immagino che il disco di cartone per realizzarlo dovra' essere di diametro maggiore, di quanto? Grazie

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:42:

Buongiorno Irene, il disco deve avere le stesse dimensioni del pom pom. Buon lavoro!

Dixie Houston 03.02.2018 - 17:02:

164-7. 67 stitches. 3 stitches beginning , pattern of multiples of 12 stitches ending 3 stitches.. why am I coming out with 1 extra stitch. ALso do I purl back in pattern ? I’m new at this. 🙃 Thanks

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:49:

Dear Mrs Houston, work the 67 sts as follows: 3 sts in garter st, repeat A.1 a total of 5 times (= over the next 60 sts), work now the first st in A.1 and finish with 5 sts in garter st = 5 + 60 + 1 + 5 = 67 sts. Diagram is worked in stocking st, ie K all RS rows and P all WS row. Happy knitting!

Céline 21.12.2017 - 06:30:

Bonjour. Je n'ai pas trop compris le système de réduire jusque 10 mailles d'un côté puis de l'autre, pour augmenter à 15 mailles d'un côté puis de l'autre, puis ravoir le même nombre qu'au début. Est-ce que quelqu'un pourrait m'aider ? Merci d'avance. Bonne journée.

DROPS Design 21.12.2017 kl. 07:48:

Bonjour Céline, on fait ici des rangs raccourcis pour le milieu du bonnet: tricotez 1 rang en laissant 10 m non tricotées à la fin du rang, tournez et tricotez le rang retour en laissant 10 m à la fin de ce rang (= 10 m non tricotées de chaque côté). Continuez ainsi en tricotant 5 m de moins à la fin de chaque rang sur l'endroit et sur l'envers (= on a 15 m non tricotées de chaque côté, puis 20 m, et ainsi de suite) jusqu'à ce que le bonnet mesure 25 cm, tricotez ensuite 2 rangs endroit (= 1 côte mousse) sur toutes les mailles de nouveau en augmentant 6 m au 1er rang. Bon tricot!

Irene 12.11.2017 - 14:33:

Si grazie, mi riferivo alla lunghezza da destra a sinstra, cioè quanto misura la riga delle 67 maglie? Secondo la gauge dovrebbe essere intorno a 51cm ma a occhio mi sembra piccola perciò volevo essere sicura...

DROPS Design 13.11.2017 kl. 08:55:

Buongiorno Irene. La misura non viene data. Il berretto viene cucito solo lungo il bordo di chiusura delle maglie, quindi non in tondo. Buon lavoro!

Irene 12.11.2017 - 10:22:

Salve. Si possono sapere le misure del cappello? Mi servirebbe soprattutto la lunghezza prima della cucitura. Grazie

DROPS Design 12.11.2017 kl. 12:25:

Buongiorno Irene. Lavora finchè il cappello non misura 25 cm. A questi aggiunge 2 ferri a legaccio e poi intreccia le maglie. Buon lavoro!

Dea 26.02.2017 - 15:58:

Buongiorno. Il diagramma mostra i ferri tutti sul diritto, ma bisogna lavorarlo avanti e indietro, quindi il 1 ferro sarà di andata ( a diritto) il secondo di ritorno (a rovescio) e così via? Grazie.

DROPS Design 26.02.2017 kl. 16:10:

Buonasera Dea. Sì è corretto.  Il primo ferro (dal basso) è un ferro di andata a diritto,  il secondo un ferro di ritorno a rovescio e così via. Buon lavoro!

Anita Etholén 07.01.2016 - 15:11:

Hej, i mönstret för mössan är antalet maskor efter minskningen 67. Om man stickar mönstret 5 ggr blir det 60 m + bägge sidornas 3 m = 66. Hur är det tänkt att man skall göra med 1 m som 'blir över'?

DROPS Design 13.01.2016 kl. 08:16:

Hej. "Sticka 3 m rätst, sticka A.1 (= 12 m) 5 ggr på bredden, sticka första m i A.1 så att mönstret blir symetriskt i varje sida, 3 m rätst." Den maskan stickas alltså som första m i A.1 innan du stickar de sista 3 rätstickade m. Lycka till!

Annika 06.09.2015 - 07:28:

Liebes Drops-Team, Die Poncho-Mützen-Kragenkombination ist traumhaft schön, danke für die Anleitung! Ich möchte die Kombination gerne zu einem Geburtstag verschenken. Könnt ihr in etwa sagen wann das Drops-Melody-Garn rauskommen wird, damit ich weiß ob es zeitlich noch reicht wenn ich warte, oder ob ich besser Brushed Alpaca bestelle? Lieben Gruß Annika

DROPS Design 13.09.2015 kl. 13:15:

Liebe Annika, einen ganz genauen Termin, wann das Garn zu kaufen ist, kann ich Ihnen auch nicht sagen, vielleicht rufen Sie einfach bei Ihrem DROPS-Händler an oder greifen doch auf Brushed Alpaca Silk zurück, das Garn ist ja auch wunderschön und flauschig.

Kommentere opskrift DROPS 164-7