DROPS / 166 / 1

Sjona by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Air” med runt ok och nordiskt mönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-014
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g nr 03, pärlgrå
50 g i alla stl i följande färger:
nr 01, natur
nr 05, brun
nr 11, påfågel blå
nr 12, mossgrön

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 5,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 16 m x 20 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (44)

Garnet till detta mönstret kostar 470kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1. Hela mönstret stickas i slätst.

STICKTIPS:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönsterst är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arb. Gå ev upp i st.nr när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller fram- och bakst):
Minska så här för markören (börja 3 m före markören): 2 m räta tills, 1 rm.
Minska så här efter markören: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller runt ok):
För att beräkna hur ofta det ska minskas på v, räknar man det totala maskantalet på v (t.ex 264 m) och delar med antalet misnkn som ska göras (t.ex 32) = 8,25. Dvs i detta exemplet stickas ca var 7:e och 8:e m räta tills.

ÖKNINGSTIPS:
Börja 1 m före markören, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 148-160-176-196-212-232 m på rundst 5 med pärlgrå. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det resår (= 2 rm, 2 am) i 4 cm. Byt till rundst 5,5 och sticka 1 v rätt där det minskas 2-0-0-2-0-2 m jämnt fördelat = 146-160-176-194-212-230 m. Sätt 1 markör i början på v och 1 markör efter 73-80-88-97-106-115 m (= i sidorna). Sedan stickas det slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 8 cm minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNTIPS-1 (= 4 m minskade). Upprepa minskn med 3 cm mellanrum, 4 ggr till = 126-140-156-174-192-210 m. När arb mäter 24 cm ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 m ökade). Upprepa ökningen med 6 -6-7-7-8-8 cm mellanrum, 2 ggr till = 138-152-168-186-204-222 m. När arb mäter 38-39-40-41-42-43 cm maskas de mittersta 8 m i varje sida av för ärmhål (dvs maska av 4 m på varje sida av båda markörerna) = 61-68-76-85-94-103 m kvar på fram- och bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 36-40-40-44-44-48 m på strumpst 5 med pärlgrå. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det resår (= 2 rm, 2 am) i 5 cm. Byt till strumpst 5,5 och sticka 1 v rätt där det minskas 1-4-2-3-2-3 m jämnt fördelat = 35-36-38-41-42-45 m. Sätt 1 markör i början på v (= mitt under ärmen) och sticka slätst. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Upprepa ökningen med 2½-2-2-2-1½-1½ cm mellanrum, 9-11-12-12-13-13 ggr till = 55-60-64-67-70-73 m. När arb mäter 35-35-34-34-33-33 cm (kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd), maskas det av 8 m mitt under ärmen (dvs maska av 4 m på varje sida av markören) = 47-52-56-59-62-65 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av m för ärmhål = 216-240-264-288-312-336 m. Sticka 0-1-1-2-2-3 cm slätst med pärlgrå. Sedan stickas det mönster runt efter diag A.1, SAMTIDIGT på v markerat med pil 1 i diag minskas det 24-24-32-32-40-48 m jämnt fördelat - LÄS MINSKNTIPS-2 och STICKTIPS = 192-216-232-256-272-288 m. Fortsätt mönstret.
På v markerat med pil 2 i diag minskas det 28-36-40-40-48-48 m jämnt fördelat = 164-180-192-216-224-240 m. Fortsätt mönstret.
På v markerat med pil 3 i diag miskas det 32-42-42-54-56-60 m jämnt fördelat = 132-138-150-162-168-180 m. Fortsätt mönstret.
På v markerat med pil 4 i diag minskas det 42-44-52-60-62-70 m jämnt fördelat = 90-94-98-102-106-110 m.
På v markerat med pil 5 i diag (= sista v), minskas det 10 m jämnt fördelat i alla stl = 80-84-88-92-96-100 m. Sedan stickas det förhöjning bak i nacken så här med slätst och pärlgrå, sätt 1 markör mitt bak, klipp av tråden och börja här: Sticka 7 rm förbi markören mitt bak, vänd, strama tråden och sticka 14 am tillbaka, vänd, strama tråden och sticka 21 rm, vänd, strama tråden och sticka 28 am tillbaka. Fortsätt så - sticka över 7 m mer för varje gång det vänds till det har stickats över totalt 56-56-56-70-70-70 m, vänd och sticka 1 v rätt fram till mitt bak.
Byt till rundst 5, sedan stickas det resår 2 rm, 2 am runt över alla m i 3-3-4-4-5-5 cm. Maska av löst med rm över rm och am över am. Oket mäter ca 20-21-22-23-24-25 cm och hela tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm.

= pärlgrå
= natur
= brun
= påfågel blå
= mossgrön

Laurence 04.02.2019 - 21:17:

Je viens de terminer ce pull et je me permets de vous suggérer de modifier la hauteur de manche en rajoutant 10 cm à toutes les tailles. Je l'ai testé et cela fonctionne ! Il y a assez de laine pour le faire ! Il est fort dommage de tricoter un pull très chaud avec des manches courtes ...

Christine 02.02.2019 - 14:30:

Hi, I want to do this using Big Merino. Should I buy double the amount for the colours of the nordic pattern or will one yarn of each colour be enough? Thank you very much,

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:11:

Dear Christine, just try our yarn converter to check new amount in each colour of the new yarn you choose . Happy knitting!

Chantal BROUSSARD 22.01.2019 - 09:57:

Bonjour, sur ce modèle il faut des aiguilles double pointes 40 cm mais sur la boutique kalidou, elles snt en 20 cm. Y-a-t-il une erreur sur le descriptif du modèle ? les aiguilles 20 cm conviennent-elles ? merci et cordialement

DROPS Design 22.01.2019 kl. 12:54:

Bonjour Mme Broussard, il faut bien des aiguilles doubles pointes de 20 cm - les 40 et 80 cm s'appliquent aux aiguilles circulaires, on utilise l'aiguille circulaire de 40 cm quand il y a suffisamment de mailles ou quand il y en a trop pour les doubles pointes. Bon tricot!

Janniche 28.10.2018 - 18:32:

I mønsterdiagramets forklaring står fargene brun og perlegrå med samme «fargetegn». Dvs en blank rute. Feil i mønster det bør rettes opp i. Brun skal vel være merket med kryss., etter bilde av genser å dømme.

Merete Jenssen 07.10.2018 - 22:28:

Hvor stor (cm) er genseren i str xxl?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:01:

Hei Merete. Helt nederst på siden her (under diagrammet) ligger en målskisse med alle plaggets mål. I XXL blir den 66 cm lang, 64 cm over brystet (128 cm rundt). Se målskissen for alle målene. God fornøyelse.

Heidi Hansen 28.02.2018 - 23:26:

Kan man strikke denne genseren i Alpaca(100%)?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 12:58:

Hei Heidi. Ja, det kan den, men da må du bruke 2 tråder Alpaca. Bruk gjerne vår garn konvertere for å finne ut av hvor mye garn du må bruke, og husk å overholde strikkefastheten som er oppgitt i oppskriften. God Fornøyelse!

Marie 24.01.2018 - 15:28:

Hei, jeg vil gjerne ha lengre ermer, hvordan gjør jeg dette på best mulig måte?

DROPS Design 25.01.2018 kl. 11:55:

Hei Marie. Finn ut hvor mange cm lengre du ønsker erme og da kan du øke cm mellom økningene etter vrangborden og de 8 cm er strikket. Slik at når du kommer til det målet du skal ha (avhengig av hvilken str du strikker + de ekstra du har lagt til) har det maskeantallet som det står i oppskriften som din størrelse skal ha. Bare husk å ha nok garn. God Fornøyelse!

Hanne 09.01.2018 - 13:02:

Hei, går det ann å strikke denne genseren i Flora ?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 14:01:

Hei Hanne. Ja, men da må du bruke dobbelt tråd. Husk å sjekke strikkefastheten. Her er en link hvordan du selv kan regne ut garnmengde: Omregn garnmengde fra en kvalitet til en annen. God Fornøyelse!

Renate Nordal 28.08.2017 - 16:15:

Hei. Har ei datter på 7 år som gjerne vil ha samme genser som mamma, men eg atns det er vanskelig å rekne om til barnestørrelse. Har du/dere noko råd? Tenkte å finne en barnegensar i samme strikkefasthet/air, og rundt bærestykke, og tilpasse etter mønsterrapportane, men finn ingen barnegensar som passer. Takk for mange gode råd her inne 👌🏻

DROPS Design 29.08.2017 kl. 07:07:

Hei Renate. Som du allerede har sjekket, så har vi dessverre ikke en barnegenser med akkurrat den sammen strikkefastheten. Du kan evnt ta en titt på barnejakken i Children DROPS 26-12. Den er også strikket Air /rundt bærestykke, men med en liten forskjell på strikkefastheten. Kanskje du kan ta utgangspunkt i den og tilpasse mønsterrapporten etter den og justere pinnestørrelse/ strikkefastheten? God Fornøyelse!

Carol 07.05.2017 - 23:10:

Really not keen on the three quarter sleeve,how do I make them into normal length sleeves,where do I place the increases? 🤔

DROPS Design 08.05.2017 kl. 07:06:

Dear Carol, the increases on the sleeve, a couple of cm's below the elbow. If you want to lengthen the sleeve you can measure the distance between the underarms and about 10 cm's after the ribbing and divide with the sumber of the increases for your size, thus you will get how often you should do the increases. I hope this helps. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 166-1