DROPS / 166 / 1

Sjona by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Air” med rundfelling og nordisk mønster. Str S - XXXL.

Stikkord: gensere, nordisk, rundfelling,

DROPS Design: Modell nr ai-014
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g f.nr 03, perlegrå
50 g i alle str i følgende farger:
f.nr 01, natur
f.nr 05, brun
f.nr 11, påfugl blå
f.nr 12, mosegrønn

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 5,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 20 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 5 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 350kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønsterstrikk er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arb. Gå evt opp på p.nr når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.

FELLETIPS-1 (gjelder bolen):
Fell slik før merketråden (start 3 m før merketråden): 2 rett sammen, 1 rett.
Fell slik etter merketråden: 1 m rett, Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.

FELLETIPS-2 (gjelder rundfellingen):
For å beregne hvor ofte det skal felles på omg, regner man det totale m-antallet på omg (f.eks 264 m) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 32) = 8,25. Dvs i dette eksempelet strikkes ca hver 7. og 8.m rett sammen.

ØKETIPS:
Start 1 m før merketråden, 1 kast, 2 m rett, 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 148-160-176-196-212-232 m på rundp 5 med perlegrå. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 4 cm. Bytt til rundp 5,5 og strikk 1 omg rett der det felles 2-0-0-2-0-2 m jevnt fordelt = 146-160-176-194-212-230 m. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 73-80-88-97-106-115 m (= i sidene). Videre strikkes det glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 8 cm felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS-1 (= 4 m felt). Gjenta fellingene på hver 3.cm, 4 ganger til = 126-140-156-174-192-210 m. Når arb måler 24 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES ØKETIPS (= 4 m økt). Gjenta økningen på hver 6.-6.-7.-7.-8.-8.cm, 2 ganger til = 138-152-168-186-204-222 m. Når arb måler 38-39-40-41-42-43 cm felles de midterste 8 m i hver side av til ermhull (dvs fell av 4 m på hver side av begge merketrådene) = 61-68-76-85-94-103 m tilbake på for- og bakstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 36-40-40-44-44-48 m på settp 5 med perlegrå. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord (= 2 rett/ 2 vrang) i 5 cm. Bytt til settp 5,5 og strikk 1 omg rett der det felles 1-4-2-3-2-3 m jevnt fordelt = 35-36-38-41-42-45 m. Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt under ermet) og strikk glstrikk. Når arb måler 8 cm økes det 1 m på hver side av merketråden. Gjenta økningen på hver 2½.-2.-2.-2.-1½.-1½.cm, 9-11-12-12-13-13 ganger til = 55-60-64-67-70-73 m. Når arb måler 35-35-34-34-33-33 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde), felles det 8 m midt under ermet (dvs fell av 4 m på hver side av merketråden) = 47-52-56-59-62-65 m tilbake på p. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt av m til ermhull = 216-240-264-288-312-336 m. Strikk 0-1-1-2-2-3 cm glstrikk med perlegrå. Deretter strikkes det mønster rundt etter diag A.1, SAMTIDIG på omg markert med pil 1 i diag felles det 24-24-32-32-40-48 m jevnt fordelt - LES FELLETIPS-2 og STRIKKETIPS = 192-216-232-256-272-288 m. Fortsett mønsteret.
På omg markert med pil 2 i diag felles det 28-36-40-40-48-48 m jevnt fordelt = 164-180-192-216-224-240 m. Fortsett mønsteret.
På omg markert med pil 3 i diag felles det 32-42-42-54-56-60 m jevnt fordelt = 132-138-150-162-168-180 m. Fortsett mønsteret.
På omg markert med pil 4 i diag felles det 42-44-52-60-62-70 m jevnt fordelt = 90-94-98-102-106-110 m.
På omg markert med pil 5 i diag (= siste omg), felles det 10 m jevnt fordelt i alle str = 80-84-88-92-96-100 m. Videre strikkes det forhøyning bak i nakken slik med glstrikk og perlegrå, sett 1 merketråd midt bak, klipp tråden og start her: Strikk 7 m rett forbi merket midt bak, snu, stram tråden og strikk 14 m vrang tilbake, snu, stram tråden og strikk 21 m rett, snu, stram tråden og strikk 28 m vrang tilbake. Fortsett slik - strikk over 7 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 56-56-56-70-70-70 m, snu og strikk 1 omg rett frem til midt bak.
Bytt til rundp 5, videre strikkes det vrbord 2 rett/2 vrang rundt over alle m i 3-3-4-4-5-5 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Bærestk måler ca 20-21-22-23-24-25 cm og hele genseren måler ca 58-60-62-64-66-68 cm.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

Diagram

= perlegrå
= natur
= brun
= påfugl blå
= mosegrønn

Kommentarer (41)

Legg inn en kommentar!

Janniche 28.10.2018 - 18:32:

I mønsterdiagramets forklaring står fargene brun og perlegrå med samme «fargetegn». Dvs en blank rute. Feil i mønster det bør rettes opp i. Brun skal vel være merket med kryss., etter bilde av genser å dømme.

Merete Jenssen 07.10.2018 - 22:28:

Hvor stor (cm) er genseren i str xxl?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 08:01:

Hei Merete. Helt nederst på siden her (under diagrammet) ligger en målskisse med alle plaggets mål. I XXL blir den 66 cm lang, 64 cm over brystet (128 cm rundt). Se målskissen for alle målene. God fornøyelse.

Heidi Hansen 28.02.2018 - 23:26:

Kan man strikke denne genseren i Alpaca(100%)?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 12:58:

Hei Heidi. Ja, det kan den, men da må du bruke 2 tråder Alpaca. Bruk gjerne vår garn konvertere for å finne ut av hvor mye garn du må bruke, og husk å overholde strikkefastheten som er oppgitt i oppskriften. God Fornøyelse!

Marie 24.01.2018 - 15:28:

Hei, jeg vil gjerne ha lengre ermer, hvordan gjør jeg dette på best mulig måte?

DROPS Design 25.01.2018 kl. 11:55:

Hei Marie. Finn ut hvor mange cm lengre du ønsker erme og da kan du øke cm mellom økningene etter vrangborden og de 8 cm er strikket. Slik at når du kommer til det målet du skal ha (avhengig av hvilken str du strikker + de ekstra du har lagt til) har det maskeantallet som det står i oppskriften som din størrelse skal ha. Bare husk å ha nok garn. God Fornøyelse!

Hanne 09.01.2018 - 13:02:

Hei, går det ann å strikke denne genseren i Flora ?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 14:01:

Hei Hanne. Ja, men da må du bruke dobbelt tråd. Husk å sjekke strikkefastheten. Her er en link hvordan du selv kan regne ut garnmengde: Omregn garnmengde fra en kvalitet til en annen. God Fornøyelse!

Renate Nordal 28.08.2017 - 16:15:

Hei. Har ei datter på 7 år som gjerne vil ha samme genser som mamma, men eg atns det er vanskelig å rekne om til barnestørrelse. Har du/dere noko råd? Tenkte å finne en barnegensar i samme strikkefasthet/air, og rundt bærestykke, og tilpasse etter mønsterrapportane, men finn ingen barnegensar som passer. Takk for mange gode råd her inne 👌🏻

DROPS Design 29.08.2017 kl. 07:07:

Hei Renate. Som du allerede har sjekket, så har vi dessverre ikke en barnegenser med akkurrat den sammen strikkefastheten. Du kan evnt ta en titt på barnejakken i Children DROPS 26-12. Den er også strikket Air /rundt bærestykke, men med en liten forskjell på strikkefastheten. Kanskje du kan ta utgangspunkt i den og tilpasse mønsterrapporten etter den og justere pinnestørrelse/ strikkefastheten? God Fornøyelse!

Carol 07.05.2017 - 23:10:

Really not keen on the three quarter sleeve,how do I make them into normal length sleeves,where do I place the increases? 🤔

DROPS Design 08.05.2017 kl. 07:06:

Dear Carol, the increases on the sleeve, a couple of cm's below the elbow. If you want to lengthen the sleeve you can measure the distance between the underarms and about 10 cm's after the ribbing and divide with the sumber of the increases for your size, thus you will get how often you should do the increases. I hope this helps. Happy knitting!

Ann Tove 14.03.2017 - 11:04:

Hei. Strikker SJona i str. L. Legger opp med 176 masker på bolen, og så skal jeg felle etter vrangborden. Hvor mange masker skal totalt felles på den runden? Det står fortsatt at det skal være 176 masker etter felling i oppskrift, og merketråden skal settes etter 88 msker. Dette tilsvarer jo ikke felling.

DROPS Design 14.03.2017 kl. 14:56:

Hej Ann Tove. Du feller ingen masker in str L (der staar 0), du har 176 m og det er 88 m til for og rygstk (176/2 = 88)

Liv Hilde 27.02.2017 - 18:32:

Hva skal jeg med rundpinne 40 cm? Armene skal vel strikkes på settpinner? I oppskriften står det rundpinne 40 og 80 cm og det har jeg fått med fra butikk....

DROPS Design 28.02.2017 kl. 15:52:

Hej Liv. Du skal strikke det överste af baerestykket med 40 cm - 80 cm er for lang her. Men kan du strikke magic loop teknik eller rundt paa settpindene ogsaa.

Karine 21.01.2017 - 13:50:

Hvor står det hvor store størrelsene er både i armene og vidde rundt livet?

DROPS Design 23.01.2017 kl. 12:00:

Hej Karine. Se nederst i opskriften. Her staar alle maal i cm per str. Det er ikke omkreds (vidde rundt livet), men det er saa nemt at regne ud

Kommentér oppskrift DROPS 166-1