DROPS / 161 / 4

Cozy Afternoon by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”Air”, strikket ovenfra og ned. Str S – XXXL

DROPS Design: Model nr ai-004
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-300-350-400-400-450 g f.nr 10, tåge

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 5,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 60 eller 80 cm) nr 4,5 - til retstrik.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (59)

Garnet til denne opskrift koster fra 185.7kr. Læs mere.

----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arb strikkes ovenfra og ned frem og tilbage på rundp.

FORSTK:
Venstre skulder: Slå 26-29-31-35-39-44 m op på rundp 5,5 med Air og strik glatstrik. Når arb måler 2-2-3-3-4-4 cm tages der ud i starten af hver p fra retsiden således: Tag 1 m ud 2 gange, derefter slåes der 2 m op 2 gange = 32-35-37-41-45-50 m. Sæt m på 1 tråd. Slå op og strik højre skulder på samme måde, men der tages ud i starten af hver p fra vrangen = 32-35-37-42-45-50 m (næste p strikkes fra retsiden). Strik 1 p over alle m, slå 16-16-18-18-20-20 m op til hals i slutningen af p og strik de 32-35-37-41-45-50 m fra tråden = 80-86-92-100-110-120 m. Fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 17-18-19-20-21-22 cm slåes der 2 nye m op i slutningen af de næste 2 p = 84-90-94-104-114-124 m (inkl 1 kantm i hver side). Sæt 1 mærketråd i hver side til montering.
Strik glatstrik med 1 kantm RETSTRIK- se forkl over, i hver side –Samtidig med at der tages 1 m ind på 2.p indenfor 1 kantm retstrik i hver side. Gentag indtagningen på skiftevis hver 4. og 2.p 17-17-18-18-19-19 gange til = 48-54-56-66-74-84 m på p. Sæt 1 mærketråd i hver side til montering. Strik 2 p. Skift til rundp 4,5 og strik 4 p retstrik, luk af. Arb måler ca 50-51-53-54-57-58 cm.

RYGSTK:
Højre skulder: Slå 26-29-31-35-39-44 m op på rundp 5,5 med Air og strik glatstrik. Når arb måler 3 cm tages der 1 m ud i starten af næste p fra retsiden = 27-30-32-36-40-45 m. Sæt m på 1 tråd. Slå op og strik venstre skulder på samme måde men der tages ud i starten af p fra vrangen (næste p strikkes fra retsiden) = 27-30-32-36-40-45 m. Strik 1 p over alle m, slå 26-26-28-28-30-30 m op til hals i slutningen af p og strik de 27-30-32-36-40-45 m fra tråden = 80-86-92-100-110-120 m.
Fortsæt med glatstrik. Når arb måler 17-18-19-20-21-22 cm slåes der 2 nye m op i slutningen af de næste 2 p = 84-90-96-104-114-124 m (inkl 1 kantm i hver side). Sæt 1 mærketråd i hver side til montering. Strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side – Samtidig med at der tages 1 m ud på 2.p indenfor 1 kantm retstrik i hver side. Gentag udtagningen på skiftevis hver 4.og 2.p 17-17-18-18-19-19 gange til = 120-126-134-142-154-164 m på p. Sæt 1 mærke i hver side til montering.
Fortsæt i glatstrik med 3 kantm retstrik i hver side, efter 2 pinde tages der ind på næste p fra retsiden således: Tag 1 m ind indenfor 3 m retstrik i hver side. Gentag indtagningen på hver 2.p 7-7-8-8-9-9 gange til = 104-110-116-124-134-144 m. Skift til rundp 4,5 og strik 4 p retstrik, luk af. Arb måler ca 57-58-61-62-66-67 cm.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 34-36-37-38-40-42 m op (inkl 1 kantm i hver side af arb) på rundp 4,5 med Air. Strik 4 p retstrik. Skift til rundp 5,5 og strik videre i glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side af arb. Når arb måler 7-7-6-7-8-7 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side på hver 3½.-3.-3.-2½.-2.-2.cm 10-11-12-13-14-14 gange til = 56-60-63-66-70-72 m. Strik glatstrik til arb måler 46-45-44-43-41-39 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Luk af. Strik et ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i – sørg for at mærkerne mødes på for- og rygstk. Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm.
Sy sammen i siden således: Læg for- og rygstk kant i kant. Sy dem sammen ved at brodere korssting over 3 m i bredden (dvs midt i m indenfor kantm i hvert stk) og 3 m i højden. Sy helt ned til kanten til og med det retstrikkede på forstk (sørg for at mærketrådene mødes).

HALSKANT:
Strik 67-83 m op på kort rundp 4,5 med Air rundt i halsen. Strik 4 omg retstrik (rundt på rundp) – se forkl over. Luk af.

Diagram

= strikkeretning

Isabelle 21.10.2018 - 11:39:

Je ne sais pas tricoter avec des aiguilles circulaires. Pouvez-vous traduire les explications avec des aiguilles non circulaires, s'il vous plait ?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:11:

Bonjour Isabelle, seul le col se tricote ici en rond, le pull se tricote en différentes parties assemblées entre elles, en allers et retours pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles. Retrouvez ici plus d'infos sur les aiguilles circulaires. Bon tricot!

Barbara Goldstein 28.08.2018 - 04:28:

I am having trouble with the front piece. I can’t understand how to do the 2 front shoulders. After you put the left shoulder on the stitch holder, do you cut the yarn to do the right shoulder? I didn’t do this and did the right shoulder but they are twisted and will not work in this way. Can you provide more information on how to get the shoulders started? Thanks

DROPS Design 28.08.2018 kl. 07:52:

Hi Barbara, After completing the left shoulder, you cut the strand and work the right shoulder. When you have worked the right shoulder, you cast on stitches for the neck and continue working over the stitches on the stitch holder (left shoulder). I hope this helps and happy knitting!

Ingela Sandström 26.01.2018 - 07:31:

När jag stickat framstycket enligt mönstrets intagningar (17 vart 4:e och 2:e varv) så mäter det endast 41 cm. Skall jag sen sticka 4 varv rätstickning lär det inte bli 51 cm långt. Frågan är var mäter jag ifrån när arbetet skall mäta 18 cm, från axel eller hals? Skall nämnas att jag stickar i garnet Air som det ska vara.

DROPS Design 05.02.2018 kl. 18:00:

Måttet på 18 cm ska tas från axeln. Har du kontrollerat så att stickfastheten stämmer?

Veronika Shafit 18.11.2017 - 16:58:

Guten Abend, ich wollte fragen ob es vielleicht beim Rückenteil ab und nicht zugenommen werden soll? Das Strickstück sieht sehr dreieckig aus und weniger wie die Zeichnung.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:09:

Liebe Frau Shafit, es wird für den Vorderteil abgenommen und für den Rückenteil zugenommen, die Seite vom Rückenteil werden dann zusammengenäht wie im Video gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Emilie 29.07.2017 - 20:02:

Efter ærmegabet havde jeg tænkt mig at sætte for-og bagstykke på samme rundp og strikke rundt. Jeg forstår bare ikke at man skal tage ind på forstykket og ud på bagstykket - udligner det ikke hinanden sådan så antallet af masker i slut er det samme som i starten?

DROPS Design 17.08.2017 kl. 15:54:

Hej, jo se måleskitsen nederst i opskriften, så kan du se hvordan det er tænkt. God fornøjelse!

Erika 18.05.2017 - 14:52:

I think I must be being silly, but I've decreased only 11 times, and I've ended up with 46 stitches (I'm doing size M, so should have 51 stitches after 17 decreases, I'm right in thinking the I need to decrease on both side every row? Thank you

DROPS Design 18.05.2017 kl. 15:15:

Dear Erika, you had 90 sts, dec 2 sts a total of 18 times (= 36 sts dec) => 90-36= 54 sts remain. When you work a dec row, you dec 1 st at the beg of row + 1 st at the end of row (= 2 sts per dec row). Happy knitting!

Erika Procter 17.05.2017 - 10:32:

Hello again, where it says decrease every other 4th and 2nd row, does that mean every other row? Thanks for your help

DROPS Design 17.05.2017 kl. 12:19:

Dear Mrs Procter, dec as follows: *work 3 rows, dec on the 4th row, work 1 row, dec on next row* repat from *-* the number of times given for your size. Happy knitting!

Erika Procter 16.05.2017 - 15:15:

Please would you be able to tell me how to work the right shoulder, I'm not sure if I am meant to slip all of the stitches onto a stitch holder or the ones that I have just created. Thanks

DROPS Design 16.05.2017 kl. 15:52:

Dear Mrs Procter, work the right shoulder as for the left shoulder, but inc at the beg of each row from WS, then work 1 row over all sts on right shoulder, cast on new sts for neck then work the sts from left shoulder = 80-120 sts (see your size). Happy knitting!

Catherine 22.01.2017 - 00:03:

Je ne comprends pas, après avoir augmenter 2 fois 1 m, comment monter 2 fois 2 m . Et puis ce n'est pas très clair une fois qu'on a terminé le début de l'épaule droite, quand vous dites " tricoter 1 rang sur toutes les mailles , monter x m pour l'encolure à la fin du rang et tricoter x m en attente = x m " . Merci déjà de m'éclairer sur cette étape, si j'ai d'autres questions, je me permettrai de revenir vers vous . Cordialement .

DROPS Design 23.01.2017 kl. 10:30:

Bonjour Catherine, on commence par monter les mailles de l'épaule gauche que l'on tricote en augmentant 2x 1 et 2x2 m (cf vidéo) puis on met en attente et on tricote l'épaule droite d ela même façon mais en sens inverse (= en miroir). On tricote ensuite 1 rang sur les mailles de l'épaule droite (= celles sur l'aiguille), on monte les mailles pour l'encolure (cf vidéo) et on tricote les mailles de l'épaule gauche. Bon tricot!

Mary26 16.01.2017 - 15:30:

Bonjour, Ce modèle est indiqué comme tricoté en top down. Or il est expliqué pièce par pièce avec un assemblage à la fin. Comment faire pour l'adapter en rond et ne pas avoir de coutures à la fin ?

DROPS Design 16.01.2017 kl. 16:54:

Bonjour Mary26, chaque pièce se tricote séparément avec une couture sur les côtés rebrodée au point de croix. Il est ainsi recommandé de bien suivre les indications telles quelles. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 161-4