DROPS / 162 / 23

Water Pearl by DROPS Design

Virkad DROPS sjal i ”Alpaca” med hålmönster.

DROPS Design: Modell nr z-698
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått: Längd mitt på: 57 cm. Bredd överst: Ca 174 cm.
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
200 g nr 2917, turkos

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 24 st x 13 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.6.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb virkas fram och tillbaka från längst ner på spetsen och upp.

Virka mönster efter diag A.1 med Alpaca med nål 3. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När hela A.1 är färdigvirkat på höjden, fortsätts det sedan med A.3 över var och en av rutorna i mönstret, SAMTIDIGT som ökningen i varje sida fortsätter som visat i A.2. OBS: Ökningen i A.2 virkas spegelvänt i den andra sidan (endast vänster sida visas i diag). När A.3 är färdigvirkat på höjden, fortsätts det med A.4. OBS: Rutmönstret förskjuter sig som visat i A.2, dvs ½ rapport mot sidan, så att spindelmönstret mellan rutorna blir en sicksackformad linje.
Fortsätt ökningen i varje sida som visat i A.1. När A.4 är färdigvirkat på höjden fortsätts det med A.5 2 ggr på höjden. Sedan virkas A.3, SAMTIDIGT som ökningen i varje sida fortsätts som visat i A.2. Det är nu 3 mönsterrutor på höjden som mest. När A.3 är färdigvirkat på höjden fortsätts det med A.4. OBS: Rutmönstret förskjuter sig som visat i A.2, och som tidigare i arb! Fortsätt ökningen i varje sida som visat i A.1. När A.4 är färdigvirkat på höjden fortsätts det med A.6 1 gång på höjden (= 1 ½ mönsterruta på höjden). Nu virkas det en kant överst så här: Virka 1 fm i varje st fram till spindelmönstret börjar, * 3 lm, 1 fm i nästa st *, upprepa *-* längs hela kanten längst upp tills det återstår endast st på v under, virka 1 fm i varje st. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 28.05.2015
Diagram A.1 - Varv 1 (st i m, inte st om lm-båge).

Diagram

= lm
= fm i m under
= fm om lm-bågen under
= st i m
= st om lm-bågen
= 8 lm
= 4 lm
= Virka 1 st i nästa st - men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 1 st i var och en av de nästa 2 st på samma sätt, dra tråden genom alla 4 m på nålen
= börja här
= 3dbl-st

Susanna 25.05.2018 - 11:58:

Ciao, bellissimo lavoro complimenti. solo una domanda,con quante catenelle devo iniziare? grazie Susanna

DROPS Design 25.05.2018 kl. 12:17:

Buongiorno Susanna. Deve iniziare con 13 catenelle. Buon lavoro!

Veronie Drenthen 17.11.2016 - 11:19:

Vraag; heb A2 klaar en kom daarna niet verder met de zijkanten. Eindig met 6 stokjes, 2 lossen en driedubbel stokje. Waar kan ik vinden wat ik daarna moet? Bij A1 zie je nergens 6 stokjes, 2 lossen enz

DROPS Design 17.11.2016 kl. 14:25:

Hoi Veronie. Je meerdert aan de zijkanten volgens A.2, dus je krijgt steeds nieuwe steken bij die gaandeweg meegaat in het patroon (A.3). Je gaat dus door met de meerderingen zoals beschreven in A.2 met de nieuwe st en de patronen.

Liliana Bisognin 28.05.2016 - 10:37:

Eseguito, molto bello! Grazie per il modello

Szende Ágnes 12.04.2016 - 15:36:

Kedves Drops! Kérnék egy kis segítséget, mert elakadtam a 4-es diagram szaporításánál. A leírás szerint a 2 -es diagram után az 1-es szerint kell szaporítani, de míg a 2-esben 6 erp, 2 lsz, 1 hrp szerepel a sor végén, addig az 1-esben 4 erp, 2 lsz, 1hrp van. Hogy lesz a 6 erp-ből 4? Köszönöm előre is választ. Agnes

DROPS Design 06.11.2016 kl. 16:15:

Kedves Ágnes! A szaporítással a minta fél mintaegységgel elmozdul.

Antonella 29.02.2016 - 13:07:

Buongiorno , ho lavorato senza problemi il diagramma A1 e il diagramma A3 (con diagramma A2 per aumenti ). Ora ho difficoltà con il motivo A4 non mi è chiaro se una parte degli aumenti di questo diagramma è A2 e poi A1 o se gli aumenti sono solo in A1 e da che riga. Inoltre non mi è chiaro cosa si intende che il motivo si sposta di 1/2 ripetizione. Grazie.

DROPS Design 01.03.2016 kl. 10:22:

Buongiorno Antonella. Quando lavora A.4 gli aumenti da seguire sono quelli del diagramma A.1, a partire dalla riga 7. Deve inoltre incolonnare correttamente il motivo, come indicato nel diagramma A.2: verifichi esattamente la posizione delle 3 m.a lavorate nella stessa m rispetto alla 3 m.a lavorate insieme. Con il lavoro sotto e guardando la fotografia, dovrebbe risultarle più chiaro. Buon lavoro!

Antonella 25.02.2016 - 09:44:

Buongiorno, potresti confermarmi che nel diagramma di aumenti A2 ci sono due inizi ( il primo e il quarto ) con 8 catenelle invece di 9 ? grazie

DROPS Design 25.02.2016 kl. 09:59:

Buongiorno Antonella, non ci sono errori nel diagramma A.2. Buon lavoro!

Leonie 10.02.2016 - 20:14:

Goedenavond. Bedankt voor het prachtige patroon. Helaas loop ik vast en zou graag wat hulp willen. Ik heb A3 in de hoogte gehaakt en hierbij A2 gebruikt voor de zijkanten. Nu moet ik bij A4 voor de zijkanten A1 weer gebruiken maar bij de laatste ronde van A2 eindig ik met 6 dst, 2 l, 1 driedb st. Zoek ik deze zelfde ronde op in A1 dan eindig ik met 4 dst, 2l, 1driedb st. Ik zou dus graag weten hoe ik de ronde begin na de laatste toer van A2. Alvast bedankt. Mvg Leonie

Mariana 16.01.2016 - 01:05:

Wuauuuu los felicito estos proyectos me han ayudado mucho me gusta tejer

Audrey 04.08.2015 - 23:32:

Bonsoir, Je suis débutante et je viens de commencer ce châle, comme beaucoup de monde je bloque à partir du diagramme A4, pourriez vous svp expliquer ce que vous entendez par "NOTE: les motifs se décalent comme on le voit dans A.2, c'est-à-dire ½ motif sur le côté pour que le point de filet entre les motifs forme un zigzag. Augmenter de chaque côté comme dans A.1. " ? Combien de fois exactement doit on répéter le diagramme A4? Cordialement, Audrey

DROPS Design 05.08.2015 kl. 09:29:

Bonjour Audrey, tout en suivant A.2 (début et fin de rang), on crochète d'abord 1 fois A.3 en hauteur, puis 1 fois A.4 en hauteur à la place de A.3. Quand A.2 est terminé, continuez A.4 tout en augmentant de chaque côté comme dans A.1. Les motifs vont se mettre en place d'eux-mêmes. Bon crochet!

Lone Sørensen 15.07.2015 - 20:21:

Jeg søger hjælp, kan ikke komme videre . Jeg har lavet sidste række på A2 (8 lm-6 st-2lm-1tredbl st) Hvad skal jeg så??? 9 lm - 7 st- 5 lm?????

DROPS Design 07.08.2015 kl. 14:51:

Hej Lone. Du fortsaetter med mönstret, med samme gentagelser imellem, og fortsaetter med udtagningerne i siden - dvs, du faar flere "blomstermönstre" paa omgangen

Kommentér oppskrift DROPS 162-23