DROPS / 162 / 12

Evening Breath by DROPS Design

Virkad DROPS sjal i ”Delight” med solfjädersmönster

DROPS Design: Modell nr de-134
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått: Höjd: 80 cm. Bredd överst: 160 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio
200 g nr 05, beige/grå/rosa

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få v 1-10 att mäta ca 21 cm mätt på mitten.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 25.00 kr /50g
Se diag A.1 och A.2. Diag visar sjalen sett från rätsidan.
A.x visar mitten av sjalen, och diag spegelvänds på motsatt sida av mitten.

SOLFJÄDER:
3 dst + 2 lm + 3 dst om samma m.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt bak och ner.
Virka 5 lm med nål 4 med Delight och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
Det virkas efter diag A.1, dvs det virkas så här:
VARV 1: Virka 8 lm, om lm-ringen virkas 1 st (= mitten) + 4 lm + 1 3-dst. Vänd.
VARV 2: 7 lm, om första lm-bågen virkas 1 SOLFJÄDER – se förkl ovan, virka 2 lm, 1 dst i nästa st (= mitten), 2 lm, om nästa lm-båge virkas 1 solfjäder + 3 lm + 1 3-dst. Vänd.
VARV 3: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 4 lm, 1 fm om lm-bågen i nästa solfjäder, 4 lm, i nästa dst virkas 1 st + 6 lm (= mitten) + 1 st, virka 4 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, 4 lm, om nästa lm-båge virkas 1 st + 3 lm + 1 3-dst. Vänd.
VARV 4: 7 lm, virka 1 solfjäder om första lm-bågen, 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, om nästa lm-båge virkas 1 solfjäder + 2 lm + 1 dst (= mitten) + 2 lm + 1 solfjäder, virka 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, om nästa lm-båge virkas 1 solfjäder + 3 lm + 1 3-dst. Vänd.
VARV 5: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 4 lm, 1 fm om lm-bågen i nästa solfjäder, 4 lm, om nästa lm-båge virkas 1 st + 6 lm + 1 st, virka 4 lm, 1 fm om lm-bågen i nästa solfjäder, 4 lm, i nästa dst virkas 1 st + 6 lm (= mitten) + 1 st, virka 4 lm, 1 fm om lm-bågen i nästa solfjäder, 4 lm, om nästa lm-båge virkas 1 st + 6 lm + 1 st, virka 4 lm, 1 fm om lm-bågen i nästa solfjäder, 4 lm, om nästa lm-båge virkas 1 st + 3 lm + 1 3-dst. Vänd.
VARV 6: 7 lm, virka 1 solfjäder om första lm-bågen, virka 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, om nästa lm-båge virkas 1 solfjäder + 2 lm + 1 dst (= mitten) + 2 lm + 1 solfjäder, virka 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, virka 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge, om nästa lm-båge virkas 1 solfjäder + 3 lm + 1 3-dst. Vänd.
Sedan upprepas v 5 och 6 med ökningar. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
När arb mäter ca 78 cm mätt på mitten – anpassa efter ett v likt v 5 med ökningar – virkas det ett v till som v 6 med ökningar – men varje lm-båge med 6 lm ersätts med 8 lm. Arb mäter ca 80 cm. Klipp inte av tråden, det ska virkas en kant härifrån (nästa v börjar från rätsidan).

VIRKAD KANT:
Det virkas efter diag A.2, dvs det virkas så här:
VARV 1: 1 lm, * om lm-bågen i nästa solfjäder virkas 5 3-dst + 2 lm + 5 3-dst, virka 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 1 solfjäder före dst i mitten, om lm-bågen i nästa solfjäder virkas 5 3-dst + 2 lm + 5 3-dst, virka 1 fm i nästa dst (= mitten), * om lm-bågen i nästa solfjäder virkas 5 3-dst + 2 lm + 5 3-dst, virka 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* tills det återstår 1 solfjäder i slutet på v, om lm-bågen i nästa solfjäder virkas 5 3-dst + 2 lm + 5 3-dst, virka 1 fm om sista lm-bågen. Vänd.
VARV 2: 1 lm, * hoppa över 1 3-dst, 1 fm i nästa 3-dst, 1 hst i nästa 3-dst, 1 st i var och en av de nästa 2 3-dst, om nästa lm-båge virkas 1 st + 1 dst + 5 lm + 1 dst + 1 st, virka 1 st i var och en av de nästa 2 3-dst, 1 hst i nästa 3-dst, 1 fm i nästa 3-dst, hoppa över 1 3-dst, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* tills det har virkats 1 fm i fm i mitten, virka 5 lm (= mitten), 1 fm i samma fm, * hoppa över 1 3-dst, 1 fm i nästa 3-dst, 1 hst i nästa 3-dst, 1 st i var och en av de nästa 2 3-dst, om nästa lm-båge virkas 1 st + 1 dst + 5 lm + 1 dst + 1 st, virka 1 st i var och en av de nästa 2 3-dst, 1 hst i nästa 3-dst, 1 fm i nästa 3-dst, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v ut. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 15.07.2016
Rättelse VIRKAD KANT: 3-dst istället för st på varv 2.

= 1 dst om m
= 1 dst i m
= 3 dst + 2 lm + 3 dst om m
= 1 st i m
= 1 st om m
= 1 3-dst om m
= 1 hst i m
= börja här
= varje v börjar med 7 lm (= 1 3-dst + 3 lm), men avslutas med 1 3-dst om m
= varje v börjar med 1 lm, men avslutas med 1 fm i/om m

Henriette 11.04.2019 - 22:57:

Erreur d'écriture de ma part: dernier rang sur l'endroit.

Henriette 11.04.2019 - 22:54:

Bonjour, pour terminer: un rang 6 en crochetant 8 ml à la place des 6 ml. Ensuite, puisqu'on ne coupe pas le fil, pour débuter la bordure, on se retrouvera sur l'envers? Puis le dernier rang se fera sur l'envers...? D'avance merci.

DROPS Design 12.04.2019 kl. 08:58:

Bonjour Henriette, après le rang dernier rang 6 (= avec 8 ml au lieu de 6), vous tournez et crochetez le rang 1 de la bordure sur l'endroit - le dernier rang (= rang 2) de la bordure sera sur l'envers, mais le châle reste réversible quoi qu'il arrive. Bon crochet!

Henriette 08.04.2019 - 15:28:

Bonjour, après le rang 5et 6, que signifie répéter ces 2 rangs avec des augmentations ? Faut-il ajouter un arceau de 1B , 6 ml, 1 B ? Merci.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 16:23:

Bonjour Henriette, en répétant les rangs 5 et 6, vous aurez naturellement plus de mailles de chaque côté de la maille centrale, continuez simplement comme le montre de le diagramme, en répétant les séquences entre les côtés et la maille centrale, et crochetez la maille centrale comme indiqué. Bon crochet!

Veronica 27.07.2018 - 18:41:

Hola! quiero saber cuantas veces tengo que aumentar la hilera 5 y la 6 antes de comenzar con el diagrama A.2. Muchas gracias por su ayuda!

DROPS Design 31.07.2018 kl. 12:21:

Hola Veronica. El diagrama A.2 muestra la orilla inferior del chal. Puedes comenzar a trabajar después de que la labor mida 80 cm ( medidas por el centro del chal) o el largo deseado.

CARLA HALL 10.07.2018 - 19:48:

Very pretty I did it in Caron Simply Soft party (Snow Sparkle) for my daughter's wedding. Thank you.

Teresa Nunes 18.04.2018 - 19:43:

Lovely pattern. Thank you. How do I work the increase on repeating rows 5 and 6? How do I increase?

DROPS Design 19.04.2018 kl. 10:32:

Der Mrs Nunes, you will crochet as before on row 5 but there will be more chain spaces before and after the middle chain-space and work as before on row 6 but there will be more stitch groups/ch-spaces before and after the middle stitch. Happy crocheting!

Nina 20.01.2018 - 19:48:

Nu är jag riktigt förvirrad, trots att jag är en van virkare. I mönstret står det för varv 1 att det ska virkas en stolpe, men när jag tittar på instruktionsvideon är det definitivt inte en vanlig stolpe som visas. Det skrivna mönstret fortsätter sedan med 4 lm, men på filmen virkas endast 3 stycken. Så hur ska det egentligen vara? Instämmer med en tidigare kommentar om att det hela säkert skulle bli aningen lättare att begripa om HELA varven visades i diagramform.

Kathy Pabst 03.02.2017 - 02:27:

How many skeins should i purchase to make this shawl?

DROPS Design 03.02.2017 kl. 09:32:

Dear Mrs Pabst, you need 200 g DROPS Delight / 50 g a ball Delight = 4 balls Delight for the shawl. Happy crocheting!

Maria Tønder 25.01.2017 - 19:51:

Altså jeg har forsøgt at læse mig til svaret, men jeg forstår heller ikke gentagelse af række 5 og 6, nu har jeg prøvet bare at hækle videre på række 5, og rækken er ikke lang nok. Jeg misforstår tydeligvis noget :) hvordan skal jeg hækle det??

DROPS Design 26.01.2017 kl. 11:34:

Hej Maria. Jeg kan naesten ikke forklare det tydeligere end hvad vi tidligere har prövet :/ Hvis du har for lidt masker efter raekker 5-6 förste gang, saa har du ikke taget nok ud. Du skal fölge samme princip som i rk 5-6 og tage ud paa samme maade. Har du set videoen, hvordan du haekler A.1?

Merete Gjellan 22.11.2016 - 11:21:

Fikk det til nå tror jeg:-)

Kommentér oppskrift DROPS 162-12