DROPS / 161 / 37

Dolphin Toes by DROPS Design

Filtede DROPS tøfler i ”Eskimo”. Str 35-44

DROPS Design: Model nr ee-524
Garngruppe E eller C+C
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/39 - 40/42 - 43/44
Tøflens længde: 24 - 27- 29 - 32 cm

Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100-150-150-150 gr f.nr 31, pastelblå
100-100-100-150 gr f.nr 47, lys beige

DROPS PINDE nr 8 - eller det p.nr du skal bruge for at få 11 m x 15 p glatstrik med Eskimo på 10 x 10 cm før filtning.
Efter filtning 10 x 10 cm = 13,5 m x 28 p
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid), nr 540: 2 stk i alle str
----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 19.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 22.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 24.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 76kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (strikkes frem og tilbake):
Strik ret på hver p.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøflen strikkes i et stykke med søm midt foran og midt bagpå, der startes øverst, midt ovenpå vristen - SE MÅLESKITSEN!
Først strikkes klappen, den strikkes sammen med tøflen efter hånden. LÆS HELE OPSKERIFTEN FØR TØFLEN STRIKKES!

KLAP:
Slå 10 m op på p 8 med pastelblå. Strik RETSTRIK - se forkl over - til arb måler 17-17-18-18 cm. Sæt m på en ekstra pind eller en tråd.

Slå 3-3-5-5 m op på p 8 med pastelblå. Strik glatstrik, SAMTIDIG tages der ud i slutningen af hver p fra retsiden således: 3 m 2 gange og 1 m 3 gange. SAMTIDIG når arb måler 3 cm slåes der 21-25-25-29 m op i slutningen af p fra vrangen. Efter alle udtagninger er der 33-37-39-43 m på p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 6 cm strikkes der en forkortet p således: Strik ret over de første 21-25-25-29 m, vend og strik tilbage. Når arb måler 10-11-11-11 ½ cm strikkes næste p således: Strik 18-22-22-26 m, læg pinden med m fra klappen foran arb og strik klappen sammen med de 10 næste m (1 m fra klappen strikkes ret sammen med 1 m fra tøflen), strik de sidste 5-5-7-7 m fra tøflen. Når arb måler 10½-11½-11½-12 ½ cm skiftes der til lys beige. Strik en forkortet p på samme måde når tøflen måler 14-15-15-17, 22-23-23-27 og 30-32-32-38 cm. SAMTIDIG
når arb måler 18-20-20-22 cm sættes en mærketråd = midt under foden. Når der er strikket lige så langt efter mærketråden som før mærketråden med lys beige skiftes til pastelblå. Nu strikkes den anden side på tøflen med indtagninger i stedet for udtagninger. Start indtagningerne når der er lige så mange cm fra mærketråden som der er fra sidste udtagning og frem til mærketråden.
Tag ind i beg af hver p fra vrangen således: 1 m 3 gange, 3 m 2 gange. Luk af i beg af en p fra retsiden således (efter at der er taget ind 3 gange fra vrangen): 21-25-25-29 m 1 gang = 3-3-5-5 m tilbage. Luk af.

MONTERING:
Buk tøflen midt under foden og sy sammen midt foran på tåen og over de nederste 12-12-14-14 m som er slået op. Rundt om åbningen øverst samles der ca 60 m op med pastelblå (det er vigtig at der samles nok m op så det ikke strammer). Strik 2 p retstrik frem og tilbage. Luk af. Sy sømmen midt bagpå (A + B) i yderste led af yderste m. Strik 1 tøffel til på samme måde, men her strikkes klappen på når der er 10-11-11-11 ½ cm tilbage af tøflen, dvs efter mærketråden og lige efter hvor der er byttet til pastelblå (afpas i forhold til den tøffel som allerede er strikket).

FILTNING:
Læg tøflerne i vaskemaskinen med et vaskemiddel uden enzymer og optiske blegemiddel. Vask på 40 grader med almindelig centrifugering og uden forvask. Bagefter tages tøflen på foden og formes til rigtig mål mens den stadigvæk er våd. Fremover vaskes tøflen på uldgrogram.

Sy en knap gennem klappen og tøflen – se billedet.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 20.08.2015
Nyt garnforbrug under størrelse: 38/39 - 40/42, pastellblå.
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100-150-150-150 gr f.nr 31, pastelblå

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 161-37) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (30)

Debbie 27.12.2019 - 01:46:

I had to shrink this twice to get the right size. I would much have preferred the result on the first shrinkage. It would have taken less wool as well.

Daniel 23.12.2019 - 14:48:

The toes in the video are MUCH shorter than the one on the photo

DROPS Design 24.12.2019 kl. 17:47:

Dear Daniel, In the videos we usually use different yarns, and / or different stitch / row numbers. They are only to show you the principles of how to do things, not a step by step video on how to do each pieces from the beginning to the end. Happy Crafting!

Doris Klein 18.10.2016 - 13:10:

Die Pantoffeln sind wunderschön geworden. Und dank der exakten Anleitung sehr leicht zu stricken. Toll!

Marion Bouthoorn 09.07.2016 - 18:42:

Zou graag willen weten vanaf welk punt jullie elke keer de behaalde cm meten?

DROPS Design 11.07.2016 kl. 13:49:

Hoi Marion. Vanaf de opzetnaald tenzij anders wordt vermeld in het patroon.

Marion Bouthoorn 27.06.2016 - 22:15:

Als ik na 6 cm, met 25 steken aan de verkorte toeren ga beginnen, wat doe ik dan met de overige 14 steken?

DROPS Design 29.06.2016 kl. 12:47:

Hoi Marion. Je breit een keer heen en weer over de eerste 25 st, daarna ga je verder over alle st.

EmmaLee 06.02.2016 - 15:14:

I made a pair of these for my daughter and she loved them

Mme Janvier T 01.11.2015 - 11:32:

Car je ne vois pas combien de mailles il faut que je fasse sur mes rangs raccourci (je suis débutante et ne comprend pas encore très bien les tutoriels). je suppose qu'a 14 cm il me faut 21m raccourcie, qu'a 22 il m'en faut 18 mais je ne vois pas combien il en faut à 30cm. je ne sais pas si je me suis bien exprimer. et entre mes rangs raccourcie, dois je tricoté la totalité de mes mailles c'est a dire les 33? merci de l'aide que vous m'apporterez

DROPS Design 02.11.2015 kl. 08:26:

Bonjour Mme Janvier, à 14, 22 et 30 cm, tricotez les rangs raccourcis comme vous avez fait à 6 cm: tricotez 21 m, tournez et tricotez le rang retour - continuez ensuite comme avant . Bon tricot!

Janvier 01.11.2015 - 11:31:

Bonjour, je suis bloquée au passage qui demande à 10.5cm de hauteur total de continuer en beige clair. il nous ai demandé de tricoter des rangs raccourci comme avant quand le chausson mesure 14 puis 22 et enfin 30cm. pouvez vous m'éclairez?

DROPS Design 02.11.2015 kl. 08:19:

Bonjour Mme Janvier, à 10.5 cm, continuez en beige clair et tricotez les rangs raccourcis comme avant à 14 cm - à 18 cm, placez 1 marqueur = milieu du chausson - tricotez ensuite autant de rangs beige clair après le marqueur que vous en aviez tricoté avant le marqueur - et tricotez des rangs raccourcis encore à 22 et 30 cm. Quand vous avez repris le fil bleu, commencez à diminuer - pliez le chausson au marqueur pour vérifier la hauteur sur la 1ère partie et commencez à diminuer. Bon tricot!

BIANCO Odile 23.06.2015 - 16:19:

J'ai un problème pour les coutures. Pour celle de derrière, on coud un peu de bleu et puis le reste de bleu en l'écartant avec le marron, mais on ne couds pas du haut en bas bleu et puis marron ?

DROPS Design 23.06.2015 kl. 19:35:

Bonjour Mme Bianco, l'assemblage au milieu dos se fait du haut en bas, d'abord en bleu, puis en beige clair. Bon tricot!

Åse 20.06.2015 - 13:36:

Tyvärr missförstod jag mönstret. Efter filmen såg jag att jag skulle ha mätt från det tre första upplagda maskorna vilket innebar att tofflorna blev förstora och det gick åt ett nysta blått garn till. (Det blå garnet är lite snålt tilltaget, även om man gör rätt är det precis att det räcker)

Kommentere opskrift DROPS 161-37