DROPS / 161 / 33

Nordic Summer by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”BabyMerino” med raglan och runt ok. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr bm-017
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
300-350-350-400-450-500 g nr 01, vit
50 g i alla stl i nr 25, lavendel

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 2,5 – till kant.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 31.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 259kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.5.

INSNITT:
Minska till insnitt vid de 4 markörerna.
Minska så här efter 1:a och 3:e markören: 2 m räta tills.
Minska så här när det återstår 2 m före 2:a och 4:e markören: lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

ÖKNINGSTIPS:
Öka till insnitt vid de 4 markörerna så här: gör 1 omslag efter 1:a och 3:e markören och före 2:a och 4:e markören. På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Minska till raglan på varje sida av A.3 i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar.
Minska så här efter A.3: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Minska så här 2 m före A.3: 2 m räta tills.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 200-220-240-264-288-316 m på rundst 2,5 med vit. Sticka mönster efter diag A.1. När A.1 har stickats 1 gång på höjden byts det till rundst 3. Sedan stickas det slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 8-8-8-8-10-10 cm sätts det 4 markörer i arb så här: 1:a markören sätts efter de första 24-28-31-36-42-48 m, 2:a markören sätts efter de nästa 52-54-58-60-60-62 m, 3:e markören sätts efter de nästa 48-56-62-72-84-96 m och 4:e markören sätts efter de nästa 52-54-58-60-60-62 m (det är 24-28-31-36-42-48 m kvar på v efter sista markören).
Sedan minskas det till INSNITT vid de 4 markörerna – se förkl ovan (= 4 m minskn). Upprepa minskn på vart 4:e v totalt 7-7-7-7-6-6 ggr = 172-192-212-236-264-292 m. När arb mäter 22 cm i alla stl ökas det efter 1:a och 3:e markören och före 2:a och 4:e markören – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 m ökade). Upprepa ökningarna på vart 4:e-4:e-6:e-6:e-8:e-8:e v totalt 7-7-7-7-6-6 ggr = 200-220-240-264-288-316 m. Sticka vidare tills arb mäter 38-39-39-40-41-43 cm. Nästa v stickas så här: Maska av 5-5-5-6-6-6 m för ärmhål, sticka 90-100-110-120-132-146 m slätst (= framst), maska av 10-10-10-12-12-12 m för ärmhål, sticka 90-100-110-120-132-146 m slätst (= bakst) och maska av de sista 5-5-5-6-6-6 m för ärmhål. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 56-56-58-60-62-64 m på strumpst 2,5 med vit. Sticka mönster efter diag A.2. När A.2 har stickats 1 gång på höjden byts det till strumpst 3. Sätt 1 markör i början på v (= mitt under ärmen) och sticka slätst. När arb mäter 8 cm ökas det 2 m mitt under ärmen. Upprepa ökningen på vart 9:e-7:e-7:e-6:e-6:e-5:e v totalt 12-14-14-16-16-17 ggr = 80-84-86-92-94-98 m. När arb mäter 41-40-39-38-38-38 cm (OBS: kortare mått i de större stl pga längre ärmkulle och bredare axelvidd), maskas de mittersta 10-10-10-12-12-12 m under ärmen av (dvs maska av 5-5-5-6-6-6 m på varje sida av markören) = 70-74-76-80-82-86 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst så här: Fortsätt med vit och sticka m från den första ärmen SAMTIDIGT som det sätts 1 markör i första m och 1 markör i sista m på ärmen, sticka m från framst, sticka m från den andra ärmen SAMTIDIGT som det sätts 1 markör i första m och 1 markör i sista m på ärmen och sticka m från bakst = 320-348-372-400-428-464 m på st och 4 markörer i arb. Sedan stickas det slätst runt SAMTIDIGT som A.3 stickas i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar (pil i diag ska stämma mot m med markör i). SAMTIDIGT minskas det nu till RAGLAN på varje sida av A.3 i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar – se förkl ovan (= 8 m minskade). Upprepa minskn till raglan på vart 4:e v totalt 6-7-8-8-9-9 ggr = 272-292-308-336-356-392 m på st. Efter sista minskn stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 20-26-28-32-36-40 m jämnt fördelat = 252-266-280-304-320-352 m på st. Sedan stickas det mönster runt efter diag A.4 SAMTIDIGT som det minskas som visat i diag – välj diag för rätt stl. När A.4 har stickats 1 gång på höjden är det 180-190-200-228-240-264 m på st. Sticka 1 v rätt med vit SAMTIDIGT som det minskas 4-6-8-28-30-44 m jämnt fördelat = 176-184-192-200-210-220 m. Nu stickas det mönster efter diag A.5 – välj diag för rätt stl.
När A.5 är färdigt stickas det förhöjning bak i nacken. Sätt 1 markör mitt fram. Börja mitt bak och sticka rm (med vit) tills det återstår 14-14-16-16-18-20 m före markören. Vänd, sticka rm tillbaka tills det återstår 14-14-16-16-18-20 m före markören i den andra sidan. Vänd, sticka rm tills det återstår 30-30-34-34-38-42 m före markören. Vänd, sticka rm tillbaka tills det återstår 30-30-34-34-38-42 m före markören i den andra sidan. Vänd, sticka rm tills det återstår 46-46-52-52-58-64 m före markören. Vänd, sticka rm tillbaka tills det återstår 46-46-52-52-58-64 m före markören i den andra sidan. Vänd, sticka rm tills det återstår 62-62-70-70-76-86 m före markören. Vänd, sticka rm tillbaka tills det återstår 62-62-70-70-76-86 m före markören i den andra sidan. Vänd arb och sticka rm tillbaka till början av v.

HALSKANT:
Byt till rundst 2,5 och sticka mönster runt över alla m efter diag A.1 SAMTIDIGT som det på 1:a v minskas 30-28-36-34-44-44 m jämnt fördelat = 146-156-156-166-166-176 m. När A.1 har stickats 1 gång på höjden maskas det av löst med rm.

= rm med vit
= am med vit
= rm med lavendel
= 1 omslag med vit
= 2 m räta tills med vit
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills med vit, drag den lyfta m över

Kommentarer (48)

Skriv din kommentar här!

Johanne 03.04.2018 - 12:15:

Hei! Jeg skal snart begynne med mønsteret (A.4) og lurer på hvor jeg begynner med det? Når jeg nå holder på med A.3 og raglan har liksom første maske i første erme blitt starten på en omgang. Usikker på om dette er rett, så enda mer usikker på hvor jeg burde begynne med A.4. Håper dere kan hjelpe meg :) mvh Johanne

DROPS Design 05.04.2018 kl. 13:41:

Hei Johanne. Du feller til første erme på starten/slutten av omgangen, så når du strikker omgangen der ermene festes blir den første maskene på ermet starten av omganen. Det er bare å begynne med A4 etter siste omgang med A3. Det blir en liten forsyvning av mønsteret akkurat i skjøtet mellom omgangene, det er vanlig. Et tips er å velge å starte omgangen på bakstykket heller enn forstykket. God fornøyelse.

Ulrike 03.04.2018 - 10:19:

Welche größe muss ich stricken, wenn ich normalerweise Größe 42 trage? der pullover sollte weit genug sein, um ein shirt darunter zu tragen aber sollte seine form behalten, danke

DROPS Design 03.04.2018 kl. 13:51:

Liebe Ulrike, unten der Seite finden Sie eine Maßskizze mit allen Maßen für jede Größe. Vergleichen Sie diese Maßen mit den einer ähnlichen Kleidung die Sie gerne haben, um die passenden Größe zu finden. Mehr lesen Sie über Größe hier. Viel Spaß beim stricken!

Ingeborg Heinzel 23.03.2018 - 14:23:

Hallo besteht die Möglichkeit den Pullover stricken zu lassen? Wenn ja, was würde das kosten. Mit freundlichen Grüßen Ingeborg

DROPS Design 23.03.2018 kl. 21:37:

Leider können wir Ihnen keinen Strickservice anbieten. Da müssten Sie sich im Freundeskreis umhören oder vielleicht eine Kleinanzeige in die Zeitung setzen?

Ingeborg 23.03.2018 - 14:17:

Hallo,\\r\\nbesteht die Möglichkeit den Pullover Nordic Summer fertig stricken zu lassen und was würde das kosten.?\\r\\n\\r\\nLiebe Grüße \\r\\nIngeborg

Jette Gerhardsen 21.03.2018 - 07:50:

Hei\r\n I diagram a finner jeg ikke ,skjønner ikke forklaring på symbolet midt på det hvor du lager \r\nhullmønster \r\nMvh Jette

Kristin 07.02.2018 - 07:37:

Wie strickt man die Zunahme der 2 Maschen an der unteren Ärmelmitte? 2 Umschläge hintereinander oder 1 Masche dazwischen?

DROPS Design 07.02.2018 kl. 09:05:

Liebe Kristin, die Maschenanzahl ist eine gerade anzahl, ich würde 2 M zwischen den Umschläge stricken. Viel Spaß beim stricken!

Ann Fagerström 17.12.2017 - 20:40:

Hej! Jag förstår inte diagrammet, det känns som att symbolerna fattas.

Kim Allen 29.10.2017 - 18:47:

Hi....please disregard my question about doing the neck elevation...I figured it out. Thanks!

Kim Allen 29.10.2017 - 15:18:

I have finished A.5 and am trying to understand the instructions for the elevation at back of neck. If I put markers in the middle of the front and back then the elevation is not in the back, it would be to the side. Should I use the centers of the sleeve/shoulder caps for my markers? Thanks.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 10:00:

Dear Mrs Allen, you start elevation from mid back but the end of row is calulated from the mid front, so that there will be always more rows on the sts on back and less on the sts on front piece. See also this video. Happy knitting!

Mira Ekstrand 10.07.2017 - 22:11:

Hej! Jag stickar tröjan utan mönster och undrar hur jag ska avmaska för oket?

DROPS Design 11.07.2017 kl. 07:11:

Hei Mira. Du følger bare oppskriften/diagrammet uten å strikket mønstret. Om du syns det er vanskelig til enhver tid å finne ut hvor du er, bruke maskemarkører. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 161-33