DROPS Extra / 0-1071

Santa's Recipe by DROPS Design

DROPS Jul: Virkad DROPS grytlapp i ”Lima” med stjärnmönster

DROPS Design: Modell nr li-056
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Mått: Diameter: ca 24 cm.
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio
Till 2 grytlappar:
50 g nr 3609, röd
50 g nr 0705, grön

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 18 st på bredden x 9 v på höjden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 52kr. Läs mer.
VIRKINFO:
I början på varje v med st, ersätts första st med 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.
--------------------------------------------------------

GRYTLAPP:
Arb virkas runt i 2 färger. OBS: för att inte få några lösa trådar virkas det hela tiden runt den färgen det inte virkas med.

Virka 8 lm med grön(röd) med nål 4 och slut dem till en ring med 1 sm i 1första lm.
VARV 1: Virka 12 fm med grön(röd) om lm-ringen, avsluta med 1 sm i första fm.
VARV 2: LÄS VIRKINFO! Virka 2 st med grön(röd) i första fm, sedan virkas det * 1 st med röd(grön) i nästa fm och 2 st med grön(röd) i nästa fm *, upprepa *-* 4 ggr till, avsluta med 1 st med röd(grön) i sista fm = 18 st.
VARV 3: 2 st med grön(röd) i första st, 2 st med grön(röd) i nästa st, * 1 st med röd(grön) i nästa st, 2 st med grön(röd) i var och en av de 2 nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, avsluta med 1 st med röd(grön) i sista st = 30 st.
VARV 4: 2 st med grön(röd) i första st, 1 st med grön(röd) i var och en av de 2 nästa st och 2 st med grön(röd) i nästa st, * 1 st med röd(grön) i nästa st, 2 st med grön(röd) i nästa st, 1 st med grön(röd) i var och en av de 2 nästa st och 2 st med grön(röd) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, avsluta med 1 st med röd(grön) i sista st = 42 st.
VARV 5: 2 st med grön(röd) i första st, 1 st med grön(röd) i var och en av de 4 nästa st och 2 st med grön(röd) i nästa st, * 1 st med röd(grön) i nästa st, 2 st med grön(röd) i nästa st, 1 st med grön(röd) i var och en av de 4 nästa st och 2 st med grön(röd) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, avsluta med 1 st med röd(grön) i sista st = 54 st.
VARV 6: 1 st med röd(grön) i första st, sedan 1 st med grön(röd) i samma st, * 1 st med grön(röd) i var och en av de 6 nästa st, i nästa st virkas det först 1 st med grön(röd) och sedan 1 st med röd(grön), 1 st med röd(grön) i nästa st, i nästa st virkas det först 1 st med röd(grön) och sedan 1 st med grön(röd) *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st med grön(röd) i var och en av de 6 nästa st, i nästa st virkas det först 1 st med grön(röd) och sedan 1 st med röd(grön), 1 st med röd(grön) i nästa st = 66 st.
VARV 7: 2 st med röd(grön) i första st, * 1 st med grön(röd) i var och en av de 7 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 2 nästa st, och 2 st med röd(grön) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st med grön(röd) i var och en av de 7 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, sedan 1 st med röd(grön) i var och en av de 2 nästa st = 78 st.
VARV 8: 1 st med röd(grön) i första st, 1 st med röd(grön) i nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, * sedan 1 st med grön(röd) i var och en av de 5 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 6 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st med grön(röd) i var och en av de 5 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 4 nästa st = 90 st.
VARV 9: 1 st med röd(grön) i första st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 3 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, * sedan 1 st med grön(röd) i var och en av de 3 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 10 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st med grön(röd) i var och en av de 3 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 6 nästa st = 102 st.
VARV 10: 1 st med röd(grön) i första st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 5 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, * sedan 1 st med grön(röd) i nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 14 nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st med grön(röd) i nästa st, 2 st med röd(grön) i nästa st, 1 st med röd(grön) i var och en av de 8 nästa st = 114 st.

Till slut virkas det 1 picotkant med röd(grön) runt grytlappen så här: 1 fm i första m, * 3 lm, 1 st i den första lm (= 1 picot), hoppa över 2 st och fäst med 1 fm i nästa st *, upprepa *-* runt hela grytlappen, till slut virkas det 15 lm (= ögla), fäst öglan med 1 sm i grytlappen, precis vid sidan av där lm-varvet börjar, virka 1 sm i varje lm, klipp av och fäst tråden.

Ingrid Heldenbergh 31.12.2018 - 06:27:

Graag ontving ik de nieuwsbrief indien mogelijk.. dankjewel ingrid

Nicole 20.11.2016 - 20:05:

Reicht die angegebene Wolle für einen oder zwei Topflappen?

DROPS Design 21.11.2016 kl. 10:02:

Liebe Nicole, es soll für 2 Topflappen reichen - bitte Maschenprobe beachten. Viel Spaß beim stricken!

Desi 01.01.2016 - 21:44:

In a third round of the Pot Holder something is wrong.

DROPS Design 04.01.2016 kl. 10:46:

Dear Desi, 3rd round is correct, you start with 3 ch, then 1 tr in first tr (green), then 2 tr in next tr (green), and then: *1 tr with red in next tr, 2 tr with green in each of the next 2 tr (= 4 tr in green)*, repeat from *-* around. Happy crocheting!

Edit 11.12.2014 - 23:09:

A magyar fordítás 3. sorában kimaradt a kontraszt szín.

Annette 07.12.2014 - 11:26:

Pannenlappen van wol? Dat verbaast mij. Wol geleidt warmte. Ik maak altijd pannenlappen van katoen, dan verbrand je de vingers niet. Bij pannenlappen van wol wel! Verder wel een leuk patroontje, maar mijn tip, van katoen maken dus.

DROPS Design 08.12.2014 kl. 14:40:

Hoi Annette. Wol isoleert - het leidt niet. Pannenlappen worden wel vaker in wol gemaakt. Je kan gerust deze maken van wol, maar kies gerust katoen als je daar prettiger bij voelt.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1071