DROPS Extra / 0-1056

Frank by DROPS Design

DROPS Jul: Strikket DROPS snømann i ”Eskimo” med skjerf og lue

DROPS Design: Modell nr ee-519
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål: ca 36 cm i diameter og 36 cm høy
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
450 g f.nr 01, natur
150 g f.nr 12, lys blå
100 g f.nr 02, sort
50 g f.nr 07, orange

DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 23 p rille på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE NR 5 – til nese, knapper, øyne og ermer.

TILBEHØR: Vatt til fyll
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: jul, leker,

----------------------------------------------------------

SNØMANN:
Arb strikkes frem og tilbake i RILLER - se forkl over - på rundp. Først strikkes bunnen deretter strikkes kroppen og hodet.
Legg opp 9 m på rundp 8 med natur.
1.P: Strikk rett.
2.P (= retten): * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
3.P: Strikk rett – kastene strikkes vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor i fremre) for å unngå hull (= 17 m).
4.P: * 2 m rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
5.P: Strikk som 3.p (= 25 m). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
6.P: * 3 m rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
Gjenta 5. og 6.p oppover, men for hver gang det økes blir det 1 m mer mellom økingene. Når det er 121 m på p stopper økningen, bunnen er nå ferdig. Sett 1 merketråd. HERIFRA MÅLES ARB VIDERE!
Deretter fortsettes det med riller over alle m til arb måler 20 cm (avpass at neste p er fra retten). På neste p felles det 31 m jevnt fordelt (dvs ca hver 4 m) = 90 m. Strikk riller til arb måler 30 cm (avpass at neste p er fra retten). På neste p felles 18 m jevnt fordelt (dvs hver 5 m) = 72 m. Strikk riller til arb måler 34 cm (avpass at neste p er fra retten). Strikk slik: * 2 m rett, 2 m rett sammen *, gjenta fra *-* = 54 m. På neste p fra retten felles det 12 m jevnt fordelt = 42 m. Nå er kroppen ferdig. Sett 1 merke her. HERIFRA MÅLES ARB VIDERE! På neste p fra retten økes det 24 m jevnt fordelt til hode = 66 m. Når arb måler 15 cm fra merketråden (avpass at neste p er fra retten) felles 8 m jevnt fordelt = 58 m. Gjenta fellingen på hver p fra retten 6 ganger til = 10 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt.

ERMER:
Arb strikkes frem og tilbake.
Legg opp 12 m på p 5 med sort. Strikk glstrikk til arb måler 13 cm. Bytt farge til lys blå. Strikk 1 rille SAMTIDIG som det økes 6 m jevnt fordelt = 18 m. Strikk riller til arb måler 18 cm. Strikk alle m 2 rett sammen = 9 m. Strikk 1 p. På neste p strikkes m 2 og 2 rett sammen til det gjenstår 1 m, 1 m rille = 5 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m (NB: Avpass at tråden er lang nok til montering). Sy ermet sammen i ytterste ledd av ytterste med lysblå, deretter sort. Lag 1 erme til.

ØYNE:
Legg opp 1 m på p 5 med sort. I samme m strikkes * 1 m, 1 kast *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 m i samme m = 7 m. På neste p strikkes alle m vrang sammen. Klipp tråden. Dra tråden gjennom den siste m. Knyt de 2 trådene sammen. Lag 1 øye til.

KNAPPER:
Legg opp 1 m på p 5 med sort. I samme m strikkes * 1 m, 1 kast *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, avslutt med 1 m i samme m = 9 m. På neste p strikkes alle m vr. Deretter strikkes 2 og 2 m rett sammen til det gjenstår 1 m, 1 m rett = 5 m. Strikk alle m vrang sammen. Klipp tråden. Dra tråden gjennom den siste m. Knyt de 2 trådene sammen. Lag 2 knapper til.

NESE:
Arb strikkes frem og tilbake i glstrikk.
Legg opp 2 m på p 5 med orange. Strikk 1 p vrang (= vrangen). Deretter på neste p fra retten strikkes 2 m i hver av de 2 m = 4 m. Deretter økes det på hver p fra retten ved å strikke 2 m i den ytterste m i hver side av arb (= 2 m økt). Fortsett økningen til det er 12 m på p. Fell av med rett fra vrangen.

SKJERF:
Arb strikkes frem og tilbake. Legg opp 16 m på 1 pinne 8 med lys blå. Strikk riller. Fell av når arb måler 90 cm.
Frynser: 1 frynse = 1 tråd orange på ca 18 cm. Legg tråden dobbelt, tre løkken ytterst gjennom m langs oppleggskanten og
trekk endene gjennom løkken. Sett løkker i hver 2.m langs oppleggskanten og avfellingkanten.

HATT:
Arb strikkes frem og tilbake i riller på pinne.
Legg opp 9 m på pinne 8 med sort.
1.P: Strikk rett.
2.P (= retten): * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
3.P: Strikk rett – kastene strikkes vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor i fremre) for å unngå hull (= 17 m).
4.P: * 2 m rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
5.P: Strikk som 3.p (= 25 m).
6.P: * 3 m rett, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett.
Gjenta 5. og 6.p oppover, men for hver gang det økes blir det 1 m mer mellom økingene. Når det er 57 m på p stopper økningen. Sett 1 merketråd i arb. HERIFRA MÅLES ARB VIDERE!
Deretter strikkes det glstrikk over alle m til arb måler 10 cm.
Nå strikkes arb videre i riller, SAMTIDIG som det på 1.p økes 4 m jevnt fordelt = 61 m. Gjenta økningen når arb måler 14 cm = 65 m. Strikk riller til arb måler 18 cm. Fell deretter løst av.

MONTERING:
Sy sammen kroppen i ytterste ledd av ytterste m. Før den sys helt sammen legges en vanlig plasttallerken i bunnen slik at snømannen har noe å stå på. Fyll kroppen og hode med fyll vatt (bruk evt en gammel pute) før den sys helt sammen. Snurp sammen snømannen i bunnen. Sy sammen hatten i ytterste ledd av ytterste m. Snurp sammen toppen av hatten. Sy på øyne og knapper. Sy nesen sammen i ytterste ledd av ytterste m. Fyll nesen med vatt å sy den til ansiktet. Fyll ermene med vatt å sy de til kroppen. Knyt skjerfet rundt halsen hans og sett på hatten.