DROPS / 158 / 13

Cozy Crimson by DROPS Design

Virkad DROPS mössa och halsvärmare i ”Snow” med kvastskaftsmönster.

DROPS Design: Modell nr ee-502
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L – L/XL
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 – 58/60 cm.
Garnåtgång:
DROPS SNOW från Garnstudio
150-150-200 g nr 50, mörk rosa

DROPS VIRKNÅL NR 7 – eller det nålnr du måste använda för att få 10 fm x 11 v på 10 x 10 cm.
DROPS ST NR 20 – till mönster.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L
Omkrets på det bredaste stället: 72-81 cm
Höjd: 26-26 cm
Garnåtgång:
DROPS SNOW från Garnstudio
150 g i båda stl i nr 50, mörk rosa

DROPS VIRKNÅL NR 8 – eller det nålnr du måste använda för att få 9 st x 5 v på 10 x 10 cm.
DROPS ST NR 20 – till mönster.
----------------------------------------------------------

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 21.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 23.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Snow print DROPS Snow print 26.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 131.7kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början på varje v med fm, ersätts första fm med 1 lm. V avslutas med 1 sm i lm i början på v.

KVASTSKAFTS MÖNSTER:
VARV 1 (= avigsidan):
Sätt den första lm på st 20, * plocka upp 1 m med virknålen igenom främre maskbågen av nästa m och sätt maskan löst på st 20 *, upprepa *-* hela v. Alla m på v sitter nu löst på st 20.

VARV 2 (= rätsidan):
* Stick in nålen genom de 3 första m på st, virka 1 sm (detta binder de 3 m tills), lyft m av st och virka 1 lm, 3 fm genom de 3 m, virka 1 lm *, upprepa *-* tills det återstår 3 m på st, stick in nålen genom de 3 sista m på st, virka 1 sm (detta binder de 3 m tills), virka 1 lm, lyft m av st och virka 3 fm genom de 3 m.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan virkas runt uppifrån och ned. Virka 4 lm med virknål 7 och Snow, och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen. LÄS VIRKINFO!
VARV 2: Virka 2 fm i bakre maskbågen på varje fm = 12 fm.
VARV 3: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 18 fm.
VARV 4: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 2 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 24 fm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 5: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 3 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 30 fm.
VARV 6: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 4 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 36 fm.
VARV 7: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 5 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 42 fm.
VARV 8: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 6 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 48 fm.
Nu är ökningen färdig i S/M och M/L.
Stl L/XL:
VARV 9: Virka * 1 fm i bakre maskbågen i var och en av de 7 nästa fm, 2 fm i bakre maskbågen i nästa fm *, upprepa *-* = 54 fm.

Sedan virkas nästa v så här: Virka 1 fm i bakre maskbågen i varje fm men öka 0-3-0 fm jämnt fördelat = 48-51-54 fm. Fortsätt att virka 1 fm i bakre maskbåden i varje fm tills arb mäter 15-16-17 cm.
Arb virkas nu fram och tillbaka. Sedan virkas det så här:
Virka KVASTSKAFTSMÖNSTER – se förkl ovan = 16-17-18 rapporter på bredden.
VARV 3 (= avigsidan):
Virka 1 fm i främre maskbågen av varje fm på föregående v = 48-51-54 fm.
VARV 4 (= rätsidan):
Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje fm.
Upprepa dessa 4 v totalt 3 ggr på höjden. Klipp av tråden.

MONTERING:
Sy ihop i sidan vid Kvastskaftsmönstret i varje fm-varv.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb virkas fram och tillbaka uppifrån och ned. Virka 66-75 LÖSA lm (inkl 3 lm att vända med) på virknål 8 med Snow. Virka 1 st i 4:e lm från nålen, sedan 1 st i varje lm = 63-72 st (de 3 första lm = 1 st). Sedan virkas KVASTSKAFTSMÖNSTER – se förkl ovan = 21-24 rapporter på bredden.
Upprepa v 1-2 i mönster till färdigt mått. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arb mäter ca 18 cm, anpassa så att nästa varv är v 2 i mönster, virka som förut över de nästa 9-12 m (= 3-4 rapporter av mönster), * sedan virkas det 4 fm om de 3 m på st *, upprepa *-* 2 ggr till (= 3 rapporter av mönster), virka som förut över de nästa 24-27 m (= 8-9 rapporter av mönster), * sedan virkas det 4 fm om de 3 m på st *, upprepa *-* 2 ggr till (= 3 rapporter av mönster), virka som förut över de sista 12-15 m (= 4-5 rapporter av mönster) = 69-78 fm på v. Fortsätt sedan mönstret som förut, det virkas nu 23-26 rapporter av mönstret på bredden. När arb mäter 26 cm, anpassa så att sista v är v 2 i mönster, klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy ihop halsvärmaren i sidan i varje varje fm-varv och st-varv.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 158-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (34)

Clara 11.12.2020 - 22:57:

Salve non capisco le istruzioni relative alla confezione del beretto. Cucire quali lati insieme? Grazie

DROPS Design 12.12.2020 kl. 11:30:

Buongiorno Claudia, il cappello si lavora dalla punta in giù: deve cucire il lato per confezionarlo. Buon lavoro!

Caroline 05.09.2019 - 12:43:

Hej! Ska virka mössan storlek L/XL (visst blir det ingen ökning av fm då?), när börjar jag virka fram och tillbaka, visst virkar jag runt tom kvastskaftsmönstret börjar?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 10:27:

Hej Caroline, nej ingen ökning efter 9:e varv. När arb mäter 17 cm börjar du virka fram och tillbaka. Lycka till :)

Karen Veldhuizen 16.02.2019 - 20:27:

Ik snap de 16 patroon herhalingen in de rondte bij de bezemsteelkant niet. Ik haak de S/M versie en heb 48 vasten. Ik moet steeds 5 vasten samenhaken vanaf naald 20 volgens het bezemsteelkant filmpje. Als ik dit 16 keer doe, kom ik op 80 vasten, maar ik heb er maar 48. Graag wat meer uitleg.

DROPS Design 26.02.2019 kl. 09:49:

Dag Karen,

In het filmpje worden 5 steken samen gehaakt, maar in het patroon moet je 3 steken samen haken, dan kom je wel uit.

Barbara 08.12.2018 - 09:57:

Lavorare ora il giro successivo come segue: Lavorare 1 m.b nel filo posteriore di ogni m.b, ma aumentare 0-3-0 m.b in modo uniforme = 48-51-54 m.b. Proseguire a lavorare 1 m.b nel filo posteriore di ogni m.b finché il lavoro non misura 15-16-17 cm. Questo significa che ogni giro bisogna aumentare di 3 mb fino ad arrivare a 15 cm? grazie

DROPS Design 08.12.2018 kl. 21:15:

Buonasera Barbara. Nella taglia M/L, aumenta 3 mb una volta sola, al giro indicato come giro successivo. Nelle altre taglie non ci sono aumenti. Finito questo giro deve avere 48-51-54 m.b a seconda della taglia. Continua poi con 1 m.b in ogni m.b, lavorando però nel filo dietro della maglia, fino alla misura indicata. Il numero delle maglie non cambia. Buon lavoro!

Asia 22.09.2017 - 23:28:

For the hat, after round 7, it says "work 1 sc in back loop of every sc but inc 0-3-0 sc evenly". Can you explain the 0-3-0 part. Also when the piece measures 15-16-17 cm are you measuring the radius (middle to outside) or the circumference of the hat?

DROPS Design 25.09.2017 kl. 00:32:

Dear Asia, the numbers with the dashes between refer to the three sizes the pattern comes in. So with the "0-3-0" you ask, there are no increase in the S/M and the L/XL sizes, but there is 3 stitches should be increased in the M/L size. I hope this helps. Happy crafting!

Heather 27.01.2016 - 00:28:

I am lost. Your pattern reads ROW 3 (=WS): Work 1 sc in front loop of every sc on previous row = 48- 51-54sc. Should I try to sc in front loop while sts are on my knitting needles? Or am I supposed to sc first and then start broomstick lace ? Is the pattern writer right?

DROPS Design 27.01.2016 kl. 10:23:

Dear Heather, when piece measures 15-17 cm (see size), work the 2 rows in broomstick lace then work the row 3 with 1 sc in front loop of each of the 48-51-54 sc on row 2 from bromstick lace you have just done. Happy crocheting!

Tina 21.01.2016 - 22:13:

Hej. Jeg kan ud fra videoen ikke se, hvordan jeg kosteskaft-hækler, når der er tale om en fortsættelse af en cirkel. I nævner i en tidligere besvarelse noget med to pinde. Kan I demonstrere i en ny video? Vh. Tina

DROPS Design 10.03.2016 kl. 10:38:

Hej Tina, Når du kommer til kosteskaftmønsteret fortsætter du frem og tilbage på arbejdet (ikke rundt). God fornøjelse!

Miss Crochet 11.01.2016 - 00:04:

Je suis débutante au crochet. Et je ne comprends vraiment pas ce que je dois faire dans le patron tour de cou après ceci: À environ 18 cm de hauteur totale, ajuster pour que le rang suivant soit le rang 2 du point fantaisie... Pourriez-vous m'expliquer? Je comprends le 18 cm de hauteur... mais ensuite...

DROPS Design 11.01.2016 kl. 11:17:

Bonjour Miss Crochet, le rang d'augmentations doit se faire sur un rang 2 du point fantaisie, à 18 cm environ, crochetez 1 rang en moins ou en plus si nécessaire pour bien augmenter au rang 2 du motif. Bon crochet!

G3nyk 29.12.2015 - 21:50:

Je suis assez débutante au crochet... et je suis un peu melée pour le point Broomstick! RANG 1 (= sur l'envers): je ne suis pas certaine de comment le faire! sur l'envers: dans quelle sens doit être l'ouvrage? Merci

DROPS Design 02.01.2016 kl. 15:26:

Bonjour G3nyk, la vidéo ci-dessous montre comment réaliser le broomstick lace - le 1er rang du modèle = sur l'endroit (rang de brides pour le tour de cou), le 2ème rang du tour de cou se fera donc sur l'envers et correspond au 1er rang du broomstick. Bon crochet!

Alexia 24.10.2015 - 18:51:

Hola necesito pedir mas lana num 50 rosa oscuro eskimo pero en la web crochet10 solo aparece color borgoña. Es el mismo color?? Rosa oscuro no aparece

DROPS Design 25.10.2015 kl. 12:55:

Hola Alexia. En primer lugar, tienes que mirar el número del color de la lana y no el nombre (que puede cambiar dependiendo de la traducción). Tambíen es importante la tintada (DYELOT) si es para una labor ya comenzada porque lana del mismo color puede tener ligeras variaciones de tono en diferentes tintadas.

Kommentér oppskrift DROPS 158-13