DROPS Baby / 25 / 19

Little Darcy Pants by DROPS Design

Stickad byxa till baby i DROPS Karisma. Stl 0-4 år.

Tags: byxor,

DROPS Design: Modell nr u-064-by
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100-150-150-150 (150-200) g nr 01, natur
50 g i alla stl i nr 71, ljus beige

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 eller 50 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 cm) NR 3 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 84kr. Läs mer.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas på varje sida av de 2 mittersta m fram och bak (markören sitter mitt emellan dessa 2 m). Öka 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS:
Börja 2 m före markören och sticka så här: 2 m räta tills, (markör), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

RÄTST (runt på strumpst):
*1 v rätt och 1 v avigt*, upprepa *-*.
--------------------------------------------------------

BYXA:
Arb stickas runt från livet och ned.
Lägg upp 100-120-124-136 (140-144) m på rundst 3 med ljus beige - v början = mitt bak. Sticka 1 v resår = 2 rm, 2 am, byt till natur och fortsätt resåren. När resåren mäter 4 cm byts det till rundst 4. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 16-20-20-22 (22-22) m jämnt fördelat = 84-100-104-114 (118-122) m.
Sedan stickas det slätst SAMTIDIGT som det stickas förhöjning bak så här: sticka 6-6-6-7 (7-7) m från v början, vänd arb (för att slippa hål lyfts 1:a m av när det stickas tillbaka och tråden stramas). Sticka 12-12-12-14 (14-14) m tillbaka och vänd arb. Sticka 18-18-18-21 (21-21) m och vänd arb. Sticka 24-24-24-28 (28-28) m tillbaka och vänd arb. Fortsätt så genom att sticka 6-6-6-7 (7-7) m mer för varje gång innan det vänds 6 ggr till (= totalt 10 förkortade v). Sedan fortsätts det runt med slätst över alla m.
När arb mäter 12-13-16-17 (18-19) cm från livet (mätt mitt fram) sätts det 1 markör i början på v och 1 markör efter 42-50-52-57 (59-61) m (markerar mitt fram och mitt bak). På nästa v ökas det 1 m på varje sida av dessa markörerna (= 4 m ökade per v) – LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vart 4:e v, 3 ggr till (= totalt 4 ökningar) = 100-116-120-130 (134-138) m. När arb mäter 17-18-21-22 (23-24) cm från livet mätt mitt fram (ökn ska nu vara avslutade), maskas det av 4 m mitt fram och mitt bak (dvs 2 m på varje sida av båda markörerna). Varje ben stickas färdigt för sig. Sätt m på det ena benet på en tråd.

BEN:
= 46-54-56-61 (63-65) m. Fördela m på 4 strumpst nr 4 och fortsätt med slätst runt - sätt 1 markör på insidan av benet = v början. Efter 1 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn 9-9-9-9 (7-6) ggr till (= totalt 10-10-10-10 (8-7) minskn) så här:
STL 0/1 MÅN: På växelvis vartannat och vart 3:e v.
STL 1/3 MÅN: På vart 3:e v.
STL 6/9 MÅN: På vart 4:e v.
STL 12/18 MÅN: På vart 5:e v.
STL 2 ÅR: På varje vart 8:e v.
STL 3/4 ÅR: På vart 12:e v.
= 26-34-36-41 (47-51) m. När arb mäter 26-30-36-40 (46-53) cm från livet (minskn ska nu vara avslutade) byts det till strumpst 3. Sedan stickas det RÄTST – se förkl så här: * 4 v rätst natur, 2 v rätst ljus beige *, upprepa *-* tills den rätst kanten mäter ca 6 cm – avsluta efter 4 v rätst med natur och maska av löst.
Sticka det andra benet på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop öppningen mellan benen.

Rosalie 27.09.2016 - 16:25:

Bonjour, Pourriez vous me préciser si sur le bas des jambes du pantalon il est prévu un revers, je n'arrive pas à le voir précisément sur la photo. Comme je ne veux pas de revers, je serai alors obligée de réduire la hauteur des jambes. Merci pour votre réponse

DROPS Design 28.09.2016 kl. 08:29:

Bonjour Rosalie, les jambes se terminent par une bordure point mousse, sans revers. Vous pouvez toujours ajuster la longueur des jambes souhaitée sur la base du schéma des mesures et d'un vêtement similaire. Bon tricot!

Pia 08.09.2015 - 12:51:

Hallo, Ich wickle meine Zwillinge mit Stoffwindeln, daher haben sie ein entsprechend größeres Windelpaket. Sind die Schnitte speziell dieser hier denn so üppig geschnitten, dass ich die Hose nach Fertigstellung über die Popos bekomme? Gibt es vielleicht Erfahrungswerte, wie und was genau geändert werden muss? Ich freue mich über jede Anregung und Hilfe, die mir ein ständiges Aufribbeln und neu Stricken ersparen.

Anna 19.07.2015 - 10:13:

Ik had een vraag over het volgende gedeelte van het patroon. Brei in tricotst en brei TEGELIJKERTIJD een ronding op het achterpand als volgt: brei 6-6-6-7 (7-7) st vanaf het begin van de toer, keer het werk (voorkom gaatjes, haal de eerste st af en trek als u keert de draad goed aan). Daarna komen nog 13 verkorte toeren. Ik vroeg me af of je elke keer als je het werk keert de eerste st moet afhalen? Als je het inderdaad maar 1 keer hoeft te doen wat is hier dan het voordeel van?

DROPS Design 29.07.2015 kl. 14:00:

Hoi Anna. Je haalt de eerste st r af elke keer je keert. Je doet dit om een gaatje in de overgang te voorkomen.

Erika 02.07.2015 - 23:27:

Hei, i denne oppskriften står det "målt fra livet", menes det da fra oppleggskanten eller fra slutten på ribbestrikken?

DROPS Design 08.07.2015 kl. 15:36:

Hej Erika, ja du måler fra oppleggskanten midt foran. God fornøjelse!

Vanessa 01.07.2014 - 14:54:

Ich habe eine Frage zu den verkürzten Reihen: Wenn ich das richtig verstehe werden die verkürzten Reihen am Rundenanfang auf einer Seite gestrick? Wahrscheinlich habe ich das falsch verstanden, oder? Sonst würde die Arbeit ja am Schluss nicht bündig zusammen genäht werden können..

DROPS Design 01.07.2014 kl. 16:16:

Liebe Vanessa, Sie stricken die verk. R über den Rd-Beginn hinaus. Sie starten von der Vorderseite am Rd-Beginn (= hintere Mitte), stricken die angegebenen M, wenden & stricken die angegebenen M zurück - so stricken Sie dann die gleiche Anzahl an M rechts und links neben dem Rd-Beginn. So stricken Sie weiter, d.h. beidseitig des Rd-Beginns werden immer gleich viele M gestrickt. Nach den verk. R stricken Sie wieder in Rd über alle M weiter und müssen daher oben gar nichts zusammennähen.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-19