DROPS Baby / 25 / 18

Little Darcy by DROPS Design

Retstrikket jakke med striber og ribkanter til baby i DROPS Karisma. Str 0 – 4 år

DROPS Design: Model nr u-063-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
150-150-200-200 (200-250) g f.nr 01, naturhvid
50-100-100-100 (100-100) g f.nr 71, lys beige

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 cm) nr 3 – til Rib.
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 5-5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 13.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 54kr. Læs mere.

* 2 p retstrik naturhvid, 2 p retstrik lys beige, 2 p retstrik naturhvid *, gentag fra *-* (dvs at når det repeteres vil der blive 4 p retstrik med naturhvid mellem hver retstrik-stribe med lys beige).
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Start med det ene forstk, slå nye m op til ærme og strik op til skulderen. Læg arb til side og strik det andet forstk. Derefter sættes de to forstk sammen og der strikkes nedad rygstk.

HØJRE FORSTK:
Slå 34-38-38-42 (42-46) m op (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p vrang fra vrangen. Derefter strikkes næste p således fra retsiden: 1 kant-m i RETSTRIK – se forkl over, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage og afslut med 1 kant-m i RETSTRIK. Fortsæt Ribkanten således. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 9-11-9-11 (9-10) m ind jævnt fordelt = 25-27-29-31 (33-36) m. Skift til rundp 4 og strik 1 p ret fra vrangen. Fortsæt med RETSTRIK – se forkl over Samtidig med at der strikkes STRIBER - se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 14-17-18-20 (22-25) cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p fra retsiden således: Slå 5 m op totalt 3-5-0-0 (4-5) gange, 4 m totalt 0-0-7-8 (5-7) gange og derefter 7-4-5-7 (8-4) m 1 gang = 47-56-62-70 (81-93) m.
Efter sidste udtagning fortsættes der med retstrik og striber til arb måler 20-24-26-28 (31-35) cm. Nu sættes de første 4-5-6-6 (7-8) m i beg af p fra retsiden på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på tråden så man undgår at klippe tråden). Luk derefter af til hals i beg af hver p fra retsiden således: Luk 2 m 2 gange og 1 m 2-2-2-2 (3-3) gange = 37-45-50-58 (67-78) m. Strik videre til arb måler 24-28-30-33 (36-40) cm.
Sæt 1 mærke (= midt ovenpå skulderen) – HERFRA MÅLES ARB VIDERE.
Fortsæt med retstrik og striber som før til der er strikket 1 cm fra mærket, men på sidste p fra vrangen slåes der 2 nye m op i slutningen af p mod halsen. Sæt alle 39-47-52-60 (69-80) m på 1 tråd.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre men spejlvendt, dvs Ribkanten starter med 2 vrang efter 1 kant-m i siden og slutter med 2 ret før 1 kant-m mod midt foran. Når der slåes nye m op til ærme i slutningen af hver p fra vrangen, lukkes der af til hals i beg af hver p fra vrangen og når der slåes 2 nye m op mod halsen gøres dette i slutningen af sidste p fra retsiden, derefter strikkes der 1 p ret fra vrangen så begge forstk afsluttes efter 1 p ret fra vrangen.

RYGSTK:
Strik de 39-47-52-60 (69-80) m fra venstre forstk (1.p = ret fra retsiden og striberne fortsættes som før), slå 14-16-18-18 (22-24) nye m op på p (= halsudskæring bag i nakken) og strik de 39-47-52-60 (69-80) m fra højre forstk ind på samme rundp = 92-110-122-138 (160-184) m.
Fortsæt med retstrik og striber. Når arb måler 8-8-8-9 (9-9) cm fra mærket på skulderen (sørg for at antal p og striber er symmetrisk med forstk i forhold til mærket på skulderen), lukkes der nu i beg af hver p i hver side således: Luk 7-4-5-7 (8-4) m af 1 gang, 4 m totalt 0-0-7-8 (5-7) gange og 5 m totalt 3-5-0-0 (4-5) gange = 48-52-56-60 (64-70) m tilbage på rygstk. Strik videre til arb måler 20-24-26-29 (32-36) cm fra mærket på skulderen – afpas efter forstk og sørg for at striberne afsluttes som de startede på forstk. Skift til rundp 3 og naturhvid og strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 20-20-20-20 (20-22) m ud jævnt fordelt = 68-72-76-80 (84-92) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m i retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage og afslut med 2 vrang og 1 kant-m i retstrik (fra retsiden bliver det 2 ret i hver side indenfor kant-m). Fortsæt Ribkanten således.
Når Ribkanten måler 4 cm (arb måler ca 24-28-30-33 (36-40) cm fra mærket på skulderen, strikkes der 1 p ret (fra retsiden) over alle m før der lukkes løst af.

HØJRE FORKANT:
Strik ca 42 til 74 m op fra retsiden, langs højre forstk indenfor 1 kant-m retstrik på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p ret fra vrangen. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 53-61-65-73 (81-89) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage, afslut med 2 vrang og 2 kant-m retstrik. Fortsæt Ribkanten således. Når forkanten måler 1 cm lukkes der af til 4-4-4-5 (5-5) knaphuller på næste p fra retsiden jævnt fordelt. 1 knaphul = strik 2 vr sm og slå om (det pæneste er at lukke af i et vrangparti set fra retsiden). Øverste knaphul skal sidde ca 4 cm fra halskanten og nederste knaphul ca 2 cm fra kanten.
Strik videre til forkanten måler 2½-2½-2½-3 (3-3) cm og luk løst af med r over r og vr over vr.

VENSTRE FORKANT:
Strik som højre, men der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant.

HALSKANT:
Strik ca 56 til 78 m (incl m på trådene) op fra retsiden, rundt i halsen (også over forkanterne) på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p ret fra vrangen. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 68-72-76-80 (88-92) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, afslut med 2 vrang og 1 kant-m retstrik. Fortsæt Ribkanten således. Når halskanten måler 1 cm lukkes der af til 1 knaphul over de andre på højre forkant.
Strik videre til halskanten måler 2½-2½-2½-3 (3-3) cm og luk løst af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy side- og underærmesømmene i et indenfor 1 kant-m.
Sy knapperne i.

ÆRMEKANT:
Strik ca 34 til 38 m op fra retsiden, nederst rundt om ærmet på strømpep 3 med naturhvid. Strik 1 omg vrang. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 40-40-40-44 (48-48) m. Fortsæt med Ribkant (= 2 ret/ 2 vrang). Når ærmekanten måler 4 cm lukkes der løst af med r over r og vr over vr.
Gentag nederst rundt om det andet ærme.

Diagram

Yvonne Samhammer 14.01.2019 - 21:22:

Hallo liebes Drops Team, ich möchte dieses und auch andere Baby Modelle nach arbeiten. Bei den Größen ist mir etwas unklar. Es heißt: Nr. 1 56/62 (1-3 Monate) Nr. 2 68/74 (6-9 Monate) Die Zwischengröße 63/68 (3-6 Monate) gibt es in sämtlichen Anleitungen nicht! Strick ich dann eher Nr. 1 oder Nr. 2 ?? Können sie mir helfen? Danke Yvonne

DROPS Design 15.01.2019 kl. 09:26:

Liebe Frau Samhammer, die Anleitung ist nur in diese Größe erhältlich - Sie finden alle Massen in der Maßskizze, je nach Kind können Sie dann die Massen einer ähnlichen Kleidung vergleichen um die richtige Grösse zu finden - siehe auch die Größe in cm - hier lesen Sie mehr über die Masse. Viel Spaß beim stricken!

Katarina 30.10.2018 - 12:14:

Hej. jag undrar om det är fel i mönstret. Höger framstycke "Sedan minskas det till hals i början på varje v från rätsidan så här: minska 2 m 2 ggr och 1 m 2-2-2-2 (3-3) ggr = 37-45-50-58 (67-78) m. " Jag får inte ihop det. Jag har 56 maskor inför detta moment. Jag ska minska 6 maskor och enl beskrivningen det ska vara 45 maskor kvar. Jag får inte ihop . Gör jag fel

DROPS Design 30.10.2018 kl. 18:02:

Hej, innan du börjar avmaska för halsen ska du sätta de yttersta 5 maskorna mot halsen på en tråd, du har alltså 51 maskor när du börjar maska av för halsen.

Sabatier Christine 25.03.2018 - 11:50:

Bonjour, J'ai fait le devant droit sans problème, mais pour le devant gauche, je trouve très compliqué de monter les mailles pour les manches du même côté que le changement de fil. Y a-t-il une solution pour que ça ne soit pas du même côté mais que j'aie le même nombre de rangs au moment de rejoindre les deux devant. Merci d'avance.

DROPS Design 26.03.2018 kl. 11:28:

Bonjour Mme Sabatier, pour le devant droit, vous avez monté les mailles de la manche à la fin d'un rang sur l'endroit, pour le devant gauche, montez les mailles de la même façon, mais à la fin d'un rang sur l'envers. Vous aurez peut-être un rang de décalage, mais on ne le verra pas. Bon tricot!

Jennifer Douglas 03.03.2018 - 15:13:

Can you recommend a pattern for a hat to match?

DROPS Design 04.03.2018 kl. 18:13:

Dear Jennifer, sorry, we don't have a baby hat with the exact same pattern, however I think any simple garter stitch hat would go well with this sweater, like the DROPS Baby 25-10, or 25-6. If you want something that ties under the chin check out the DROPS Baby 25-3 pattern. Happe Knitting!

Jacqueline 23.06.2016 - 20:56:

Eine kurze Frage. Muss ich auf der linken Vorderseite von der Jacke auch die 4 Maschen auf eine Hilfsfaden legen oder nur rechts?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 10:10:

Liebe Jacqueline, ja das müssen Sie, das ist ja der Halsausschnitt. Wie angegeben legen Sie aber die Maschen nun am Anfang jeder Rück-R still.

Ruth Eastman 19.04.2016 - 14:32:

Hi there - when I sew the side and arm seams will I need to weave in loose ends from before or will the stitching hold them in place and then I can just cut them short, but not too short? As you can see, I'm nearly there and I've really enjoyed making the jacket. Thank you. Ruth

DROPS Design 19.04.2016 kl. 16:44:

Dear Mrs Eastman, rather always keep some tails and weave them in finished piece to avoid piece from unraveling if they would have been cut too short - see below how to weave in ends in a garter st piece. Happy Assembly!

Ruth Eastman 29.03.2016 - 15:29:

Thanks for your quick reply. It's actually the underarm area, where the sleeves begin, not the shoulder. Do I still need to cut the yarn?

DROPS Design 29.03.2016 kl. 17:24:

Dear Mrs Eastman, that's right, but if you don't cut the yarn on left front piece, you will then have loose loops when working on the stripes. Cut then the colours at the side and join at the beg of row from RS. Happy knitting!

Ruth Eastman 29.03.2016 - 15:17:

Sorry, I have another question. On the LH front, when casting on 4 stitches etc for striped sleeves from end of WS row I find I am left with a long loop of the old colour. (I didn't have this problem with the RH front from end of RS row because it was the same colour.) Do you have any suggestions, please?

DROPS Design 29.03.2016 kl. 15:29:

Dear Mrs Eastman, you can cut the yarn to avoid long loop in the other colours on left front piece. Happy knitting!

Ruth Eastman 25.03.2016 - 01:10:

Hello, Thank you for your reply. That makes sense. I've worked the RS and WS row as you described and am about to cast off the next RS row. Should I cut the yarn that's now at the far end of the st holder, i.e. along centre edge, or use it and create a loop at the back?

DROPS Design 25.03.2016 kl. 11:19:

Dear Mrs Eastman, if you mean the yarn for the stripes, yes you will have to cut them to continue stripes on the first shoulder. Happy knitting!

Ruth Eastman 24.03.2016 - 01:51:

I'm making the Little Darcy and am confused by these instructions in the right front: Slip the first 6 sts at beg of row from RS on 1 stitch holder for neck (work sts before slipping them on holder to avoid cutting the yarn). Then bind off at beg of every row from RS What I thought it meant was knit 6 stitches, slip them off, then work the rest of the row. What that has done is left me with a long tail at the end of my stitch holder (the wrong end!).

DROPS Design 24.03.2016 kl. 09:16:

Dear Mrs Eastman, on right front piece first work 1 row from RS and put the 6 sts towards mid front on a st holder, finish row from RS, turn and work next row from WS, then at the beg of next row from RS cast off 2 sts, work remaining sts on row, return row and continue like this, casting off the sts for neck at the beg of every row from RS. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-18