DROPS Baby / 25 / 18

Little Darcy by DROPS Design

Retstrikket jakke med striber og ribkanter til baby i DROPS Karisma. Str 0 – 4 år

DROPS Design: Model nr u-063-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
150-150-200-200 (200-250) g f.nr 01, naturhvid
50-100-100-100 (100-100) g f.nr 71, lys beige

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (60 cm) nr 3 – til Rib.
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 5-5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 67.8kr. Læs mere.

* 2 p retstrik naturhvid, 2 p retstrik lys beige, 2 p retstrik naturhvid *, gentag fra *-* (dvs at når det repeteres vil der blive 4 p retstrik med naturhvid mellem hver retstrik-stribe med lys beige).
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Start med det ene forstk, slå nye m op til ærme og strik op til skulderen. Læg arb til side og strik det andet forstk. Derefter sættes de to forstk sammen og der strikkes nedad rygstk.

HØJRE FORSTK:
Slå 34-38-38-42 (42-46) m op (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p vrang fra vrangen. Derefter strikkes næste p således fra retsiden: 1 kant-m i RETSTRIK – se forkl over, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage og afslut med 1 kant-m i RETSTRIK. Fortsæt Ribkanten således. Når arb måler 4 cm strikkes der 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 9-11-9-11 (9-10) m ind jævnt fordelt = 25-27-29-31 (33-36) m. Skift til rundp 4 og strik 1 p ret fra vrangen. Fortsæt med RETSTRIK – se forkl over Samtidig med at der strikkes STRIBER - se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 14-17-18-20 (22-25) cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p fra retsiden således: Slå 5 m op totalt 3-5-0-0 (4-5) gange, 4 m totalt 0-0-7-8 (5-7) gange og derefter 7-4-5-7 (8-4) m 1 gang = 47-56-62-70 (81-93) m.
Efter sidste udtagning fortsættes der med retstrik og striber til arb måler 20-24-26-28 (31-35) cm. Nu sættes de første 4-5-6-6 (7-8) m i beg af p fra retsiden på 1 tråd til hals (m strikkes før de sættes på tråden så man undgår at klippe tråden). Luk derefter af til hals i beg af hver p fra retsiden således: Luk 2 m 2 gange og 1 m 2-2-2-2 (3-3) gange = 37-45-50-58 (67-78) m. Strik videre til arb måler 24-28-30-33 (36-40) cm.
Sæt 1 mærke (= midt ovenpå skulderen) – HERFRA MÅLES ARB VIDERE.
Fortsæt med retstrik og striber som før til der er strikket 1 cm fra mærket, men på sidste p fra vrangen slåes der 2 nye m op i slutningen af p mod halsen. Sæt alle 39-47-52-60 (69-80) m på 1 tråd.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre men spejlvendt, dvs Ribkanten starter med 2 vrang efter 1 kant-m i siden og slutter med 2 ret før 1 kant-m mod midt foran. Når der slåes nye m op til ærme i slutningen af hver p fra vrangen, lukkes der af til hals i beg af hver p fra vrangen og når der slåes 2 nye m op mod halsen gøres dette i slutningen af sidste p fra retsiden, derefter strikkes der 1 p ret fra vrangen så begge forstk afsluttes efter 1 p ret fra vrangen.

RYGSTK:
Strik de 39-47-52-60 (69-80) m fra venstre forstk (1.p = ret fra retsiden og striberne fortsættes som før), slå 14-16-18-18 (22-24) nye m op på p (= halsudskæring bag i nakken) og strik de 39-47-52-60 (69-80) m fra højre forstk ind på samme rundp = 92-110-122-138 (160-184) m.
Fortsæt med retstrik og striber. Når arb måler 8-8-8-9 (9-9) cm fra mærket på skulderen (sørg for at antal p og striber er symmetrisk med forstk i forhold til mærket på skulderen), lukkes der nu i beg af hver p i hver side således: Luk 7-4-5-7 (8-4) m af 1 gang, 4 m totalt 0-0-7-8 (5-7) gange og 5 m totalt 3-5-0-0 (4-5) gange = 48-52-56-60 (64-70) m tilbage på rygstk. Strik videre til arb måler 20-24-26-29 (32-36) cm fra mærket på skulderen – afpas efter forstk og sørg for at striberne afsluttes som de startede på forstk. Skift til rundp 3 og naturhvid og strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages 20-20-20-20 (20-22) m ud jævnt fordelt = 68-72-76-80 (84-92) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m i retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage og afslut med 2 vrang og 1 kant-m i retstrik (fra retsiden bliver det 2 ret i hver side indenfor kant-m). Fortsæt Ribkanten således.
Når Ribkanten måler 4 cm (arb måler ca 24-28-30-33 (36-40) cm fra mærket på skulderen, strikkes der 1 p ret (fra retsiden) over alle m før der lukkes løst af.

HØJRE FORKANT:
Strik ca 42 til 74 m op fra retsiden, langs højre forstk indenfor 1 kant-m retstrik på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p ret fra vrangen. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 53-61-65-73 (81-89) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage, afslut med 2 vrang og 2 kant-m retstrik. Fortsæt Ribkanten således. Når forkanten måler 1 cm lukkes der af til 4-4-4-5 (5-5) knaphuller på næste p fra retsiden jævnt fordelt. 1 knaphul = strik 2 vr sm og slå om (det pæneste er at lukke af i et vrangparti set fra retsiden). Øverste knaphul skal sidde ca 4 cm fra halskanten og nederste knaphul ca 2 cm fra kanten.
Strik videre til forkanten måler 2½-2½-2½-3 (3-3) cm og luk løst af med r over r og vr over vr.

VENSTRE FORKANT:
Strik som højre, men der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant.

HALSKANT:
Strik ca 56 til 78 m (incl m på trådene) op fra retsiden, rundt i halsen (også over forkanterne) på rundp 3 med naturhvid. Strik 1 p ret fra vrangen. Strik 1 p ret fra retsiden Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 68-72-76-80 (88-92) m. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 kant-m retstrik, * 2 vrang, 2 ret *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, afslut med 2 vrang og 1 kant-m retstrik. Fortsæt Ribkanten således. Når halskanten måler 1 cm lukkes der af til 1 knaphul over de andre på højre forkant.
Strik videre til halskanten måler 2½-2½-2½-3 (3-3) cm og luk løst af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy side- og underærmesømmene i et indenfor 1 kant-m.
Sy knapperne i.

ÆRMEKANT:
Strik ca 34 til 38 m op fra retsiden, nederst rundt om ærmet på strømpep 3 med naturhvid. Strik 1 omg vrang. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 40-40-40-44 (48-48) m. Fortsæt med Ribkant (= 2 ret/ 2 vrang). Når ærmekanten måler 4 cm lukkes der løst af med r over r og vr over vr.
Gentag nederst rundt om det andet ærme.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 25-18) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (23)

Nadia Gianferrari 03.12.2020 - 17:23:

Bonjour, J\'ai une question quant aux coloris ... Le coloris n° 71 est indiqué comme étant du \"beige clair\" dans les explications, mais quand je veux commander le n° 71 est du \" rose argenté\" !! J\'aimerais vraiment garder l\'harmonie de la veste de la photo. Laquelle des deux dois-je commander ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 04.12.2020 kl. 08:10:

Bonjour Mme Gianferrari, il n'est pas rare que les couleurs soient renommées avec le temps, pour toute assistance au choix des couleurs, contactez votre magasin DROPS, c'est toujours la façon la plus simple de vous faire aider, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Carola Norberg 30.10.2020 - 08:32:

Hej Vart är mitt på axeln? Där axeln går över till ärm? Mvh C

DROPS Design 03.11.2020 kl. 15:41:

Hej Carola, du sætter mærket for at du skal kunne måle bagstykket, så det bliver lige så lang som forstykket. God fornøjelse!

Carola Norberg 27.10.2020 - 13:27:

Hej Stickar den här koftan 3/4 år har lagt upp maskor till resår fram. Tycker att det ser väldigt litet ut. Har gjort provlapp så masktäthet stämmer. Min fråga är är det en liten storlek eller har jag gjort fel? Mvh C.

DROPS Design 28.10.2020 kl. 07:37:

Hej Carola. Det ska inte vara en liten storlek om jag ser på andra liknande modeller vi har i detta garn. Se på måttskissen längst ner för att dubbelkolla att du får de mått som vi har uppgett där. Mvh DROPS Design

Lajla Wolff 23.09.2020 - 13:15:

Jeg kunne godt savne en størrelse der hed 3-6 mdr. Skal til at strikke til mit oldebarn som er 3 mdr. enten er det for småt om 1 mdr. eller også svømmer hun i det, og det bliver lagt væk til hun kan passe det. Det er et gennemgående problem med mange opskrifter. Vh. Lajla

Kirsten Terndrup 28.06.2020 - 13:25:

Der må være en fejl i opskriften! Når venstre forstykke skal strikkes, skal det være spejlvendt. Fint nok. Men opskriften siger, at man skal lukke af til hals, når der slås nye masker op til ærme! På højre forstk. sættes m. på tråd, når arb. måler 28 cm.

DROPS Design 30.06.2020 kl. 13:55:

Hej Kirsten, nej du lukker af til hals samme sted som på højre forstykke og du slår nye masker op til ærme på samme sted som højre forstykke. (Men i modsat side) God fornøjelse!

Merli 31.03.2020 - 16:20:

Õpetuse järgi peaks nööpaugud olema paremal hõlmal ja nööbid vasakul hõlmal, aga pildi järgi on teistpidi. Kuidas siis õige peaks olema?

DROPS Design 31.03.2020 kl. 16:34:

Tere Merli! Meeste/poiste rõivastel on nööpaugud vasakul hõlmal, naiste/tüdrukute rõivastel on nööpaugud paremal hõlmal. Valige omale sobiv variant! Head kudumist!

Yvonne Samhammer 14.01.2019 - 21:22:

Hallo liebes Drops Team, ich möchte dieses und auch andere Baby Modelle nach arbeiten. Bei den Größen ist mir etwas unklar. Es heißt: Nr. 1 56/62 (1-3 Monate) Nr. 2 68/74 (6-9 Monate) Die Zwischengröße 63/68 (3-6 Monate) gibt es in sämtlichen Anleitungen nicht! Strick ich dann eher Nr. 1 oder Nr. 2 ?? Können sie mir helfen? Danke Yvonne

DROPS Design 15.01.2019 kl. 09:26:

Liebe Frau Samhammer, die Anleitung ist nur in diese Größe erhältlich - Sie finden alle Massen in der Maßskizze, je nach Kind können Sie dann die Massen einer ähnlichen Kleidung vergleichen um die richtige Grösse zu finden - siehe auch die Größe in cm - hier lesen Sie mehr über die Masse. Viel Spaß beim stricken!

Katarina 30.10.2018 - 12:14:

Hej. jag undrar om det är fel i mönstret. Höger framstycke "Sedan minskas det till hals i början på varje v från rätsidan så här: minska 2 m 2 ggr och 1 m 2-2-2-2 (3-3) ggr = 37-45-50-58 (67-78) m. " Jag får inte ihop det. Jag har 56 maskor inför detta moment. Jag ska minska 6 maskor och enl beskrivningen det ska vara 45 maskor kvar. Jag får inte ihop . Gör jag fel

DROPS Design 30.10.2018 kl. 18:02:

Hej, innan du börjar avmaska för halsen ska du sätta de yttersta 5 maskorna mot halsen på en tråd, du har alltså 51 maskor när du börjar maska av för halsen.

Sabatier Christine 25.03.2018 - 11:50:

Bonjour, J'ai fait le devant droit sans problème, mais pour le devant gauche, je trouve très compliqué de monter les mailles pour les manches du même côté que le changement de fil. Y a-t-il une solution pour que ça ne soit pas du même côté mais que j'aie le même nombre de rangs au moment de rejoindre les deux devant. Merci d'avance.

DROPS Design 26.03.2018 kl. 11:28:

Bonjour Mme Sabatier, pour le devant droit, vous avez monté les mailles de la manche à la fin d'un rang sur l'endroit, pour le devant gauche, montez les mailles de la même façon, mais à la fin d'un rang sur l'envers. Vous aurez peut-être un rang de décalage, mais on ne le verra pas. Bon tricot!

Jennifer Douglas 03.03.2018 - 15:13:

Can you recommend a pattern for a hat to match?

DROPS Design 04.03.2018 kl. 18:13:

Dear Jennifer, sorry, we don't have a baby hat with the exact same pattern, however I think any simple garter stitch hat would go well with this sweater, like the DROPS Baby 25-10, or 25-6. If you want something that ties under the chin check out the DROPS Baby 25-3 pattern. Happe Knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-18