DROPS Baby / 25 / 33

Sleep Tight by DROPS Design

Jakke med retstrik og raglan til baby i DROPS BabyMerino. Str præmatur - 4 år

Tags: jakker, raglan,

DROPS Design: Model nr bm-047-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: (præmatur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
(150) 150-150-150-200 (200-200) g f.nr 23, lys beige

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
HÆKLENÅL NR 3 – til kant.
DROPS PERLEMORKNAP M/HUL, nr 521: (3) 3-3-3-3-4 (4-4) stk
----------------------------------------------------------

Kommentarer (97) FAQ

100% Uld
fra 22.95 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 68.85kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 2. og 3. kantm fra kanten ret sammen og slå om. Knaphullerne starter først når alle dele er sat på samme rundp.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str Præmatur: 11 og 14 cm
Str 0/1 mdr: 14 og 18 cm
Str 1/3 mdr: 17 og 21 cm
Str 6/9 mdr: 18 og 24 cm
Str 12/18 mdr: 19, 23 og 27 cm
Str 2 år: 22, 26 og 30 cm
Str 3/4 år: 25, 29 og 33 cm
I tillæg lukkes der af til et knaphul efter første retrille på halsen.

INDTAGNINGSTIPS (gælder raglanindtagningen):
Alle indtagninger sker fra retsiden, med 4 m retstrik mellem hver indtagning
Tag ind således før 4 m retstrik: 2 r sammen.
Tag ind således efter 4 m retstrik: Tag 1 m løs af, 1 r, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå (96) 108-124-132-144 (152-168) m op (inkl 4 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 3 med lys beige. Strik RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler (10) 13-16-17-18 (21-24) cm strikkes der således fra retsiden: (22) 25-29-31-34 (36-40) m = højre forstk, luk de næste 8 m af, (36) 42-50-54-60 (64-72) m = rygstk, luk af de næste 8 m af, (22) 25-29-31-34 (36-40) m = venstre forstk. Læg arb til side og strik ærmer.

ÆRME:
Ærmet strikkes frem og tilbage på rundp. Slå (36) 38-38-38-40 (42-44) m op (inkl 1 kantm i hver side til søm) på rundp 3 med lys beige og strik retstrik. SAMTIDIG når arb måler 4 cm tages der ud i hver side således: Tag 1 m ud på hver (10.) 8.-8.-6.-6. (8.-8.)p totalt (3) 5-7-10-11 (12-14) gange = (42) 48-52-58-62 (66-72) m. Når arb måler (10) 14-17-18-21 (24-29) cm lukkes der 5 m af i hver side = (32) 38-42-48-52 (56-62) m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = (144) 168-192-212-232 (248-276) m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ærmer og ryg- og forstykke = 4 mærketråde. Luk af til KNAPHUL på højre forkant - se forkl over. Efter 2 p tages der ind til raglan – læs INDTAGNINGSTIPS, med 4 m retstrik mellem indtagningerne, der tages 8 m ind pr omg. Der tages ind før og efter alle mærketråde således:
Tag ind på hver 4.p totalt (9) 8-9-8-8 (9-8) gange, derefter på hver 2.p (0) 4-5-9-11 (12-16) gange – dvs ialt (9) 12-14-17-19 (21-24) indtagninger. SAMTIDIG når der er 2 indtagninger tilbage sættes (8) 8-10-9-10 (10-11) m i hver side mod midt foran på 1 tråd til hals. Videre lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p totalt 2 gange i hver side. Efter alle aflukninger til raglan og hals er der (52) 52-56-54-56 (56-58) m tilbage på p.

MONTERING:
Strik ca 68 til 86 m op rundt i halsen (inkl m på p og trådene foran) på p 3 med lys beige. Strik 8 p retstrik - SAMTIDIG efter 2 p retstrik lukkes der af til 1 knaphul over de andre på forkanten. Luk af. Sy ærmesømmene sammen indenfor 1 kantm. Sy åbningen sammen under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forstk.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant rundt om åbningen på jakken på nål 3 således: * 1 fm, 1 lm, spring ca 0,5 cm frem *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første fm.

Diagram

Tavernier 08.07.2019 - 00:58:

Bonjour, Je voulais vous préciser que pour l encolure, j ai bien lu les réponses précédentes en français. Malgré ça je n' y arrive pas. Quand on relève les mailles, faut il les tricoter en même temps ? Les 8 mailles pour les boutonnières, sont elles mises sur l aiguille auxiliaire à la fin d un rang sur l envers ? Si je n' y arrive pas, je vais supprimer les deux dernières diminutions du raglan et faites je vais tricoter les 4 barres de mousse, qu en pensez vous ? 😰

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:39:

Bonjour Mme Tavernier, quand vous relevez les mailles pour le col, vérifiez que le point mousse continue bien sur les mailles mises en attente, si vous les avez mises en attente après un rang sur l'envers, tricotez ces mailles, si le dernier rang tricoté sur ces mailles est un rang sur l'endroit, reprenez-les sur l'endroit, sans les tricoter, et relevez ensuite les mailles, ainsi le point mousse continuera sur les mailles de l'encolure jusqu'à la fin. Bon tricot!

Tavernier 06.07.2019 - 01:10:

Bonjour, Je suis désolée mais je ne comprends pas du tout l encolure. Pourquoi encore deux diminutions de raglan avec les 8 mailles en attente de chaque côté. À la reprise de toutes les mailles ça me fait un trou après les 8 m boutonnière. Une vidéo serait elle possible ? Merci, je suis une grande adepte de vos laines et modèles.

DROPS Design 08.07.2019 kl. 11:21:

Bonjour Mme Tavernier, on va former l'encolure quand il reste 2 diminutions du raglan à faire, au rang de l'avant-dernière diminution du raglan, vous tricotez les 8 premières mailles de la bordure devant et vous les mettez en attente, vous tricotez comme avant (en diminuant pour le raglan) et jusqu'aux 8 dernières m que vous mettez en attente, tournez, tricotez le rang retour sur l'envers, tournez, et continuez comme avant en rabattant pour l'encolure 2 x 1 m de chaque côté tous les 2 rangs. Bon tricot!

Sara 17.05.2019 - 18:12:

Jag har aldrig virkat innan så jag har lite frågor kring det; 1. Är det innanför den yttersta kantmaskan man virkar eller ska alla fyra km med? 2. Man ska virka en kant runt öppningen på koftan. Men vad avses med öppningen? Eftersom man ska sluta med en sm i den första fm menas det att öppningen är hela vägen runt öppningen via kragen samt nedre fram och bakparti? Jag tänkte att öppningen var bara det som var fram men då kan man ju inte börja och sluta på samma ställe.

DROPS Design 20.05.2019 kl. 08:16:

Hei Sara. Du hekler innenfor den ytterste kantmasken, og du hekler rundt hele jakken. Om du feks begynner bak i nakken hekler du ned langs forstykket på den ene siden, rundt nederkanten på jakken, opp langs fosrtykket på den andre siden og tilbake til midt bak i nakken. Fest med en kjedemaske. God fornøyelse

Sara 17.05.2019 - 18:10:

När man stickar för halsen ska man fortfarande sticka km som man gjort dittills? Eller ska de rätstickas som resten av maskorna?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 08:13:

Hei Sara. Ja, du kan beholde kantmasken når du strikker halskanten. God fornøyesle

Anton 15.05.2019 - 17:16:

Jag är på oket och det står: "sätt 9 m i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals". Är det de 4 kantmaskorna och 5 till som ska sättas på en tråd då? Tack på förhand!

DROPS Design 16.05.2019 kl. 07:59:

Hei Anton. Ja, det er de 9 ytterste maskene i hver side som settes på 1 tråd, altså de 4 stolpemaskene + 5 masker på forstykket. God fornøyelse

Agnes 15.05.2019 - 17:06:

Hej! Jag är på oket och det står att man ska "sätta 9 maskor i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals". Vilka maskor är det som avses? Är det de fyra kantmaskorna + fem till som ska sättas på en tråd? Tack på förhand!

DROPS Design 16.05.2019 kl. 07:58:

Hei Agnes. Ja, det er de 9 ytterste maskene i hver side som settes på 1 tråd, altså de 4 stolpemaskene + 5 masker på forstykket. God fornøyelse

Agnes Petersson 13.05.2019 - 14:15:

Hej! När man stickar ärmen och ska plocka upp maskor, är det en maska i varje sida som ska plockas upp (alltså två maskor på ett varv) ? Är det inannför kantmaskan man plockar upp? När det är dags att maska av 5 maskor i vardera sida är det kantmaskan + 4 till som maskas av då? Tack på förhand!

DROPS Design 15.05.2019 kl. 12:21:

Hej Agnes. Ja du ökar 1 maska på varje sida av ärmen innanför kantmaskan (dvs 2 maskor ökade per varv). Du maskar sedan av 5 maskor i varje sida inkl. kantmaskor som du skriver. Lycka till!

Laufey 04.04.2019 - 12:52:

Ég er ekki allveg að skilja þetta getið þið útskýrt þetta betur ? Fækkið nú um 1 l við hálsmál í annarri hverri umf alls 2 sinnum í hvorri hlið. Eftir alla laskaúrtöku og hálsmáli eru (52) 52-56-54-56 (56-58) l eftir á prjóni.

DROPS Design 06.04.2019 kl. 10:50:

Það er verið að halda áfram að fækka lykkjum fyrir hálsmáli: Fækkið nú um 1 lykkju fyrir hálsmáli í annarri hverri umferð alls 2 sinnum í hvorri hlið. Eftir alla úrtöku fyrir laskalínu og hálsmáli eru (52) 52-56-54-56 (56-58) lykkjur eftir á prjóni.

Iva 17.03.2019 - 19:38:

Dobrý den, chtěla bych uplést tento svetřík, ale aby měl kapuci,zkoušela jsem hledat návod,ale asi hledám špatně, můžete mi, prosím, poradit kde bych návod, jak udělat kapuci ke svetříku, našla ? děkuji moc Iva

DROPS Design 05.04.2019 kl. 22:07:

Dobrý den, Ivo, svetříky či overaly s kapucí, u nichž byste mohla "okoukat" postup při pletení kapuce, najdete tady . Hodně zdaru! Hana

Gabriela Gregušová 09.03.2019 - 18:00:

Neviem ako postupovat pri pleteni raglanu. Predny diel, rukav, zadny diel, rukav, predny diel som si previedla na ihlicu. Neviem kedy mam ujimat ocka a nerozumiem, kde maju byt tie 4 ocka vroubkovym vzorom. Dakujem

DROPS Design 11.03.2019 kl. 12:56:

Dobrý den, Gabrielo! Jestliže máte všechny díly na jedné jehlici, upleťte 2 řady (pozor na knoflíkové dírky!) a pak začnete ujímat pro raglán: ujímáte vždy v lícových řadách, nejdřív v každé 4., pak v každé 2. řadě - počty jsou uvedené v návodu. Ujímat začnete 4 oka před značkou (viz TIP - UJÍMÁNÍ), takto: 2 oka spletete hladce, 2 oka upletete vroubkovým vzorem, přesunete značku z levé jehlice na pravou, upletete 2 oka vroubkovým vzorem, 1 oko sejmete hladce, 1 upletete hladce a sejmuté přes ně přetáhnete. Takto vám mezi dvěma ujmutími zůstanou 4 očka, která zvýrazní raglán. Hodně zdaru! Hana

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-33