DROPS / 153 / 11

Atardecer by DROPS Design

Virkad DROPS poncho i ”Paris”. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr w-525
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M – L/XL – XXL - XXXL
Mått: Bredd: 30-30-38-38 cm. Längd före montering: 112-119-133-140 cm. Omkrets i halsen: 82-88-95-102 cm
Garnåtgång:
DROPS PARIS från Garnstudio
200-250-250-300 g nr 32, ljus blålila

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 dst i bredden
----------------------------------------------------------

från 13.95 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 14.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 13.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 55.8kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.3.

VIRKINFO:
Första fm på varje varv med fm ersätts med 1 lm.
Första dst på varje varv med dst ersätts med 4 lm.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka 188-199-220-231 lösa lm (inkl 1 lm att vända med) med nål 5 med Paris. Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, 1 fm i var och en av de 2 nästa lm, hoppa över 1 lm, * virka 1 fm i var och en av de 3 nästa lm, hoppa över 1 lm *, upprepa *-* och avsluta med 1 fm i var och en av de 3-2-3-2 sista lm = 141-149-165-173 fm. Virka 1 fm i varje fm (= v 1 i diag A.1-A.3) – läs VIRKINFO. Sedan virkas det så här: A.1, A.2 över de nästa 120-128-144-152 fm (= 30-32-36-38 ggr på bredden), avsluta med A.3. Upprepa A.z tills arb mäter ca 30-30-38-38 cm, avsluta efter en hel rapport av A.z. Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy den ena kortsidan kant i kant med änden av den ena långsidan, så att det inte blir en tjock söm (motsatt långsida bildar nu en spets mot mitt fram).

= 1 dst
= 5 dst om lm-bågen
= fm om lm-bågen

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 153-11) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (90)

Toñi 12.10.2020 - 22:38:

La verdad es que las indicaciones no estan nada claras. Sino tienes un poco de idea en crochet, es muy dificil seguir las explicaciones.

Juullss 25.10.2019 - 21:37:

Har jag förstått det rätt, att på en rad gör jag en rep av A1, sen repeterar jag A2 igen o igen tills jag kommit upp i rätt antal stygn kvar, då gör jag en rep av A3? Sen på tillbakavägen så börjar jag med A3, sen flera rep av A2 o sist en rep av A1? Mvh Julia

DROPS Design 28.10.2019 kl. 11:47:

Hei Julia. Ja, det stemmer :) God Fornøyelse!

Julia 02.10.2019 - 11:40:

Hej! Jag är vänsterhänt. Virkar jag från vänster till höger då på rätsidan? Och har jag förstått rätt att jag virkar A2 upprepade gånger i mitten och en repetition av A1 och A3 på varsin sida om? Med vänlig hälsning, Julia

DROPS Design 02.10.2019 kl. 12:27:

Hej Julia, jag skulle tro att man virkar åt samma håll som mönstret är skrivit.... Fråga gärna i DROPS Workshop på Facebook :)

Julia 01.10.2019 - 22:19:

Hej! Jag undrar om någon kan säga vad som är sista stygnet i A2, om dubbelstolpen ska tillhöra A2 eller är första stygnet i A3? Med vänlig hälsning, Julua

DROPS Design 02.10.2019 kl. 11:00:

Hej Julia, i A.2 virkar du 2 dbl-st i en m, virkar 3 lm, hoppar över 3m, 2 dbl-st, virkar 3 lm, hoppar över 3m osv. Lycka till :)

Sharon Warren 04.06.2019 - 02:22:

I bought this pattern recently and I cannot read a graph. Do you have a written pattern? Thank you in advance.

DROPS Design 04.06.2019 kl. 07:15:

Hi Sharon. This pattern is only available as a diagram, unfortunately. You read the diagram from bottom to top, from right to left. 1 symbol = 1 stitch (specified in the symbol definition). You can read more about how to read a crochet diagram here. Happy crafting

Ingrid 08.04.2019 - 03:44:

Met welke steek naai je de uiteinden van de poncho best tegen elkaar ?

DROPS Design 09.04.2019 kl. 21:00:

Dag Ingrid,

Dit kun je met maassteken doen. Bij de video's die bij dit patroon staat, vind je ook een video waarin uitgelegd wordt hoe je een halswarmer in elkaar naait. Hoewel deze video over een breiwerk gaat, kun deze techniek ook toepassen op haakwerk.

Ingrid 24.03.2019 - 06:01:

Ik haak met haakpen 4.5 ipv 5 omdat deze best overeen kwam met 14 dst. Mijn opzetlus van 188 losse kwam ongeveer overeen met 112 cm. Dit zou de lengte van de poncho zijn.S/M. Maar na de eerste rij haken, dus 3 vaste, 1 losse, enz. is mijn lengte al korter. Ik kom niet meer aan 112 cm. Betekent dit dat de poncho te kort zal worden? Moet ik dan toch een dikkere haakpen 5 nemen zodat ik van in het begin 112 cm heb ?

DROPS Design 25.03.2019 kl. 09:09:

Dag Ingrid,

Het komt vaak voor dat lossen te strak gehaakt worden t.o.v. andere steken. Wat je zou kunnen doen is de ketting van lossen opzetten met naald 5 en daarna verder haken in naald 4,5.

Ingrid 13.03.2019 - 12:24:

Ik heb normaalgezien kledingmaat 38. Ik ben 1.64 groot en gewicht 60 kg. Welke maat moet ik kiezen om te haken ? S/M of L/XL ?

DROPS Design 15.03.2019 kl. 18:33:

Dag Ingrid,

Kledingmaat 38 komt overeen met maat S/M in dit patroon. Kijk ook even bij de hals omtrek om te controleren of dit de juiste maat is voor jou.

Hong Hieu 13.01.2019 - 01:00:

Can you help me to know the abbreviations in crochet. Thanks.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 11:09:

Dear Mrs Hong Hieu, you will find all crochet terms in UK-English and in US-English - together with the abreviations used in that pattern here. Happy crocheting!

Tracy Moskal 10.08.2018 - 22:20:

Pattern No. 153/11 Poncho Trying to find a substitute yarn for Drops Paris. Not sure what you mean by number of threads. Yarn Converter Form only goes as high as 6. Thank you. Hope you can be of help.

DROPS Design 11.08.2018 kl. 15:46:

Dear Tracy, this poncho is worked with 1 strand of DROPS Paris: you have to choose 1 as number of threads in our yarn coonverter. Happy crafting!

Kommentér oppskrift DROPS 153-11