DROPS / 153 / 20

Forget Me Knot by DROPS Design

Virkad DROPS sjal med solfjädersmönster i ”Cotton Viscose".

DROPS Design: Modell nr n-160
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: Höjd: 65 cm. Bredd överst: 130 cm.
Garnåtgång:
DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
250 g nr 18, pärlgrå

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att VARV 1-8 ska mäta ca 11 cm på mitten.
----------------------------------------------------------

1 solfjäder = 3 st + 1 lm + 3 st om samma lm-båge.

MÖNSTER:
Se diag A.1, diag visar v 1- 6 på sjalen.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt bak och ner.
Virka 5 lm med nål 4 med Cotton Viscose och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm. Virka efter diag A.1, dvs det virkas så här:
VARV 1: Virka 7 lm, 1 st + 3 lm + 1 dst om ringen, vänd arb.
VARV 2: 7 lm, 1 SOLFJÄDER – se förkl ovan, om första lm-bågen, 2 lm, 1 st i nästa st, 2 lm, 1 solfjäder + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen. Vänd.
VARV 3: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 3 lm, 1 fm om lm i solfjädern, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st i nästa st, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen, vänd arb.
VARV 4: 7 lm, 1 solfjäder om första lm-bågen, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 solfjäder + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 solfjäder + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen, vänd arb.
VARV 5: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 3 lm, 1 fm om lm i första solfjädern, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st i nästa st, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 dst i sista lm-bågen, vänd arb.
VARV 6: 7 lm, 1 solfjäder om första lm-bågen, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 lm, 1 fm om nästa båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, om nästa lm-båge (mitten) virkas: 1 solfjäder + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 solfjäder, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 solfjäder + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen, vänd arb.
VARV 7: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 3 lm, 1 fm om lm i första solfjädern, * 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder *, upprepa *-* om varje lm-båge och solfjäder på v - men i st i mitten virkas det 3 lm + 1 st + 3 lm (= mitten) + 1 st + 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder, avsluta med 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen, vänd arb.
VARV 8: 7 lm, 1 solfjäder om första lm-bågen, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, * 1 lm, 1 solfjäder om nästa lm-båge, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* om varje lm-båge på v - men om mittersta lm-bågen virkas det 1 lm + 1 solfjäder + 2 lm + 1 st + 2 lm + 1 solfjäder, avsluta med 1 lm + 1 solfjäder + 3 lm + 1 dst om sista lm-bågen, vänd arb.
Upprepa v 7 och 8 tills arb mäter ca 65 cm på höjden mitt bak – avpassa efter v 8. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Under Varv 7 (det saknades 3 lm efter " + 1 st om nästa lm-båge"):
VARV 7: 7 lm, 1 st om första lm-bågen, 3 lm, 1 fm om lm i första solfjädern, * 3 lm, 1 st + 3 lm + 1 st om nästa lm-båge, 3 lm, 1 fm om lm i nästa solfjäder *, upprepa *-*
Uppdaterad online: 07.04.2014

= 1 st om lm-bågen
= 1st i st
= 1 dst

Jantine Nusselder 28.04.2017 - 22:56:

Thanks again! Sorry, last question (i hope), what is 'erp' (you wrote in your last message to me). Thanks!

DROPS Design 28.04.2017 kl. 23:31:

Dear Jantine, So sorry for the typo. That meant to be a treble ( crochet with one yarn over). Happy Crocheting!

Jantine Nusselder 27.04.2017 - 18:36:

Thanks for answer to my previous question, but unfortunately I still don't understand. On the diagram it shows that in the centre of the shawl, in every other row, you get 2x 'tr in tr'. In my first shawl i put the tr in the chain space on either side of the tr, but on the diagram it looks different. Not sure how to do it.....

DROPS Design 27.04.2017 kl. 23:02:

Dear Jantine, I will try to clarify this. On the even numbered rows (row 4, 6, etc), I crochet the center treble around the ch-space. On the uneven numbered rows (row 3, 5, etc) I crocheted the center 2 trebles into the top of the central treble of the previous row. I hope this helps. Happy knitting!

Jantine Nusselder 24.04.2017 - 21:50:

I am now on my second shawl, but not quite sure about row 7 when you get to the middle. Are you supposed to put 3ch, 1 tr, 3ch IN the previous tr, or in the spaces either side of the tr in the previous row? If it is supposed to go IN the tr, do you just fix it in anywhere near the top of the tr? I am only a beginnerling and would appreciate some help! Thanks

DROPS Design 24.04.2017 kl. 23:13:

Dear Jantine, when I crochet this shawl (I have done it three times), I crochet the middle 1 tr around the middle chainstitch-loop. That way, when you block the shawl, it will slide into its place. I hope this helps! Happy Chrocheting!

Marja De Brabander 01.07.2016 - 16:44:

Is het ook mogelijk om de sjaal recht te haken i.p.v. in een punt? Dank u wel.

DROPS Design 06.07.2016 kl. 14:43:

Hoi Marja. Ik zou dan het telpatroon even aanpassen om heen en weer te haken zonder meerderingen aan de zijkanten.

Liliana Bisognin 01.07.2016 - 08:24:

Eseguito schema facile grazie

Teresa Escalona Valencia Escalona Valencia 01.06.2016 - 06:01:

Solicitó su apreciable asesoría quiero hacer un poncho o calima triangular no se por donde iniciar y me gustaría sugerencia para puntada gracias .

Joëlle LAGRANGE 22.06.2015 - 14:23:

Bonjour, Peut-on bloquer les châles fait avec cette matière svp ? Merci

DROPS Design 22.06.2015 kl. 18:37:

Bonjour Mme Lagrange, vous pouvez toujours bloquer vos châles, en fonction de la matière en revanche, il n'est pas nécessaire d'étirer (sauf si souhaité). Bon crochet!

Rianne-Wiesje 14.06.2015 - 09:44:

Dank u wel! Zo kan ik weer verder!

Rianne Wiesje 27.05.2015 - 09:41:

Klopt het dat toer 7 en 8 een herhaling is van toer 5 en 6?

DROPS Design 27.05.2015 kl. 14:31:

Hoi Rianne, Ja, je hebt alleen meer herhalingen aan beide kanten van het midden.

Urszula 18.04.2015 - 16:54:

Rozrysowanych jest 6 rzędów schematu-czy tak trudno było rozrysować jeszcze rząd 7i8?

Kommentér oppskrift DROPS 153-20