DROPS / 152 / 17

Amber by DROPS Design

Virkad DROPS tröja i ”Cotton Light” med hålmönster och stolpar. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr cl-027
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS COTTON LIGHT från Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g nr 28, gul

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 16 st x 8 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (72)

50% Bomull, 50% Polyester
från 9.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 9.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 72kr. Läs mer.
VIRKINFO:
I början på ett nytt v ersätts 1 st med 3 lm.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.5.

VIRKTIPS:
Det börjar och slutar vid pilen mitt i diag A.x

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

BAKST:
Arb virkas fram och tillbaka.
Virka 83-90-100-107-121-132 lösa lm med nål 4,5 med Cotton Light.
VARV 1: Virka 1 st i den 4:e lm från nålen, (= 2 st), sedan virkas det 1 st i var och en av de nästa 2-2-5-5-5-2 lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* 10-11-12-13-15-17 ggr till = 70-76-85-91-103-112 st.
Sedan virkas det 5-5-5-4-5-5 v till med 1 st i varje st (= totalt 6-6-6-5-6-6 v med st) – LÄS VIRKINFO! Fortsätt sedan med MÖNSTER så här: virka A.1 över 4 st, A.2 tills det återstår 3 st, A.3 över de resterande 3 st från föregående v. Fortsätt med diag A.1 – A.3 fram och tillbaka i 8 v, det är nu 8 hål på snedden på höjden(= första randen med hålmönster ), och 1 v med st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Sedan i arb fortsätts det med ränder i st och hålmönster på samma sätt, men det virkas efter diag A.x, SAMTIDIGT när arb mäter 32-32-32-40-41-41 cm och det virkas i ett parti med st sätts det en markör i varje sida för ärmhål. Fortsätt sedan vidare med mönster som förut. När arb mäter 49-50-51-60-62-63 cm börjar halsminskn och varje axel virkas färdig för sig så här från rätsidan: Virka 1 v med st över de första 21-24-27-30-36-39 st, vänd arb och minska 1 st – LÄS MINSKNTIPS! Virka v ut. När arb mäter 51-52-53-62-64-65 cm är bakst färdigt. Klipp av tråden. Virka den andra axeln på samma sätt, men motsatt!

FRAMST:
Virka som bakst. När arb mäter 43-43-43-53-54-54 cm börjar halsminskn och varje axel virkas för sig.
Virka vänster axel så här från rätsidan:
Virka lm-bågar som tidigare (med 2 st mellan varje fm på första v med lm-bågar) över de första 27-30-33-36-42-45 st, SAMTIDIGT som det minskas till hals genom att minska 1 lm-båge i hålmönstret efter mönster A.4.
Fortsätt så fram och tillbaka tills A.4 är färdigvirkat 1 gång på höjden. På nästa v virkas det 4 st om den första lm-bågen, 3 st i var och en av de nästa lm-bågarna tills det återstår 1 lm-båge, och 4 st i den sista lm-bågen på v = 20-23-26-29-35-38 st kvar till axel. Sedan i arb fortsätts det med 1 st i varje st. När arb mäter totalt 51-52-53-62-64-65 cm är framst färdigt. Klipp av tråden.
Virka den andra axeln på samma sätt, men motsatt och använd diag A.5 istället för A.4. Sy axelsömmarna.

ÄRM:
Ärmarna virkas från ärmhålet och ut.
VARV 1: Börja längst ner vid den ena markören för ärmhål, och virka upp lm-bågar över ärmhålet så här: 1 fm, * 5 lm, 1 fm *, upprepa *-* tills du har 20-21-23-23-25-26 lm-bågar (varje lm-båge går över 1½-2 cm). Fortsätt sedan fram och tillbaka med mönster A.x tills det har virkats totalt 3 rapporter på höjden - LÄS VIRKTIPS - SAMTIDIGT som det minskas i varje parti med st så här:
1:a och 2:a gången det virkas A.x minskas det 1 st i varje sida av arb på det 1:a, 3:e och 5:e v med st i A.x = 6 st minskade i varje sida. Det är nu 48-51-57-57-63-66 st kvar.
3:e gången det virkas A.x minskas det så här: det minskas 1 st i varje sida av arb på de 4-5-5-5-5-5 första v med st = 40-41-47-47-53-56 st kvar. Fortsätt sedan med 4-3-2-2-1-0 v med st. Ärmen mäter nu ca 36-35-34-34-33-32 cm. Klipp av tråden och fäst den.

HALSKANT:
Virka en kant runt halsen så här från mitt uppe på axeln: 1 fm, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm *, upprepa *-* runt hela halsen, och avsluta med 1 sm i 1 fm på v. Klipp av tråden och fäst den.

MONTERING:
Sy sidsömmarna och underärmssömmarna i ett i den yttersta m på v.

Detta mönster har uppdaterats. .

under BAKST (lagt till en mening i ca mitten av avsnittet):
... Fortsätt med diag A.1 – A.3 fram och tillbaka i 8 v, det är nu 8 hål på snedden på höjden(= första randen med hålmönster ), och 1 v med st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!...
+
Nytt diagram A.X (lagt till 1 v överst med st.)
Uppdaterad online: 04.03.2014
BAKST:
...Sedan virkas det 5-5-5-4-5-5 v till med 1 st i varje st (= totalt 6-6-6-5-6-6 v med st) – LÄS VIRKINFO!
Uppdaterad online: 03.10.2014

= fm om lm-bågen
= detta v är förkl i beskrivningen
= mönster på ärmen börjar här. När A.x har virkats en gång på höjden, fortsätts det med hela rapporter av A.x på resten av ärmen
= detta v är förkl på första v på ärmen

Kommentarer (72)

Skriv din kommentar här!

Katharina 15.05.2018 - 21:37:

Hallo, ich bin beim Vorderteil bei Diagramm A4, Größe L. Über die ersten 33 Stäbchen sollen Lfm-Bögen, macht 11 Bögen. Dann 2 Bögen abketten in den nächsten Reihen macht 9 Bögen. Dann sollen 4 stb in den ersten Bogen, danach je 3 stb pro Bogen und am Ende nochmal 4 stb. Das sind bei mir allerdings 29 stb und nicht wie in der Anleitung benötigt 26. Was mache ich falsch? Liebe Grüße!

DROPS Design 16.05.2018 kl. 09:01:

Liebe Katharina, arrangieren Sie die Maschenanzahl bei der 1. Reihe mit Stb so daß Sie die richtige Breite bekommen - Ihr Hinweis wird unser Designteam weiterleitet. Viel Spaß beim häkeln!

Nadia Trappeniers 11.08.2017 - 20:01:

Hallo, wat geeft het beste resultaat: voor- en achterpand aan elkaar naaien of aan elkaar haken. Dankuwel

DROPS Design 15.08.2017 kl. 17:23:

Hallo Nadia, In dit geval is in elkaar naaien met kleine steekjes het mooist (althans naar mijn smaak ;)

Gaby 25.04.2017 - 21:33:

Liebes Drops-Team, habe die ersten 8 Lochmusterreihen gehäkelt, und das Teil wellt sich wie ein Regenbogen, das heißt der Lochmusterstreifen misst 10cm mehr als der Stäbchenstreifen. Sollte ich das Lochmuster mit einer dünneren Häkelnadel probieren, oder ist das normal am Anfang? Auch wenn ich das Lochmuster in die Höhe ziehe, ist es immer noch recht wellig.

DROPS Design 26.04.2017 kl. 09:32:

Liebe Gaby, beachten Sie Ihre Maschenprobe und, passen Sie mal auf, das Lochmuster nicht zu locker zu häkeln, damit Sie die richtige Breite behalten. Viel Spaß beim häkeln!

Kerry 28.03.2017 - 14:46:

Hello! I have just started crocheting this and am already confused on the second row! It says to work one rebbe in every treble. Do I miss the chain spaces from the previous row? If I don't then I end up with 81 stitches and this doesn't fit with the A.1, A.2 and A.3 pattern for the third row. If I miss the chain space then the piece is becoming u-shaped! Do I need to still have 70 trebles on rows 1-6? Thanks!

DROPS Design 28.03.2017 kl. 16:45:

Dear Kerry, on very first row, you are crocheting trebles, skipping chains evenly = 70-112 tr (see size). On 2nd row, work then 1 tr in every tr, number of tr should be now the same, ie 70-112 tr. Work a total of 6-5 row with tr. Then work following diagrams A.1 (1 time), repeat A.2 and finish with A.3 starting on row 1 (row with the star shows the last tr-row). Happy crocheting!

Jean 23.03.2017 - 22:07:

I am stuck on Left Shoulder. "Work chain spaces as before" = where did I do this before? (with 2 dc between every sc on first row with chain spaces). I don't understand what this means. Thank you

DROPS Design 24.03.2017 kl. 09:02:

Dear Jean, just crochet same pattern as before but over the first 27-45 dc only (leave the remaining sts on row unworked, these are for neck and right shoulder). at the same time, decrease for neck as shown in diagram A.4, ie work the last of these 27-45 dc as in A.4. Happy crocheting!

Jean 23.03.2017 - 22:05:

Is there a video available for this pattern?

DROPS Design 24.03.2017 kl. 08:57:

Dear Jean, there is no specific video to this pattern, just read the diagram starting from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from left towards right from WS. Happy crocheting!

Maaike 04.01.2017 - 00:21:

Waarom moet je volgens de beschrijving van toer 1 bij maat xl 4 toeren haken om vervolgens 7 toeren met stokjes te krijgen? Dat klopt toch niet?

DROPS Design 12.01.2017 kl. 15:03:

Hoi Maaike. Waar ben je precies in het patroon? Panden of mouwen en welk telpatroon? Bvd.

Ellen 09.08.2016 - 01:21:

Hi there, Am starting diagram A1,2 and 3. Please confirm: is that ch6 over first four stitches and ch5 over every three stitches thereafter? Repeat back and forth? Will likely have another question when I reach Ax. Not a diagram gal ...so far!

DROPS Design 09.08.2016 kl. 09:05:

Dear Ellen, on 1st row in A.1 work ch 6 (=1st ch = 1st sc), skip 3 dc, 1 sc in next dc - A.2 = ch5, skip 2 dc, 1 sc in next dc - A.3 ch 5, skip 2 dc, 1 sc in last dc. Row 2 = ch 6, 1 sc in 1st ch-space - A2= Ch 5, 1 sc in next ch-space - A.3= 3 ch, 1 dc in 1st ch from beg of previous row. Then continue reading diagrams from the right towards the left from RS and from the left towards the right from WS. Happy crocheting!

Rosa 10.06.2016 - 15:45:

Buenas tardes, estoy haciendo la talla XL, donde dice ESPALDA: Después hacer 5-5-5-4-5-5 hileras más con 1 p.a. en cada p.a. (=6-6-6-7-6-6 hileras en total con p.a.) Según esto, para la talla XL, sería 4 hileras más + hilera 1 = 5 hileras en total y no 7. A no ser que, son 5 hileras más ( y no 4) + hilera 1 = 6 hileras en total, como el resto de tallas. Gracias y un saludo.

DROPS Design 11.06.2016 kl. 12:37:

Hola Rosa. Ha sido una errata. Tienes razón son 5 filas. Ya esta corregido. Gracias.

Laetitia 30.05.2016 - 16:29:

Bonjour, Je suis à l'étape des manches pour lesquelles il faut démarrer le premier rang par des arceaux. Je ne vois pas où exactement je dois piquer pour mes mailles serrées qui attachent les arceaux car le long des emmanchures il y a à la fois des zones de brides et d'arceaux...

DROPS Design 30.05.2016 kl. 17:24:

Bonjour Laetitia, crochetez le long des débuts/fins de rangs dans les B/les arceaux, chaque arceau du 1er rang de la manche doit faire environ 1.5/2cm, ajustez pour avoir le bon nombre d'arceaux indiqué pour votre taille. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 152-17