DROPS / 152 / 17

Amber by DROPS Design

Virkad DROPS tröja i ”Cotton Light” med hålmönster och stolpar. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr cl-027
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS COTTON LIGHT från Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g nr 28, gul

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 16 st x 8 v på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

från 16.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 16.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 128kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
I början på ett nytt v ersätts 1 st med 3 lm.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.5.

VIRKTIPS:
Det börjar och slutar vid pilen mitt i diag A.x

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

BAKST:
Arb virkas fram och tillbaka.
Virka 83-90-100-107-121-132 lösa lm med nål 4,5 med Cotton Light.
VARV 1: Virka 1 st i den 4:e lm från nålen, (= 2 st), sedan virkas det 1 st i var och en av de nästa 2-2-5-5-5-2 lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* 10-11-12-13-15-17 ggr till = 70-76-85-91-103-112 st.
Sedan virkas det 5-5-5-4-5-5 v till med 1 st i varje st (= totalt 6-6-6-5-6-6 v med st) – LÄS VIRKINFO! Fortsätt sedan med MÖNSTER så här: virka A.1 över 4 st, A.2 tills det återstår 3 st, A.3 över de resterande 3 st från föregående v. Fortsätt med diag A.1 – A.3 fram och tillbaka i 8 v, det är nu 8 hål på snedden på höjden(= första randen med hålmönster ), och 1 v med st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Sedan i arb fortsätts det med ränder i st och hålmönster på samma sätt, men det virkas efter diag A.x, SAMTIDIGT när arb mäter 32-32-32-40-41-41 cm och det virkas i ett parti med st sätts det en markör i varje sida för ärmhål. Fortsätt sedan vidare med mönster som förut. När arb mäter 49-50-51-60-62-63 cm börjar halsminskn och varje axel virkas färdig för sig så här från rätsidan: Virka 1 v med st över de första 21-24-27-30-36-39 st, vänd arb och minska 1 st – LÄS MINSKNTIPS! Virka v ut. När arb mäter 51-52-53-62-64-65 cm är bakst färdigt. Klipp av tråden. Virka den andra axeln på samma sätt, men motsatt!

FRAMST:
Virka som bakst. När arb mäter 43-43-43-53-54-54 cm börjar halsminskn och varje axel virkas för sig.
Virka vänster axel så här från rätsidan:
Virka lm-bågar som tidigare (med 2 st mellan varje fm på första v med lm-bågar) över de första 27-30-33-36-42-45 st, SAMTIDIGT som det minskas till hals genom att minska 1 lm-båge i hålmönstret efter mönster A.4.
Fortsätt så fram och tillbaka tills A.4 är färdigvirkat 1 gång på höjden. På nästa v virkas det 4 st om den första lm-bågen, 3 st i var och en av de nästa lm-bågarna tills det återstår 1 lm-båge, och 4 st i den sista lm-bågen på v = 20-23-26-29-35-38 st kvar till axel. Sedan i arb fortsätts det med 1 st i varje st. När arb mäter totalt 51-52-53-62-64-65 cm är framst färdigt. Klipp av tråden.
Virka den andra axeln på samma sätt, men motsatt och använd diag A.5 istället för A.4. Sy axelsömmarna.

ÄRM:
Ärmarna virkas från ärmhålet och ut.
VARV 1: Börja längst ner vid den ena markören för ärmhål, och virka upp lm-bågar över ärmhålet så här: 1 fm, * 5 lm, 1 fm *, upprepa *-* tills du har 20-21-23-23-25-26 lm-bågar (varje lm-båge går över 1½-2 cm). Fortsätt sedan fram och tillbaka med mönster A.x tills det har virkats totalt 3 rapporter på höjden - LÄS VIRKTIPS - SAMTIDIGT som det minskas i varje parti med st så här:
1:a och 2:a gången det virkas A.x minskas det 1 st i varje sida av arb på det 1:a, 3:e och 5:e v med st i A.x = 6 st minskade i varje sida. Det är nu 48-51-57-57-63-66 st kvar.
3:e gången det virkas A.x minskas det så här: det minskas 1 st i varje sida av arb på de 4-5-5-5-5-5 första v med st = 40-41-47-47-53-56 st kvar. Fortsätt sedan med 4-3-2-2-1-0 v med st. Ärmen mäter nu ca 36-35-34-34-33-32 cm. Klipp av tråden och fäst den.

HALSKANT:
Virka en kant runt halsen så här från mitt uppe på axeln: 1 fm, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm *, upprepa *-* runt hela halsen, och avsluta med 1 sm i 1 fm på v. Klipp av tråden och fäst den.

MONTERING:
Sy sidsömmarna och underärmssömmarna i ett i den yttersta m på v.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 04.03.2014
under BAKST (lagt till en mening i ca mitten av avsnittet):
... Fortsätt med diag A.1 – A.3 fram och tillbaka i 8 v, det är nu 8 hål på snedden på höjden(= första randen med hålmönster ), och 1 v med st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!...
+
Nytt diagram A.X (lagt till 1 v överst med st.)
Uppdaterad online: 03.10.2014
BAKST:
...Sedan virkas det 5-5-5-4-5-5 v till med 1 st i varje st (= totalt 6-6-6-5-6-6 v med st) – LÄS VIRKINFO!

= fm om lm-bågen
= detta v är förkl i beskrivningen
= mönster på ärmen börjar här. När A.x har virkats en gång på höjden, fortsätts det med hela rapporter av A.x på resten av ärmen
= detta v är förkl på första v på ärmen

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 152-17) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (80)

Susan Williamson 22.05.2020 - 11:16:

I am a great fan of your patterns and find them generally easy to understand but I've made several now and they always come up way bigger than the chart sizes suggest. I always go down one crochet hook size but even then on this one it is still almost 7 cm wider than the chart (size M). But the height is fine. Could you check the chart width is correct? Thank you.

DROPS Design 22.05.2020 kl. 12:33:

Dear Mrs Williamson, in size M you should have 76 sts and following the tension (16 sts = 10 cm in width), you would then have ca 48 cm. Make sure you get the correct tension to get same measurements as in the chart. Happy crocheting!

Mc 09.04.2020 - 15:20:

Merci beaucoup, finalement je vais le faire avec un crochet N°3 Le crochet 4,5 me donne les dimensions d'un pull XXL. Et je désire le faire en L

DROPS Design 14.04.2020 kl. 15:07:

Bonjour Mc, nous crochetons toutes de façon différente, raison pour laquelle on doit se référer à l'échantillon pour obtenir les bonnes mesures finales, vous avez donc tout à fait raison d'opter pour un crochet plus petit s'il vous permet d'obtenir le bon échantillon à la fois en largeur et en hauteur pour obtenir les mesures du schéma dans la taille souhaitée. Bon crochet!

Mc 04.04.2020 - 17:08:

Bonjour, Je veux réaliser ce modèle , cependant j'ai un souci sur l'échantillon. En utilisant le crochet n°4 j'ai un échantillon trop large pour 16 brides sur 8 rangs. Lorsque j'utilise le crochet n°3,5, j'ai bien 10 cm sur 16 brides mais en hauteur j'ai 9 rangs et non 8 pour 10 cm. Quelle taille dois je choisir sachant que je pensais prendre une taille L Merci

DROPS Design 09.04.2020 kl. 13:20:

Bonjour Mc, essayez de recommencer votre échantillon en tirant un peu moins vos brides en hauteur pour conserver la bonne largeur indispensable aux mesures finales en préservant la hauteur pour conserver le bon aspect. plus d'infos sur l'échantillon ici. Bon crochet!

D Vels 26.09.2019 - 14:28:

Waarom is het patroon bij AX totaal anders dan A2A3A1 Je eindigt in de eerste toer met 6 lossen en waar zet je die vast voordat je het stokje van de 2 toer haakt

DROPS Design 27.09.2019 kl. 15:16:

Dag D Vels,

In A.X begin je de toeren met stokjes steeds met 3 lossen en je eindigt de toer met 1 stokje. Dan keer je het werk en begin je weer met 3 lossen.

Pauline 29.03.2019 - 08:43:

Just finished making this jumper, I found the pattern hard at first but once I read it a couple of times it made sense and I am really pleased with the result. Also this is a really quick make, only took me two days so definitely going to make this again.

Lezlie Wilcox 21.01.2019 - 02:46:

DROPS is famous for it's poorly written, hard to follow patterns. This is no exception.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:00:

Dear Mrs Wilcox, we are sorry to hear you have worries with this pattern, you are welcome to ask your question here and to contact the store where you bought the yarn for any individual assistance. Happy crocheting!

Brona 13.11.2018 - 18:48:

Please help i\'m stuck after row 6, don\'t understand diagram. Need written version or explaination please.

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:04:

Dear Brona, each symbol in diagram represents 1 stitch - see diagram key. Start working from RS at the bottom corner on the right side (see 1 = row 1) and work A.1 over the first 4 sts, then repeat A.2 until 3 sts remain at the end of the row and work A.3. From WS read diagram from the left towards the right: A.3, repeat A.2 and finish with A.1. Happy crocheting!

Monique 30.07.2018 - 19:44:

Ich bin gerade beim Vorderteil (Größe L) in Höhe der 43cm, wo ich nun die Schultern einzeln häkeln soll, und bin mit der 4. Bogenreihe gerade fertig. Muss ich erst einmal normal weiter häkeln, bis ich eine Stäbchenreihe haben, bevor ich die Schultern beginne (so ähnlich wie auf dem Foto)? Ich bin mir unsicher, ob das gut aussieht, wenn ich in einer Bogenreihe mit den Schultern starte. Außerdem sind in A4 und A5 Stäbchenreihen als erste Reihe.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:54:

Liebe Monique, Die Schultern beginnen mit einer Bogenreihe, aber gerne können Sie anpassen, jenach dem Sie Bogenreihe oder Stb häkeln (damit Muster gleich wie beim Rückenteil wird), einfach über die ersten 33 Stb häkeln für die erste Schulter. Viel Spaß beim häkeln!

Katharina 15.05.2018 - 21:37:

Hallo, ich bin beim Vorderteil bei Diagramm A4, Größe L. Über die ersten 33 Stäbchen sollen Lfm-Bögen, macht 11 Bögen. Dann 2 Bögen abketten in den nächsten Reihen macht 9 Bögen. Dann sollen 4 stb in den ersten Bogen, danach je 3 stb pro Bogen und am Ende nochmal 4 stb. Das sind bei mir allerdings 29 stb und nicht wie in der Anleitung benötigt 26. Was mache ich falsch? Liebe Grüße!

DROPS Design 16.05.2018 kl. 09:01:

Liebe Katharina, arrangieren Sie die Maschenanzahl bei der 1. Reihe mit Stb so daß Sie die richtige Breite bekommen - Ihr Hinweis wird unser Designteam weiterleitet. Viel Spaß beim häkeln!

Nadia Trappeniers 11.08.2017 - 20:01:

Hallo, wat geeft het beste resultaat: voor- en achterpand aan elkaar naaien of aan elkaar haken. Dankuwel

DROPS Design 15.08.2017 kl. 17:23:

Hallo Nadia, In dit geval is in elkaar naaien met kleine steekjes het mooist (althans naar mijn smaak ;)

Kommentér oppskrift DROPS 152-17