DROPS Extra / 0-992

Fireside Snuggle by DROPS Design

DROPS Jul: Strikkede DROPS sokker med snoning i ”Nepal”

Tags: jul, snoning, sokker,

DROPS Design: Model nr ne-133
Garngruppe C
-------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde: 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
150-200-200 g f.nr 0500, lys grå
Og brug:
50-50 g f.nr 0100, natur

DROPS STRØMPEP NR 4 - eller de p du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP NR 3,5 - til Rib
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 62kr. Læs mere.
MØNSTER: Se diag A.1.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 m ind 2 m før mærketråden således: Tag 1 m løs af p som om den strikkes ret, 1 r, træk den løse m over 1 r. Efter mærketråden: 2 r sammen.

HÆLINDTAGNING:
Hælindtagningen strikkes i glatstrik:
1.p (= retsiden): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p som om den strikkes ret, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 5-6-6 m tilbage, tag næste m løst af p som om den strikkes vrang, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p som om den strikkes ret, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er 4-5-5 m tilbage, tag næste m løst af p som om den strikkes vrang, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af til der er 10-10-12 m tilbage.
-------------------------------------------------------

SOKKER:
Arb strikkes rundt på strømpep, ovenfra og ned. Slå 56-56-64 m op på strømpep 3,5 med Nepal. Strik 1 omg ret, sæt 1 mærketråd i 1.m i beg af omg = midt bagpå, strik Rib = 2 vr / 2 r. Når Ribben måler 4-5-5 cm, skift til strømpep 4 og strik næste omg således: 20-20-24 m glatstrik Samtidig med at der tages 4-1-2 m ind jævnt fordelt. 2 vr, 4 r, 2 vr sammen, 4 r, 2 vr, 22-22-26 m glatstrik SAMTDIG som der tages 6-3-4 m ind jævnt fordelt = 45-51-57 m på p. Strik næste omg således: * 2 m ret sammen, slå om *, gentag fra *-* omg ud, afslut med 1 m ret. Næste omg strikkes således (omslagen strikkes ret):
Strik 16-19-22 m glatstrik, A.1 (= 13 m) - se forkl over - og 16-19-22 m glatstrik. Fortsæt mønsteret således, SAMTIDIG tages der ind i de forskellige str således:
Str 35/37: Strik videre uden at tage ind.
Str 38/40: Når arb måler 9 og 16 cm tages der 1 m ind på hver side af m med mærketråd - se INDTAGNINGSTIPS.
Str 41/43: Når arb måler 8, 13 og 18 cm tages der 1 m ind på hver side af m med mærketråd - se INDTAGNINGSTIPS = 45-47-51 m.
Alle str: Strik til arb måler 24-25-26 cm. Nu beholdes de første 9-10-11 m på p, sæt de næste 27-27-29 m på 1 tråd (= midt ovenpå foden) og behold de sidste 9-10-11 m på p = 18-20-22 m til hæl. Strik glatstrik over hæl-maskerne i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærketråd; arb måles videre herfra. Nu tages der ind til hæl - se HÆLINDTAGNING over. Efter hælindtagningen strikkes der 10-11-11 m op på hver side af hælen og de 27-27-29 m fra tråden sættes tilbage på p = 57-59-63 m. Sæt en mærketråd i hver side af de 27-27-29 m fra tråden. Fortsæt rundt i glatstrik og mønster A.1 som før Samtidig med at der tages ind i hver side på hver 2.omg totalt 8-8-8 gange således: Strik de 2 sidste m før første mærke ovenpå foden drejet r sm (dvs strik i bagerste del af m i stedet for forreste), og de 2 første m efter sidste mærke ovenpå foden strikkes r sm = 41-43-47 m.
Strik til arb måler 18-20-22 cm fra mærketråden (= 4-4-5 cm tilbage). Nu sættes der 1 mærketråd i hver side så der bliver 19-21-23 m ovenpå foden og 22-22-24 m under foden. Fortsæt diag A.1 og glatstrik. Tag derefter ind til tå på hver side af begge mærketråde. Tag ind således (start 3 m før mærketråden) ved hvert mærke: 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over. Tag ind i hver side på hver 2.omg totalt 5-5-6 gange og videre på hver omg 3-3-3 gange = 9-11-11 m tilbage på p. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft godt. Strik en til på samme måde.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde a 3 meter med natur. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk bindebåndet op og ned i hulrækken på sokken. Lav 2 pomponer med en diameter på ca 2 cm med natur. Sy en pompon i hver ende af tråden. Gentag på den anden sok.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.01.2019
Rettelse: Nu sættes der 1 mærketråd i hver side så der bliver 19-21-23 m ovenpå foden og 22-22-24 m under foden...

= sæt 2 m på hj.p bag arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på en hj.p foran arb, strik 2 ret, 2 ret fra hj.p

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar her!

Sinne Kold 14.01.2019 - 20:09:

Jeg tror der er en lille fejl i opskriften. Der står at efter indtagninger i hver side (efter hæl) tager man ind til man har 41 masker i str 35/37, men når man så kommer til tå skal der være 21 masker og 22 masker- hvilket giver 43 masker.

DROPS Design 23.01.2019 kl. 13:19:

Hei Sinne. Det har du helt rett i, her var det en feil. Denne er nå rettet og du skal ha 19 masker oppå foten og 22 masker under foten i størrelse 35/37. God fornøyelse.

Naomi 17.11.2016 - 22:50:

Volgens mij is er iets misgegaan bij de vertaling in het telpatroon ("zet 2 st op het voorpand van brei")

DROPS Design 21.11.2016 kl. 14:59:

Hoi Naomi. Je hebt gelijk. Ik zal het meteen aanpassen. Bedankt!

Carmen 20.01.2016 - 21:37:

¿Aguja de doble punta es lo mismo que aguja circular?

DROPS Design 24.01.2016 kl. 10:12:

Hola Carmen. Aguja de doble punta (o también se llaman ag para hacer calcetines) no es lo mismo que ag circular. Se usan para hacer trabajos en redondo con pocos puntos (donde no se puede usar la ag circular corta).

Alexia 20.12.2015 - 18:53:

Bonjour, Lorsque vous indiquez "diminuer tous les 2 tours"'il faut tricoter 2 tours et diminuer au tour suivant ou tricoter 1 tour et diminuer au second ? Pour les diminutions du talon que signifie "tourner l'ouvrage ?". Arrivée à "tourner l'ouvrage", je tourne mon tricot et me retrouve donc avec des mailles du rang précédent qui ne sont pas tricotées puisque je repars dans l'autre sens...ça me fait une série de trous sous le talon ! Pouvez-vous m'éclairer ?

DROPS Design 21.12.2015 kl. 11:15:

Bonjour Alexia, quand on diminue tous les 2 tours on tricote (1 tour avec dim, 1 tour sans dim) et on répète de (à). Le talon se tricote en allers et retours - voir vidéo, on doit tourner à la fin de chaque rang pour tricoter alternativement sur l'endroit et sur l'envers. Bon tricot!

Simone 15.11.2015 - 13:14:

På hælfellingen, det er vel meningen at det på vrangen skal strikkes 2 vr sm før man snur arbeidet? Blir hull i hælen om man skal felle likt på begge sider.

Helen 14.10.2015 - 13:36:

I would like to knit these lovely socks for my 11 year old daughter. I wonder is there instructions of these socks for a child. If not, how many sts I should decrease to narrow them to fit a child. Her foot size is 35/37 but I think these might be to loose for her. Thank you.

DROPS Design 14.10.2015 kl. 16:22:

Dear Helen, these socks are given in size 35/37 (1st size) - see also at the right side of picture foot length (22 cm in first Size). Happy knitting!

Sacha Glasgow-Smith 10.12.2014 - 20:38:

Hello I am stuck on the first decrease once I have switched onto 4mm needles - I don't understand how I do the 20 stocking stitches at the same time as decreasing. Please can you help? Thank you

DROPS Design 11.12.2014 kl. 09:54:

Dear Mrs Glasgow-Smith, on 1st round on needles 4 mm, you work first 20 st in stocking st at the same time dec evenly 4-1 sts (see size), ie you will now get 16-19 st st over these 20 sts, then work P2, K4, P2 tog, K4, P2, and then above the next 22 sts, work in st st dec evenly 6-3 sts (= 16-19 sts remain over the 22 sts) = you should get 45-51 sts. Happy knitting!

Marij 08.12.2013 - 14:41:

Bij maat 35/37 staat bij het breien van het been dat er doorgegaan moet worden met 'breien en minderen'. Dit klopt niet, want er moet juist niet langer geminderd worden bij deze maat.

DROPS Design 11.12.2013 kl. 15:04:

Hoi Marij. Ik heb het originele patroon bekeken en je hebt helemaal gelijk! Het is aangepast. Bedankt voor het melden.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-992