DROPS / 151 / 24

Phoenix by DROPS Design

Strikket hue og hals i DROPS Big Delight med helpatent i to farver

DROPS Design: Model nr db-029
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: ca 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100-100 g f.nr 13, grå
100-100 g f.nr 01, rosenhave

HALS:
Omkreds: ca 42-50 cm
Højde: ca 14-16 cm
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100-100 g f.nr 13, grå
100-100 g f.nr 01, rosenhave

DROPS RUNDP (60 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 13 m helpatent på 10 cm i bredden. (10 m når det er strakt let til huen.)
----------------------------------------------------------

fra 44.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 44.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 179.8kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (frem og tilbage på p): Strik ret på hver p

HELPATENT MED OMSLAG, I TO FARVER:
1.P(= vrangen): Strikkes med farve 13 grå
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 r *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, slå om, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vr, 1 m retstrik. Vend arb.

2.P(= retsiden): Strikkes med farve 13 grå
1 m retstrik, * strik omslaget og den løse m r sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sm, 1 m retstrik.
Skub m tilbage på rundp så der strikkes fra samme side en gang til og skift farve (læs STRIKKETIPS 1 og 2).

3.P(= retsiden): Strikkes med farve 01 rosenhave
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik omslaget og den løse m vrang sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, slå om, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vr, 1 m retstrik. Vend arb.

4.P(= vrangen): Strikkes med farve 13 grå
1 m retstrik, * strik omslaget og den løse m vrang sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik omslaget og den løse m vrang sm, 1 m retstrik.
Skub m tilbage på rundp så der strikkes fra samme side en gang til og skift farve.

5.P(= vrangen): Strikkes med farve 01 rosenhave
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik omslaget og den løse m r sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, afslut med slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr og 1 m retstrik. Vend arb.

Gentag 2.-5.p opover.

STRIKKETIPS 1:
For at det skal blive stribet helpatent strikkes der frem og tilbage på rundp således: Strik 1.p og 2.p som forklaret over. Skub alle maskerne på rundp til den anden ende af rundp så næste p kan strikkes med ny farve fra samme side som 2.p. Vend derefter arb og de næste 2 p strikkes fra den anden side på samme måde som 2. og 3.p forklaret ovenfor. Det betyder at der bliver strikket 1 p med hver farve fra samme side før arb skal vendes.

STRIKKETIPS 2:
Hvis du kommer i tvivl kan du altid se hvilken farve den forrige pind var strikket med på farven af kant-m.
----------------------------------------------------------

HUE:
Slå 72-81 m op på rundp 5 med grå og strik frem og tilbage på rundp. Strik 1 p ret. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kant-m i RETSTRIK - se forkl over, * 1 vr, 2 vr sammen *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage og afslut med 1 vr og 1 kant-m i RETSTRIK = 49-55 m. Fortsæt med HELPATENT MED OMSLAG, I TO FARVER – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 23-24 cm – afpas så der afsluttes efter 5.p og strik næste p i grå således: 1 m retstrik, * strik omslaget og den løse m r sammen, 1 vr *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sammen og 1 m retstrik. Vend og fortsæt med Rib 1 r /1 vr med 1 kant-m retstrik i hver side med grå til Ribben måler ca 3 cm. Strik 1 p ret fra retsiden, Samtidig med at alle m strikkes sammen 2 og 2. Arb måler nu ca 27-28 cm. Træk de sidste m sammen i toppen og sy huen sammen midt bagpå, retstrik m mod retstrik m.
----------------------------------------------------------

HALS:
Halsen strikkes ovenfra og ned. Slå 93-99 m op på rundp 5 med grå og strik frem og tilbage. Strik 1 p ret. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kant-m i RETSTRIK - se forkl over, * 1 vr, 2 vr sammen *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage og afslut med 1 vrang og 1 kant-m i RETSTRIK = 63-67 m. Fortsæt med HELPATENT MED OMSLAG, I TO FARVER – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler ca 12-14 cm - afpas så der afsluttes efter 2.p. Klip trådene, vend ikke arb, skub maskerne til den anden ende af rundp og strik næste p fra retsiden således med rosenhave: 1 kant-m retstrik, * 1 r, strik omslaget drejet r, og den løse m vr *, gentag fra * - * til der er 2 m tilbage, strik 1 r og afslut med 1 kant-m retstrik. Fortsæt med ret over ret og vr over vr til arb måler ca 14-16 cm. Når arb er færdig bliver retsiden til vrangen, de rosa masker som er glatstrikket vil være på retsiden af arb. Luk løst af. Klip tråden og sy halsen sammen med små sting, sy i yderste led af yderste m og hæft trådene.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 151-24) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (100)

Luciana 09.02.2020 - 21:19:

Sto lavorando lo scaldacollo Phoenix e seguendo le vostre istruzioni, alla fine del lavoro, bisogna diminuire le maglie e poi lavorare alcuni ferri a coste 1/1. In questo modo lo scaldacollo non scorre sulle spalle come nell’immagine del modello, ma si piega in sotto. C’è un errore nelle istruzioni?

Julie Corrall 24.11.2019 - 12:24:

Hi , I would like to say I have never had any problems following your patterns they are all easy to follow. I’ve done quite a lot of them now. I always read the pattern 3 or 4 times sometimes more so I understand, because if you don’t then you get confused , because the answer to all these problems are in the pattern, , questions on here make me smile. Still learning thanks drops. Let’s have more new patterns.

Corky 31.03.2019 - 03:07:

The pattern calls for 2 colours and yet it appears in pic that there is maybe 4 colours. How much yarn do you need of each colour ? Is the gray variegated? Thank you .when are the colour changes. What colours?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:02:

Dear Corky, this pattern is worked with Big Delight - see shadecard here, where there are different colours in the same ball - you are working here with only 2 colours: 01 (rose garden) and 13 (grey) including both different shades. Happy knitting!

Melissa 10.02.2019 - 00:32:

I cast off 81 sts for the hat and row 2 states - > .." RS:.... * P 1, P 2 tog *, repeat from *-* until 2 sts remain, finish with P 1 & 1 edge st = 55 sts."... can you please confirm the last part ? To get 55 sts total, I had to P3 and 1 edge st.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 09:29:

Dear Melissa, work the 81 sts as follows: K1, (P1, P2 tog) x 26 times in total, P1, K1 = 55 sts remain. Happy knitting!

Caroline 09.02.2019 - 18:31:

Bonjour, J'ai un peu de misère à comprendre les instructions du début du modèle. Il est écrit: Tricoter 1 rang end puis le rang suivant ainsi sur l'endroit: Comment tricoter sur l'endroit quand on vient de faire un rang endroit et que le fil se trouve à gauche du travail?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:58:

Bonjour Caroline, le 1er rang tricoté de ce modèle sera un rang endroit sur l'envers, ainsi le 2ème rang sera tricoté sur l'endroit. Au rang suivant, tricotez les côtes anglaises bicolores en commençant par le rang 1 (= sur l'envers). Cette vidéo montre le début de l'ouvrage. Bon tricot!

Amy 20.01.2019 - 22:31:

Is this English rib a form of Brioche? Can i adapt the pattern for working in the round the same as the 2 color brioche? Pretty much switch the ending garter stitches for an additional pattern stitch? I.E. Starting the round 2 with the K tog YO and slipped st and ending with the slip 1 st as if to P? Thanks!!!

DROPS Design 20.01.2019 kl. 22:41:

Dear Amy, English rib and Fisherman's rib is basically variations of the brioche stitch so you can adapt the techniques you are familar with to them as well. Happy Knitting!

Carolyn 17.01.2019 - 20:49:

Is English rib stitch also called fisherman's rib? I found a video for two color fisherman's rib in English language but it looks slightly different in the photo.

DROPS Design 18.01.2019 kl. 08:48:

Dear Carolyn, the fisherman's rib are a bit different, they may look the same but you don't work the yarn overs and slipped sts. - see video in the previous answer. Happy knitting!

Carolyn 17.01.2019 - 20:25:

How many stitches are there on each row? I know that we begins with 81, then becomes 55. How many stitches in row 2- 5? Also, YO seems to be creating holes so how do I avoid this? I am knitting this english/american way. Does this make a difference?

DROPS Design 18.01.2019 kl. 08:39:

Dear Carolyn, when you work English rib the YO's worked over the slipped sts are not counted as sts, so that you keep 55 sts all the way and on each row until you start decreasing. The video below shows how to work English rib with 2 colours. Happy knitting!

María José Serrano Gómez 12.11.2018 - 23:34:

Buenas noches: el punto es precioso pero lo se hacer, sin embargo hay una cosa más sencilla la cual nunca me sale exacta, como tengo que hacer para que un cuello no quede ni muy grande , ni pequeño me gustaría saber si tengo que tomar medidas de cabeza o no. Le agradecería me lo dijeran.\\r\\nMuchas Gracias.\\r\\nMaría Josep Serrano

Gun 30.10.2018 - 23:50:

Den blev mitt första försök till patentstickning i två färger, och jag älskar denna lilla krage, blev så fin. Vill påpeka att lite missvisande Instruktioner, "maskorna stickas räta på alla varv" Det stämmer inte, avig stickning är i varv 3 och 4.

Kommentere opskrift DROPS 151-24