DROPS / 149 / 43

Nina by DROPS Design

Strikket DROPS hue og hals i ”Nepal” med patent i to farver

DROPS Design: Model nr ne-127
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: ca 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
50-50 g f.nr 2923, okker
50-50 g f.nr 0501, grå

DROPS RUNDP (60 cm) nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 13 m patentstrik i bredden på 10 cm strakt let til huen.

HALS:
Omkreds: ca 132-142 cm
Højde: ca 28-33 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
200-200 g f.nr 2923, okker
200-200 g f.nr 0501, grå

DROPS RUNDP (80 cm) nr 6 – eller den p du skal bruge for at få 12 m patentstrik i bredden på 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (50)
DROPS Nepal DROPS Nepal
65% Uld, 35% Alpaca
fra 14.95 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
YarnLiving
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 220kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p): Strik ret på hver p

PATENT I TO FARVER HUE:
1.P(= vrangen): Strikkes med farve 0501, grå
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, 1 r *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, slå om, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vr, 1 m retstrik. Vend arb.

2.P(= retsiden): Strikkes med farve 0501, grå
1 m retstrik, * strik omslaget og den løse m r sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sm, 1 m retstrik.
Skub m tilbage på rundp så der strikkes fra samme side en gang til og skift farve (læs STRIKKETIPS 1 og 2).

3.P(= retsiden): Strikkes med farve 2923, okker
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik omslaget og den løse m vrang sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, slå om, tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vr, 1 m retstrik. Vend arb.

4.P(= vrangen): Strikkes med farve 0501, grå
1 m retstrik, * strik omslaget og den løse m vrang sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, strik omslaget og den løse m vrang sm, 1 m retstrik.
Skub m tilbage på rundp så der strikkes fra samme side en gang til og skift farve.

5.P(= vrangen): Strikkes med farve 2923, okker
1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik omslaget og den løse m r sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, afslut med slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr og 1 m retstrik. Vend arb.

Gentag 2.-5.p opover.

STRIKKETIPS 1:
For at det skal blive stribet patent strikkes der frem og tilbage på en rundp således: Strik 1.p og 2.p som forklaret over. Skub alle maskerne på rundp til den anden ende af rundp så næste p kan strikkes med ny farve fra samme side som 2.p. Vend derefter arb, de næste 2 p strikkes fra den anden side på samme måde som 2. og 3.p. Det betyder at det bliver strikket 1 p med hver farve fra samme side før arb skal vendes.

STRIKKETIPS 2:
Hvis du bliver i tvivl kan du altid se hvilken farve den forrige pind var strikket med på farven af kant-m.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 72-81 m op på rundp 5 med grå. Strik 1 p ret. Næste p strikkes således fra retsiden: 1 kant-m i RETSTRIK - se forkl over, * 1 m vr, 2 m vr sammen *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage og afslut med 1 m vr og 1 kant-m i RETSTRIK = 49-55 m. Fortsæt med PATENT I TO FARVER – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 23-24 cm – afpas så der afsluttes efter 5.p og strik næste p i grå således: 1 kant-m retstrik, * strik omslaget og den løse m r sammen, 1 vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sammen og 1 kant-m retstrik. Vend og fortsæt med Rib 1 r /1 vr med 1 kant-m retstrik i hver side med grå til Ribben måler ca 3 cm. Strik 4 p glatstrik – Samtidig som m på 2.pind strikkes sammen 2 og 2 gentag på 4.p = 13-14 m. Arb måler nu ca 27-28 cm. Træk de sidste m sammen i toppen og sy huen sammen midt bagpå, retstrik m mod retstrik m.
----------------------------------------------------------

HALS:
Slå 161-173 m LØST op på rundp 6 med grå og strik frem og tilbage på rundp. Strik PATENT I TO FARVER - se forkl over. Når arb måler ca 27-32 cm – afpas så der afsluttes efter 5.p. Vend arb og strik næste p i grå således fra retsiden: 1 kant-m retstrik, * strik omslaget og den løse m r sammen, 1 m vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, strik omslaget og den løse m r sammen og strik 1 kant-m retstrik. Næste p lukkes af med r over r og vr over vr. Klip tråden og sy halsen sammen med små sting, sy i yderste led af yderste m og hæft trådene.

Kommentarer (50)

Leave your comment!

Andrea 10.01.2018 - 11:10:

Habe mir den Kragen und die Mütze in den Farben Camel/ Himbeere gestrickt und bin total begeistert. Sowohl vom Modell wie von der Qualität des Garns. Sooo schön warm und kuschelig und es ist unique. Danke Drops

Sidsel 18.11.2017 - 22:55:

Jeg kan ikke få den til at passe med 72 masker.. skal det ikke være et ulige antal masker? Den passer med 81 masker

DROPS Design 22.11.2017 kl. 14:44:

Jo når du starter med patent skal du have taget ind til 49-55 m. God fornøjelse!

Johanna Haggstrom 26.10.2015 - 12:12:

Thanks for the help!!

Johanna Häggström 26.10.2015 - 12:11:

I'm knitting this hat and things were going well until I dropped stitches. I have tried to fix it but it seems the more I try, the worse it looks. Is there a video or something on how to fix your mistakes with this type of knitting? I really don't any to tear up the entire hat (almost done) and start over. Thanks.

Johanna Häggström 23.10.2015 - 09:25:

I'm knitting this hat and things were going well until I dropped stitches. I have tried to fix it but it seems the more I try, the worse it looks. Is there a video or something on how to fix your mistakes with this type of knitting? I really don't any to tear up the entire hat (almost done) and start over. Thanks.

DROPS Design 23.10.2015 kl. 09:36:

Dear Mrs Häggström, the video below may help you. Happy knitting!

Laura 11.02.2015 - 19:17:

May I suggest that you add this to the pattern? It seems a lot of people struggled with it, I know I did and actually knitted it up wrong. I wish I would have had this information while in the midst of the project: On rows that KNIT the YO and slip st tog, bring yarn to front (YO) before slip stitch. On rows that PURL the YO and slip st tog, pass the slip stitch before doing the YO. On purl rows, your yarn will be in front and after you slip the next stitch,

Marie 10.02.2015 - 21:00:

Merci de votre gentille réponse.je pensais qu'avec les photos cela irait mais cela fait 10 fois que je recommence et je ne comprends tjs rien. Les photos ne correspondent pas à ce que j'ai sur mes aiguilles des les premiers rangs, je ne vois pas de photo pour ces rangs . La vidéo j'ai vu les 2 mais je vous disais que je ne tricotais pas le fil à gauche .Je désespère, sans compter l'impression d'être une crétine.....cela ne m'est jamais arrivé en tricot :-(

Marie 09.02.2015 - 16:53:

Rien que l'indication de départ disnt qu'il faut un ne de mails divisibles par un nombre impair n'a aucun sens , 15 mailles et 16 mailles au départ ne donneront pas le meme nb de mailles restant à la fin et pourtant ils sont tous les deux divisibles par des nb impairs

DROPS Design 10.02.2015 kl. 09:00:

Bonjour Marie, dans la vidéo ci-dessous, on commence sur 15 m, on tricote 1 rang end, puis au rang suivant, on diminue (ainsi le bord est plus souple) : 1 m end (m lis), *1 m env, 2 m ens à l'env*, répétez de *-* et terminez par 1 m lis et commencez ensuite à suivre les côtes anglaises à partir du rang 1. Bon tricot!

Marja Lathouwers 06.01.2015 - 11:12:

Filmpje klopt sowieso niet met patroon, de 1e nld in het filmpje wordt recht gebreid en dat is in het patroon niet zo, ik kan niks met dat filmpje daar wordt anders in gebreid zoals ik dat doe, ik kan veel beter van patroon aflezen, en dan moet ik in nld 3 idd eerst ribbelsteek en dan doe ik 1 steek av recht afhalen en dan omslag, dus net andersom als in het patroon staat dan klopt mijn breiwerk wel.

DROPS Design 06.01.2015 kl. 16:13:

Kommentere opskrift DROPS 149-43