DROPS / 149 / 22

Colour play by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med förskjutning i 4 färger

DROPS Design: Modell nr fa-254
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

50 g i alla stl nr 912, choklad
50 g i alla stl nr 677, grön/turkos
50 g i alla stl nr 911, fun lilac
50 g i alla stl nr 674, ljung

DROPS STRUMPST NR 2,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Stickor och virknålar Beställ 
Garnet till detta mönstret kostar 99.8kr. Läs mer.

Instruktioner

FÖRSKJUTNING:
Alla v stickas med 4 olika färger som förskjuts i spiral runt sockan. För att slippa att klippa av trådarna för varje v stickas vartannat v från avigsidan.
VARV 1 (= rätsidan):
Sticka alla m från strumpst 1 räta med nr 912, sticka alla m från strumpst 2 räta med nr 674, sticka alla m från strumpst 3 räta med nr 911, sticka alla m från strumpst 4 räta med nr 677. Vänd.
VARV 2 (= avigsidan):
Sticka am över alla m på strumpst 4 med nr 677, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 3 med nr 911, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 2 med nr 674, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 1 med nr 912, sticka upp 1 m i sista m från strumpst 4 från föregående v, sätt den på strumpst 1. Vänd.
VARV 3 (= rätsidan):
Sticka de 2 första m räta tills, sticka resten av m från strumpst 1 + första m från strumpst 2 räta med nr 912, sticka alla m från strumpst 2 + första m från strumpst 3 räta med nr 674, sticka alla m från strumpst 3 + första m från strumpst 4 räta med nr 911, sticka alla m från strumpst 4 + första m från strumpst 1 räta med nr 677. Vänd.
VARV 4 (= avigsidan):
Sticka am över alla m på strumpst 4 med nr 677, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 3 med nr 911, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 2 med nr 674, tvinna tråden med nästa färg, sticka am över alla m på strumpst 1 med nr 912, sticka upp 1 m i sista m från strumpst 4 från föregående v, sätt den på strumpst 1. Vänd.
VARV 5 (= rätsidan):
Sticka de 2 första m räta tills, sticka resten av m från strumpst 1 räta med nr 912, sticka alla m från strumpst 2 räta med nr 674, sticka alla m från strumpst 3 räta med nr 911, sticka alla m från strumpst 4 räta med nr 677. Vänd.

Upprepa v 2 - 5. Färgränderna förskjuter sig med 1 m mot vänster för vart fjärde v.

MINSKNINGSTIPS (gäller hälen):
Sticka fram tills det återstår 2 m före markören, sticka 2 m räta tills, markör, lyft 1 m, sticka 1 m, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Lägg upp 72-76-80 m på strumpst 2,5 med nr 912. Sticka 2 räta v. Sedan stickas det resår så här: * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*. När resåren mäter 4 cm stickas det 1 v rätt samtidigt som det minskas 8 m jämnt fördelat = 64-68-72 m. Fördela maskorna på 4 strumpst = 16-17-18 m på varje v. Sedan stickas det slätst och förskjutning – se förkl ovan. När arb mäter 10 cm minskas det 1 m i varje rand från rätsidan – minska genom att sticka de 2 sista m på varje strumpst räta tills (= 4 minskn på 1 v). Avpassa så att minskn görs på v 3 eller 5 i mönstret. Upprepa minskn när arb mäter 15 och 20 cm = 52-56-60 m (= 13-14-15 m på varje strumpst). När arb mäter 23-24-25 cm stickas det in en lös tråd över de första 26-28-30 m, m på varje sida av denna tråden ska senare användas när det stickas häl. På nästa v fortsätter mönstret som förut (klipp av tråden på de 2 första strumpst). Fortsätt med förskjutningar tills arb mäter 12-13-15½ cm från den lösa tråden (= ca 5 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 m uppepå foten och 26-28-30 m under foten – avpassa så att tån passar med tråden till häl. Sedan stickas det slätst över alla m och runt på st med färg nr 912, SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna. Minska så här före 1 rm och markören: 2 m räta tills. Minska så här efter markören och 1 rm: 2 m vridet räta tills. Minska så i varje sida på vartannat v totalt 7 ggr och sedan på varje v 3 ggr = 12-16-20 m kvar på st. På nästa v stickas alla m tills 2 och 2. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

HÄL:
Drag ut den lös tråden och fördela m från varje sida av tråden på strumpst 2,5 = 52-56-60 m. Börja i sidan och sticka med nr 912 (choklad): Sticka över 26-28-30 m under hälen, sticka upp 2 nya m i sidan, sticka över de 26-28-30 m bak på hälen och sticka upp 2 nya m i sidan = 56-60-64 m. Sätt 1 markör mellan de 2 nya m i varje sida. Sticka slätst, SAMTIDIGT som det minskas i varje sida – Läs MINSKNTIPS! - på vartannat v totalt 9-10-11 ggr = 20 m kvar på st. Sticka 1 v över alla m. Maska av. Sy ihop hälen med maskstygn, m mot m i avmaskningskanten. Hälen mäter 5-6-6½ cm i varje sida. Sticka en socka till på samma sätt.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 149-22) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (53)

Tamara 25.09.2020 - 10:58:

Sorry voor mijn ongetwijfeld beginnervraag. Ik snap iets niet bij verschuivingen. Bij naald 3 brei je de eerste steek van de breinld zonder knop in de kleur van de voorgaande breinld zonder knop. Behoudt je deze anders gekleurde steek in naald 4 of brei je deze steek met de originele kleur?

DROPS Design 19.11.2020 kl. 11:57:

Dag Tamara,

Deze ander kleur wordt inderdaad behouden, het idee is dat de kleuren steeds 1 steek doorschuiven bij elke wisseling van naald.

Ktodd5 11.08.2020 - 15:18:

Yesterday I asked: QUESTION: How do I "pick up 1 st in last st from double pointed needle 4 from previous row?" Do I purl into the stitch BELOW that stich to pick up 1 stitch? You answered: "...you can increase from the loop under or from the thread between sts (= make 1), as you prefer." Those increase methods are worked (knit) on the right side of the piece. ROW 2 is worked on the WRONG SIDE (purl) of the piece. How is the increase worked as the pattern instructed on the WS?

DROPS Design 11.08.2020 kl. 15:41:

Dear Ktodd5, see previous answer - the increase will be worked either from the stitch below or by picking up the sts between 2 sts - see both videos linked in previous answer, just use the method you rather like to - but right, the increased stitches from WS should be purled. Happy knitting!

Ktodd5 10.08.2020 - 21:08:

ROW 2 (= WS): ..., P over all sts on double pointed needle 1 with color no 912, pick up 1 st in last st from double pointed needle 4 from previous row, slip it on double pointed needle 1. Turn. QUESTION: How do I "pick up 1 st in last st from double pointed needle 4 from previous row?" Do I purl into the stitch BELOW that stich to pick up 1 stitch? Is there a video that demonstrates that instruction? Sorry I don't get it.

DROPS Design 11.08.2020 kl. 08:47:

Dear Ktodd5, you can increase from the loop under or from the thread between sts (= make 1), as you prefer. Happy knitting!

Gisèle St-Pierre 05.08.2019 - 00:11:

Est-ce que je pourrais faire un talon double régulier à la place du vôtre (est-ce un talon appelé Afterthought) car je ne pense pas réussir à le faire, j'ai bien lu les explications et regardé vidéo et ne m'y retrouve pas, c'est dommage j'aurais appris nouvelle technique. Merci

DROPS Design 07.08.2019 kl. 10:37:

Bonjour Mme St-Pierre, je pense que pour ce type de modèle, le talon tricoté à la fin reste la meilleure alternative pour ne pas "déformer" le modèle. Quand vous arrivez au talon, tricotez les mailles du talon avec un fil d'une autre couleur et continuez comme avant. Quand la chaussette est terminée, retirez délicatement le fil, relevez les mailles de chaque côté (le rang précédent + le rang suivant) et tricotez le talon en rond en diminuant comme indiqué. Bon tricot!

Gisèle St-Pierre 04.08.2019 - 23:54:

Auriez-vous une autre vidéo pour faire talon sur fil perdu avec fils couleurs unies peut-être plus facile à comprendre je fais le patron ci-haut 149/22 et ça ne m'aide pas vu le patron utilisé dans vidéo et couleurs? Merci

DROPS Design 05.08.2019 kl. 08:16:

Bonjour Gisele! Regardez le video suivant: ICI. Bon tricot!

Madame Gisèle St-Pierre 27.07.2019 - 15:34:

Peut-on faire ce modèle sur aiguille circulaire?

DROPS Design 27.07.2019 kl. 15:52:

Bonjour Gisele! Sur les courtes peut-etre. Mais je vous conseille les aiguilles double pointes parce qu'on a pas beaucoup de mailles. Bon tricot!

Florence Loubier 11.03.2019 - 00:21:

Un très beau tricot original plein de couleurs

Murielle Wittmer 03.11.2018 - 23:26:

Bonsoir, je ne comprends pas le terme: \" croiser le fil avec la couleur suivante\"...pouvez vous m\'aider ??? je rêve de faire ce projet depuis très longtemps, je pense m\'y mettre dés maintenant mais je ne comprends pas...

DROPS Design 05.11.2018 kl. 10:48:

Bonjour Mme Wittmer, on va procéder comme pour du jacquard - cf vidéo - autrement dit on croise les fils au début de chaque bande pour que les mailles des rayures soient bien attachées entre elles sans qu'il y ait de trou. Bon tricot!

Ines 01.11.2018 - 11:13:

Hallo,ich habe ein Problem bei der Zunahme in der 2.Reihe. bei mir entsteht immer ein loch.habe verschiedene Varianten ausprobiert.was könnt ihr mir noch anbieten wie ich es am besten mache? Danke

DROPS Design 01.11.2018 kl. 14:19:

Liebe Ines, versuchen Sie aus der Masche der Vorreihe oder aus dem Querfaden. Ihr DROPS Laden kann sicher Ihnen noch mehr weiterhelfen - auch telefonisch oder per Email. Viel Spaß beim stricken!

Mimi Routh 11.02.2018 - 01:10:

Extremely fiddly and tiresome. I am an excellent knitter! As written, the damned socks are two inches too short! I will finish them in my own design!

Kommentér oppskrift DROPS 149-22