DROPS / 149 / 23

Herringbone by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Delight” med förskjutning. Stl 35 - 43

DROPS Design: Modell nr de-110
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22 - 24 - 27 cm
Sockans höjd: ca 24 - 24 - 24 cm
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio
100-100-100 g nr 01, grå

DROPS STRUMPST NR 2,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 62kr. Läs mer.
HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka slätst tills det återstår 7-7-9 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka slätst tills det återstår 7-7-9 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka slätst tills det återstår 6-6-8 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka slätst tills det återstår 6-6-8 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 15 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 68-68-72 m på strumpst 2,5 med Delight. Sticka 1 v rätt. Fortsätt sedan med resår (= 3 am,1 rm). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka resår i 3 cm, sedan stickas det så här: Fortsätt med resår över de första 27-27-31 m (dvs det avslutas med 3 am), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, fortsätt med resår över de nästa 18 m, 1 omslag, 1 m rätt, 1 omslag, resår över de nästa 18 m, sticka 2 m räta tills. Upprepa ökningarna och minskn på vartannat v, omslagen stickas räta (så att det blir hål), och de nya m stickas fortlöpande in i resåren. OBS! Maskantalet kommer hela tiden att vara konstant. När arb mäter 19 cm behålls de första 27-27-31 m på st till häl, de övriga 41 m sätts på 1 tråd = uppepå foten. Fortsätt fram och tillbaka med resår över häl-m i 5½ cm. Sätt 1 markör mitt på hälen - arb mäts sedan härifrån! Sedan minskas det till häl - se HÄLMINSKN! Efter hälminskn stickas det upp 13 m på varje sida av hälen och de 41 m uppepå foten sätts tillbaka på st = 82 m. Sätt 1 markör på varje sida av de 41 m uppepå foten. Sedan fortsätts det med resår med minskn och ökn uppepå foten och slätst under foten. SAMTIDIGT minskas det så här i varje sida: Sticka de 2 sista m före de 41 m uppepå foten vridet räta tills (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre), och sticka de 2 första m efter de 41 m uppepå foten räta tills (= 2 m minskade). Minska så här på vartannat v 11 ggr till (= totalt 12 ggr) = 58 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 17-19-22 cm från markören på hälen (= 5 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 30 m uppepå foten och 28 m under foten. Fortsätt med slätst över alla m - SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna genom att sticka så här: 2 m räta tills, 1 rm, markören, 1 rm och 2 m vridet räta tills (= 2 m minskade i varje sida). Upprepa minskn i varje sida på vartannat v 5 ggr till (= totalt 6 ggr) och sedan på varje v totalt 5 ggr = 14 m kvar på st. På nästa v stickas alla m räta tills 2 och 2 = 7 m. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar här!

Karoline 16.11.2018 - 10:07:

Vielleicht habe ich meine Frage ungünstig gestellt, ich wollte eigentlich wissen, ob es richtig ist, dass ich nach der Abnahme nur noch 17M für die Sohle habe und wie ich von denen zu den 28M komme, die ich bei dem Setzen der Markierung für die Sohle benötige

DROPS Design 16.11.2018 kl. 10:37:

Liebe Karoline, nach den Abnahmen für den Fuss haben Sie 58 M übrig = 17 M für die Sohle + die 41 M mit dem Muster - dann setzen Sie die Markierer für die Spitze und die Maschen so verteilen daß es 30 M oben für den Fuss un 28 M für die Sohle gibt, dh einige Maschen beidseitig vom Fuss werden jetzt zu den Sohlen "gehören". Viel Spaß beim stricken!

Karoline 15.11.2018 - 18:15:

Wie genau funktioniert die Abnahme nachdem die Ferse gestrickt wurde? Wenn jeweils vor und nach den 41 M (die mit dem Muster?) abgenommen wird, nehme ich doch nur an der Sohle ab und habe am Ende 41M oben und 17M für die Sohle und nicht 30 und 28

DROPS Design 16.11.2018 kl. 09:13:

Liebe Karoline, am Ende der Ferse haben Sie 15 M + 13 M werden an der Ferse aufgefasst: 15 + 2x13 + die stillgelegten 41 M = 82 M. Dann werden 2 Maschen auf beiden Seiten der 41 M abgenommen insgesamt 12 x = 82-24= 58 M bleiben. Viel Spaß beim stricken!

May-Brit Hjelén Isaksen 03.06.2017 - 14:53:

Jeg forstår ikke hvordan det kan bli vridning, mastetallet går jo opp i fire. Jeg får bare vanlig vrangbord nedover, altså 3 vr/1 r etter hverandre.

DROPS Design 05.06.2017 kl. 16:35:

Disse masker skal ikke vrides, de bliver forskudt og det sker automatisk når du tager ind i den ene side og ud i den anden. Lav en prøve først så du se hvordan mønsteret i opskriften fungerer. God fornøjelse!

May-Brit Hjelén Isaksen 03.06.2017 - 14:52:

Jeg forstår ikke hvordan det kan bli vridning, mastetallet går jo opp i fire. Jeg får bare vanlig vrangbord nedover, altså 3 vr/1 r etter hverandre.

Josée 04.09.2015 - 01:12:

Merci à vous, c'est tellement gentil de répondre! Bonjour du Québec!

Josée 03.09.2015 - 15:41:

Merci! pour être certaine: après (glis. 1m, 1m, passer la m. sur la 1ère), je devrais donc continuer avec 2 envers, 1 endroit et je continue ensuite les côtes. Les 3 dernières des 18 suivantes seraient donc 3 envers, et après 1 je, 1 m, 1 je, je repars avec 3 m. envers et continue les côtes? Merciii!

DROPS Design 03.09.2015 kl. 16:22:

Oui Josée, c'est exact, entre les diminutions et les jetés, tricotez les mailles en côtes comme avant = comme elles se présentent pour les continuer sur cette partie là. Au tour suivant, tricotez les jetés à l'end, puis intégrez les aux côtes (soit à l'end soit à l'env, pour toujours avoir les côtes comme avant 3 m env/1 m end). Bon tricot!

Josée 03.09.2015 - 03:48:

Pas sûre de comprendre... Une fois le 3 cm de côtes terminé, quand on débute les augmentations/diminutions, ça va pour les 27 premières mailles, et ensuite la diminution (glissée, tricotée, et passée par-dessus). Mais quand on dit de continuer avec les côtes, est-ce qu'on repart toujours avec 3 mailles envers? même questionnement après les deux mailles ensembles à l'endroit. Merci! Josée

DROPS Design 03.09.2015 kl. 09:41:

Bonjour Josée, on tricote les 18 m suivant la diminution comme avant, comme elles se présentent (= on continue les côtes comme aux rangs précédent: tricotez les m end à l'end et les m env à l'env), faites ensuite 1 jeté, tricotez 1 m end, 1 jeté et tricotez les 18 m suivantes en côtes comme avant (= les m end à l'end, les m env à l'env) puis tricotez 2 m ens à l'end. Bon tricot!

Peggy 25.06.2015 - 23:47:

I am not understanding toe decrease at same time hold the yarn- over down the middle of foot. Doesn't there need a decrease under foot as well as top of foot and do the same decrease to take care of yarn over.

DROPS Design 26.06.2015 kl. 08:50:

Dear Peggy, work toe in stocking st (30 sts on top of foot and 28 on under foot) and dec each side of foot, the toe is done as usual but due to the pattern will look a bit different on foot. Happy knitting!

Hanne 03.10.2013 - 21:16:

Har samlet masker op og skal til at tage ind før de 41 m.men kan ikke forstå hvordan jeg kommer ned på 30 m samtidig med jeg har ud og indtag ved de 41 masker.vh hanne

DROPS Design 04.10.2013 kl. 09:39:

Du har 58 m tilbage efter indtagningerne på hver side af de 41 m. Nu sætter du bare en ny mærketråd i hver side så du nu har 30 ovenpå foden (istedet for 41) og tager ind til tå ifølge opskriften.

Hanne 03.10.2013 - 21:15:

Har samlet masker op og skal til at tage ind før de 41 m.men kan ikke forstå hvordan jeg kommer ned på 30 m samtidig med jeg har ud og indtag ved de 41 masker.vh hanne

Kommentér oppskrift DROPS 149-23