DROPS / 149 / 43

Nina by DROPS Design

Stickad DROPS mössa och halsvärmare i ”Nepal” med helpatent i två färger

DROPS Design: Modell nr ne-127
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
50-50 g nr 2923, ockra
50-50 g nr 0501, grå

DROPS RUNDST NR 5 (60 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 13 m helpatent på bredden på 10 cm lätt sträckt till mössan.

HALSVÄRMARE:
Omkrets: ca 132-142 cm
Höjd: ca 28-33 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
200-200 g nr 2923, ockra
200-200 g nr 0501, grå

DROPS RUNDST NR 6 (80 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 12 m helpatent på bredden på 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 260kr. Läs mer.

HELPATENT MED OMSLAG I TVÅ FÄRGER MÖSSA:
VARV 1 (= avigsidan): Stickas med färg 0501, grå
1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rm *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rätst m. Vänd arb.

VARV 2 (= rätsidan): Stickas med färg 0501, grå
1 rätst m, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 rätst m.
Skjut tillbaka m på rundst så att det stickas från samma sida en gång till och byt färg (läs STICKTIPS 1 och 2).

VARV 3 (= rätsidan): Stickas med färg 2923, ockra
1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m aviga tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 rätst m. Vänd arb.

VARV 4 (= avigsidan): Stickas med färg 0501, grå
1 rätst m, * sticka omslaget och den lyfta m aviga tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, upprepa *-* tills det återstår 3 m, sticka omslaget och den lyfta m aviga tills, 1 rätst m.
Skjut tillbaka m på rundst så att det stickas från samma sida en gång till och byt färg.

VARV 5 (= avigsidan): Stickas med färg 2923, ockra
1 rätst m, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, avsluta med 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig och 1 rätst m. Vänd arb.

Upprepa v 2-5.

STICKTIPS 1:
För att det ska bli randig helpatent stickas det fram och tillbaka på en rundst så här: Sticka v 1 och 2 som förklarat ovan. Skjut alla maskorna på rundst till den andra änden av rundst så att nästa v kan stickas med ny färg från samma sida som v 2. Vänd sedan arb och de nästa 2 v stickas från den andra sidan på samma sätt som v 2 och 3. Det betyder att det stickas 1 v med varje färg från samma sida innan arb ska vändas.

STICKTIPS 2:
Om du känner dig osäker kan du alltid se vilken färg det föregående v stickades med på färgen av kantm.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 72-81 m på rundst 5 med grå. Sticka 1 v rätt. Nästa v stickas så här från rätsidan: 1 RÄTST kantm - se förkl ovan, * 1 am, 2 m aviga tills *, upprepa *-* tills det återstår 2 m och avsluta med 1 am och 1 RÄTST kantm = 49-55 m. Sedan stickas det HELPATENT MED OMSLAG I två FÄRGER – se förkl ovan! KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 23-24 cm – avpassa så att det avslutas efter v 5 och sticka nästa v i grått så här: 1 rätst kantm, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills och 1 rätst kantm. Vänd och fortsätt med resår 1 rm, 1 am med 1 rätst kantm i varje sida med grå tills resåren mäter ca 3 cm. Sticka 4 v slätst - SAMTIDIGT som det på 2:a v från rätsidan stickas 2 och 2 m tills, upprepa på 4:e v = 13-14 m. Arb mäter nu ca 27-28 cm. Drag åt de sista m i toppen och sy ihop mössan mitt bak, rätst m mot rätst m.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Lägg löst upp 161-173 m på rundst 6 med grå och sticka fram och tillbaka på rundst. Sticka HELPATENT MED OMSLAG I TVÅ FÄRGER - se förkl ovan. När arb mäter ca 27-32 cm – avpassa så att det avslutas efter v 5. Vänd arb och sticka nästa v i grått så här från rätsidan: 1 rätst kantm, * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 am *, upprepa *-* tills det återstår 2 m, sticka omslaget och den lyfta m räta tills och sticka 1 rätst kantm. På nästa v maskas det av med rm över rm och am över am. Klipp av tråden och sy ihop halsvärmaren med små stygn, sy i de yttersta maskbågarna och fäst trådarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 13.02.2014
MÖSSA: .... Sticka 4 v slätst - SAMTIDIGT som det på 2:a v från rätsidan stickas 2 och 2 m tills, upprepa på 4:e v = 13-14 m.

Antje 17.02.2019 - 14:24:

Hallo, würde das Muster gern als Stulpen mit einem Nadelspiel stricken. Finde aber keine Anleitung in der das Muster so erscheint wie hier. Haben Sie eine Idee? LG Antje

DROPS Design 18.02.2019 kl. 10:03:

Liebe Antje, wir können leider nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf, gerne helfen sie Ihnen weiter. Viel Spaß beim stricken!

Linda 13.01.2019 - 19:57:

Hallo, ich finde das Set sehr schön, würde es aber sehr gerne mal mit zwei rechts, zwei links - zweifarbig stricken. Leider finde ich dazu keine Anleitung und auch kein Video hier gefunden. Würde mich sehr freuen, wenn sie es mir erklären könnten. Macht weiter so immer tolle Anleitungen, Garne und Hilfestellung. Vielen Dank

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:12:

Liebe Linda, leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder individuelle Anfrage anpassen, nehmen Sie bitte Kontakt mir Ihrem DROPS Laden auf, dort bekommen Sie weitere Hilfe - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Mathilda 05.12.2018 - 23:50:

De halswarmer, het vraagt om 6mm naald, maar dat maakt het rommelig . Brei nu op naald 4,5 veel mooier.

Andrea 10.01.2018 - 11:10:

Habe mir den Kragen und die Mütze in den Farben Camel/ Himbeere gestrickt und bin total begeistert. Sowohl vom Modell wie von der Qualität des Garns. Sooo schön warm und kuschelig und es ist unique. Danke Drops

Sidsel 18.11.2017 - 22:55:

Jeg kan ikke få den til at passe med 72 masker.. skal det ikke være et ulige antal masker? Den passer med 81 masker

DROPS Design 22.11.2017 kl. 14:44:

Jo når du starter med patent skal du have taget ind til 49-55 m. God fornøjelse!

Johanna Haggstrom 26.10.2015 - 12:12:

Thanks for the help!!

Johanna Häggström 26.10.2015 - 12:11:

I'm knitting this hat and things were going well until I dropped stitches. I have tried to fix it but it seems the more I try, the worse it looks. Is there a video or something on how to fix your mistakes with this type of knitting? I really don't any to tear up the entire hat (almost done) and start over. Thanks.

Johanna Häggström 23.10.2015 - 09:25:

I'm knitting this hat and things were going well until I dropped stitches. I have tried to fix it but it seems the more I try, the worse it looks. Is there a video or something on how to fix your mistakes with this type of knitting? I really don't any to tear up the entire hat (almost done) and start over. Thanks.

DROPS Design 23.10.2015 kl. 09:36:

Dear Mrs Häggström, the video below may help you. Happy knitting!

Laura 11.02.2015 - 19:17:

May I suggest that you add this to the pattern? It seems a lot of people struggled with it, I know I did and actually knitted it up wrong. I wish I would have had this information while in the midst of the project: On rows that KNIT the YO and slip st tog, bring yarn to front (YO) before slip stitch. On rows that PURL the YO and slip st tog, pass the slip stitch before doing the YO. On purl rows, your yarn will be in front and after you slip the next stitch,

Marie 10.02.2015 - 21:00:

Merci de votre gentille réponse.je pensais qu'avec les photos cela irait mais cela fait 10 fois que je recommence et je ne comprends tjs rien. Les photos ne correspondent pas à ce que j'ai sur mes aiguilles des les premiers rangs, je ne vois pas de photo pour ces rangs . La vidéo j'ai vu les 2 mais je vous disais que je ne tricotais pas le fil à gauche .Je désespère, sans compter l'impression d'être une crétine.....cela ne m'est jamais arrivé en tricot :-(

Kommentér oppskrift DROPS 149-43