DROPS Extra / 0-910

Chicken Legs by DROPS Design

DROPS Påsk: DROPS sockor i ”Karisma” med norskt mönster. Stl 35 till 46

Tags: nordisk, påsk, sockor,

DROPS Design: Modell nr u-703
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets höjd: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
100-100-150-150 g nr 52, senapsgul
50-50-100-100 g nr 01, natur
50-50-50-50 g nr 21, mellangrå

DROPS STRUMPST nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST nr 2,5 - till resår.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 till A.3

HÄLMINSKN:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 12-14-14-14 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 64-64-68-68 m på strumpst 2,5 med mellangrå. Sticka 2 räta v med mellangrå, byt till natur. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 4 cm.
Byt till strumpst 3,5, sedan stickas det 1 v slätst samtidigt som det minskas 4-4-8-8 m jämnt fördelat = 60-60-60-60 m. Fortsätt med A.1. När A.1 har stickats en gång på höjden fortsätts det med A.2, SAMTIDIGT på första v i A.2 ökas det 4-4-4-4 m jämnt fördelat = 64-64-64-64 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.2 är färdigstickat på höjden är det 56-56-56-56 m på v. Fortsätt med A.3, SAMTIDIGT på 1:a v av A.3 minskas det 8-4-0-0 m jämnt fördelat = 48-52-56-56 m. När A.3 är färdigt mäter arb ca 22 cm. Sockan stickas sedan vidare med senapsgul. Sticka tills arb mäter 23-24-25-26 cm. På nästa v behålls de första 12-13-14-14 m på st till häl, sätt följande 24-26-28-28 m på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12-13-14-14 m på st till häl. Fortsätt med slätst fram och tillbaka över de 24-26-28-28 häl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sätt nu 1 markör mitt i arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 11-12-13-14 m på varje sida av hälen och de 24-26-28-28 m från tråden sätts tillbaka på st = 58-64-68-70 m. Sätt 1 markör på varje sida av de 24-26-28-28 m uppepå foten. Sedan stickas slätst runt SAMTIDIGT som det minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista m FÖRE första markören uppepå foten vridet räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre) och sticka de 2 första m EFTER sista markören uppepå foten räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 7-8-8-7 ggr = 44-48-52-56 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 18-20-22-25 cm från markören på hälen (= ca 4-4-5-5 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 22-24-26-28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst och mellangrå: SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna så här: FÖRE markören: 2 m räta tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre).
Upprepa minskn på vartannat v 3-3-4-4 ggr till och sedan på varje v 5-6-6-7 ggr = 8 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

= senapsgul
= mellangrå

Susan 18.09.2019 - 15:54:

I am happily knitting this sock using Karisma.. but the sock seems huge. Is this correct?

DROPS Design 18.09.2019 kl. 16:06:

Dear Susan, make sure you have correct tension, ie 22 stitches x 30 rows in stocking stitch = 10 x 10 cm. Happy knitting!

Sabana 27.02.2019 - 12:57:

Hola, tenía una pregunta sobre el patrón de colores. Al trabajar en redondo e iniciar una nueva vuelta, el dibujo queda desplazado hacia arriba. Como a veces hay un cambio de color en el primer punto de la vuelta, no me sirve con pasar el primer punto sin trabajar y luego continuar sin más. ¿Cómo puedo hacer para que el patrón no se deforme? ¡Muchas gracias y un saludo!

Sanna 22.02.2019 - 10:54:

Kuinka saa siistin kierroksen vaihto kohdasta kun väri vaihtuu joka kierroksella?

DROPS Design 28.02.2019 kl. 14:23:

Voi olla vaikea saada vaihtokohdasta täysin siisti, tästä syystä värinvaihdot tehdään keskellä takana sukassa. Yritä kuitenkin saada vaihtokohdan silmukoista sopivan löyhät, jotta ne eivät katoa neuleen sisään, tai jätä työhön reikää.

Madeleine 16.01.2019 - 13:38:

Hei! Takk for fin oppskrift dere har laget. Likevel er det noe jeg ikke klarer å forstå. Det gjelder i overgang fra A2 til A3. "SAMTIDIG PÅ 1.omgang av A3 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m." Hvordan gjøres dette og hvordan passer dette med mønsteret? Hvordan kan jeg klare dette på én omgang? På forhånd hjertelig takk. Hilsen nybegynner på oppskrifter.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:07:

Hei Madeleine. Du feller maskene jevnt fordelt - dette regnes ut slik: maskeantallet før felling, delt på antall fellinger. Du kan felle ved å strikke 2 masker rett sammen = 1 maske felt. Feks i str 38/40 strikkes hver 13 og 14 maske sammen. På siste omgang i A.2 er alle maskene gule, maskene som strikkes sammen i A.3 strikkes med med den fargen som er neste farge i diagrammet - slik at du får annenhver hvit og gul. Her er en video av hvordan å strikke 2 masker rett sammen: God fornøyelse

Sarah Housni 13.12.2018 - 17:02:

Bonjour, J'en suis à la figure A2 et j'ai un petit soucis avec le racordement des motifs (donc depuis la figure A1) pile au niveau de mon début/fin de rang, il semblerait que ce soit décaler vers le bas de la chaussette. Je suis certaine de suivre les instructions à la lettre puisque j'ai recommencé deux fois déjà. Comment puis-je faire pour avoir des motifs continus, non décalés ? Merci

DROPS Design 14.12.2018 kl. 07:58:

Bonjour Mme Housni, au 1er rang de A.2 vous devez augmenter 4 m = 64 m et répéter ainsi 4 fois les 16 m de A.2 en largeur, en commençant par la 1ère m du diagramme - lisez bien le diagramme de bas en haut en commençant à droite, et de droite à gauche tous les tours. Bon tricot!

Laura-Maria 12.12.2018 - 18:17:

Ich habe angefangen, die Anleitung für die Größe 46 zu stricken und bin nun fertig mit den Rapports. Jetzt habe ich Angst, dass der Socken zu eng wird, denn ich bekomme ihn gerade so über meinen eigenen Fuß ( Größe 40,5) und weiß nicht ob das Ganze dann schlussendlich der Person passen wird, für die die Socken bestimmt sind. Habe ich einen Fehler gemacht??

DROPS Design 13.12.2018 kl. 09:14:

Liebe Laura-Maria, es sollte passen für diese Größe sollen Sie 56 M haben bevor Sie die Ferse stricken - so geht es auch in anderen Socken selber Garngruppe und Größe - Stimmt Ihre Maschenprobe? Viel Spaß beim stricken!

Helena Willems 05.11.2018 - 19:15:

Hallo, kan ik ook rondbreinaalden gebruiken i.p.v. naalden zonder kop? Alvast bedankt Helena

DROPS Design 07.11.2018 kl. 14:41:

Dag Helena,

Jazeker, dat kan! Bekijk ook even deze video van de 'magic loop' (hoe je een te grote rondbreinaald voor kleine werkjes kunt gebruiken)

Lisa 12.06.2018 - 11:51:

Hey, ich habe eine Frage zum Stricken mit den drei Farben. Wenn ich eine Farbe in mehreren Runden nicht benötige, wie beispielsweise bei A1 in den Reihen 9, 10 und 11 die naturfarbene Wolle, wird diese dann trotzdem hinten mitgeführt und eingewebt? Oder wird der Faden nach Reihe 8 abgeschnitten und in Reihe 12 neu aufgenommen? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 12.06.2018 kl. 14:47:

Liebe Lisa, Sie können den unbenutzten Faden "seitlich" hochziehen. So haben Sie nachher nicht so viele Fäden zu vernähen. Wenn es aber zu vielen Reihen zwischen den Streifen sind, können Sie am besten den Faden abschneiden. Viel Spaß beim stricken!

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:24:

Glem siste melding! Kanskje for trøtt til å strikke nå? ;-)

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:03:

Hei! Har 68 masker. begynner vrangbord. det går liksom ikke. da får eg 4 rette på rad i enden.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-910

Chicken Legs

Elisabeth B Jamtveit, Norway