DROPS Extra / 0-910

Chicken legs by DROPS Design

DROPS Påske: DROPS sokker i ”Karisma” med norsk mønster. Str 35 til 46.

DROPS Design: Modell nr u-703
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets høyde: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100-100-150-150 g f.nr 52, sennepsgul
50-50-100-100 g f.nr 01, naturhvit
50-50-50-50 g f.nr 21, mellomgrå

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 2,5 - til vrbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: nordisk, påske, type oppskrift: sokker,

Se diag A.1 til A.3

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 12-14-14-14 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64-64-68-68 m på settp 2,5 med mellom grå. Strikk 2 omg rett med mellomgrå, bytt til naturhvit. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm.
Bytt til settp 3,5, videre strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 4-4-8-8 m jevnt fordelt = 60-60-60-60 m. Fortsett med A.1. Når A.1 er strikket en gang i høyden fortsettes det med A.2, SAMTIDIG på første p i A.2 økes det 4-4-4-4 m jevnt fordelt = 64-64-64-64 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.2 er strikket ferdig i høyden er det 56-56-56-56 m på omg. Fortsett med A.3, SAMTIDIG på 1.omg av A.3 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m. Når A.3 er ferdig måler arb ca 22 cm. Sokken strikkes videre med sennepsgul. Strikk videre til arb måler 23-24-25-26 cm. På neste omg beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sett de neste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsett med glstrikk frem og tilbake over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 11-12-13-14 m på hver side av hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden settes tilbake på p = 58-64-68-70 m. Sett 1 merke på hver side av de 24-26-28-28 m oppå foten. Videre strikkes glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 ganger = 44-48-52-56 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26-28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og mellomgrå: SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-3-4-4 ganger til og deretter på hver omg 5-6-6-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= mellomgrå