DROPS Extra / 0-910

Chicken Legs by DROPS Design

DROPS Påske: DROPS sokker i ”Karisma” med norsk mønster. Str 35 til 46.

Stikkord: nordisk, påske, sokker,

DROPS Design: Modell nr u-703
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets høyde: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100-100-150-150 g f.nr 52, sennepsgul
50-50-100-100 g f.nr 01, naturhvit
50-50-50-50 g f.nr 21, mellomgrå

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 2,5 - til vrbord.
----------------------------------------------------------

fra 16.50 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 16.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 16.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.3

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 12-14-14-14 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64-64-68-68 m på settp 2,5 med mellom grå. Strikk 2 omg rett med mellomgrå, bytt til naturhvit. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm.
Bytt til settp 3,5, videre strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 4-4-8-8 m jevnt fordelt = 60-60-60-60 m. Fortsett med A.1. Når A.1 er strikket en gang i høyden fortsettes det med A.2, SAMTIDIG på første p i A.2 økes det 4-4-4-4 m jevnt fordelt = 64-64-64-64 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.2 er strikket ferdig i høyden er det 56-56-56-56 m på omg. Fortsett med A.3, SAMTIDIG på 1.omg av A.3 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m. Når A.3 er ferdig måler arb ca 22 cm. Sokken strikkes videre med sennepsgul. Strikk videre til arb måler 23-24-25-26 cm. På neste omg beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sett de neste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsett med glstrikk frem og tilbake over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 11-12-13-14 m på hver side av hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden settes tilbake på p = 58-64-68-70 m. Sett 1 merke på hver side av de 24-26-28-28 m oppå foten. Videre strikkes glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 ganger = 44-48-52-56 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26-28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og mellomgrå: SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-3-4-4 ganger til og deretter på hver omg 5-6-6-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= mellomgrå

Kommentarer (7)

Legg inn en kommentar!

Lisa 12.06.2018 - 11:51:

Hey, ich habe eine Frage zum Stricken mit den drei Farben. Wenn ich eine Farbe in mehreren Runden nicht benötige, wie beispielsweise bei A1 in den Reihen 9, 10 und 11 die naturfarbene Wolle, wird diese dann trotzdem hinten mitgeführt und eingewebt? Oder wird der Faden nach Reihe 8 abgeschnitten und in Reihe 12 neu aufgenommen? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 12.06.2018 kl. 14:47:

Liebe Lisa, Sie können den unbenutzten Faden "seitlich" hochziehen. So haben Sie nachher nicht so viele Fäden zu vernähen. Wenn es aber zu vielen Reihen zwischen den Streifen sind, können Sie am besten den Faden abschneiden. Viel Spaß beim stricken!

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:24:

Glem siste melding! Kanskje for trøtt til å strikke nå? ;-)

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:03:

Hei! Har 68 masker. begynner vrangbord. det går liksom ikke. da får eg 4 rette på rad i enden.

Annette Solheimslid 12.02.2015 - 08:32:

Jeg lurte på i mønsterdelen A2 om økningen av de 4 maskene skal fordeles over fire pinner eller om det skal være bare på den første pinnen? Jeg er nybegynner og ikke flink til å lese oppskriftene ennå. På forhånd tusen takk for hjelpen :)

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:29:

Hei Annette. Du skal kun öke de 4 masker i den föste pind.

SivLouise Orädd 30.01.2015 - 10:03:

Hur får man ihop A2 om man minskar ner till 54 maskor? Själva A2 är 16 maskor, och på 54 maskor blir det 3.25 mönster. Enligt diagrammet ska man minska ner, men varvet under är det ändå 16 maskor.

DROPS Design 02.02.2015 kl. 13:56:

Hej SivLouise När du stickar 1:a varvet i A.2 ökar du till 64 m (64/16=4) enligt beskrivningen. Lycka till!

Sarah 06.01.2015 - 22:05:

Hello, after completing A1 what is the point of, increasing by 4 stitches at the same time as knitting two together as following the first line of A2? Surely the number of stitches doesn't change, and it is easier just to do a row of plain dark mustard stocking stitch? Also now I looking at it, I don't think the photo matches the pattern! Sarah

DROPS Design 07.01.2015 kl. 10:14:

Dear Sarah, please see below - happy knitting!

Sarah 06.01.2015 - 22:02:

Hello, after completing A1 what is the point of, increasing by 4 stitches at the same time as knitting two together as following the first line of A2? Surely the number of stitches doesn't change, and it is easier just to do a row of plain dark mustard stocking stitch? Lovely pattern, Sarah

DROPS Design 07.01.2015 kl. 10:09:

Dear Sarah, start reading diagrams from bottom corner on the right side (towards the left every round) read more about diagrams here - After A.1 (over 12 sts), inc evenly 4 sts on first round in A.2 to get each A.2 with 16 sts. On next to last round in A.2 K2 tog at the end of each repetition and in the last round in A.2 k2 tog at the beg of each repetition. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-910