DROPS Extra / 0-910

Chicken Legs by DROPS Design

DROPS Påske: DROPS sokker i ”Karisma” med norsk mønster. Str 35 til 46.

Stikkord: nordisk, påske, sokker,

DROPS Design: Modell nr u-703
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets høyde: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100-100-150-150 g f.nr 52, sennepsgul
50-50-100-100 g f.nr 01, naturhvit
50-50-50-50 g f.nr 21, mellomgrå

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 2,5 - til vrbord.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 76kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.3

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 12-14-14-14 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64-64-68-68 m på settp 2,5 med mellom grå. Strikk 2 omg rett med mellomgrå, bytt til naturhvit. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm.
Bytt til settp 3,5, videre strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 4-4-8-8 m jevnt fordelt = 60-60-60-60 m. Fortsett med A.1. Når A.1 er strikket en gang i høyden fortsettes det med A.2, SAMTIDIG på første p i A.2 økes det 4-4-4-4 m jevnt fordelt = 64-64-64-64 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.2 er strikket ferdig i høyden er det 56-56-56-56 m på omg. Fortsett med A.3, SAMTIDIG på 1.omg av A.3 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m. Når A.3 er ferdig måler arb ca 22 cm. Sokken strikkes videre med sennepsgul. Strikk videre til arb måler 23-24-25-26 cm. På neste omg beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sett de neste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsett med glstrikk frem og tilbake over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 11-12-13-14 m på hver side av hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden settes tilbake på p = 58-64-68-70 m. Sett 1 merke på hver side av de 24-26-28-28 m oppå foten. Videre strikkes glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 ganger = 44-48-52-56 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26-28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og mellomgrå: SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-3-4-4 ganger til og deretter på hver omg 5-6-6-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= mellomgrå

Sabana 27.02.2019 - 12:57:

Hola, tenía una pregunta sobre el patrón de colores. Al trabajar en redondo e iniciar una nueva vuelta, el dibujo queda desplazado hacia arriba. Como a veces hay un cambio de color en el primer punto de la vuelta, no me sirve con pasar el primer punto sin trabajar y luego continuar sin más. ¿Cómo puedo hacer para que el patrón no se deforme? ¡Muchas gracias y un saludo!

Sanna 22.02.2019 - 10:54:

Kuinka saa siistin kierroksen vaihto kohdasta kun väri vaihtuu joka kierroksella?

DROPS Design 28.02.2019 kl. 14:23:

Voi olla vaikea saada vaihtokohdasta täysin siisti, tästä syystä värinvaihdot tehdään keskellä takana sukassa. Yritä kuitenkin saada vaihtokohdan silmukoista sopivan löyhät, jotta ne eivät katoa neuleen sisään, tai jätä työhön reikää.

Madeleine 16.01.2019 - 13:38:

Hei! Takk for fin oppskrift dere har laget. Likevel er det noe jeg ikke klarer å forstå. Det gjelder i overgang fra A2 til A3. "SAMTIDIG PÅ 1.omgang av A3 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m." Hvordan gjøres dette og hvordan passer dette med mønsteret? Hvordan kan jeg klare dette på én omgang? På forhånd hjertelig takk. Hilsen nybegynner på oppskrifter.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 13:07:

Hei Madeleine. Du feller maskene jevnt fordelt - dette regnes ut slik: maskeantallet før felling, delt på antall fellinger. Du kan felle ved å strikke 2 masker rett sammen = 1 maske felt. Feks i str 38/40 strikkes hver 13 og 14 maske sammen. På siste omgang i A.2 er alle maskene gule, maskene som strikkes sammen i A.3 strikkes med med den fargen som er neste farge i diagrammet - slik at du får annenhver hvit og gul. Her er en video av hvordan å strikke 2 masker rett sammen: God fornøyelse

Sarah Housni 13.12.2018 - 17:02:

Bonjour, J'en suis à la figure A2 et j'ai un petit soucis avec le racordement des motifs (donc depuis la figure A1) pile au niveau de mon début/fin de rang, il semblerait que ce soit décaler vers le bas de la chaussette. Je suis certaine de suivre les instructions à la lettre puisque j'ai recommencé deux fois déjà. Comment puis-je faire pour avoir des motifs continus, non décalés ? Merci

DROPS Design 14.12.2018 kl. 07:58:

Bonjour Mme Housni, au 1er rang de A.2 vous devez augmenter 4 m = 64 m et répéter ainsi 4 fois les 16 m de A.2 en largeur, en commençant par la 1ère m du diagramme - lisez bien le diagramme de bas en haut en commençant à droite, et de droite à gauche tous les tours. Bon tricot!

Laura-Maria 12.12.2018 - 18:17:

Ich habe angefangen, die Anleitung für die Größe 46 zu stricken und bin nun fertig mit den Rapports. Jetzt habe ich Angst, dass der Socken zu eng wird, denn ich bekomme ihn gerade so über meinen eigenen Fuß ( Größe 40,5) und weiß nicht ob das Ganze dann schlussendlich der Person passen wird, für die die Socken bestimmt sind. Habe ich einen Fehler gemacht??

DROPS Design 13.12.2018 kl. 09:14:

Liebe Laura-Maria, es sollte passen für diese Größe sollen Sie 56 M haben bevor Sie die Ferse stricken - so geht es auch in anderen Socken selber Garngruppe und Größe - Stimmt Ihre Maschenprobe? Viel Spaß beim stricken!

Helena Willems 05.11.2018 - 19:15:

Hallo, kan ik ook rondbreinaalden gebruiken i.p.v. naalden zonder kop? Alvast bedankt Helena

DROPS Design 07.11.2018 kl. 14:41:

Dag Helena,

Jazeker, dat kan! Bekijk ook even deze video van de 'magic loop' (hoe je een te grote rondbreinaald voor kleine werkjes kunt gebruiken)

Lisa 12.06.2018 - 11:51:

Hey, ich habe eine Frage zum Stricken mit den drei Farben. Wenn ich eine Farbe in mehreren Runden nicht benötige, wie beispielsweise bei A1 in den Reihen 9, 10 und 11 die naturfarbene Wolle, wird diese dann trotzdem hinten mitgeführt und eingewebt? Oder wird der Faden nach Reihe 8 abgeschnitten und in Reihe 12 neu aufgenommen? Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 12.06.2018 kl. 14:47:

Liebe Lisa, Sie können den unbenutzten Faden "seitlich" hochziehen. So haben Sie nachher nicht so viele Fäden zu vernähen. Wenn es aber zu vielen Reihen zwischen den Streifen sind, können Sie am besten den Faden abschneiden. Viel Spaß beim stricken!

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:24:

Glem siste melding! Kanskje for trøtt til å strikke nå? ;-)

Coralie Peron 12.05.2015 - 19:03:

Hei! Har 68 masker. begynner vrangbord. det går liksom ikke. da får eg 4 rette på rad i enden.

Annette Solheimslid 12.02.2015 - 08:32:

Jeg lurte på i mønsterdelen A2 om økningen av de 4 maskene skal fordeles over fire pinner eller om det skal være bare på den første pinnen? Jeg er nybegynner og ikke flink til å lese oppskriftene ennå. På forhånd tusen takk for hjelpen :)

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:29:

Hei Annette. Du skal kun öke de 4 masker i den föste pind.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-910

Chicken Legs

Elisabeth B Jamtveit, Norway