DROPS Extra / 0-908

Henny Penny by DROPS Design

DROPS Påsk: Virkad DROPS hönkorg i ”Nepal”

  • Henny Penny / DROPS Extra 0-908 - DROPS Påsk: Virkad DROPS hönkorg i ”Nepal”
  • Henny Penny / DROPS Extra 0-908 - DROPS Påsk: Virkad DROPS hönkorg i ”Nepal”
DROPS Design: Modell nr ne-080
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Mått: ca 22 cm på höjden,
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
200 g nr 0206, ljus beige
50 g nr 3620, röd
En rest nr 2923, ockra
En rest nr 0612, mellanbrun
En rest nr 1101, vit

DROPS VIRKNÅL NR 4 - eller den nål du måste använda för att få 18 fm på 10 cm på bredden.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 124.75kr. Läs mer.

Instruktioner

MAGISK CIRKEL:
Börja med denna teknik för att slippa hål i mitten (i stället för en lm-ring): Håll i garnänden och surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. Håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick in nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det fm runt öglan. När du har önskat antal fm, dra i garnänden så att du drar ihop öglan. Fäst garnänden på baksidan. Fortsätt virka runt i cirkel.

VIRKA RUNT I CIRKEL:
Efter den sista fm på v, fortsätt till nästa v med 1 fm i nästa fm (= 1:a fm från föregående v). OBS: Markera början av v med en markör mellan sista fm på v och 1:a fm på nästa v, låt markören följa med i arb.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att virka 2 fm i nästa fm.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 fm genom att virka nästa 2 fm tills så här: * Stick in nålen i nästa fm, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 m på nålen.
--------------------------------------------------------

KORG:
Arb virkas runt i cirkel. Börja med att göra en MAGISK CIRKEL - Läs förkl ovan - längst ner på korgen med ljus beige med nål 4.
VARV 1: Virka 8 fm om den magiska cirkeln. Läs VIRKA RUNT I CIRKEL ovan!
VARV 2: Öka 1 fm i varje fm - Läs ÖKNINGSTIPS ovan = 16 fm.
VARV 3: * 1 fm i nästa fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 4: * 1 fm i var och en av de nästa 2 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 5: * 1 fm i var och en av de nästa 3 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 40 fm.
VARV 6 (och sedan jämna v): Virka 1 fm i varje fm.
VARV 7: * 1 fm i var och en av de nästa 4 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 9: * 1 fm i var och en av de nästa 5 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 56 fm.
VARV 11: * 1 fm i var och en av de nästa 6 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 64 fm.
VARV 13: * 1 fm i var och en av de nästa 7 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 72 fm.
VARV 15: * 1 fm i var och en av de nästa 5 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 84 fm.
VARV 17: * 1 fm i var och en av de nästa 6 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 96 fm.
VARV 19: * 1 fm i var och en av de nästa 7 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 108 fm.
VARV 21: * 1 fm i var och en av de nästa 8 fm, öka 1 fm *, upprepa *-* v runt = 120 fm.
Sedan virkas 1 fm i varje fm tills korgen mäter ca 16 cm på höjden. När du har virkat färdigt den sista fm på det sista v, flytta markören till den 12:e fm från nålen (på höger sida av den sista fm, slutet av v = mitt fram på huvudet). Klipp inte av tråden.

HUVUD:
Fortsätt att virka 1 fm i var och en av de nästa 12 fm, nu blir det totalt 24 fm räknat från m med markören. Sedan virkas huvudet runt över dessa 24 m så här: Vänd korgen så att m med markör vänder mot dig, virka 1 fm i denna fm (nu är denna m = 1:a fm på v, låt markören följa med i arb), fortsätt med 1 fm i var och en av de nästa 23 fm = 24 fm på v. Låt markören följa med i arb. Sedan virkas 1 fm i varje fm i 5 v till (= totalt 6 v). Sedan minskas det så här:
VARV 1: * 1 fm i var och en av de nästa 4 fm, minska 1 fm - Läs MINSKNTIPS ovan *, upprepa *-* v runt = 20 fm.
VARV 2: * 1 fm i var och en av de nästa 3 fm, minska 1 fm *, upprepa *-* v runt = 16 fm.
VARV 3: * 1 fm i var och en av de nästa 2 fm, minska 1 fm *, upprepa *-* v runt = 12 fm.
VARV 4: * 1 fm i nästa fm, minska 1 fm *, upprepa *-* v runt = 8 fm.
VARV 5: Virka alla fm på v 2 och 2 tills = 4 fm, klipp av tråden. Sy de sista 4 fm tills med trådänden.

TUPPKAM:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka 20 lm med röd, sedan 1 sm i 2:a lm från nålen, 1 sm i varje lm = 19 sm, vänd. Hoppa över 1:a sm, i nästa sm virkas: 1 st, 1 dst och 1 st, hoppa över 1 sm, 1 fm i nästa sm, hoppa över 1 sm, i nästa sm virkas: 2 st, 1 dst och 2 st, hoppa över 1 sm, 1 fm i nästa sm, hoppa över 1 sm, i nästa sm virkas: 2 st, 3 dst och 2 st, hoppa över 1 sm, 1 fm i nästa sm, hoppa över 1 sm, i nästa sm virkas: 2 st, 1 dst och 2 st, hoppa över 1 sm, 1 fm i nästa sm, hoppa över 1 sm, i nästa sm virkas: 1 st, 1 dst och 1 st, avsluta med 1 sm i den sista sm, klipp av och fäst tråden.

NÄBB:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka 2 lm med ockra.
VARV 1: Virka 2 fm i 2:a lm från nålen = 2 fm, vänd.
VARV 2: Virka 1 lm, öka 1 fm i varje fm = 4 fm, vänd.
VARV 3-4: Virka 1 lm, 1 fm i varje fm.
VARV 5: 1 lm, virka alla fm på v 2 och 2 tills = 2 fm.
VARV 6: 1 lm, virka de 2 fm tills = 1 fm. Klipp av och fäst tråden.

STJÄRT:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka 12 lm med röd, sedan 1 fm i 2:a lm från nålen, 1 fm i varje lm = 11 fm, vänd. Hoppa över 1:a fm, i nästa fm virkas 3 st, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm, hoppa över 1 fm, i nästa fm virkas så här: 1 st, 3 dst och 1 st, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm, hoppa över 1 fm, i nästa fm virkas 3 st, avsluta med 1 sm i den sista fm, klipp av och fäst tråden.

VINGE:
Arb virkas runt i cirkel. Börja med att göra en MAGISK CIRKEL med ljus beige.
Virka 1-17 som på korgen = 96 fm.
VARV 18: Byt till röd och virka så här: * 1 fm, hoppa över 1 fm, 5 st i nästa fm, hoppa över 1 fm *, upprepa *-* v runt, klipp av och fäst tråden.

BLOMMOR:
Arb virkas runt. Virka 2 av varje blomma.
BLOMMA 1:
VARV 1: Virka 3 lm med ockra, slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm. Virka 1 lm, 8 fm om ringen, avsluta med 1 sm i 1:a fm.
VARV 2: Virka 1 lm, * 1 fm i nästa fm, 3 lm *, upprepa *-* v runt, avsluta med 3 lm och 1 sm i 1:a fm (= 8 lm-bågar). Klipp av och fäst tråden.
BLOMMA 2:
Virka som BLOMMA 1, men virka v 1 med ockra och v 2 med röd.
BLOMMA 3:
Virka som BLOMMA 1, men virka v 1 med röd och v 2 med ockra.
BLOMMA 4:
Virka som BLOMMA 1, men virka v 1 med vit och v 2 med röd.
BLOMMA 5:
Virka som BLOMMA 1, men virka v 1 med ockra och v 2 med vit.

MONTERING:
Sy fast tuppkammen överst på huvudet, sy fast stjärten på andra sida av korgen. Sy fast näbben framtill på huvudet, brodera ögon med mellanbrun. Lägg vingen över korgen, sy fast den på den ena sidan. Vingen används som lock på korgen. Sy fast blommorna på korgen och locket. Fyll eventuelt med lite vadd, papper eller liknande överst på huvudet för att fylla ut det lite.
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-908) för mått och uträkningar.

country flag Elis 07.04.2021 - 09:38:

Hallo liebes Drops Team, ich habe die Henny-Penny nachgehäkelt und sie tut am Frühstückstisch gute Dienste. Ich war allerdings doch überrascht, wie lange ich dafür gebraucht habe (Henne und Flügel häkeln, Blümchen häkeln, vernähen, aufnähen), es zieht sich doch. Vielen Dank für die tolle Anleitung.

country flag Irmgard Grave 02.03.2021 - 20:43:

Freue ich mich dieses huhn nachzuhäkeln. vielen dank für die anleitung. werde bei tina lausch in wermelskirchen die wolle kaufen. herzliche grüße irmgard

country flag Teresa 01.03.2021 - 18:04:

Mi potresti mandare lo schema del gallo porta pane? Grazie mille

user icon DROPS Design 01.03.2021 kl. 21:23:

Buonasera Teresa, le spiegazioni del gallo sono quelle indicate. Buon lavoro!

country flag Kim 18.12.2019 - 23:35:

Hello! what are the full dimensions of this piece? Length is what I am looking for.

user icon DROPS Design 19.12.2019 kl. 08:10:

Dear Kim, there are 120 sc for the basket at the largest, with 18 sc = 10 cm, piece should measure approx. 66 cm around, ie approx. 33 cm (but might be somewhat less since the body is not folded double). Happy crocheting!

country flag Sandi 25.02.2019 - 01:05:

Can I use worsted weight 4 ply or cotton 4 ply? I can't wait to try this pattern as a purse for a friend who raises chickens. Thank you

user icon DROPS Design 25.02.2019 kl. 06:40:

Hi Sandi, When using a different yarn from the one suggested, make sure you adjust the number of stitches and rows so you get the right measurements. Happy crocheting!

country flag Nagy Lászlóné 14.03.2018 - 23:11:

Üdvözlöm! Az lenne a kérdésem, hogy ez a kosár hányadik körtől kezd fölfelé növekedni? Mikor kell a hátsó szálba ölteni? Mert így szabályos kört kaptam.. Köszönöm válaszát! Nagyné Timi

user icon DROPS Design 17.03.2018 kl. 12:54:

Kedves Nagy Lászlóné! A kosár a 21. körtől növekszik fölfelé, és egészen addig kör alakú marad, amíg az egyik oldalán el nem készíti a fejet. A fej hozzáadásával "nyomódik" össze az ovális formára. Sikeres Kézimunkázást és Boldog Húsvéti Ünnepet!

country flag Angelique 08.03.2018 - 12:05:

Hoe groot wordt de kip? en hoe groot is de cirkel dan voordat je omhoog gaat haken?

user icon DROPS Design 09.03.2018 kl. 15:05:

Hallo Angelique, Je haakt in de rondte tot de mand 16 cm is (zie onderaan bij het 'MAND' in het patroon), daarna haak je de kip erop. De hoogte van het werk in totaal is ongeveer 22 cm.

country flag Sylvie Lamarre 01.04.2017 - 19:10:

Comment doit-on coudre la queue de la poule ? Une photo sera utile. Merci

user icon DROPS Design 03.04.2017 kl. 10:17:

Bonjour Mme Lamarre, la queue se coud verticalement sur le côté opposé à la tête. Bon assemblage!

country flag Khansa 26.10.2015 - 15:00:

I am glad working with u can u help me doing tote cassarole crochet thanks

user icon DROPS Design 27.10.2015 kl. 14:13:

Dear Khansa, we do not have this kind of pattern yet, but your request has been registered. Happy crocheting!

country flag Khansa 14.10.2015 - 20:43:

Hi sir ilike it help me to do it and can u send the pattren pls many thanks

user icon DROPS Design 15.10.2015 kl. 08:48:

Dear Khansa, see answer below - happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-908