DROPS / 146 / 18

Douce by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Alpaca Bouclé”, “Symphony” och “Cotton Viscose” eller ”Alpaca Bouclé”, “Melody” och “Cotton Viscose” med tappade maskor. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr ww-081
Garngrupp C + D + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA BOUCLÉ från Garnstudio
150-150-200-200-200-250 g nr 0100, natur
DROPS SYMPHONY från Garnstudio
250-300-300-350-350-400 g nr 01, natur
DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
200-200-200-250-250-300 g nr 02, natur

Eller använd:
DROPS ALPACA BOUCLÉ från Garnstudio
150-150-200-200-200-250 g nr 0100, natur
DROPS MELODY från Garnstudio
150-150-150-200-200-200 g nr 01, natur
DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
200-200-200-250-250-300 g nr 02, natur

DROPS ST NR 12 – eller det st.nr du måste använda för att få 8 m slätst med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar) på 10 cm på bredden.
DROPS RUNDST NR 10 (50 cm) – till halskant.
----------------------------------------------------------

65% Ull, 35% Polyamid

80% Alpacka, 15% Ull, 5% Polyamid
från 32.95 kr /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 32.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 32.95 kr /50g

Maskorna stickas räta på alla v.

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
På de v där det stickas tappade maskor, måste det göras 1 extra omslag innanför kantm i varje sida (dvs 3 omslag på v med stora tappade m och 2 omslag på v med små tappade m). Omslagen släpps ned på nästa v som förut. Detta görs för att undvika att kanterna på arb stramar.

MÄTTIPS:
Pga tyngden i garnet måste alla längdmått göras när arb hålls upp, annars kommer plagget att bli för långt när det tas på.
----------------------------------------------------------

BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg löst upp 36-40-44-48-52-56 m på st 12 med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar). Sticka 4 v RÄTST - se förkl ovan (1:a v = rätsidan). Sedan stickas det mönster efter diag A.1 med 1 rätst kantm i varje sida - LÄS STICKTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 51-52-53-53-55-56 cm - LÄS MÄTTIPS, läggs det upp 2 nya m i slutet på de 2 nästa v = 40-44-48-52-56-60 m. Fortsätt A.1 med 1 rätst kantm i varje sida - OBS: Det är viktigt att de görs 1 extra omslag innanför kantm i varje sida på v med tappade maskor (omslagen släpps ned på nästa v). Detta görs för att undvika att kanterna på arb stramar.
När arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm - kom ihåg Mättips, maskas de mittersta 10-10-10-12-12-12 m av till hals från rätsidan och varje axel stickas färdig för sig. Sedan minskas det 1 m på nästa v från halsen = 14-16-18-19-21-23 m kvar på axeln. Sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av LÖST med rm från rätsidan, arb mäter ca 66-68-70-72-74-76 cm. Upprepa på den andra axeln.

FRAMST:
Framst stickas på samma sätt som bakst - men det stickas 10 cm kortare på höjden. Lägg upp och sticka som bakst tills arb mäter 41-42-43-43-45-46 cm - kom ihåg Mättips. Lägg upp 2 nya m i slutet på de 2 nästa v = 40-44-48-52-56-60 m. Fortsätt A.1 med 1 rätst kantm i varje sida - OBS: Det är viktigt att det görs 1 extra omslag innanför kantm i varje sida på v med tappade m som på bakst. När arb mäter 50-52-54-55-57-59 cm - kom ihåg Mättips, maskas de mittersta 8-8-8-10-10-10 m av till hals och varje axel stickas sedan för sig. Sedan minskas det till hals i början på varje v från mitt fram: 1 m 2 ggr = 14-16-18-19-21-23 m kvar på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter 55-57-59-61-63-65 cm, sticka 1 v rm från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av LÖST med rm från rätsidan.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanten.

ÄRM:
Sticka upp 24-26-28-30-30-32 m från rätsidan innanför kantm längs ärmhålet på st 12 med 1 tråd i varje kvalitet (om det stickas upp fler eller färre m än detta måste det ökas/minskas jämnt fördelat på första v).
Sticka 1 v rätt från avigsidan. Sedan stickas det mönster efter diag A.2 med 1 rätst kantm i varje sida - kom ihåg Sticktips. När ärmen mäter 4-4-2-2-2-2 cm - kom ihåg Mättips, minskas det 1 m i varje sida. Upprepa minskn med 11-11-9-8-8-6 cm mellanrum, 3-3-4-4-4-5 ggr till (= 4-4-5-5-5-6 minskn totalt) = 16-18-18-20-20-20 m kvar på st. Fortsätt mönstret tills ärmen mäter 44-42-41-39-38-36 cm. Byt till rundst 10 och sticka rätst fram och tillbaka tills ärmen mäter 49-47-46-44-43-41 cm (kortare mått i större stl pga större axelvidd). Maska av löst.
Sticka en ärm till i motsatt sida.

MER MONTERING:
Sy ärm- och sidsömmarna i ett i de yttersta maskbågarna - se till att sömmen inte stramar.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 30 till 36 m runt halsen på rundst 10 med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar). Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt, sedan maskas det av LÖST med rm.

= 1 omslag om st (omslaget släpps ned på nästa v)
= 2 omslag om st (båda omslagen släpps ned på nästa v)

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 146-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (29)

Kelly 20.01.2020 - 01:40:

What is DROPS COTTON VISCOSE? Has is been discountinued. Is there an equivalent? Is it Belle?

DROPS Design 20.01.2020 kl. 10:07:

Dear Kelly, read more about DROPS Cotton Viscose here - use our yarn converter to get new amount in alternative - your DROPS store will help you choosing the best matching alternative, even per mail or telephone. Happy knitting!

Amita Doshi 28.05.2019 - 23:26:

Thank you 😊

Amita Doshi 27.05.2019 - 23:11:

Which 3 yarns have been used to make the jumper in the photo?

DROPS Design 28.05.2019 kl. 07:26:

Hi Amita, The jumper in the picture is made from the first list of yarns; DROPS Alpaca Boucle, Symphony and Cotton Viscose. Happy knitting!

Joan 21.09.2017 - 17:21:

Could you knit this in the round, bottom-up until sleeves?

DROPS Design 22.09.2017 kl. 09:41:

Dear Joan, you could probably, but remember that back piece is here longer than front piece. Happy knitting!

Myriam 15.09.2017 - 18:00:

Bonjour, Pour obtenir l'échantillon, il est bien indiqué le nombre de mailles (8) mais pas le nombre de rangs. Pouvez-vous me renseigner ? Merci. Myriam

DROPS Design 15.09.2017 kl. 20:30:

Bonjour Myriam, c'est parce que c'est la largeur qui est importante. Le point utilise fait que l'ouvrage va s'etirer sur la longueur. Bon tricot!

Margaret 24.12.2016 - 19:25:

I would like to knit this in a medium or dark grey. Could you give me the color numbers for each yarn or yarn alternative to knit this? I am having trouble matching up the grey color from my computer monitor.

DROPS Design 29.12.2016 kl. 13:40:

Dear Margaret, please contact your DROPS Store they will be able to provide you any individual assistance choosing colours matching your wishes. Happy knitting!

April Williams 15.02.2015 - 07:31:

What yarns can be used for this pattern and how much yarn is needed? I have discovered that one of the suggested yarns is discontinued and I don't like the alternative.

DROPS Design 16.02.2015 kl. 14:05:

Dear Mrs Williams, This jumper is worked with 3 different qualities: Alpaca Bouclé (yarn group A), Symphony (yarn group D) and Cotton Viscose (yarn group D) - Only Symphony is now discontinued (but some stores may still have some) - please click here to find alternative and calculate how much yarn you will need in new quality. Remember you can get help from your DROPS Store even per mail or telephone. Happy knitting!

Luisella 06.10.2014 - 10:15:

Buongiorno, perdonate, sto lavorando da poco tempo ai ferri e sono alle "prime armi". non mi è chiara l'indicazione "Lavorare 2 “creste” a M. LEGACCIO", cioè se una "cresta" sono 2 ferri diritto, devo farne 4 a diritto? quando indicate 2 f. significa "andare e tornare" sul medesimo ferro? grazie, Luisella F.

DROPS Design 06.10.2014 kl. 10:47:

Buongiorno Luisella. 1 cresta a legaccio, sono 2 ferri in cui si lavorano tutte le m a dir. Quindi 2 creste a legaccio corrispondono a 4 ferri lavorando tutte le m a dir. L’indicazione lavorare 2 ferri, vuol dire lavorare tutte le m sul ferro (1° ferro, ferro di andata), girare il lavoro e lavorare tutte le m sul ferro (2° ferro, ferro di ritorno). Ci riscriva se ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Gry Erena Zachariassen 15.03.2013 - 20:14:

Med hvilken tråd bør jeg bruke for å montere Med?? Da cotton viscose bare sklir og genseren er TONG (str L)

DROPS Design 21.03.2013 kl. 09:49:

Brug den traad du synes ser bedst ud - Jeg ville nok bruge Symphony, da jeg tror den vil matche bedst i genseren.

Anna 04.03.2013 - 19:58:

Aivan ihana ohje

Kommentér oppskrift DROPS 146-18