DROPS / 146 / 20

Douce jacket by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i ”Alpaca Bouclé”, “Symphony” och “Cotton Viscose” eller ”Alpaca Bouclé”, “Melody” och “Cotton Viscose” med tappade maskor. Stl S - XXXL.

  • Douce jacket / DROPS 146-20 - Stickad DROPS kofta i ”Alpaca Bouclé”, “Symphony” och “Cotton Viscose” eller ”Alpaca Bouclé”, “Melody” och “Cotton Viscose” med tappade maskor. Stl S - XXXL.
DROPS Design: Modell nr ww-082
Garngrupp C + D + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA BOUCLÉ från Garnstudio
200-200-200-250-250-300 g nr 0100, natur
DROPS SYMPHONY från Garnstudio
300-350-350-400-450-450 g nr 01, natur
DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g nr 02, natur

Eller använd:
DROPS ALPACA BOUCLÉ från Garnstudio
200-200-200-250-250-300 g nr 0100, natur
DROPS MELODY från Garnstudio
150-200-200-250-250-250 g nr 01, natur
DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g nr 02, natur

DROPS ST NR 12 – eller det st.nr du måste använda för att få 8 m slätst med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar) på 10 cm på bredden.
DROPS RUNDST NR 10 – till halskant.

DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 540: 3 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

DROPS Symphony DROPS Symphony
65% Ull, 35% Polyamid
Utgått
se alternativ

80% Alpacka, 15% Ull, 5% Polyamid
från 30.00 kr /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 30.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 30.00 kr /50g

Se diag A.1 och A.2. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
På de v där det stickas tappade maskor, måste det innanför kantm i varje sida göras 1 extra omslag (dvs 3 omslag på v med stora tappade m och 2 omslag på v med små tappade m). Omslagen släpps ned på nästa v som förut. Detta görs för att undvika att kanterna på arb stramar.

MÄTTIPS:
Pga tyngden i garnet måste alla längdmått göras när arb hålls upp, annars kommer plagget att blir för långt när det tas på.
----------------------------------------------------------

BAKST:
Lägg löst upp 36-40-44-48-52-56 m på st 12 med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar). Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan (1:a v = rätsidan). Sedan stickas det mönster efter diag A.1 med 1 rätst kantm i varje sida – LÄS STICKTIPS och KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 56-58-60-61-64-66 cm – LÄS MÄTTIPS, läggs det upp 2 nya m i slutet på de 2 nästa v = 40-44-48-52-56-60 m. Fortsätt A.1 med 1 rätst kantm i varje sida - OBS: Det är viktigt att på v med tappade maskor måste det också göras 1 extra omslag innanför kantm i varje sida (omslagen släpps ned på nästa v). Detta görs för att undvika att kanterna på arb stramar.
När arb mäter 69-72-75-78-81-84 cm – kom ihåg Mättips, maskas de mittersta 10-10-10-12-12-12 m av till hals från rätsidan och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 m på nästa v från halsen = 14-16-18-19-21-23 m kvar på axeln. Sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av LÖST med rm från rätsidan, arb mäter ca 71-74-77-80-83-86 cm. Upprepa på den andra axeln.

HÖGER FRAMST:
Lägg löst upp 21-23-25-27-29-31 m (inkl 3 framkantsm mot mitt fram) på st 12 med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar). Sticka 4 v rätst. Sedan stickas det mönster efter diag A.1 på samma sätt som på bakst, men de 3 yttersta m mot mitt fram (= framkant) och 1 m ytterst mot sidan stickas i rätst – OBS: Kom ihåg att på v med tappade maskor måste det också göras omslag mellan varje rätst m som på bakst.
När arb mäter 56-58-60-61-64-66 cm – kom ihåg Mättips, läggs det upp 2 nya m i slutet på nästa v mot sidan = 23-25-27-29-31-33 m. Fortsätt mönstret med 1 rätst kantm i sidan och 3 rätst kantm mot mitt fram. När arb mäter 65-68-71-73-76-79 cm maskas de yttersta 7-7-7-8-8-8 m mot mitt fram av till hals. Sedan maskas det av till hals i början på varje v från mitt fram: 1 m 2 ggr = 14-16-18-19-21-23 m kvar på st. Sticka sedan vidare tills arb mäter 70-73-76-79-82-85 cm, sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av LÖST med rm från rätsidan.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger framst, men spegelvänt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn innanför avmaskningskanten.

ÄRM:
Sticka upp 24-26-28-30-30-32 m från rätsidan innanför kantm längs ärmhålet på st 12 med 1 tråd i varje kvalitet (om det stickas upp fler eller färre m än detta måste det ökas/minskas jämnt fördelat på första v).
Sticka 1 v rätt från avigsidan. Sedan stickas det mönster efter diag A.2 med 1 rätst kantm i varje sida - kom ihåg Sticktips. När ärmen mäter 4-4-2-2-2-2 cm - kom ihåg Mättips, minskas det 1 m i varje sida. Upprepa minskn med 11-11-9-8-8-6 cm mellanrum, 3-3-4-4-4-5 ggr till (= 4-4-5-5-5-6 minskn totalt) = 16-18-18-20-20-20 m kvar på st. Fortsätt mönstret tills ärmen mäter 44-42-41-39-38-36 cm. Byt till rundst 10 och sticka rätst fram och tillbaka tills ärmen mäter 49-47-46-44-43-41 cm (kortare mått i större stl pga större axelvidd). Maska av löst.
Sticka en ärm till i motsatt sida.

MER MONTERING:
Sy ärm- och sidsömmarna i ett i de yttersta maskbågarna - se till att sömmen inte stramar.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 34 till 42 m runt halsen på rundst 10 med 1 tråd i varje kvalitet (= 3 trådar). Sticka 1 v rätt från avigsidan, 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan, innan det maskas av LÖST med rm från rätsidan.

MONTERING:
Sy i knapparna på vänster framkant - översta knappen ska sitta ca 2 cm från halskanten och nedersta knappen ska sitta ca 16 cm (i alla stl) ned från halskanten (avpassa så att knapparna inte sys i de tappade m). Knapparna knäpps genom m på höger framst.

Diagram

symbols = rm från rätsidan, am från avigsidan
symbols = rm från avigsidan
symbols = 1 omslag om st (omslaget släpps ned på nästa v)
symbols = 2 omslag om st (båda omslagen släpps ned på nästa v)

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 146-20) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (32)

country flag Eileen Niclasen 29.04.2020 - 20:37:

Kan man bruge et slags garn i stedent for 3 ved ikke hvordan man lige omregner når der er 3 tråde?

user icon DROPS Design 30.04.2020 kl. 08:28:

Hej Stickfastheten här är samma som 1 tråd från Garngrupp F. Vi har ett garn i garngrupp F och det är DROPS Polaris. Du kan kombinera garn från andra garngrupper för att få Garngrupp F och det ser du här hur du kan göra. Tänk bara på att du ska få samma stickfasthet som uppges i oppskriften. Lycka till!

country flag Barbara 11.05.2019 - 10:34:

= 1 gettato sul f. (far cadere il gettato dal f. sul f. successivo) = 1 gettato sul f. (far cadere il gettato dal f. sul f. successivo) Vorrei segnalare che nella versione italiana i simboli dei gettati sono descritti in modo errato, credo. Vedo che nella versione in italaino il secondo simbolo corrisponde a 1 gettato, mentre in quella inglese 2 gettati... grazie e buona giornata

user icon DROPS Design 11.05.2019 kl. 16:30:

Buongiorno Barbara. Abbiamo corretto il testo dell’ultimo simbolo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marie-Claire 27.12.2015 - 04:22:

I love the look of this jacket but I am very sensitive to wool against my skin, particularly against my neck and in the collar area? Which of your yarn combinations would you recommend for me to use to avoid this problem? Thanks for your help.

user icon DROPS Design 02.01.2016 kl. 14:01:

Dear Marie-Claire, please contact your DROPS store for personal advices matching your wishes, you will get that way individual assistance. Happy knitting!

country flag Gerda Oosterbroek 18.04.2013 - 18:51:

Leuk vest! gebreid. fijne materialen. maar patroon qua mouwen??? mouwen zijn te smal mbt rest van het vest.

country flag Gittan 29.01.2013 - 21:46:

En mysig sommar kvälls kofta. När kommer mönstret? Vill gärna komma igång med ett vår stick projekt

country flag Cristina 17.01.2013 - 10:55:

Name: Angelica

Marion Aigner 14.01.2013 - 14:02:

Einfache luftige Weste, klassisch.

country flag Karin Aaboen 14.01.2013 - 13:11:

Sommerdis tenkte jeg på med en gang jeg så denne jakken.

country flag Agneta 08.01.2013 - 17:48:

Luftig och mysig, skön på svala sommarkvällar:)

country flag Heli 06.01.2013 - 08:05:

Selkeä ja tyylikäs

Kommentér oppskrift DROPS 146-20