DROPS / 146 / 32

Marlene by DROPS Design

Hæklet DROPS hat i 2 tråde ”Bomull-Lin” eller ”Paris”.

DROPS Design: Model nr l-119
Garngruppe C + C
---------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer: DROPS BOMULL-LIN fra Garnstudio
300-300 gr. f.nr 02, natur
Eller:
DROPS PARIS fra Garnstudio
300-300 gr. F.nr 17, naturhvid
Og til blomsterdekoration:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 gr. f.nr 26, grågrøn
50 gr. f.nr 14, militærgrøn
50 gr. f.nr 11, stærk gul
50 gr. f.nr 23, brun
50 gr. f.nr 21, beige
50 gr. f.nr 18, naturhvid

DROPS HÆKLENÅL NR 3 – eller den nål du skal bruge for at få 16 fm i bredden og 17 rækker i højden med 2 tråde Bomull-Lin eller Paris på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (83)

Garnet til denne opskrift koster fra 113.4kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.
---------------------------------------------------------

HAT:
Hatten hækles rundt ovenfra og ned. Hækl 4 lm på nål 3 med 2 tråde Bomuld-Lin eller 2 tråde Paris og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
1.OMG: Hækl 1 lm, 5 fm om ringen – læs HÆKLEINFO.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 10 fm
3.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* = 15 fm.
4.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i næste fm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* = 20 fm.
Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Videre skal der tages 5 fm ud på hver omg, tag ud på samme sted som på forrige omg, dvs at det bliver 1 fm mere mellem hver udtagning for hver omg.
Cirklen bliver efterhånden som en femkant. Fortsæt således til det er hæklet totalt 16-17 omg = 80-85 fm på omg. Videre hækles der rundt med 1 fm i hver fm til arb måler 15-16 cm fra midten. Nu hækles der skygge således:
1.OMG: Hækl 1 fm i hver fm samtidig med at der tages 8 fm ud jævnt fordelt = 88-93 m.
2.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
3.-19.OMG: Fortsæt som 1. og 2.omg, hvor der tages 8 fm ud på ulige omg, mens det hækles fm i hver fm på lige omg.
20.OMG: Hækl 1 fm i hver fm, afslut med 1 km i første fm = 160-165 fm.
Klip og hæft tråden.

SNOR:
Hækl lm med Safran f.nr 26 på nål 3 til snoren måler ca 180 cm, klip og hæft tråden.

LILLE BLOMST:
Hækl således: 4 lm med Safran f.nr 11 på nål 3 og sæt dem til 1 ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 1 lm, 5 fm om ringen, 1 km i første lm i beg af omg.
2.OMG (skift til f.nr 23). I hver fm hækles: * 3 lm, 2 st, 1 lm, 1 fm *, gentag fra *-* omg ud og afslut med 1 km i 1.lm i beg af omg (= 5 blade). Klip og hæft tråden.

STOR BLOMST:
Hækl således: 4 lm med Safran f.nr 21 på nål 3 og sæt dem til 1 ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 1 lm, 5 fm om ringen, 1 km i første lm i beg af omg.
2.OMG (skift til f.nr 18). I hver fm hækles: * 4 lm, 3 dbl-st, 1 lm, 1 fm *, gentag fra *-* omg ud og afslut med 1 km i 1.lm i beg af omg (= 5 blade). Klip og hæft tråden.

BLAD:
Bladet hækles med masker på begge sider af en lm-række. 2 blade hækles med f.nr 26 og 1 blad hækles med f.nr 14.
Hækl således: 8 lm, vend og spring over første lm, fortsæt med 2 fm, 3 st, 2 fm. Hækl 1 lm i slutningen af rækken, fortsæt på den anden side af rækken med 2 fm, 3 st, 2 fm, afslut med 1 km i 1.fm. Klip og hæft tråden.

GREN:
1 gren hækles med f.nr 26 og 2 grene hækles med f.nr 14. Hækl således: 8 lm, 1 fm i snoren hvor grenen ønskes placeret, 8 lm, klip trådene og bind 1 knude nederst i beg og slut lm rækken af. Hækl 2 grene til.

MONTERING:
Sy blomsterne og bladende på snoren. Læg snoren 2 gange rundt om hatten, før der bindes en sløjfe.

Janni 11.06.2018 - 09:07:

Kommer man stivelse i hatten for at holde faconen, ellers den fast nok i sig selv. Ville være lidt træt af, at skyggen dækker øjnene. Men rigtigt elegant hat

DROPS Design 12.06.2018 kl. 11:22:

Hej Janni, det skal ikke være nødvendigt hvis man hækler i DROPS Bomull-Lin og overholder hæklefastheden. God fornøjelse!

Marta 22.05.2018 - 10:34:

Ik vraag me af hoe het mogelijk is om garen wat geschikt is voor een haaknaald van 5mm te haken met dubbele draad op een haaknaald van 3 mm?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 11:09:

Dag Marta, Het is de bedoeling dat de hoed vrij strak wordt gehaakt, zodat hij mooi stevig wordt. Vandaar de kleine naald, maar je moet misschien wel de haaknaald aanpassen, zodat je je de juiste stekenverhouding hebt.

Alba 22.02.2018 - 13:43:

Buongiorno dove posso trovare i vostri filati vicini a Padova o Vicenza? Siete presenti alla fiera Abilmente di Vicenza? Vorrei fare un cappello anche in lana antiallergica che filato posso usare ?Grazie Alba

DROPS Design 22.02.2018 kl. 16:13:

Buongiorno Alba, seguendo questo link può trovare tutti i nostri rivenditori. Purtroppo non saremo presenti alla fiera di Vicenza. Per un'assistenza personalizzata sui nostri filati, contatti il rivenditore. Buon lavoro"

Julie 31.05.2016 - 15:39:

Bonjour, j'ai commencé ce superbe chapeau en suivant les instructions à la lettre en utilisant un crochet 3. Mais il semble qu'un erreur se soit produite dans les explications car le résultat est à la taille d'un bébé. Pourriez vous me dire quelle taille de crochet je dois utiliser pour avoir le même résultat? lorsque je cherche dans votre gamme de fils, il semble que le paris doit être crocheté en 5. Merci pour votre lecture et je l’espère votre réponse.

DROPS Design 31.05.2016 kl. 17:00:

Bonjour Julie, pensez à bien vérifier votre échantillon, soit 16 ms = 10 cm de large avec 2 fils Paris (ou Bomull-Lin), on crochète ici avec le fil en double et un crochet plus fin pour avoir la texture souhaitée. N'hésitez pas à ajuster les augmentations du haut du chapeau à votre taille si besoin. Bon crochet!

Anitra 08.03.2016 - 12:21:

Ik haak behoorlijk strak dus 2 draden krijg ik nooit op 3mm zelfs 1 is al moeilijk. 4mm is het kleinste waarop ik 1 draad krijg en dat voelt stevig aan in het eerste deel. Dus mijn vraag is als je heel strak haakt of hij dan met 1 draad stevig word want de stevigheid is het belangrijkste voor de rand neem ik aan? Want voor een hoed in de zomer met 2 draden word ik erg warm of niet?

DROPS Design 08.03.2016 kl. 12:41:

Hoi Anitra. Je moet de naald gebruiken die je nodig hebt voor de juiste steekverhouding: 17 v in de breedte x 17 toeren hoog. Het is voor dit model belangrijk dat het strak en stevig is - of de rand zal niet mooi vallen. Het is een katoenen hoed, het zou niet te warm worden met 2 draden.

Elke Barbault 06.03.2016 - 16:52:

Ich weiß zwar, dass die Standfestigkeit leidet, wenn einfädig gehäkelt wird, aber da ich unter starker Arthritis leide, schaffe ich es auf Dauer nicht, das mit der Nadelstärke durchzuhalten und ich würde so gerne dieses Modell häkeln. Ich erwarte keine Garantie, nur einen Tipp: s. Gr. S/M "... bis inges. 16 Rd. gehäkelt wurden (= 80 fm in der Rd).. weiter häkeln bis.." Da ein- statt zweifädig, wieviele Rd müsste ich ca. "noch mehr" zunehmen, um auf etwa die gleiche Größe zu kommen?

DROPS Design 07.03.2016 kl. 09:35:

Liebe Elke, wenn Sie mit komplett anderer Maschenprobe häkeln müssten Sie den Hut immer wieder anprobieren, um die richtigen Masse zu erhalten.

Elke Barbault 06.03.2016 - 12:30:

In der Anleitung steht zwar "Häkelinfo lesen", jedoch ist diese bei dem Modell leider nicht angegeben! Ich nehme mal an, dass mit "spiralförmig" häkeln dann gemeint ist, dass die Runden nicht mit einer Kettmasche geschlossen werden? Falls ja, da ich zweifarbig häkeln möchte, kann ich die Rd auch mit KM schließen (wegen schönerem Farbverlauf) oder ändert sich dadurch die gesamte Hutform?

DROPS Design 06.03.2016 kl. 14:34:

Liebe Elke, Sie haben recht, die HÄKELINFO wurde bei der deutschen Übersetzung vergessen, wir haben das nun ergänzt. Sie können die RD natürlich auch mit Kettmaschen schliessen wenn Sie mehrfarbig häkeln.

Michele Cordaro 02.03.2016 - 16:59:

Hello! I love this hat and am very happy to start it but I don't understand the following direction for rounds 5-16 or 17. "Then inc 5 sc on every round, inc the same place as on previous round, i.e. 1 sc more between every inc on every round." Does this mean that at certain points in every round, I sc twice in the same st 5 separate times?

DROPS Design 02.03.2016 kl. 18:10:

Dear Mrs Cordaro, you have to work 1 more sc between each inc, ie on round 5 you will work *2 sc in first st, 1 sc in next 3 sts*, then on round 6: *2 sc in first st, 1 sc in next 4 sts*, and so on. Number of inc will always be the same, but number of sts between inc will inc on every round. Happy crocheting!

Louise Heckford 27.04.2015 - 11:36:

Love this hat... got the yarn, slowly making it, cant wait to get it finished and on my head :)

Yoli Rodriguez-Solano 08.04.2015 - 04:31:

How did you block the finished hat?

DROPS Design 08.04.2015 kl. 09:12:

Dear Mrs Rodriguez-Solano, you can block the hat when finished. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 146-32