DROPS / 162 / 31

Summer Stripes by DROPS Design

Hæklet DROPS hat i ”Bomull-Lin” eller ”Paris” med striber.

DROPS Design: Model nr l-136
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Str: S/M – M/L
Passer hovedmål: Ca 54/56 – 56/58 cm.
Materialer:
DROPS BOMULL-LIN fra Garnstudio
100-100 g f.nr 02, natur
100-150 g f.nr 21, mørk blå
Eller brug:
DROPS PARIS fra Garnstudio
100-150 g f.nr 17, natur
150-150 g f.nr 103, dark wash

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 9 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 16.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 67.8kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver omg med st, erstattes første st med 3 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

STRIBER-1:
1.-3.OMG: Mørk blå/dark wash
4.-6.OMG: Natur
7.-9.OMG: Mørk blå/dark wash
10.OMG: Natur
S/M er færdig, der fortsættes med 1 omg mørk blå/dark wash i L/XL.

STRIBER-2:
1.-4.OMG: Mørk blå/dark wash
5.-7.OMG: Natur
8.-11.OMG: Mørk blå/dark wash
12.-14.OMG: Natur
15.-18.OMG: Mørk blå/dark wash
19.-20.OMG: Natur
21.-22.OMG: Mørk blå/dark wash
----------------------------------------------------------

HAT:
Hækl 5-5 lm på nål 4,5 med mørk blå/dark wash og sæt dem sammen til en ring med 1 km.
1.OMG: Hækl 12-12 st om ringen – læs HÆKLEINFO!
2.OMG: Hækl 2 st i hver st = 24-24 st.
3.OMG: Hækl * 2 st i næste st, 1 st i den næste st*, gentag *-* omg rundt = 36-36 st.
4.OMG: Hækl * 2 st i første st, 1 st i hver af de 2 næste st *, gentag *-* omg rundt = 48-48 st. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
5.OMG: Hækl * 2 st i første st, 1 st i hver af de 3 næste st *, gentag *-* omg rundt = 60-60 st.
6.OMG: Hækl * 2 st i første st, 1 st i hver af de 4 næste st *, gentag *-* omg rundt = 72-72 st.
Nu er S/M færdig, og M/L fortsættes således:
7.OMG: Hækl * 2 st i første st, 1 st i hver af de 5 næste st *, gentag *-* omg rundt = 84 st.
BEGGE STR:
Fortsæt med 1 st i hver st, SAMTIDIG hækles der STRIBER-1 – se forkl over. Når striber-1 er hæklet færdig og arb måler ca 17-18 cm, fortsættes der således:

Nu hækles der en skygge i fm og STRIBER-2- se forkl over:
1.OMG: Hækl * 2 fm i første st, 1 fm i hver af de 11-14 næste st *, gentag *-* omg rundt = 78-90 fm.
2.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 12-15 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 84-96 fm.
3.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 84-96 fm.
4.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 13-16 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 90-102 fm.
5.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 14-17 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 96-108 fm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 96-108 fm.
7.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 15-18 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 102-114 fm.
8.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 16-19 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 108-120 fm.
9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 108-120 fm.
10.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 17-20 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 114-126 fm.
11.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 18-21 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 120-132 fm.
12.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 120-132 fm.
13.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 19-22 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 126-138 fm.
14.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 20-23 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 132-144 fm.
15.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 132-144 fm.
16.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 21-24 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 138-150 fm.
17.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 22-25 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 144-156 fm.
18.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 144-156 fm.
19.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 23-26 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 150-162 fm.
20.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 24-27 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 156-168 fm.
21.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 156-168 fm.
22.OMG: Hækl * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de 25-28 næste fm *, gentag *-* omg rundt = 162-174 fm.
Skyggen måler ca 12 cm.

SNOET SNOR:
Klip 2 tråde à 3 meter med natur. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren igennem sidste stribe før skyggen. Træ snoren under en st for ca hver 10 st på omg. Bind en dobbelt knude eller sløjfe.

Karen Thomas 22.10.2016 - 12:17:

I am a little uncertain about the brim. I need to go back and alter my hat a little as it is a bit too deep - I had to alter my crochet hook size to get the tension in stitches but obviously my rows were out. The brim seems to flop rather a lot? So I was wondering if, when I re-do it, whether I should maybe do htr instead of tr and maybe drop a hook size when I do the brim, as well as changing to a dc? Any thoughts more than welcome. I am very new to crochet so not very competent!!

DROPS Design 24.10.2016 kl. 09:34:

Dear Mrs Thomas, remember to always check and keep correct tension, you can also use a smaller crochet hook to get a firmer texture, or/and lightly starch the brim a bit to get it be as you would like it to. Happy crocheting!

Joanna 04.07.2016 - 09:18:

Bardzo dziękuję za porady. Kapelusz jest już gotowy i jestem zachwycona wzorem - jest łatwy do wykonania, idealny dla początkujących, a uzyskany kapelusz - naprawdę ładny.

Joanna 28.06.2016 - 08:58:

Mam jeszcze dwa pytania, tym razem dotyczące sznureczka. W jakim celu się go wstawia? I czy należy go wstawiać w taki sposób, aby większa jego część była z góry czy z dołu? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie :)

DROPS Design 28.06.2016 kl. 21:54:

Sznureczek jest po to aby lepiej dopasować kapelusz, pełni też funkcję dekoracyjną. Zacząć przeciągać od środka tyłu, ponad rondem i tam zakończymy. Wiązanie jest z tyłu. Pozdrawiamy

Joanna 08.06.2016 - 08:44:

I repeat my question in a more popular language ;-) : 72 dc in STRIPES1 part makes about 45 cm not 54 cm. Isn't the hat going to be too small if I follow the pattern? TIA for the answer.

DROPS Design 08.06.2016 kl. 12:46:

We wzorze w tym miejscu nie ma oczek ścisłych (dc), ale słupki (tr) i robótka będzie bardziej rozciągliwa. Dzięki temu kapelusz nie będzie spadał i nie będzie również za mały. POWODZENIA

Joanna 07.06.2016 - 12:56:

Witam :). Mam wątpliwości co do części przerabianej jako PASKI 1 - przecież 72 słupki przerabiane tak, jak przy wykonywaniu próbki dadzą mi około 45 cm obwodu, a nie 54-56 cm... Czy kapelusz przerobiony dokładnie wg opisu nie wyjdzie za mały? Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź. Joanna

DROPS Design 08.06.2016 kl. 12:47:

Robótka przerabiana słupkami będzie bardziej rozciągliwa. Dzięki temu kapelusz nie będzie spadał. POWODZENIA

Karin 04.06.2016 - 19:58:

Ik zie net dat Yulla Olsen hetzelfde commentaar had. Ik moest overigens net als zij haak 3,5 gebruiken. Misschien moeten jullie het commentaar wat serieuzer nemen.

Karin Robbers 04.06.2016 - 19:53:

Er staat dat ik van de lichte kleur drie bollen Paris nodig heb. Ik heb echter maar anderhalve bol gebruikt en ja de stekenverhouding klopte.

Karin Robbers 04.06.2016 - 19:52:

Er zit een fout in het patroon. Bij de rand staat bij de grote maat dat je in het eerste stokje twee vasten moet haken en dan een vaste in 14 stokjes. Dat moet 13 zijn. Je moet namelijk zes keer meerderen. 84 stokjes gedeeld door 6 is 14. Dus in 1 stokje 2 vasten en dan in 13 1 vaste. In elk van de volgende toeren moet het steeds 1 vaste minder zijn dan er staat.

Jonna 13.05.2016 - 13:04:

Ik ben een beginner. Ik begrijp het verschil tussen Toer 3 en Toer 4 niet. Toer 3 geeft aan 2 stk in de volgende stk en Toer 4 geeft aan 2 stk in de eerste stk. Wat is het verschil tussen de eerste en de volgende steek?

DROPS Design 17.05.2016 kl. 12:10:

Hoi Jonna. In toer 3 haak je 2 stk in volgend stk, 1 stk in volgend stk (= 1 stk) en in toer 4 haak je 2 stk in eerste stk, 1 stk in elke van de volgende 2 stk

Frida 05.07.2015 - 12:44:

Hei, Fin solhatt, men er det mulig å hekle bremmen litt større ?

DROPS Design 08.07.2015 kl. 15:12:

Du kan forsøge, det er bare at fortsætte med bremmen på samme måde. Men det er muligt at den ikke kommer til at holde og vil falde lidt ned. Men prøv gerne!

Kommentere opskrift DROPS 162-31