DROPS / 146 / 34

Dune hat by DROPS Design

Heklet DROPS hatt i ”Muskat” med viftemønster

DROPS Design: Modell nr r-634
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS MUSKAT fra Garnstudio
150-200 g f.nr 61, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 18 st i bredden og 9 rader i høyden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (70)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 63kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Første st på beg av en omg med st erstattes med 3 lm. Hver omg med st avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= i første st).
Første fm på beg av en omg med fm erstattes med 1 lm. Hver omg med fm avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.

ØKETIPS:
Det økes 1 st eller 1 fm ved å hekle 2 st/fm i samme m.
--------------------------------------------------------

HATT:
Hekle 5 lm på nål 4 med 1 tråd Muskat og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLEINFO!
1.OMG: Hekle 10 (10) st om ringen.
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 20 (20) st.
3.OMG: * 1 st i første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 30 (30) st.
4.OMG: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* = 40 (40) st.
5.-8. (5-9.) OMG: Fortsett økningene på samme måte, dvs det økes 10 st på hver omg - øk på samme sted som på forrige omg, dvs at det blir 1 st mer mellom hver økning på hver omg. Det økes som før ved å hekle 2 st i 1 st = 80 (90) st.
9. (10.) OMG: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som det økes 6 (4) st jevnt fordelt – LES ØKETIPS = 86-94 st.
10.-11. (11.-12.) OMG: Hekle 1 st i hver st = 86 (94) st.
12. (13.) OMG: Hekle 1 fm i hver st = 86 (94) fm.
13. (14.) OMG: Hekle 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det økes 4 (6) fm jevnt fordelt = 90 (100) fm.

BREM:
Nå hekles det viftemønster med 2 tråder Muskat slik (se også diag A.1).
1.OMG: 1 fm i første m, 1 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm, * hopp over 3 m, i neste fm hekles det 3 st + 1 lm + 3 st, hopp over 3 fm **, 1 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 1 fm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-*, men siste repetisjon på omg avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.OMG: 1 kjm om første lm, 5 lm (= 1 st + 2 lm), 1 st om samme lm, * 3 lm, 1 fm om lm midt i st-gruppen, 3 lm **, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.OMG: 1 kjm om lm-buen mellom 2 st, 3 lm (= 1 st), 2 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm **, om neste lm-bue (mellom de 2 st) hekles det 3 st + 1 lm + 3 st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG: hekle kjm til lm midt i st-gruppen, 1 fm om lm midt i st-gruppen, * 3 lm, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st, 3 lm **, 1 fm om lm midt i st-gruppen *, gjenta fra *-*, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i fm på beg av omg.
5.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 2 lm, * om neste lm-bue (de 2 lm mellom 2 st) hekles det 4 st + 1 lm + 4 st, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm **, 1 fm om neste lm-bue, 2 lm, gjenta fra *-*, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i kjm på beg av omg.
6.OMG: hekle kjm til lm midt i st-gruppen, 1 fm om lm midt i st-gruppen, * 4 lm, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st, 4 lm **, 1 fm om lm midt i st-gruppen *, gjenta fra *-*, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i fm på beg av omg.
7.OMG: 1 fm om første lm-bue, 3 lm, * om neste lm-bue (de 2 lm mellom 2 st) hekles det 5 st + 1 lm + 5 st, 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm **, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, gjenta fra *-*, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i fm på beg av omg.
8.OMG: hekle kjm til lm midt i st-gruppen, 1 fm om lm midt i st-gruppen, * 5 lm, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st, 5 lm **, 1 fm om lm midt i st-gruppen *, gjenta fra *-*, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i fm på beg av omg.
9.OMG: 1 kjm om første lm-bue, 3 lm (tilsvarer 1 st), 4 st om samme lm-bue, * 2 st om neste lm-bue (lm-buen mellom 2 st), 5 st om neste lm-bue (= 1 st-gruppe med 5 st) **, 5 st om neste lm-bue (= 1 st-gruppe med 5 st) *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
10.OMG: Hekle kjm frem til den tredje st i st-gruppen med 5 st, 1 fm i denne st, * hopp frem til de 2 st som står alene, mellom disse 2 st hekles det 4 st + 2 lm + 4 st, hopp frem til tredje st i første st-gruppe med 5 st, 1 fm i denne st, mellom de 2 st-gruppene med 5 st hekles det 4 st + 2 lm + 4 st **, hopp frem til tredje st i st-gruppen med 5 st, 1 fm i denne st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i fm på beg av omg. Klipp og fest trådene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

under BREM:
8.OMG: hekle kjm til lm midt i st-gruppen, 1 fm om lm midt i st-gruppen, * 5 lm, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st, 5 lm **, ....
Oppdatert online: 30.04.2013

Kommentarer (70)

Legg inn en kommentar!

Saskia 24.07.2018 - 07:59:

Prosím Vás čo znamená *? Ďakujem

DROPS Design 24.07.2018 kl. 15:59:

Milá Saskie, tento symbol (*) označuje úsek vzoru, tzv. sekvenci, kterou budeme stále opakovat - buď až do konce dané řady, nebo tolikrát, kolíkrát je psáno v návodu (např. *-* opakujeme celkem 5x - tento zápis znamená, že postup uvedený mezi hvězdičkami uháčkujeme/upleteme 5x). Příjemné tvoření! Hana

Gitte 08.06.2018 - 22:08:

Jeg forstår heller ikke helt 2.omgang i “skyggen”. Kan den ikke vises i en video?

Consuelo 26.05.2018 - 05:57:

Beautiful design, I do not live in USA and I can´t find this yarn in Amazon. Could I use the Lion brand 24/7 cotton yarn for this project, that is a #4 yarn

DROPS Design 28.05.2018 kl. 08:32:

Dear Mrs Consuelo, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Marion 24.05.2018 - 08:39:

Beklager, jeg som forklarer dårlig. Jeg er kommet til omg 2 på bremmen. I om 2 står det lag 1 kjm om første lm. Hvilken lm er dette? På toppen av første vifte? Første maske?

DROPS Design 24.05.2018 kl. 10:11:

Hei Marion. Det er den samme lm som du hekler den første staven i, altså den første lm etter første fm på forrige omgang. Du hekler slik: 1 kjm om første lm fra forrige omgang, 5 lm, 1 st i den samme luftmasken som kjm. God fornøyelse videre

Marion 23.05.2018 - 21:53:

Tusen takk for svar. Det som forvirrer meg mest er faktisk hvor jeg skal starte.. 1 kjm om første lm - hvilken LM?

DROPS Design 24.05.2018 kl. 08:13:

Hei Marion, De 5 lm som du hekler til å begynne med skal settes i en ring ved å hekle en kjm i den første lm heklet (lengst fra nålen). Dette blir toppen av hatten og du fortsetter med å hekle rundt den ringen og deretter nedover hatten. Håper dette hjelper og god fornøyelse!

Marion 17.05.2018 - 22:29:

Skjønner ikke denne OMG og det blir bare feil...kan noen forklare eller gi noen tips? 2.OMG: 1 kjm om første lm, 5 lm (= 1 st + 2 lm), 1 st om samme lm, * 3 lm, 1 fm om lm midt i st-gruppen, 3 lm **, om lm mellom 2 fm hekles det 1 st + 2 lm + 1 st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.

DROPS Design 23.05.2018 kl. 14:40:

Hei Marion. Jeg går ut i fra at det som forvirrer deg er 5 lm (= 1 st + 2 lm)? I hver luftmaskebue som sitter mellom 2 fastmasker fra forrige runde skal det hekles 2 staver slik: 1 st, 2lm,1st. Men i den aller første luftemaskebuen, på begynnelsen av omgangen, hekler du isteden 5lm (isteden for 1st, 2lm) og så 1st før du fortsetter mønster etter diagram. Du fortsetter mønster etter diagram ut runden, men den siste gangen avslutter du etter * 3 lm, 1 fm om lm midt i st-gruppen, 3 lm**, før du hekler en kjm i den 3 lm du lagde på starten av omgangen. God fornøyelse.

Michèle 14.05.2018 - 20:15:

Très bien

Ellie B 04.04.2018 - 21:37:

Please tell me what to do to get this pattern to download. Thank you!

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:34:

Dear Ellie, you can only print our pattern, but then can choose to print them with a virtual printer to save them as a PDF. Happy crocheting!

Amy 04.05.2017 - 21:53:

It is extremely difficult to use 2 strands with such a small mm hook. Would this pattern work with just 1 strand?

DROPS Design 05.05.2017 kl. 09:25:

Dear Amy, brim is worked with 2 strands so that it will be firm enough. You can make a new ball with 2 strands of yarn to make it easier. Happy crocheting!

Lorinda 21.08.2015 - 03:19:

Hello! This is a beautiful pattern! I had to order the yarn from California, it was the only U.S. Retailer I could find. Contacting them for help would be difficult. A few questions: 1) I don't find sizing, pattern states it is s/m-l/xl but I don't see directions to determine size. 2) I don't understand the directions under " Crochet Info" for replacing the first stitch in each row. Thank you so much!!

DROPS Design 21.08.2015 kl. 09:00:

Dear Lorinda, you will head circumference to each size at the right side of the picture (in cm and in inches), the crochet info says to replace 1st st at the beg of every round with 1 ch (when working in sc) or with 3 ch (when working in dc) - and remember you always can contact your store, either per telephone or per mail. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 146-34