DROPS / 162 / 30

Summer Dream by DROPS Design

Heklet DROPS hatt i ”Muskat” med hullmønster.

DROPS Design: Modell nr r-684
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Str: S/M - M/L
Passer hodemål: Ca 54/56 - 56/58 cm.
Materialer:
DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200 g i alle str, f.nr 18, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 20 st x 10 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 18.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 72kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1- A.3.
----------------------------------------------------------
HATT:
Arb hekles rundt. Hekle 6-6 lm med Muskat på nål 3,5 og sett de til en ring med 1 kjm.
1.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), * 2 lm, 1 st om lm-buen *, gjenta *-* 6 ganger til, 2 lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg = 8-8 lm-buer.
2.OMG: Hekle 1 kjm i 1.lm, 3 lm (= 1 st), 2 st om lm-buen, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta *-* 6 ganger til, 1 lm, 1 kjm i 3.lm på omg.
3.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i neste st, * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st *, gjenta *-* 6 ganger til, 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, 1 kjm i første fm på omg = 16-16 lm-buer.
4.OMG: 1 kjm i første lm, 3 lm (= 1 st), 2 st i lm-buen, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta *-* 15 ganger til, 1 lm, 1 kjm i 3.lm på omg. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
5.OMG: Hekle 1 lm, 1 fm i neste st, * 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st *, gjenta *-* 14 ganger til, 3 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, 1 kjm i første fm på omg = 32-32 lm-buer.
6.OMG: 1 kjm i første lm, 3 lm (= 1 st), 2 st i lm-buen, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta *-* 31 ganger til, 1 lm, 1 kjm i 3.lm på omg. Det er nå 96-96 st på omg.
7.OMG: Hekle 1 st i hver st, SAMTIDIG økes det 1-7 st jevnt fordelt = 97-103 st.
Nå er S/M ferdig, det fortsettes med M/L slik:
8.OMG: Hekle 1 st i hver st.
Videre hekles det MØNSTER slik:
Hekle A.1 over de første 4 st, A.2 (= 6 st) til det gjenstår 9 st på omg, A.3 over de siste 9 st, Avslutt omg med 1 kjm som vist i diag. Fortsett slik til A.1-A.3 er heklet ferdig i høyden. Arb måler ca 17-18 cm.

BREM:
Nå hekles det en brem i fm slik. NB: På hver tredje omg, dvs hver omg uten økning starter omg med 1 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 1.lm på omg
1.OMG: 1 lm og 1 fm i første st, * 2 fm i neste st, 1 fm i hver av de neste 15-16 st *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 103-109 fm.
2.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 16-17 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 109-115 fm.
3.OMG: 1 fm i hver fm = 109-115 fm.
4.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 17-18 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 115-121 fm.
5.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 18-19 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 121-127 fm.
6.OMG: 1 fm i hver fm = 121-127 fm.
7.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 19-20 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 127-133 fm.
8.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 20-21 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 133-139 fm.
9.OMG: 1 fm i hver fm = 133-139 fm.
10.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 21-22 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 139-145 fm.
11.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 22-23 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 145-151 fm.
12.OMG: 1 fm i hver fm = 145-151 fm.
13.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 23-24 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 151-157 fm.
14.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 24-25 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 157-163 fm.
15.OMG: 1 fm i hver fm = 157-163 fm.
16.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 25-26 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 163-169 fm.
17.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 26-27 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 169-175 fm.
18.OMG: 1 fm i hver fm = 169-175 fm.
19.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 27-28 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 175-181 fm.
20.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 28-29 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 181-187 fm.
21.OMG: 1 fm i hver fm = 181-187 fm.
22.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 29-30 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 187-193 fm.
23.OMG: 1 lm og 1 fm i første fm, * 2 fm i neste fm, 1 fm i hver av de neste 30-31 fm *, gjenta *-* ut omg, 1 kjm i første lm på omg = 193-199 fm.
24.OMG: 1 lm, * 1 fm, 1 lm i hver fm *, gjenta *-* rundt hele omg og avslutt med 1 kjm i første lm på omg = 193-199 fm.

= st om lm-buen
= 1 fm om lm-buen
= 2 st i samme m
= 1 kjm på slutten av omg hekles slik

Kommentarer / Spørsmål (19)

Adria Vitelli 13.08.2019 - 20:17:

Buongiorno, avrei bisogno di un aiuto con lo schema. Nel primo giro n°6, mi ritrovo con 127 m.a. anzichè 96. Non capisco perchè. Lo schema dice: 1cat+3ma (=4 mg) per ogni arco di catenelle (31x4mg=124+3 mg inizali=127mg). Potete aiutarmi a capire dove sbaglio? Grazie

DROPS Design 14.08.2019 kl. 07:53:

Buongiorno Adria. Il conteggio delle maglie fa riferimento alle sole maglie alte. Faremo correggere un piccolo errore: le istruzioni tra * vanno lavorate in tutto 31 volte e non altre 31 volte. In questo ci sono 31 x 3 + le 2 maglie alte e le 3 cat iniziali (1 maglia alta) = 96 maglie alte. Buon lavoro!

Cathy 30.06.2019 - 00:37:

Bonjour, j'ai fait mon échantillon. Mon fil et un crochet 3.5 me permet d'arriver exactement aux bonnes dimensions. Mais problème: après le rang 6, mon ouvrage gondole ! J'ai le bon nombre de points (96 brides à la fin du 6ème rang). Comment est-ce possible? Merci !

DROPS Design 01.07.2019 kl. 07:09:

Bonjour Cathy, veillez bien à ce que les mailles en l'air entre les brides ne soient pas trop lâches, elles doivent toujours avoir la même largeur qu'une bride. Il est délicat de trouver ainsi pourquoi votre ouvrage gondole, il sera bien plus simple de montrer votre ouvrage (même par mail) au magasin où vous avez acheté votre fil, on pourra ainsi mieux vous renseigner. Bon crochet!

Giovanna Migliarino 11.03.2019 - 11:10:

Buongiorno, ho acquistato il vostro filato per realizzare questo cappello. Ho aumentato di 7 maglie alte al settimo giro e il lavoro proseguiva in modo perfetto ma era troppo grande, allora sono tornata indietro e ho aumentato di 1 maglia e nulla non mi ritrovo a fine lavoro, posso evitare di aumentare e continuare con le 96 maglie del sesto giro? Grazie.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 14:15:

Buongiorno Giovanna. Il numero delle maglie dovrebbe restare quello indicato per consentire la corretta lavorazione dei diagrammi. Buon lavoro!

Hannelise Le Lagadec 08.02.2019 - 00:29:

Hi it says to crochet the gauge but I can’t see where the gauge is. Please tell me where the gauge is. Thanks and best Regards Hannelise

DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:12:

Dear Mrs Le Lagadec, you will find the gauge under the header, together with sizes and required yarn and crochet hook size, ie 20 tr (Uk-terminology)/dc (US-terminology) x 10 rows = 10 x 10 cm. Happy crocheting!

Yolanda Villareal 15.07.2018 - 08:57:

I love this hat. Could it be crochet in crocheting thread maybe size 3 or a cotton yarn.

Corrie 29.05.2017 - 15:27:

Vraagje , blijft de rand van de hoed goed zitten, zodat deze goed als zonnehoed gebruikt kan worden ? Of is die daar te dik voor?

DROPS Design 29.05.2017 kl. 15:36:

Hoi Corrie, Je zou wat stijfsel kunnen gebruiken om de rand in vorm te houden.

Anna Wendt 19.08.2016 - 11:16:

Vielen Dank für dieses wunderschöne Muster! Ich hätte eine Frage zu Runde 7: Wenn ich in jedes Stäbchen ein Stäbchen häkel, überspringe ich dann die Luftmaschen zwischen den Stäbchen aus Runde 6? Oder häkel ich mit Luftmaschen in Runde 7? Wenn ich die Luftmaschen überspringen würde, würden in Runde 7 ja etwa 30 Maschen übersprungen werden... ist das richtig so? Vielen Dank für Ihre Hilfe!

DROPS Design 01.11.2016 kl. 15:18:

Liebe Frau Wendt, ja genau, am Ende Runde 6 haben Sie 96 Stb (+ die Lm), am Runde 7 häkeln Sie 1 Stb in jedes Stb + 1-7 Stb gleichmäßig verteilt zunehmen, dh: 96+1-7=97-103 Stb.

Sarah Owen 16.05.2016 - 23:29:

Lovely hat, but with such a large brim how do I get it to stay up proud of the hat without flopping down? Many thanks

DROPS Design 17.05.2016 kl. 11:27:

Dear Mrs Owen, you can use some starch to make the brim more stiff. Happy crocheting!

Tine Van De Bor 02.09.2015 - 11:20:

Goedendag, Ik heb de hoed bijna klaar maar snap toer 24 niet van de rand. Dit is dus de laatste toer. Er staat 1 losse, waarna telkens een 1 vaste en een losse in elke vaste herhaald moet worden. Ik ben bang dat het niet klopt. Want aan het eind staat dat je 193 - 199 vasten moet hebben. Ik hoor graag wat de oplossing is. Hartelijke groet.

DROPS Design 02.09.2015 kl. 16:13:

Hoi Tine. Jawel, het klopt. Je had 193 of 199 v na toer 23. In toer 24 haak je dan in elke v = 1 v en 1 l. Dan heb je nog steeds 193 of 199 v na toer 24 (en ook 193 of 199 l)

Migneault 12.05.2015 - 21:25:

Bon jour, je suis entrain de faire ce magnifique chapeau ajoure en muskat et je voulais savoir: je suis rendu à la moitié des rangs de fantaisies et le chapeau est toujours plat est ce normal? Va t'il prendre forme juste quand je vais faire la bordure? Merci de votre collaboration

DROPS Design 13.05.2015 kl. 10:25:

Bonjour Mme Migneault, les augmentations du fond du chapeau terminées (tour 7), le point fantaisie doit être "droit" pour le tour de la tête (sans augmentations). Vérifiez que vous avez bien le bon nombre de mailles tout autour. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 162-30