DROPS / 146 / 36

Sofia by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Fabel” med hålmönster. Stl 35 - 43

DROPS Design: Modell nr fa-237
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets längd: 59 - 62 - 64 cm
Garnåtgång: FABEL från Garnstudio
200 g i alla stl nr 100, natur

DROPS STRUMPST nr 2,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v slätst på 10 x 10 cm.

2 meter naturvitt silkesband i 5 mm bredd.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (91)

MÖNSTER: Se diag A.1 till A.3, diag visar 1 rapport sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS: Det minskas 1 m på varje sida av första rapporten av A.3 så här - börja 2 m före A.3:
Lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över, A.3, 2 rm tills.

HÄLMINSKN:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 14-14-16 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 136-136-153 m på strumpst 2,5 med Fabel. Sticka efter A.1. När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 88-88-99 m på st. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 6-0-5 m jämnt fördelat = 82-88-94 m. Sedan stickas A.2. När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: 19-21-23 m slätst, A.3 (= mitt bak), 27-30-33 m slätst, A.3 (= mitt fram) och 8-9-10 m slätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! SAMTIDIGT när arb mäter 20 cm minskas det 1 m på varje sida av den första rapporten av A.3 – LÄS MINSKNTIPS, upprepa minskn på varannan cm 13-14-15 ggr till (totalt 14-15-16 minskn) = 54-58-62 m. Fortsätt sedan tills arb mäter ca 54-56-58 cm – avpassa efter 1 hel rapport av A.3. Sedan behålls de första 24-26-28 m på st till häl, sätt följande 30-32-34 m på en tråd (= mitt uppepå foten). Sticka slätst över häl-m i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. Efter hälminskn stickas det upp 13-14-16 m på varje sida av hälen och de 30-32-34 m från tråden sätts tillbaka på st = 70-74-82 m. Sätt 1 markör på varje sida av de 30-32-34 m uppepå foten. Sedan fortsätts det med slätst och A.3 uppepå foten som förut. SAMTIDIGT minskas det så här i varje sida: Sticka de 2 sista m FÖRE första markören uppepå foten vridet räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre) och sticka de 2 första m EFTER sista markören uppepå foten räta tills. Upprepa minskn på vartannat v 8-8-10 ggr till (totalt 9-9-11 minskn) = 52-56-60 m. Sticka sedan tills arb mäter ca 18-20-22 cm från markören på hälen, avpassa efter 1 hel rapport av A.3 (= ca 4-4-5 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst över alla m SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna så här: Före markören: 2 rm tills.
Efter markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre).
Minska på vartannat v totalt 5-6-7 ggr och sedan på varje v 5-4-4 ggr = 12-16-16 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

Trä 1 silkesband i hålvarvet överst på sockan och knyt en rosett.
Sticka 1 socka till.

Kommentarer (91)

Skriv din kommentar här!

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 19:23:

Tajusin, tajusin!!!

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 19:02:

Kiitos, tulkitsen 3. krs:ta näin: 2 o yht., 2 o yht., 2 o yht. Oik.s, langankieto, oik.s, langankierto, oik. s, langankierto, oik. s, langankierto, oik. s. 2 oik. yhteen, 2 oik. yhteen, 2 oik. yhteen. Näin tehden en saa kuin 15 silmukkaa. Mitä kohtaa en hoksi?

DROPS Design 24.01.2018 kl. 17:45:

Teet aivan oikein, kerroksella kavennetaan 2 silmukkaa. Piirroksen seuraavalla kerroksella on vain 15 silmukkaa.

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 18:04:

En käsitä tuota alotusta! Kun silmukat (136) jaetaan neljälle puikolle ja neulotaan kolmatta krs.:ta. Miten ihmeessä silmukoita A.1-kuviossa voi olla 17? Miten tuota kuviota luetaan? Apua!!!

DROPS Design 23.01.2018 kl. 18:09:

Hei, piirroksen 17 silmukan mallikertaa toistetaan kerroksella, eli työhön tulee 8 piirroksen mallikertaa.

Samantha Bryant 08.12.2015 - 20:22:

Please could you help me! Heel decrease is it first row Dec two stitches then one stitch each row? And why am I slipping one at if not decreasing! Thank you

DROPS Design 09.12.2015 kl. 09:50:

Dear mrs Bryant, when working heel dec, you will dec 1 st at the end of each row until 14-16 sts remain on needle - see video below. Happy knitting!

Tanner 28.05.2015 - 07:36:

I do not understand how to work the charts whatsoever, it doesn't make sense to me that there's 136 stitches casted on but the pattern is so small. Can someone explain?

DROPS Design 28.05.2015 kl. 09:59:

Dear Mrs Tanner, please read more about diagrams here - remember first to check your tension (26 sts x 34 rows in stocking st = 10 x 10 cm/ 4" x 4") - you first cast on 136 sts in first size and work diagram A.1 so that 88 sts remain after diagram has been worked 1 time in height, and you dec 6 sts evenly on next round = 82 sts. Happy knitting!

Linda Folkesson 04.11.2014 - 09:56:

Det jag menar är att markera på diagrammen vart man ska börja. För det finns ingenstans i texten vart man börjar.

Linda Folkesson 03.11.2014 - 11:22:

Hej! Jag försöker sticka sockor efter DROPS 146-36: Men det blir fel vid A3 något som inte stämmer. Hoppas att ni kan hjälpa mig plus fler som har reagerat att något är fel. Mvh Linda Folkesson

Peggy 28.05.2014 - 14:37:

Bonjour, je souhaiterais savoir si je peux tricoter avec un fil de coton au lieu de la laine, car j'habite à l'île de la Réunion et qui se trouve dans l'hémisphère sud. Nous avons effectivement un hiver mais c'est un hiver austral, il fait moins froid mais il y a plus d'humidité qu'en métropole. Merci par avance pour votre réponse.

DROPS Design 28.05.2014 kl. 15:08:

Bonjour Peggy, vous pouvez les tricoter en Drops Safran (100% coton) par exemple qui est du même groupe que Fabel - Pensez toujours à bien vérifier votre tension - cliquez ici pour calculer la quantité nécessaire. Bon tricot!

Tine Vestergaard 23.02.2014 - 12:59:

Jeg er blevet noget forvirret over mønsteret i a3 skal alle vrang maskerne strikkes over hinanden? Eller er der en fejl i mønsteret.

DROPS Design 01.03.2014 kl. 01:41:

Ja de ska strikkes över varann, det är bara sån att man ikke kan se det visuellt i diagrammet då det er miskat m i de mitterstem, så det ikke lengre er lika många masker mellan de vr maskerne. Men ja, om du följer mönstret så ska de komma över varann.

Ida 19.01.2014 - 21:02:

Ska de lyfta m i mönsterdiagramen lyftas som om de skulle stickas räta eller bara "puttas över"?

DROPS Design 20.01.2014 kl. 10:37:

Hej Ida. Du lyftar den af pinden. Se ogsaa hvordan du skal sticka her:

Kommentér oppskrift DROPS 146-36