DROPS / 146 / 36

Sofia by DROPS Design

Strikket DROPS strømper i ”Fabel” med hullmønster. Str 35 - 43

Stikkord: hullmønster, sokker,

DROPS Design: Modell nr fa-237
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 59 - 62 - 64 cm
Materialer: FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str f.nr 100, natur

DROPS SETTP nr 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

2 meter naturhvitt silkebånd i 5 mm bredde.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (91)

DROPS Fabel print DROPS Fabel print 24.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 26.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 88kr. Les mer.
MØNSTER: Se diag A.1 til A.3, diag viser 1 rapport sett fra retten.

FELLETIPS: Det felles 1 m på hver side av første rapport av A.3 slik - start 2 m før A.3:
Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, A.3, 2 r sm.

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 14-14-16 m på p.
----------------------------------------------------------

STRØMPE: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 136-136-153 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk etter A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 88-88-99 m på p. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 6-0-5 m jevnt fordelt = 82-88-94 m. Deretter strikkes A.2. Når A.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre slik: 19-21-23 m glstrikk, A.3 (= midt bak), 27-30-33 m glstrikk, A.3 (= midt foran) og 8-9-10 m glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! SAMTIDIG når arb måler 20 cm felles det 1 m på hver side av den første rapporten av A.3 – LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.cm 13-14-15 ganger til (totalt 14-15-16 fellinger) = 54-58-62 m. Fortsett videre til arb måler ca 54-56-58 cm – avpass etter 1 hel rapport av A.3. Videre beholdes de første 24-26-28 m på p til hæl, sett de neste 30-32-34 m på en tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Deretter strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 30-32-34 m fra tråden settes tilbake på p = 70-74-82 m. Sett 1 merke på hver side av de 30-32-34 m oppå foten. Videre fortsettes det med glstrikk og A.3 oppå foten som før. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg 8-8-10 ganger til (totalt 9-9-11 fellinger) = 52-56-60 m. Strikk videre til arb måler ca 18-20-22 cm fra merket på hælen, avpass etter 1 hel rapport av A.3 (= ca 4-4-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 26-28-30 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk over alle m SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: Før merket: 2 r sm.
Etter merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Fell på hver 2.omg totalt 5-6-7 ganger og deretter på hver omg 5-4-4 ganger = 12-16-16 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Tre 1 silkebånd i hullraden øverst på strømpen og knyt en sløyfe.
Strikk 1 strømpe til.

= ta 1 m løs av p, 2 m rett sammen, løft den løse m over
= 2 m rett sammen
= ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over
= 1 kast mellom 2 m

Kommentarer (91)

Legg inn en kommentar!

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 19:23:

Tajusin, tajusin!!!

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 19:02:

Kiitos, tulkitsen 3. krs:ta näin: 2 o yht., 2 o yht., 2 o yht. Oik.s, langankieto, oik.s, langankierto, oik. s, langankierto, oik. s, langankierto, oik. s. 2 oik. yhteen, 2 oik. yhteen, 2 oik. yhteen. Näin tehden en saa kuin 15 silmukkaa. Mitä kohtaa en hoksi?

DROPS Design 24.01.2018 kl. 17:45:

Teet aivan oikein, kerroksella kavennetaan 2 silmukkaa. Piirroksen seuraavalla kerroksella on vain 15 silmukkaa.

Tuula Ankerman 23.01.2018 - 18:04:

En käsitä tuota alotusta! Kun silmukat (136) jaetaan neljälle puikolle ja neulotaan kolmatta krs.:ta. Miten ihmeessä silmukoita A.1-kuviossa voi olla 17? Miten tuota kuviota luetaan? Apua!!!

DROPS Design 23.01.2018 kl. 18:09:

Hei, piirroksen 17 silmukan mallikertaa toistetaan kerroksella, eli työhön tulee 8 piirroksen mallikertaa.

Samantha Bryant 08.12.2015 - 20:22:

Please could you help me! Heel decrease is it first row Dec two stitches then one stitch each row? And why am I slipping one at if not decreasing! Thank you

DROPS Design 09.12.2015 kl. 09:50:

Dear mrs Bryant, when working heel dec, you will dec 1 st at the end of each row until 14-16 sts remain on needle - see video below. Happy knitting!

Tanner 28.05.2015 - 07:36:

I do not understand how to work the charts whatsoever, it doesn't make sense to me that there's 136 stitches casted on but the pattern is so small. Can someone explain?

DROPS Design 28.05.2015 kl. 09:59:

Dear Mrs Tanner, please read more about diagrams here - remember first to check your tension (26 sts x 34 rows in stocking st = 10 x 10 cm/ 4" x 4") - you first cast on 136 sts in first size and work diagram A.1 so that 88 sts remain after diagram has been worked 1 time in height, and you dec 6 sts evenly on next round = 82 sts. Happy knitting!

Linda Folkesson 04.11.2014 - 09:56:

Det jag menar är att markera på diagrammen vart man ska börja. För det finns ingenstans i texten vart man börjar.

Linda Folkesson 03.11.2014 - 11:22:

Hej! Jag försöker sticka sockor efter DROPS 146-36: Men det blir fel vid A3 något som inte stämmer. Hoppas att ni kan hjälpa mig plus fler som har reagerat att något är fel. Mvh Linda Folkesson

Peggy 28.05.2014 - 14:37:

Bonjour, je souhaiterais savoir si je peux tricoter avec un fil de coton au lieu de la laine, car j'habite à l'île de la Réunion et qui se trouve dans l'hémisphère sud. Nous avons effectivement un hiver mais c'est un hiver austral, il fait moins froid mais il y a plus d'humidité qu'en métropole. Merci par avance pour votre réponse.

DROPS Design 28.05.2014 kl. 15:08:

Bonjour Peggy, vous pouvez les tricoter en Drops Safran (100% coton) par exemple qui est du même groupe que Fabel - Pensez toujours à bien vérifier votre tension - cliquez ici pour calculer la quantité nécessaire. Bon tricot!

Tine Vestergaard 23.02.2014 - 12:59:

Jeg er blevet noget forvirret over mønsteret i a3 skal alle vrang maskerne strikkes over hinanden? Eller er der en fejl i mønsteret.

DROPS Design 01.03.2014 kl. 01:41:

Ja de ska strikkes över varann, det är bara sån att man ikke kan se det visuellt i diagrammet då det er miskat m i de mitterstem, så det ikke lengre er lika många masker mellan de vr maskerne. Men ja, om du följer mönstret så ska de komma över varann.

Ida 19.01.2014 - 21:02:

Ska de lyfta m i mönsterdiagramen lyftas som om de skulle stickas räta eller bara "puttas över"?

DROPS Design 20.01.2014 kl. 10:37:

Hej Ida. Du lyftar den af pinden. Se ogsaa hvordan du skal sticka her:

Kommentér oppskrift DROPS 146-36