DROPS / 146 / 36

Sofia by DROPS Design

Strikket DROPS strømper i ”Fabel” med hullmønster. Str 35 - 43

DROPS Design: Modell nr fa-237
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Skaftets lengde: 59 - 62 - 64 cm
Materialer: FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str f.nr 100, natur

DROPS SETTP nr 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.

2 meter naturhvitt silkebånd i 5 mm bredde.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, sokker,

MØNSTER: Se diag A.1 til A.3, diag viser 1 rapport sett fra retten.

FELLETIPS: Det felles 1 m på hver side av første rapport av A.3 slik - start 2 m før A.3:
Ta 1 m løs av p, 1 r, løft den løse m over, A.3, 2 r sm.

HÆLFELLING: 1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m rett løs av p, 1 rett, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 5-6-6 m, ta neste m vrang løs av p, 1 vrang, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av til det gjenstår 14-14-16 m på p.
----------------------------------------------------------

STRØMPE: Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 136-136-153 m på settp 2,5 med Fabel. Strikk etter A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 88-88-99 m på p. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 6-0-5 m jevnt fordelt = 82-88-94 m. Deretter strikkes A.2. Når A.2 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre slik: 19-21-23 m glstrikk, A.3 (= midt bak), 27-30-33 m glstrikk, A.3 (= midt foran) og 8-9-10 m glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! SAMTIDIG når arb måler 20 cm felles det 1 m på hver side av den første rapporten av A.3 – LES FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.cm 13-14-15 ganger til (totalt 14-15-16 fellinger) = 54-58-62 m. Fortsett videre til arb måler ca 54-56-58 cm – avpass etter 1 hel rapport av A.3. Videre beholdes de første 24-26-28 m på p til hæl, sett de neste 30-32-34 m på en tråd (= midt oppå foten). Strikk glstrikk over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke. Deretter strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 30-32-34 m fra tråden settes tilbake på p = 70-74-82 m. Sett 1 merke på hver side av de 30-32-34 m oppå foten. Videre fortsettes det med glstrikk og A.3 oppå foten som før. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg 8-8-10 ganger til (totalt 9-9-11 fellinger) = 52-56-60 m. Strikk videre til arb måler ca 18-20-22 cm fra merket på hælen, avpass etter 1 hel rapport av A.3 (= ca 4-4-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 26-28-30 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk over alle m SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: Før merket: 2 r sm.
Etter merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Fell på hver 2.omg totalt 5-6-7 ganger og deretter på hver omg 5-4-4 ganger = 12-16-16 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Tre 1 silkebånd i hullraden øverst på strømpen og knyt en sløyfe.
Strikk 1 strømpe til.

= ta 1 m løs av p, 2 m rett sammen, løft den løse m over
= 2 m rett sammen
= ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over