DROPS / 146 / 36

Sofia by DROPS Design

DROPS pitsineulesukat ”Fabel”-langasta. Koot 35 - 43

DROPS Design: Malli nro fa-237
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm
Sukan varren pituus: 59 - 62 - 64 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS FABEL:
Joka kokoon 200 g nro 100, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 s x 34 krs sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

2 metrin pituinen luonnonvalkoinen silkkinauha, jonka leveys on 5 mm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: sukat,

MALLINEULE: Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Piirrokset näyttävät 1 mallikertaa oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI: Kavenna piirroksen A.3 ensimmäisen mallikerran molemmin puolin 1 s seuraavasti (aloita 2 s:n päässä piirroksen A.3 mallikerrasta):
Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, A.3, 2 s oikein yhteen.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-7 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5-6-6 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 14-14-16 s.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

SUKKA: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 136-136-153 s sukkapuikoille nro 2,5 Fabel-langalla. Neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 88-88-99 s. Neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 6-0-5 s = 82-88-94 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo seuraava krs näin: 19-21-23 s sileää neuletta, A.3 (= keskitaka), 27-30-33 s sileää neuletta, A.3 (= keskietu) ja 8-9-10 s sileää neuletta. Jatka neulomista tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 20 cm, kavenna piirroksen A.3 ensimmäisen mallikerran molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 2 cm välein vielä 13-14-15 kertaa = 54-58-62 s. Neulo kunnes työn pituus on n. 54-56-58 cm ja olet neulonut piirroksen A.3 kokonaisen mallikerran loppuun. Jätä nyt ensimmäiset 24-26-28 s työhön kantapäätä varten, siirrä seuraavat 30-32-34 s apulangalle (= keskellä jalan päällä). Neulo kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 13-14-16 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 70-74-82 s. Kiinnitä 1 merkkilanka keskellä jalan päällä olevien 30-32-34 s:n molemmin puolin. Jatka sileää neuletta ja neulo keskellä jalan päällä mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti kuten aiemmin. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ENNEN päällisosan ensimmäistä merkkilankaa kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo ensimmäiset 2 s päällisosan viimeisen merkkilangan JÄLKEEN oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 8-8-10 kertaa = 52-56-60 s. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 18-20-22 cm ja olet neulonut piirroksen A.3 kokonaisen mallikerran loppuun (= n. 4-4-5 cm jäljellä). Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun siten, että sekä jalkapohjassa että päällisosassa on 26-28-30 s. Neulo kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti: Ennen merkkilankaa: 2 s oikein yhteen.
Merkkilangan jälkeen: 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen).
Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 5-6-7 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 5-4-4 kertaa = 12-16-16 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

Pujota silkkinauha sukan varren ensimmäiseen reikäkerrokseen ja solmi rusetti. Neulo toinen sukka samoin.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 146-36 alkuperäisohjeeseen.