DROPS / 144 / 5

Dazzle by DROPS Design

Virkad DROPS kjol i ”Alpaca” med sicksacksmönster. Stl S-XXXL

DROPS Design: Modell nr z-629
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Nr 607, ljus brun melerad eco:
150-150-150-150-200-200 g
Nr 601, mörk brun eco:
100-100-100-100-100-100 g
Nr 3770, mörk rosa:
50-50-100-100-100-100 g
I alla stl behövs 50 g av följande färger:
100 natur eco, 2925 orange melerad,
3650 röd melerad, 6790 kungsblå

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 fm eller 1 fm och 1 lm varannan gång 11 ggr, på 10 cm på bredden. 1 rapport sicksacksmönster mäter 7 cm på bredden på det smalaste stället och 10 cm på det bredaste stället. När det virkas sicksacksmönster blir det ca 8,5 v på 10 cm på höjden.
DROPS KNAPP SNÄCKSKAL med hål NR 525: 3-3-3-4-4-4 st.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 390kr. Läs mer.
VIRKINFO-1:
Alla v med fm vänds med 1 lm, denna lm ersätter inte första fm.

VIRKINFO-2:
På varje v med sicksacksmönster ersätts 1:a st med 3 lm och varje v avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.

RÄNDER:
Se diag A.1. 1 v i diag = 1 v med st och sicksacksmönster.
----------------------------------------------------------

KJOL:
Arb virkas uppifrånoch ner. Det virkas fram och tilllbaka från sidan tills efter sprundet är färdigt, sedan virkas det vidare runt.
Virka 175-192-210-227-262-297 lm med nål 3,5 med mörk brun. Första v virkas så här: 1 fm i 2:a lm från nålen och 1 fm i var och en av de nästa 5-1-5-1-1-1 lm, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* v ut = 150-164-180-194-224-254 fm, vänd arb – LÄS VIRKINFO-1! Virka 2 v till fram och tillbaka med 1 fm i varje fm. Byt till ljus brun melerad. Nästa v virkas så här: 2 lm, hoppa över första fm, 1 fm i nästa fm, * 1 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v ut = 75-82-90-97-112-127 fm med 1 lm före varje fm. Nästa v virkas så här: 2 lm, hoppa över första fm från föregående v och virka 1 fm om första lm, * 1 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm om nästa lm *, upprepa *-* v ut. Upprepa detta sista v tills arb mäter 5-6-6-7-7-8 cm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Nu virkas det 1 v med 1 fm i varje fm och 1 fm om varje lm = 150-164-180-194-224-254 fm. På nästa v ökas det jämnt fördelat så här: * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-*, tillls det återstår 0-2-0-2-2-2 fm, virka 2 fm i var och en av dessa fm = 200-220-240-260-300-340 fm. Sedan virkas det RÄNDER efter diag A.1 – se förkl ovan – SAMTIDIGT som det virkas sicksacksmönster fram och tilllbaka så här:
VARV 1: Virka 3 lm (= 1 st) i första fm, 1 st i var och en av de 8 nästa fm, * hoppa över 2 fm, 1 st i var och en av de 9 nästa fm, 3 lm, 1 st i var och en av de 9 nästa fm *, upprepa *-* 8-9-10-11-13-15 ggr tilll, hoppa över 2 fm, 1 st i var och en av de sista 9 fm =
180-198-216-234-270-306 st.
VARV 2: Virka 3 lm (= 1 st) + 1 st i första st, 2 st i var och en av de 2 nästa st, 1 st i var och en av de 4 nästa st, * hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 7 nästa st, 3 st om lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 st i var och en av de 7 nästa st *, upprepa *-* 8-9-10-11-13-15 ggr tilll, hoppa över 4 st, avsluta med 1 st i var och en av de 4 nästa st och 2 st i var och en av de 3 sista st = 200-220-240-260-300-340 st.
VARV 3: Virka 3 lm (= 1 st) + 1 st i första st, 2 st i nästa st, 1 st i var och en av de 6 nästa st, * hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 8 nästa st, 2 st om lm-bågen, 3 lm, 2 st om samma lm-båge, 1 st i var och en av de 8 nästa st *, upprepa *-* 8-9-10-11-13-15 ggr tilll, hoppa över 4 st, avsluta med 1 st i var och en av de 6 nästa st och 2 st i var och en av de 2 sista st = 200-220-240-260-300-340 st.
Upprepa v 3 en gång tilll, vänd arb. Nu mäter arb ca 11-12-12-13-13-14 cm. Här slutar sprundet, sedan virkas nästa v så här: 3 lm + 1 st i första st, 2 st i nästa st, 1 st i var och en av de 6 nästa st, * hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 8 nästa st, 2 st om lm-bågen, 3 lm, 2 st om samma lm-båge, 1 st i var och en av de 8 nästa st *, upprepa *-* 8-9-10-11-13-15 ggr tilll, hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 6 nästa st, 2 st i var och en av de 2 sista st på v, 3 lm, 1 sm i 3:e lm i början på v = 200-220-240-260-300-340 st.
Nästa v virkas så här- LÄS VIRKINFO-2: * 1 st i var och en av de första 8 st, hoppa över 4 st, 1 st i var och en av de 8 nästa st, 2 st om lm-bågen, 3 lm, 2 st om samma lm-båge *, upprepa *-* v runt.
Fortsätt runt med sicksacksmönster. SAMTIDIGT på nästa v ökas det 2 st i varje rapport genom att virka 3 st + 3 lm + 3 st om varje lm-båge i stället för 2 st + 3 lm + 2 st (dvs att det ökas från 10 tilll 11 st längs varje vinkel, v runt) = 220-242-264-286-330-374 st. Upprepa ökningen på samma sätt på vart 4:e v 5 ggr tilll = 320-352-384-416-480-544 st (efter sista ökningen är det 16 st längs varje vinkel). Virka sedan vidare tills kjolen mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm på det längsta stället (fortsätt med ljus brun melerad till färdigt mått, om det måste virkas mer när A.1 är färdigvirkat). Klipp av och fäst trådarna.

KNAPPHÅLSÖGLOR:
Längs den sidan av öppningen i sidan som vänder mot framst virkas det framkant med knapphålsöglor så här: Virka 3 v med fm och mörk brun fram och tilllbaka. Sedan virkas det 3-3-3-4-4-4 knapphålsöglor jämnt fördelat på nästa v – 1 knapphålsögla = 3 lm, hoppa över 1 cm. Nedersta öglan ska vara ca 1 cm från nederkanten av sprundet och översta ca 1 cm från toppen.
Virka tilllbaka så här: 1 fm i varje fm och 3 fm om varje lm-båge, klipp av och fäst tråden.

KNAPPSÖMSMÅN:
Längs den andra sidan av öppningen virkas det 5 v med fm och mörk brun melerad fram och tilllbaka, klipp av och fäst tråden.
Sy fast knapparna på 1:a v av knappsömsmånen så att de passar med knapphålsöglorna.

Diagram

= röd melerad
= mörk rosa
= ljus brun melerad
= kungsblå
= orange melerad
= mörk brun
= natur

Dorothy Ann Foggie 17.08.2018 - 00:08:

I am confused about the start of the vent for this pattern. I don't see any instructions prior to the start.

DROPS Design 17.08.2018 kl. 11:03:

Dear Mrs Foggie, the skirt is first worked in rows until piece measures approx. 11-12-12-13-13-14 cm / 4½"-4 3/4"-4 3/4"-5"-5"-5½". Then you work in the round as explained on next row starting with "Vent ends here". Happy crocheting!

Linn 02.07.2017 - 11:44:

Hei, kan dere hjelpe med dette: "Neste omg hekles slik- LES HEKLEINFO-2: * 1 st i hver av de første 8 st, hopp over 4 st, 1 st i hver av de 8 neste st, 2 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt." Skal man ikke hekle 2 staver i hver av de 2 første stavene, slik at man får 10 staver på begynnelsen av omgangen? Det vil være nødvendig for så å kunne hoppe over 4 staver?

DROPS Design 05.07.2017 kl. 14:13:

Hei Linn. Når jeg hekler dette skjørtet får jeg, etter LES HEKLEINFO-2, at det kun skal hekles stav i stav/8 staver i begynnelsen av omgangen (nå hekles det rundt og ikke frem og tilbake)for å kunne hoppe over 4 staver, slik at sikk-sakk mønstret blir riktig. Om jeg skal hekle 10 staver før jeg hopper over 4 staver vil sikk-sakk mønstret forskyve seg.

Laura 22.09.2016 - 13:24:

HOLA, ME GUSTARÍA SABER A QUE VUELTA HAY QUE VOLVER CUANDO EL PATRÓN TE DICE QUE HAGAS LOS AUMENTOS A CADA 4 VUELTAS Y SIGAS CON EL PATRÓN ZIG ZAG, A QUE HILERA HAY QUE VOLVER? GRACIAS.

DROPS Design 23.09.2016 kl. 19:30:

Hola Laura. Los aumentos se trabajan de la siguiente manera: en la primera vta has hecho los aum, trabajar las sig tres vtas sin aum y en la 4ª vta trabajas otra vez los aum de la misma manera. El patrón del zigzag lo trabajas según las explicaciones del patrón. Para controlar mejor, te recomiendo marcar con los MP (marcapuntos) la vta con los aum.

Selynn 01.12.2014 - 16:10:

This pattern is not easy to start off just tells you work back and forth until after vent is done what ever that means

DROPS Design 01.12.2014 kl. 17:01:

Dear Selynn, the skirt is worked from top down beg at the waist, you work in rows (back and forth) until the opening (button edge) is done, then continue in the round to the end. Happy crocheting!

Ann Helen Åstrøm Anderson 12.05.2014 - 02:45:

Skal livvidden i str xxxl være bare 52 cm? Veldig smalt!

DROPS Design 12.05.2014 kl. 08:34:

Du ganger bredden med 2 for at få vidden. God fornöjelse!

Ann Helen Åstrøm Anderson 12.05.2014 - 02:45:

Skal livvidden i str xxxl være bare 52 cm? Veldig smalt!

DROPS Design 12.05.2014 kl. 18:13:

Hej, som du ser på målskissen står det att xxxl måler 58 cm överst og det er målt fra side till side, så den er så 116 cm runt om.

Marina 26.03.2014 - 07:33:

Welke toeren moet ik herhalen. Is dat vanaf toer 1 of vanaf toer 3. Graag uw antwoord. groet. marina van rijn

DROPS Design 26.03.2014 kl. 12:26:

Hoi Marina. Als je 200-220-240-260-300-340 stk op de toer hebt staat er: "Haak de volgende toer als volgt - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN 2: * 1 stk in elke van de eerste 8 stk, sla 4 stk over,..... enzovoort". Dit is de toer dat je blijft herhalen + de meerderingen zoals beschreven.

Veglife 11.02.2013 - 22:42:

Innanzi tutto complimenti! questa gonna è bellissima! sto tentando di realizzarla ma ho un dubbio: quando dice "Ripetere gli aumenti nello stesso modo ogni quarto giro altre 5 volte(dopo l’ultimo aumento ci sono 16 m.a. lungo ogni angolo)" si intende 8 m.a. sul lato + 8 nell'occhiello? oppure 13 sul lato + 3 ? grazie per le eventuali risposte!!!

DROPS Design 21.02.2013 kl. 01:05:

La punta si forma con 2m.a+2cat+2m.a. Poi: aumentare 2 m.a. in ogni ripetizione lavorando 3 m.a.+ 3 cat+ 3 m.a. in ogni occh. di cat invece di 2 m.a.+3 cat+2 m.a. Questo vuol dire che si aumenta (cioè aumentare da 10 a 11 m.a. lungo ogni angolo) = 220-242-264-286-330-374 m.a. Ripetere gli aumenti così ogni 4 giri altre 5 volte (dopo l’ultimo aumento ci sono 16 m.a. lungo ogni angolo). CI SARANNO 16 m.a + ochiello di cat + 16 m.a, quindi 16 m.a ad ogni lato della punta.

ADA 12.12.2012 - 00:36:

VERY CUTE

Zeinab 08.10.2012 - 01:06:

Thanks too much

Kommentér oppskrift DROPS 144-5