DROPS / 143 / 19

Maple by DROPS Design

Stickad DROPS poncho i ”Nepal” med flätor och hålmönster. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr ne-095
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - M/L - L/XL - XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
450-500-550-600 g nr 2920, orange

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 16 m x 20 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 4,5 – till rätstickade kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.3. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb stickas i två delar som sys tills efteråt. Varje del stickas fram och tillbaka på rundst.

DEL 1: Lägg upp 66-74-80-86 m på rundst 4,5 med Nepal. Sticka 12 v RÄTST – se förkl ovan (1:a v = avigsidan). Byt till rundst 5,5 och sticka nästa v så här från avigsidan: Sticka 6-6-6-8 rm, 4 am, * 1 omslag, 1 am *, upprepa *-*, 2 ggr till (= 3 m ökade – OBS: På nästa v stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål), sticka am tills det återstår 13-13-13-15 m, * 1 am, 1 omslag *, upprepa *-*, 2 ggr till (= 3 m ökade) och avsluta med 4 am och 6-6-6-8 rm = 72-80-86-92 m. Sedan stickas det mönster så här med början från rätsidan: 6-6-6-8 rätst kantm, 2 rm, 2 am, diag A.1 (= 6 m), 2 am, 2 rm, 3-4-5-5 am, 2-3-3-4 rm, 3-4-5-5 am, diag A.3 (= 16-18-20-20 m - välj diag för rätt stl), 3-4-5-5 am, 2-3-3-4 rm, 3-4-5-5 am, 2 rm, 2 am, diag A.2 (= 6 m), 2 am, 2 rm och 6-6-6-8 rätst kantm. Fortsätt mönstret så här. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter ca 61-68-74-80 cm - avpassa så att nästa v stickas från rätsidan och att det inte har stickats mer än 3 eller 5 v efter en flätning i A.1 och A.2 – stickas det 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som m i A.1 stickas räta tills 2 och 2 och m i A.2 stickas vridet räta tills 2 och 2 = 66-74-80-86 m. Byt till rundst 4,5 och sticka 12 v rätst, sedan maskas det av löst med rm från avigsidan, arb mäter ca 65-72-78-84 cm.

DEL 2: Lägg upp och sticka som del 1.

MONTERING:
Lägg avmaskningskanten på del 1 mot höger långsida på del 2 – längst ner mot uppläggningskanten och 41-46-50-54 cm uppåt – se till att inte sträcka för mycket i arb. Sy ihop de 2 delarna med små fina stygn. Sedan sys avmaskningskanten på del 2 till höger sida på del 1 på samma sätt.

MJUK KRAGE:
Det stickas nu en krage med en ”halsduk” på varje sida av öppningen fram så här (halsdukarna sys tills mitt bak till slut):
Sätt 2 markörer fram i halsen, ca 5-5-6-7 cm från spetsen mitt fram och upp, mätt längs varje sida i halsen.
Lägg LÖST upp 72-78-86-92 m på rundst 4,5, sedan stickas det upp från rätsidan, ca 54 till 68 m runt halsen (börja vid den ena markören fram och avsluta vid den andra markören), sedan läggs det LÖST upp 72-78-86-92 nya m i slutet på v = ca 198-252 m. Sticka rätst fram och tillbaka tills kragen mäter 7-7-8-9 cm. Nu stickas det förkortade v så att kanten blir högre bak i nacken så här: Sticka 68-74-82-88 m, sätt dessa m på 1 tråd, sticka v ut, vänd sticka 68-74-82-88 m, sätt dessa m på 1 tråd, sticka v ut, * vänd sticka 6-7-7-8 m, sätt dessa m på 1 tråd, sticka v ut, vänd, sticka 6-7-7-8 m, sätt dessa på 1 tråd och sticka v ut *, upprepa *-*, 2 ggr till. Nu sätts m från trådarna tillbaka på st och det fortsätts med rätst fram och tillbaka över alla m tills kragen mäter ca 9-9-10-11 cm på det smalaste stället (dvs längst ut i varje sida). Maska sedan av mycket löst.
Lägg de två ”halsdukarna” i kryss mitt fram, över axlarna och till mitt bak så att kortsidorna möts mitt bak. Sy kortsidorna tills kant i kant i de yttersta maskbågarna. Kragen ligger nu mjukt runt ponchons öppning.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 17.01.2017
Diagram A.1, A.2 och A.3 rättade.

Sascha Van Gorkum 04.01.2019 - 20:53:

Bij de overgang aan het eind van deel 1 moet je een toer recht breien en dan tegelijk steken samenbreien. Toch eindigt deze toer met meer steken dan waar je mee begint. Ik begrijp dat je de kabelsteken samen moet breien?

DROPS Design 05.01.2019 kl. 12:54:

Dag Sascha,

Deel 1 eindigt en begint met hetzelfde aantal steken, namelijk: 66-74-80-86 st. Aan het begin meerder je steken waarboven de kabels gebreid worden en aan het eind minder je deze steken weer (door 2 aan 2 steken samen te breien). Dit wordt gedaan omdat door de kabel het werk wat 'krimpt' (m.a.w. voor een kabel heb je meer steken in de breedte nodig).

Marcia 28.11.2016 - 03:31:

According to the instructions, I start the patterns in on the first RS row. This will make the RS the odd rows in the patterns (row, 1, 3, 5, 7). I just want to check that this is correct because the cables and lacework are all shown on the even number rows in the diagrams, but the instructions in the legend are to knit, not purl. So on the 2nd row, for example, when working A.3 size M/L, I should P6, then K2 tog, YO, K2, YO, Slip 1 K1 psso, then purl 6?

DROPS Design 17.01.2017 kl. 14:01:

Dear Marcia, there are now new diagrams A.1, A.2 and A.3. Happy knitting!

Karine De Wolf 28.10.2016 - 14:41:

Beste, iIk begrijp de beschrijving van de sjaalkraag niet zo goed. Je neemt eerst steken op, die zitten aan voorzijde poncho. Dan moet je steken opnemen van eerste helft poncho aansluitend rugpand en tweede stuk voorpand. In beschrijving staat van kraag aan middenrug samen te naaien?

DROPS Design 01.11.2016 kl. 10:38:

Hoi Karin. Heb je deze video gezien van hoe je de hals kan breien? Dit is voor een ander patroon, maar de werkwijze voor de kraag is hetzelfde principe.

Lelletta 19.02.2016 - 01:24:

Buonasera! Ho eseguito le due parti, ma non è chiara la spiegazione per assemblarle. Non capisco neanche lo schema; leggo 12cm. e 41cm. a cosa si riferiscono?il lavoro misura circa 65 cm., misura che nello schema non c'è Potete spiegarmi meglio per favore? Vi ringrazio molto e Vi saluto con cordialità

DROPS Design 25.02.2016 kl. 10:11:

Buongiorno Lelletta, per la confezione, deve mettere il bordo di chiusura della parte 1, che per la taglia S misurerà circa 41 cm, contro il lato lungo della parte 2 (avanzeranno circa 24 cm) e cucirle, poi deve fare lo stesso con la parte 2 (partendo dal bordo di chiusura della parte 2). Buon lavoro!

Annika Högkvist 26.07.2015 - 04:30:

Hej ! Jag är färdig med min poncho men den blir stor och sitter konstigt. Jag har kanske sytt ihop den fel. Skall den inte gå ner i en snibb bak? Min ser ut som bilden fram men mycket större och är rak som en sjal bak. Hoppas på svar😉

DROPS Design 28.07.2015 kl. 13:40:

Hej Annika, jo du skall sy den så der blir ett hørn både mitt fram och mitt bak. Lycka till!

Winnie 06.03.2015 - 18:32:

Ik denk dat in dit patroon vanaf regel 4 een fout zit. Er staat namelijk, brei tot 13 steken, dan *1x AV 1x Meerderen* x3 (=6 steken), 4 averecht + 6 recht (=10, totaal van 16 ipv 13 steken). "om een gaatje te voorkomen.), brei av tot er 13-13-13-15 st over zijn, * 1 st av, 1 omsl *, herhaal van *-* nog 2 keer (= 3 st gemeerderd) en eindig met 4 st av en 6-6-6-8 st r = 72-80-86-92 st"

Mathilde 07.11.2014 - 13:49:

Je viens de terminer ce modèle. Je n'ai pas fait le col afin de pouvoir l'associer plus facilement avec un pull à col roulé. Très agréable à faire, rapide, et un résultat comme je l'espérais.

Julie Wickham 05.03.2014 - 14:40:

Could you please tell me how much yarn I would need to make this pattern in XXXL size? Many thanks

DROPS Design 05.03.2014 kl. 15:06:

Hi Julie. You can see that at the top of the pattern: Size: S/M - M/L - L/XL - XXL/XXXL, Materials: DROPS NEPAL from Garnstudio 450-500-550-600 g colour no 2920, orange

Anja Van Den Heuvel 13.11.2013 - 19:31:

Moooie poncho ,heb hem in 2 kleuren gebreid,echt mooi,word er vaak over aangesproken:)

Delphine 28.09.2013 - 08:28:

Je viens de le terminer et il est très beau, chouette modèle simple à réaliser...

Kommentér oppskrift DROPS 143-19