DROPS / 143 / 24

Princess of Siberia by DROPS Design

Settet består av: Stickad DROPS vantar och pannband i ”Nepal” med flätor och virkade kanter i ”Puddel” och stickade DROPS halsvärmare i ”Puddel”.

DROPS Design: Modell nr ne-105
Garngrupp C + E
-----------------------------------------------------------
100 g nr 2920, orange
Och använd:
DROPS PUDDEL från Garnstudio
50 g nr 10, beige

DROPS ST NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 5 – till virkade kanter.

HALSVÄRMARE:
Storlek: One-size
Omkrets: ca 69 cm
Höjd: ca 32 cm
Garnåtgång:
DROPS PUDDEL från Garnstudio
150 g nr 03, brun

DROPS RUNDST (60 cm) NR 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 9 m slätst med Puddel på 10 cm på bredden.

VÄNTAR:
100 g nr 2920, orange
Och använd:
DROPS PUDDEL från Garnstudio
50 g nr 10, beige

DROPS STRUMPST NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 3,5 – till resår
DROPS VIRKNÅL NR 5 – till de virkade kanterna.

Se diag A-1 för pannbandet. Se diag A-1 och A-2. for vantar. Diag visar 1 rapport av mönstret, alla v i mönstret visas från rätsidan.

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på alla varv.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Arb stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 22 m på st 4,5 med Nepal. Sticka 1 v rätt från avigsidan. Nästa v stickas så här: 2 RÄTST m – se förkl ovan, * 2 am, sticka 2 rm i var och en av de 2 nästa m (= 4 rm), 2 am *, upprepa *-* 2 ggr till, asvluta med 2 rätst m = 28 m. Sticka 1 v tillbaka från avigsidan med rm över rm och am över am och 2 rätst m i varje sida. Fortsätt med A.1 och 2 m i rätst varje sida tills arb mäter ca 40-50 cm, avpassa efter 1 hel rapport av mönstret. Nästa v stickas så här: 2 rätst m, * 2 am, 2 rm tills, 2 rm tills, 2 am *, upprepa *-* 2 ggr till, avsluta med 2 rätst m = 22 m. Sticka 1 v rätt från avigsidan över alla m, maska sedan av.

MONTERING:
Sy ihop pannbandet mitt bak – sy kant i kant så att det inte blir en tjock söm.
Virka så här med Puddel med nål 5 längs båda sidorna av pannbandet: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över 2 v rätst, 1 fm i nästa rätst v *, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg LÖST upp 62 m på rundst 8 med Puddel - OBS: Se till att uppläggningskanten inte stramar! Sticka slätst tills arb mäter ca 32 cm, maska av LÖST - OBS: Se till att avmaskningskanten inte stramar!

VANTAR:
MÖNSTER:
Se diag A-1 och A-2. Diag visar 1 rapport av mönstret både på bredden och på höjden.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER VANTE:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 40 m på strumpst 3,5 med Nepal. Sticka resår = 3 am, 2 rm i 10 cm (det är viktigt att v börjar med 3 am). Nästa v stickas så här: 2 am tills, 1 am, * sticka 2 rm i var och en av de 2 nästa m (= 4 rm), 1 am, sticka 2 am i nästa m, 1 am (dvs att 3 am blir 4 am) *, upprepa *-* 1 gång till, sticka 2 rm i var och en av de nästa 2 m (= 4 rm), ** 2 am tills, 1 am, 2 rm **, upprepa från **-** 4 ggr till = 42 m. Sticka 1 v rätt och 1 v avigt över alla m (det ska virkas i detta aviga v efteråt). Byt till strumpst 4,5. Fortsätt med diag A-1 över de första 24 m och am över de sista 18 m – sätt 1 markör i den näst sista m på v (= tummaska). När det har stickats 2 cm efter resåren, ökas det 1 m på varje sida av tummaskan genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslagen vridet aviga för att slippa hål. Upprepa ökningen på vartannat v 4 ggr till (det blir 2 m mer mellan omslagen för varje ökning) = 11 tummaskor och 52 m totalt. När arb mäter totalt 16 cm, sätts de 11 tummaskorna på 1 tråd och det läggs upp 1 ny m över tummen = 42 m.
Fortsätt A-1 på handen och am inuti handen tills A-1 har stickats 2 ggr på höjden. Sedan stickas A-2 på handen och am inuti handen. När man kommer till v markerat med 1 pil i diag, börjar minskn. På handen minskas det efter diag och inuti handen stickas de 2 första och de 2 sista am tills på vartannat v totalt 4 ggr. På sista v i diag stickas de återstående 10 am inuti handen aviga tills 2 och 2 = 12 m kvar på st (dvs 7 på handen och 5 inuti), klipp av tråden, drag den genom de resterande m och drag åt.
Hela vanten mäter ca 30 cm.

TUMME:
Sätt de 11 m från tråden över tumkilen på strumpst 4,5 och plocka dessutom upp 3 m i kanten på baksidan av tummaskorna = 14 m. Sticka avigt runt i 6 cm, sedan stickas alla m aviga tills 2 och 2. Klipp av tråden och drag den genom de resterande 7 m, drag åt och fäst ordentligt.

VIRKADE KANTER:
Virka så här med Puddel med nål 5 längst ner runt vanten: 1 fm i första m, * 2 lm, hoppa över 1 m, 1 fm i nästa m *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i första fm. Virka på samma sätt i det aviga v efter resåren.

HÖGER VANTE:
Sticka som vänster, men öka till tumkil på varje sida av den 2:a am av de 18 inuti handen.

= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 1 am från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 1 am, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 am från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 am, 2 rm från hj.st
= 2 am tills
= 2 rm tills

Anne 16.03.2018 - 13:24:

¿Se podría dar una explicación más detallada de estos pasos? Muchas Gracias. Tejer la vta sig de la manera sig: 2 pjr, 1r, * 2d en cada uno de los 2 pts sig (= 4d), 1r, 2r en el pt sig, 1r (es decir, 3 reveses se convierten en 4r) *, repetir de *a* 1 vez más, 2d en cada uno de los 2 pts sig (= 4d), ** 2 pjr, 1r, 2d **, repetir de **a** 4 veces más = 42 pts.

DROPS Design 24.03.2018 kl. 07:38:

Hola Anne, Tejer la vuelta siguiente de la siguiente manera: 2 puntos juntos de reves, 1 reves* 2 derechos en cada uno de los 2 puntos siguientes (=4 derechos), 1 reves, 2 reveses en el punto siguiente, 1 reves (es decir, 3 reveses se convierten en 4 reveses)*, repetir de *a* 1 vez mas, 2 derechos en cada uno de los 2 puntos siguientes (= 4 derechos), ** 2 puntos juntos de reves, 1 reves, 2 derechos**, repetir de ** a ** 4 veces mas= 42 puntos.

Mette 08.10.2012 - 07:54:

Hej Lisbeth, hvi du tager den norske udgave af opskriften, får du også opskrift på pandebånd. God fornøjelse. Hilsen Mette

Lisbeth Sangill 07.10.2012 - 22:08:

Jeg kan ikke finde opskriften på pandebåndet. Ligger den her ikke? VH Lisbeth Sangill

DROPS Design 20.11.2012 kl. 09:58:

Jo da, den ligger her øverst i opskriften :)

Gloria Patterson 14.06.2012 - 19:54:

I love the intricate cables! I like the matching scarf, too.

Sarah Helene Seufert 11.06.2012 - 01:00:

UNIQUE headband with knit red cables trimmed in looped grey with matching scarf. I love it!

Kommentér oppskrift DROPS 143-24