DROPS / 140 / 3

Marianna by DROPS Design

Stickad DROPS sjal med vändningar i ”Verdi”.

DROPS Design: Modell nr ve-030
Garngrupp D
-----------------------------------------------------------
Mått: ca 65 x 130 cm
Garnåtgång: DROPS VERDI från Garnstudio
350 g nr 01, grå/svart
Plagget väger: ca 240 g.

DROPS RUNDST (80 cm) NR 7 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m x 24 v rätst på 10 x 10 cm.

48% Akryl, 20% Ull, 17% Polyamid, 15% Mohair

Se diagram A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

Varje gång man vänder mitt på v lyfts 1:a m. Strama tråden och sticka sedan som förut. Detta görs för att slippa hål i övergångarna.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 92 m på rundst 7 med Verdi. Sticka så här – från rätsidan: A.1 över de första 8 m, sedan stickas det RÄTST över de resterande m – se förkl ovan. SAMTIDIGT stickas det vändningar så här – LÄS STICKTIPS! OBS! Maskorna i A.1 räknas alltid som 8 m: * 1 v över de första 8 m (= A.1), vänd och sticka tillbaka, 1 v över A.1 + 3 m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över A.1 + 6 m, vänd och sticka tillbaka, 1 v över A.1 + 9 m, vänd och sticka tillbaka. Fortsätt med vändningar över 3 m mer än föregående gång för varje gång det vänds tills det har stickats 2 v över alla m *, upprepa *-* tills arb mäter ca 205 cm runt ytterkanten på halvcirkeln (det har stickats ca 8 rapporter med vändningar). Maska av. Drag åt mitt på genom att dra en tråd genom de innersta m och drag åt.

= maska av en m

Snauwaert Lea 16.12.2018 - 22:09:

Zou graag weten waar ik het boek kan kopen

Snauwaert Lea 16.12.2018 - 22:06:

Ik zou die zeer graag breien maar versta niet goed de uitleg kan ik een foto zien heb juist een teks van een vriendin gekregen of waar kan ik die boek kopen

DROPS Design 17.12.2018 kl. 22:36:

Dag Snauwaert Lea,

Dit patroon staat in boek nr 140. De boeken hebben een beperkte oplage, dus mogelijk is deze niet meer te koop, maar je kunt je verkooppunt altijd vragen of ze nog een exemplaar hebben. Het patroon in het boek is trouwens hetzelfde als op de website. En ook de foto. Je kunt ook een pdf afdrukken van het patroon. Als je moeite hebt met het begrijpen van het patroon, bekijk dan de lessen en de video's op onze site. (Bij het patroons taan ook video's die betrekking hebben op het patroon.)

Annie 03.10.2017 - 14:23:

Er det for hver retpind der skal øges med 3 masker?

DROPS Design 05.10.2017 kl. 08:52:

Hej igen, nej du tager ikke ud, du strikker bare over 3 masker mere for hver gang, inden du vender. God fornøjelse!

Annie 03.10.2017 - 13:29:

Er det korrekt forstået at jeg tager 3 nye masker med for hver retpind,?en såkan jeg ikke se hvordan sjalet bliver stort nok? Skal man, når alle 92 masker er med, gøre noget?

DROPS Design 05.10.2017 kl. 08:51:

Hej Annie, du strikker 3 masker mere for hver gang du vender midt i arbejdet. Det gør du til du har strikket 2 hele pinde over alle masker. Når du har gjort det, gentager du fra *til* til arbejdet måler ca 205cm langs med yderste kant (den længste kant). God fornøjelse!

Helena R 08.09.2017 - 16:55:

Hej! Jag förstår inte vad "drag åt mitt på, genom de innersta maskorna" innebär. Vad är de innersta m. o hur långt? Helena

DROPS Design 13.09.2017 kl. 12:58:

Helene Det är de innersta maskorna, som är uppe i nacken av tjejen på bilden. Lycka till!

Hilde Storbæk 09.07.2017 - 13:07:

Hei! Skal alle 92 maskene strikkes hver gang? Eller skal jeg bare utvide med tre masker og vende og la resten stå? Sjalet er alldeles nydelig, men jeg er redd jeg gjør noe feil slik at det ikke blir 205 cm bredt/langt.... :)

DROPS Design 09.07.2017 kl. 15:31:

Hei Hilde, Ja, du skal utvide med tre masker på enden av hvert rad før du snur, og la de resterende maskene stå. Med vennlig hilsen, Deirdre

Nevada Knitter 02.05.2017 - 17:54:

This is a lovely shawl! I understand how to add 3 stitches for each row to increase at an angle. However, once the pattern is knit to the full number of cast-on stitches, I don't understand why we go back to the short rows (8, 8 plus 3, 8 plus 6, etc.) to complete the shawl, which appears to be what the pattern indicates. Shouldn't we knit the full number of stitches and then reduce by 3, 6, 9, etc. stitches for the opposite side? Thank you.

DROPS Design 03.05.2017 kl. 08:40:

Dear Nevada Knitter, to get the half-circle shape, you will have to repeat the short rows on the same side, so that you will have more rows on the edge towards outside and few rows on the "tip" of short rows which will be mid on neck. Happy knitting!

Dianna 02.11.2016 - 19:37:

HJÆLP! Jeg får A1 til at giv 9 masker. Hvad gør jeg forkert ? Jeg følger denne forklaring: 2r,1oms,tag 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse over, 1 oms, tag 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse over, 1 oms, 2 ret.

DROPS Design 03.11.2016 kl. 16:17:

Hej Dianna. Ja, det er rigtigt. Du strikker over 8 m, men tager en maske ud i p 1, 3, 5 og 7, saa du har 12 m i pind 8, som du saa lukker af igen til 8 - saa faar du den takkede kant som du ogsaa kan se paa billedet :)

Mona Hansen 31.10.2016 - 09:09:

Hej. Hvormeget Drops Melody skal jeg bruge til at strikke dette sjal

DROPS Design 31.10.2016 kl. 15:17:

Hej Mona. 350 gr Verdi = 1225 m, 50 gr. Melody = 140 m. Laes her hvordan du kan beregne det rette antal nögler

Veronique 05.11.2015 - 19:35:

Bonjour, Je voudrais savoir combien il faut commander de laine pour faire ce châle en Melody ? Merci !

DROPS Design 06.11.2015 kl. 14:18:

Bonjour Véronique, il ne fallait pas une pelote complète de Verdi pour réaliser le châle entier et ne pouvons pas être certain de la quantité de Melody, mais au regard des quantités utilisées par d'autres, il devrait vous falloir approximativement 6-7 pelotes. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 140-3