DROPS / 143 / 33

Irish Dream by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Fabel” med mønster. Str 35 - 43.

DROPS Design: Modell nr fa-205
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 24 - 24 - 24 cm
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50-100-100 g f.nr 400, sort
50-50-50 g f.nr 820, karneval

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 – til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: grafisk, nordisk, sokker,

Diag A-1 til A-7. Alle diag strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk rett til det gjenstår 9 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 9 m, ta neste m løs av som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk rett til det gjenstår 8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 15 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 72 m i alle str på settp 2,5 med sort. Strikk 1 omg rett, fortsett med 6 omg vrbord = 1 r / 1 vr. Bytt til settp 3. Videre strikkes diag A-1 over alle m 1 gang i høyden, deretter strikkes diag A-2 1 gang i høyden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett med A-3 - SAMTIDIG på første omg felles det 6-0-0 m jevnt fordelt = 66-72-72 m, og på siste omg felles det 0-2-2 m jevnt fordelt = 66-70-70 m. Når A-3 er strikket 1 gang i høyden, fortsettes det slik: A-4 (= 3 m), A-5 (= 25-29-29 m), A-4 (= 3 m) og A-6 (= 35 m) - det felles som vist i diag A-6. Når A-5 og A-6 er strikket 1 gang i høyden er det 62-66-66 m på p. Nå settes de første 31-35-35 m på 1 tråd (= m over A-4 + A-5 + A-4) = 31 m tilbake på p til hæl. Fortsett med A-7 over hæl-m i 5-5½-6 cm, sett 1 merke, deretter strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 12-13-14 m på hver side av hælen og de 31-35-35 m fra tråden settes tilbake på p = 70-76-78 m. De 31-35-35 m oppå foten fortsettes i mønster som før, de øvrige m strikkes i A-7 (= under foten) - SAMTIDIG felles det på hver side av de 31-35-35 m oppå foten slik: Strikk de 2 m før de 31-35-35 m oppå foten r sm og de 2 m etter de 31-35-35 m oppå foten strikkes vridd r sm, gjenta fellingen på hver 2.p 5 ganger til = 58-64-66 m. Fortsett mønsteret til arb måler 18-19-22 cm fra merke på hælen (= ca 4-5-5 cm igjen). Videre strikkes det slik: A-4 som før over m i hver side og A-7 over de 25-29-29 m oppå foten og de 27-29-31 m under foten - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av A-4 i hver side slik: Strikk til det gjenstår 2 m før A-4, 2 r sm, Strikk A-4, deretter 2 vridd r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-6-6 ganger til og deretter på hver omg 5-3-3 ganger = 22-24-26 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m r sm 2 og 2 med sort = 11-12-13 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

----------------------------------------------------------
Votter – se DROPS: 143-32
----------------------------------------------------------

Diagram

= karneval
= sort
= 2 r sm med sort
= 2 vridd r sm med sort