DROPS / 143 / 33

Irish Dream by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Fabel” med mønster. Str 35 - 43.

Stikkord: flerfarget, nordisk, sokker,

DROPS Design: Modell nr fa-205
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 24 - 24 - 24 cm
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50-100-100 g f.nr 400, sort
50-50-50 g f.nr 820, karneval

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 – til vrbord.

fra 19.60 kr /50g
DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 19.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 21.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 22.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 39.2kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Diag A-1 til A-7. Alle diag strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk rett til det gjenstår 9 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 9 m, ta neste m løs av som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk rett til det gjenstår 8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk vrang til det gjenstår 8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 15 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 72 m i alle str på settp 2,5 med sort. Strikk 1 omg rett, fortsett med 6 omg vrbord = 1 r / 1 vr. Bytt til settp 3. Videre strikkes diag A-1 over alle m 1 gang i høyden, deretter strikkes diag A-2 1 gang i høyden.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett med A-3 - SAMTIDIG på første omg felles det 6-0-0 m jevnt fordelt = 66-72-72 m, og på siste omg felles det 0-2-2 m jevnt fordelt = 66-70-70 m. Når A-3 er strikket 1 gang i høyden, fortsettes det slik: A-4 (= 3 m), A-5 (= 25-29-29 m), A-4 (= 3 m) og A-6 (= 35 m) - det felles som vist i diag A-6. Når A-5 og A-6 er strikket 1 gang i høyden er det 62-66-66 m på p. Nå settes de første 31-35-35 m på 1 tråd (= m over A-4 + A-5 + A-4) = 31 m tilbake på p til hæl. Fortsett med A-7 over hæl-m i 5-5½-6 cm, sett 1 merke, deretter strikkes HÆLFELLING – se forkl over! Etter hælfellingen strikkes det opp 12-13-14 m på hver side av hælen og de 31-35-35 m fra tråden settes tilbake på p = 70-76-78 m. De 31-35-35 m oppå foten fortsettes i mønster som før, de øvrige m strikkes i A-7 (= under foten) - SAMTIDIG felles det på hver side av de 31-35-35 m oppå foten slik: Strikk de 2 m før de 31-35-35 m oppå foten r sm og de 2 m etter de 31-35-35 m oppå foten strikkes vridd r sm, gjenta fellingen på hver 2.p 5 ganger til = 58-64-66 m. Fortsett mønsteret til arb måler 18-19-22 cm fra merke på hælen (= ca 4-5-5 cm igjen). Videre strikkes det slik: A-4 som før over m i hver side og A-7 over de 25-29-29 m oppå foten og de 27-29-31 m under foten - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av A-4 i hver side slik: Strikk til det gjenstår 2 m før A-4, 2 r sm, Strikk A-4, deretter 2 vridd r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg 3-6-6 ganger til og deretter på hver omg 5-3-3 ganger = 22-24-26 m tilbake på p. På neste omg strikkes alle m r sm 2 og 2 med sort = 11-12-13 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

----------------------------------------------------------
Votter – se DROPS: 143-32
----------------------------------------------------------

Diagram

= karneval
= sort
= 2 r sm med sort
= 2 vridd r sm med sort

Kommentarer / Spørsmål (56)

Anna 01.09.2019 - 23:48:

Hej, jeg strikker den lille størrelse, men når man tager ind til 66 masker, passer A-3 ikke længere i bredden?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 11:26:

Hei Anna. Du strikker A.3 5 1/2 ganger = 66 masker. Da går mønster opp. God Fornøyelse!

Maria Stenborg 23.01.2019 - 13:29:

Var kan jag köpa Drops 143-33 garn Fabel 820 Carneval

DROPS Design 24.01.2019 kl. 14:30:

Hej Maria, färg 820 finns tyvärr inte att få tag i längre. Klicka på "Beställ-knappen" så ser du vilka färger som finns i DROPS Fabel. Lycka till :)

Dea 09.01.2019 - 18:29:

Farete un video dove mostrate come riprendere le maglie attorno al tallone per le calze a due fili colorati come queste? Mostrando il lavoro a due colori. Per me è la prima volta e vorrei realizzarle nel migliore dei modi. Graie.

DROPS Design 10.01.2019 kl. 08:23:

Buongiorno Dea. Inoltriamo la sua richiesta alla casa madre. Buon lavoro!

Nicole 29.10.2018 - 12:01:

Hallo. Ich habe mich unsterblich in dieses Moddll verliebt und würde es mir gerne stricken. Leider kann ich beide Farben nicht finden beim Bestellvorgang. Sind sie nur kurzzeitig ausverkauft oder gänzlich aus dem Programm? Liebe Grüße, Nicole

DROPS Design 29.10.2018 kl. 13:55:

Liebe Nicole, arbe 820 Karneval gibt es jetzt nicht mehr, hier können Sie eine andere Farbe aussuchen, gerne wird Ihnen Ihr DROPS Laden damit helfen. Viel Spaß beim stricken!

Kathy Irion 13.09.2018 - 06:42:

Hello, I'm just wondering in what way are these socks Irish? Fair Isle is in Scotland. Hoping you can clear it up for me. Thanks!

DROPS Design 13.09.2018 kl. 08:49:

Dear Mrs Irion, the rainbow colour reminds the legend of the pot of gold at the end of the rainbow :)

Katja Aalto 01.10.2017 - 22:48:

Mietin lankaa noihin ihaniin Irish Dream villasukkiin, musta löytyy kyllä melkein mistä vaan, mutta tuo kirjava, nro 820, karnevaali, ei tunnu löytyvän mistään.. Olisiko jollakulla ehdottaa mistä sitä löytyisi tai mitä voisi käyttää vaihtoehtona?

DROPS Design 02.10.2017 kl. 17:34:

Valitettavasti tämä väri on poistunut valikoimasta, mutta voit tietenkin korvata tuon värin jollakin muulla haluamallasi värillä.

Jule 27.07.2017 - 15:56:

Ich finde die Socken wunderschön, nur die Streifen in der Spitze und an der Ferse mag ich nicht. Gibt es eine Alternative? Bei den Socken Mexican Sunset sind Spitze und Ferse dezenter, dafür ist das Muster auch weniger schön...

DROPS Design 27.07.2017 kl. 16:32:

Liebe Jule, gerne konnen Sie Ihr eigenes Muster anstatt stricken. Viel Spaß beim stricken!

Maja Bruun 14.03.2017 - 18:31:

Jeg savner også farven 820 karneval i Fabel. Kunne I overveje at producere den igen? Nu har I lavet sådan en fin opskrift med vanter og strømper, og der er tydeligvis efterspørgsel på farven.. Mvh. Maja

Elena Gilberg 01.01.2017 - 11:40:

Jeg kan se, at Fabel 820 Karneval ikke findes længere. Hvilken farve giver samme effekt? Er det muligt at skaffe bare 2 nøgler?? De er bare så flotte!! Hilsen Elena

DROPS Design 02.01.2017 kl. 12:02:

Hej Elena. Du kan desvaerre ikke köbe denne farve mere og vi har ikke umiddelbart farver der matcher i vores kollektion. Men snak med din garnbutik - de kan sikkert hjaelpe med et flot alternativ.

Kitte 24.07.2015 - 17:29:

Jeg kan se, at disse strømper er strikket med "båndhæl". Kan det mon lade sig gøre, at lave dem med kilehæl, da jeg synes, at det giver en bedre pasform. Der er også 10 masker mere end jeg plejer at bruge til mine strømper. Er de mere ment som ski-sokker...?

DROPS Design 28.07.2015 kl. 14:27:

Hej Kitte, Sokkerne har en fin pasform og antal masker passer til mønsteret og garnet. Vi har mange forskellige strømper, så find dem som passer dig. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 143-33

Irish Dream

Suzie, Russian Federation

Irish Dream

Stickmadamen, Sweden