DROPS / 143 / 32

Rainbow Mitts by DROPS Design

Strikkede DROPS votter i ”Fabel” med mønster.

DROPS Design: Modell nr fa-209
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
50 g f.nr 400, sort
50 g f.nr 820, karneval

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 – til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: grafisk, tema: nordisk, type oppskrift: votter,

Diag A-1 til A-4. Alle diag strikkes i glstrikk.
--------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 64 m på settp 2,5 med sort. Strikk 1 omg r og 6 omg vrbord = 1 r / 1 vr. Bytt til settp 3, strikk 1 omg r med sort, fortsett med diag A-1 (= 4 rapporter rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A-1 er strikket 1 gang i høyden strikkes A-2 – SAMTIDIG på første omg av A-2 felles det 10 m jevnt fordelt = 54 m, og på siste omg av A-2 økes det 6 m jevnt fordelt = 60 m. Fortsett med A-3. Når det er strikket opp til de 3 helt sorte rutene i A-3, strikkes A-4 videre over disse 3 rutene (de øvrige m fortsettes i A-3). Øk i A-4 som vist i diag - på neste omg strikkes kastene vridd r for å unngå hull. Når det er økt 6 ganger (det er nå 15 m i tommelkile) strikkes det 3 omg uten økning som vist i A-4, deretter settes de 15 tommel-m på 1 tråd. Legg opp 3 nye m over m på tråden = 60 m. Strikk videre etter A-3. Når det startes å felle på toppen av hånden, felles det på hver side av 3 m i siden (1 karneval, 1 sort og 1 karneval). Fell før disse 3 m ved å strikke 2 r sm med sort og fell etter disse 3 m ved å strikke 2 vridd r sm med sort. Etter alle fellinger er det 12 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Hele votten måler ca 30 cm.

TOMMEL:
Sett de 15 tommel-m tilbake på settp 3. Strikk opp 9 m i kanten bak tommelen = 24 m. Fortsett rundt etter A-4. Når det startes å felle, felles det på hver side av 1 m sort i hver side. Fell før denne m ved å strikke 2 r sm med karneval og fell etter denne m ved å strikke 2 vridd r sm med karneval. Etter alle fellinger er det 8 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre vott, men de 3 sorte m til tommel strikkes i 3., 4. og 5.m fra venstre side i diag A-3.

----------------------------------------------------------
Sokker – se DROPS: 143-33
----------------------------------------------------------

Diagram

= karneval