DROPS / 143 / 33

Irish Dream by DROPS Design

Kuviolliset DROPS sukat ”Fabel”-langasta. Koot 35 - 43.

DROPS Design: Malli nro fa-205
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22 - 24 - 27 cm
Sukan korkeus: n. 24 - 24 - 24 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
50-100-100 g nro 400, musta
50-50-50 g nro 820, karnevaali

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: graafinen, ohjetyyppi: sukat, teema: pohjanmaalainen,

Katso ruutupiirrokset A-1-A-7. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 9 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 9 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 8 s, nosta seuraava s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 8 s, nosta seuraava s nurin neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista tällaiset kavennukset kunnes jäljellä on 15 s.
--------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo joka kokoon 72 s sukkapuikoille nro 2,5 mustalla langalla. Neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 6 krs 1 o/1 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A-1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A-1 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A-2 mukaisesti.
TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirroksen A-2 loppuun, neulo mallineuletta piirroksen A-3 mukaisesti ja kavenna SAMALLA ensimmäisellä krs:lla tasavälein 6-0-0 s = 66-72-72 s, ja kavenna viimeisellä krs:lla tasavälein 0-2-2 s = 66-70-70 s. Kun olet neulonut piirroksen A-3 loppuun, jatka neulomalla seuraavasti: A-4 (= 3 s), A-5 (= 25-29-29 s), A-4 (= 3 s) ja A-6 (= 35 s). Tee samalla kavennukset piirroksen A-6 mukaisesti. Kun olet neulonut piirrokset A-5 ja A-6 loppuun, työssä on 62-66-66 s. Siirrä nyt ensimmäiset 31-35-35 s apulangalle (= piirrosten A-4 + A-5 + A-4 s:t) = 31 s jäljellä työssä kantapäätä varten. Neulo kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm mallineuletta piirroksen A-7 mukaisesti. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12-13-14 s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 70-76-78 s. Jatka keskellä jalan päällä olevilla 31-35-35 s:lla mallineuletta kuten aiemmin, muilla silmukoilla neulotaan mallineuletta piirroksen A-7 mukaisesti (= jalkapohja). Kavenna samalla keskellä jalan päällä olevien 31-35-35 s:n molemmin puolin 1 s seuraavasti: Neulo viimeiset 2 s ennen keskellä jalan päällä olevia 31-35-35 s oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 s keskellä jalan päällä olevien 31-35-35 s:n jälkeen kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 5 kertaa = 58-64-66 s. Jatka mallineuletta, kunnes työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on 18-19-22 cm (= n. 4-5-5 cm jäljellä). Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo kummassakin sivussa mallineuletta piirroksen A-4 mukaisesti kuten aiemmin, ja neulo keskellä jalan päällä olevilla 25-29-29 s:lla sekä jalkapohjan 27-29-31 s:lla mallineuletta piirroksen A-7 mukaisesti. Tee samalla kummankin sivun piirroksen A-4 mallineuleen molemmin puolin kärkikavennukset seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 2 s ennen piirroksen A-4 mallineuletta, 2 s oikein yhteen, neulo A-4, sitten 2 s kiertäen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 3-6-6 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 5-3-3 kertaa = 22-24-26 s jäljellä työssä. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen mustalla langalla = 11-12-13 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

------------------------------------------------------
Käsineet: ks. DROPS 143-32
------------------------------------------------------

Piirros

= karnevaali
= musta
= 2 s oikein yhteen mustalla langalla
= 2 s kiertäen oikein yhteen mustalla langalla

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 143-33 alkuperäisohjeeseen.