DROPS / 143 / 33

Irish Dream by DROPS Design

Gebreide DROPS sokken met patroon van "Fabel". Maat 35 tot en met 43.

DROPS design: Model nr. fa-205
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Maat: 35/37 - 38/40 - 41/43
Voetlengte: ongeveer 22 - 24 - 27 cm
Sokhoogte: ongeveer 24 - 24 - 24 cm
Materiaal:
DROPS FABEL van Garnstudio
50-100-100 gr. kleur nr. 400, zwart
50-50-50 gr. kleur nr. 820, carnaval

DROPS BREINLD ZONDER KNOP 3 mm - of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 st x 32 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS BREINLD ZONDER KNOP 2.5 mm – voor de boordsteek
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: sokken, schoenmaat: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), techniek: grafisch, thema: scandinavisch,

Telpatronen A.1 tot en met A.7. De telpatronen geven de goede kant van het werk weer. De telpatronen worden in de rondte gebreid.

MINDEREN VOOR DE HIEL:
Nld 1 (= goede kant): brei r 9 st er over zijn, 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 2 (= verkeerde kant): brei av tot er 9 st over zijn, 1 st av afh, 1 st av, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 3 (= goede kant): brei r tot er 8 st over zijn, 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh, keer het werk.
Nld 4 (= verkeerde kant): brei av tot er 8 st over zijn, 1 st av afh, 1 st av, afgeh st overh, keer het werk.
Ga zo verder met steeds 1 st minder voor iedere keer dat u mindert tot er 15 st over zijn op de nld.
--------------------------------------------------------

SOKKEN:
Worden in de rondte gebreid op breinld zonder knop.
Zet 72 st op voor alle maten met breinld zonder knop 2.5 mm en zwart. Brei 1 nld recht, brei dan 6 nld boordsteek = 1 st r/1 st av. Ga verder met breinld zonder knop 3 mm. Brei dan telpatroon A.1 over alle st een keer in de hoogte, brei dan telpatroon A.2 een keer in de hoogte.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder met A.3 – en minder TEGELIJKERTIJD in de eerste nld 6-0-0 st gelijkmatig = 66-72-72 st, en minder in de laatste nld 0-2-2 st gelijkmatig = 66-70-70 st. Ga als A.3 een keer in de hoogte is gebreid verder als volgt: A.4 (= 3 st) A.5 (= 25-29-29 st), A.4 (= 3 st) en A.6 (= 35 st) - minder volgens telpatroon A.6. Als A.5 en A.6 klaar zijn, zijn er 62-66-66 st over op de nld. Zet nu de eerste 31-35-35 st op een hulpdraad (= st over in A.4 en A.5 en A.4) = 31 st over op de nld voor de hiel. Ga 5-5½-6 cm verder in A.7 over de hiel st, plaats een markeerder en brei dan MINDEREN VOOR DE HIEL – zie uitleg boven! Neem na het minderen voor de hiel 12-13-14 st op langs elke kant van de hiel en zet de 31-35-35 st van de hulpdraad terug op de nld = 70-76-78 st. Ga verder over de 31-35-35 st op de bovenkant voet in patroon als hiervoor, brei de andere st in A.7 (= onderkant voet) - minder TEGELIJKERTIJD aan elke kant van de 31-35-35 st op de bovenkant voet als volgt: brei de 2 st voor de 31-35-35 st op de bovenkant voet r samen en brei de 2 st na de 31-35-35 st op de bovenkant voet gedraaid r samen, Herhaal dit minderen om de nld nog 5 keer= 58-64-66 st. Ga verder in patroon tot het werk 18-19-22 cm meet vanaf de markeerder op de hiel (= ongeveer 4-5-5 cm nog te breien). Brei dan als volgt: A.4 als hiervoor over de st aan elke zijkant en A.7 over de 25-29-29 st op de bovenkant voet en de 27-29-31 st op de onderkant voet - minder TEGELIJKERTIJD voor de teen aan elke kant van A.4 aan elke zijkant als volgt: Brei tot er 2 st over zijn voor A.4, brei 2 st r samen, brei A.4, brei 2 st gedraaid r samen. Herhaal dit minderen om de nld nog 3-6-6 keer en dan elke nld 5-3-3 keer = 22-24-26 st over op de nld. Brei in de volgende nld alle st 2 aan 2 r samen met zwart = 11-12-13 st. Knip de draad af en haal deze door de overgebleven st, trek de draad aan en zet vast.

----------------------------------------------------------
Wanten – zie DROPS model: 143-32
----------------------------------------------------------

Telpatroon

= carnaval
= zwart
= 2 st r samen met zwart
= 2 st gedraaid r samen met zwart

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 143-33.