DROPS Extra / 0-836

Let's Go by DROPS Design

Stickad DROPS hundtröja i ”Karisma” med norskt mönster. Stl XS - L

Tags: husdjur, nordisk,
DROPS Design: Modell nr u-654
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: XS - S - M - L
Hundens mått:
Bystvidd: ca 28/32-40/44-50/54-60/66 cm
Rygglängd: ca 24/26-32/34-40/42-48/52 cm
Ex på hundraser:
XS = Chihuahua, S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel, L = Irländsk Setter.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
50-100-150-200 g nr 55, ljus brun melerad
50-50-100-100 g nr 01, natur
50-50-50-100 g nr 56, mörk brun

DROPS STRUMPST (till stl XS), RUNDST (40 cm till stl S och M och 60 cm till stl L) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST (alla stl) och RUNDST (40 cm till stl S och M och 60 cm till stl L) NR 3.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 69kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se mönster A-1 till A-4. Alla v i mönstret stickas i slätst.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Plagget stickas runt på strumpst/rundst från halsen och ner. Den minsta stl stickas på strumpst, de övriga på rundst.
Lägg upp 52-76-100-124 m på strumpst/rundst 3 med ljus brun melerad. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 6-8-10-12 cm (= hals). Byt till strumpst/rundst 3,5 – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka 1 v slätst samtidigt som det ökas 8 m jämnt fördelat = 60-84-108-132 m.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Sticka mönster så här:
Stl XS: A-1, A-2 och A-4.
Stl S: A-1, A-2, A-3 och A-4.
Stl M: A-1, A-2, A-3, A-2 och A-4.
Stl L: A-1, A-2, A-3, A-2, A-3 och A-4.
SAMTIDIGT på sista v av A-1 ökas det 5-7-9-11 m jämnt fördelat = 65-91-117-143 m. SAMTIDIGT på sista v av A-2 minskas det 1 m i XS och M och ökas 1 m i S och L = 64-92-116-144 m.
SAMTIDIGT när arb mäter 4-6-9-12 cm (mätt efter halsen) delas det till framben så här: Maska av 1 m, sätt 11-17-23-33 m på 1 tråd (= under magen), maska av 1 m, sedan fortsätts mönstret fram och tillbaka på st över de återstående m (= ryggstycket).
När arb mäter 10-14-18-22 cm (öppningen till ben mäter ca 6-8-9-10 cm) sätts m på 1 ny tråd. Sätt tillbaka m från tråden under magen på st (= 11-17-23-33 m) och sticka mönster över dessa lika långt som på ryggstycket. Sätt in alla m på samma st igen och lägg upp 1 ny m i varje sida mellan över- och understycket = 64-92-116-144 m. Sticka mönstret färdigt, sedan fortsätts det med ljus brun melerad till färdigt mått.
När arb mäter 15-20-25-30 cm, maskas det av 10-14-18-22 m mitt under magen. Sedan stickas arb färdigt fram och tillbaka på st – samtidigt maskas det av i början på varje v i varje sida: 2 m 1-3-4-6 ggr, 1 m 9-8-9-8 ggr, 2 m 1-3-4-6 ggr och 3 m 1 gång = 22-32-42-52 m kvar på st. Arb mäter nu ca 29-38-47-52 cm inkl halsen.

MONTERING:
Sätt de återstående m på strumpst/rundst 3, sticka dessutom upp m runt avmaskningskanten så att det totalt blir 84-112-144-188 m. Sticka resår = 2 rm, 2 am så här: 3-6-9-12 v med ljus brun melerad, 2 v med mörk brun, 2 v med ljus brun melerad, 2 v med mörk brun, maska av sedan löst av med rm över rm och am över am.

BEN:
Sticka upp 36-44-52-60 m på strumpst 3 med ljus brun melerad runt den ena öppningen till ben. Sticka resår = 2 rm, 2 am så här: 5-8-12-17 v med ljus brun melerad, 2 v med mörk brun, 2 v med ljus brun melerad, 2 v med mörk brun, maska av sedan löst av med rm över rm och am över am. Benet är ca 4-5-6-8 cm långt.
Upprepa runt den andra öppningen.

PS: Halsen viks dubbel när den tas på.

Diagram

= ljus brun melerad
= mörk brun
= natur

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-836) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (73)

Hanne 23.08.2019 - 10:42:

Når det skal felles på 2m 3ganger osv. Regnes 1 gang når du har felt 2m i begge sider?

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:08:

Hej. Ja det stämmer. När vi skriver att det ska felles på hver side så räknas det som 1 gång när det har felt på båda sidor. Lycka till!

Lise Jalbert 13.07.2019 - 03:06:

Milles merci pour la rapidité de votre réponse et pour les précisions qui m’ont vraiment orientée. J’ai tout saisi avec vos explications et le lien vidéo . Un énorme merci ! Vous venez de vous faire une adepte de votre site et de vos patrons!

Lise Jalbert 12.07.2019 - 03:45:

Je suis rendue a l’ouverture des pattes ( mettre des mailles en attente). Je ne sais pas comment m’y prendre. Y a-t-il un vidéo qui pourrait y ressembler . Tous les commentaires sont dans une langue incompréhensible

DROPS Design 12.07.2019 kl. 08:50:

Bonjour Mme Jalbert, pour former l'ouverture des pattes, tricotez comme avant la première maille, tricotez ensuite comme avant les 11-33 (cf taille) mailles suivantes et glissez les en attente sur un fil/arrêt de mailles (vous reprendrez ensuite ces mailles pour le ventre), rabattez la maille suivante et tricotez les mailles du dos comme avant, mais cette fois en allers et retours. Cette vidéo montre comment faire l'ouverture des pattes pour un autre modèle (légèrement différent), mais pourra probablement vous aider à visualiser comment on procède. Bon tricot!

Kate Robertsen 24.04.2019 - 10:05:

Hei, forstår ikke helt hvordan jeg skal lage bena. Har kommet til det at jeg skal felle en, sette 17 masker tilside, og da stopper det for meg. Blir de 17 maskene til to ben? La det fra meg for en stund siden, men har ikke kommet videre.

DROPS Design 26.04.2019 kl. 14:05:

Hei Kate. Du feller 1 maske (åpning til ben) setter 17 masker på en tråd (brystet/magen, mellom bena), feller 1 maske (åpning til ben). Fortsett å strikke frem og tilbake over de resterende maskene (fra det ene benet, over ryggen, til det andre benet). Når arbeidet måler 14 cm, skal du skal du sette alle maskene du har på pinnen på en tråd. Viderte skal du sette de 17 maskene tilbake på pinnen, strikke dem like langt som resten av arbeidet (det er nå en åpning til hvert ben på siden av disse 17 maskene). Sett så alle maskene på samme pinne og strikk rundt. God fornøyelse

Ingvild Sundt 12.03.2019 - 12:44:

Skal man begynne på høyre eller venstre side på mønsterene?

Lena P 08.03.2019 - 07:24:

Hej! Jag stickar storlek medium och ska enligt mönstret minska en m på sista varvet A2. Eftersom A2 ska stickas två gånger undrar jag om det är när jag stickar A2 för första eller andra gången som jag ska minska med en maska.

DROPS Design 12.03.2019 kl. 15:29:

Hei Lena. Du skal felle i A.2 første gang A.2 strikkes. God fornøyelse

Susanne 23.02.2019 - 22:16:

Super Anleitung- hat ganz toll geklappt und ist sehr schön geworden. Würde gern ein Foto hochladen. Geht das? Liebe Grüße

DROPS Design 25.02.2019 kl. 12:30:

Liebe Susanne, gerne können Sie Ihre Fotos in unserem DROPS Workshop zeigen. Viel Spaß beim stricken!

Elin 26.01.2019 - 17:38:

Har du oppskrift på ribbestrikket genser til hund? Jeg har strikket mariusgenser til "Maggie" og hun er svært fornøyd. Trenger en genser til, og da har jeg lyst til å strikke en ribbestrikket genser. Kan jeg bruke samme oppskrift uten å legge ut og ta inn masker?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 14:38:

Hei Elin. Jo det har vi, du kan feks se på oppskriftene 183-35, 102-41, 102-45 eller 0-835. God fornøyelse

Rebecca Jensen 20.12.2018 - 18:46:

Hei, lurer på når du er kommet til stykke med og felle en maske og sette \"17 \" på vent i en tråd kan man bruke en pinne eller hvordan får man den tråden igjennom? Tusen takk for svar

NLG 16.12.2018 - 04:50:

Why is the belly on a stitch holder (17 stitches are 3 inches) and then picked up again to join up with the back? How do these 17 stitches divide for the two legs? Why are they kept on a separate stitch holder and joined again. The pattern does not explain how to create two leg openings: "LEG: Knit up 36-44-52-60 sts on double pointed needles size 3 mm with light beige brown around one opening for the leg. Work rib = K 2/P 2 as follows: 5-8-12-17 rounds with light beige brown, 2 round"

DROPS Design 17.12.2018 kl. 10:08:

Dear NLG, to make vents for legs you slip sts from stocmach part on a st holder, work all sts from back piece back and forth and slip them on a anohter st holder. Work the 17 sts from front for the same height as for back piece and then join all sts together casting on 1 new st over the cast off sts 8 cm earlier. This video shows for another pattern how to divide for piece but the same technique can be used here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-836