Hur man stickar en hundtröja

Hundar kan också bli kalla när det är kallt ute, så varför inte sticka en fin tröja med flätor till din bäste vän? I denna steg-för-steg lektion visar vi hur man stickar hundtröjan The Lookout, mönster DROPS 102-43, med DROPS Karisma.

Följ instruktionerna och om du har några frågor i slutet så kan du ställa dem i delen med kommentarer/frågor så får du hjälp av våra experter!

Vad behöver du för att börja?

Storlek: I denna lektion så gör vi storlek XS, och du kommer att se att denna storlek är markerad med fet text genom hela lektionen. Hitta hela mönstret här.

Storlek:
XS- S - M
Måtten på hunden:
Bröstvidd: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Längd rygg: ca 24– 32 - 40 cm

Exempel på storlek på hund: XS = Chihuahua, S = Bichon Frise, M = Cocker Spaniel

Garnåtgång:
DROPS Karisma från Garnstudio
100-150-200 g nr. 21, mellangrå

DROPS rundsticka storlek 4 mm, 40 cm lång (strumpstickor till strl XS) –eller det nummer på stickor du behöver för att få korrekt stickfasthet; 21 m x 28 varv i slätstickning = 10 x 10 cm.

DROPS strumpstickor och liten rundsticka 3mm

Lite information innan vi börjar...

Resår: * 2 rm, 2 am * , upprepa *-*
När vi använder *-* i texten, så ska man sticka det som står mellan stjärnorna och det upprepas det antal gånger som uppges i mönstret.

ÖKNINGSTIPS:
Öka genom att göra omslag. På nästa varv stickas omslaget vridet för att undvika hål.

MÖNSTER: Se diagram M.1 till M.3. Diagrammen visas från rätsidan.

Diagram

Här är hela diagrammet du behöver till mönstret. Du måste gå tillbaka till det allt eftersom du följer stegen i mönstret nedan.

= rm på rätsidan, am på avigsidan
= am på rätsidan, rm på avigsidan
= Fläta: sätt 1 m på hj.st bakom arb, sticka 3 rm, sticka 1 am från hj.st
= Fläta: sätt 3 m på hj.st framför arb, sticka 1 am, sticka 3 rm från hj.st.
= Fläta: sätt 2 m på hj.st bakom arb, sticka 2 rm, sticka 2 rm från hj.st.
= Fläta: sätt 3 m på hj.st bakom arb, sticka 3 rm, sticka 3 rm från hj.st.

Då kan vi börja sticka!

Först lite mer information: Plagget stickas runt på st från kragen och neråt, sedan delas det till framben, där du stickar fram och tillbaka över en del av ryggen, sedan stickas delen under magen, sätt ihop delarna och sticka sedan runt. Maskor avmaskas under magen och följs av minskningar på varje sida i några centimeter. Avslutningsvis stickas resårkanter runt tröjan och maskor plockas upp runt hålen för frambenen där det också stickas resår.

1)
Lägg upp 60-80-100 m på strumpsticka 3 med mellangrå

2)
Sticka resår i 8-10-12 cm (= krage som viks dubbel)

3)
Byt till en kort rundsticka 4. Sticka 1 räta v samtidigt som det ökas 16-32-54 jämnt fördelat - läs ÖKNINGSTIPS = 76-112-154 m.

4)
Nu stickas det mönster så här:

Storlek XS: M.2 (4 m), 2 am , M.2 (4 m), (= de första 10 maskorna under magen), 3 am, M.3 (14 m), M.2 (4 m), M.1 (24 m) (= mitt bak), M.2 (4 m), M.3 (14 m) och P3.

Storlek S: * M.2, 2 am *, upprepa *-* 2 gånger, M.2, * M.3, M.2 *, upprepa *-* 2 gånger, M.1 (= mitt bak), * M.2, M.3 *, upprepa *-* 2 gånger

Storlek M: * M.2, 2 am *, upprepa *-* 3 gånger, M.2, * M.3, M.2 *, upprepa *-* 3 gånger, M.1 (= mitt bak), * M.2, M.3 *, upprepa *-* 3 gånger

5)
Samtidigt när arb mäter 12 -16-20 cm (från uppläggningskanten) delas det för frambenen så här: (se till att du delar så att du stickar flätorna från rätsidan): Sätt de första 10-16-22 m på en tråd eller maskhållare (=under magen), vänd arbetet och fortsätt mönstret fram och tillbaka, avmaska 1 m på varje sida i början av de nästa 2 varven = 64 -94-130 m (= ryggstycket).

6)
Fortsätt mönstret fram och tillbaka över dessa m i 6 -8-10 cm (arbetet mäter totalt 18 -24-30 cm).Se till att sticka nästa varv från rätsidan, klipp av tråden.

7)
Sätt m på 1 tråd eller maskhållare, och sätt tillbaka m på tråden under magen på stickan.

8)
Lägg upp 1 ny m på varje sida av dessa m= 12-18-24 m. Sticka vidare med mönster fram och tillbaka med 1 am i varje sida.

9)
När det har stickats 6-8-10 cm sätts alla maskorna på samma sticka = 76-112-154 m, se till att nästa varv stickas från rätsidan.

10)
När arb mäter totalt24-31-38 cm maskas 12-20-28 m mitt under magen av.

11)
Nu stickas arb färdigt fram och tillbaka på st – samtidigt avm i varje sida på vartannat v: 3 m 1 -1-1 gång, 2 m 2-3-4 ggr, 1 m 2-3-4 ggr, 2 m 2-3-4 ggr och 3 m 1-1-1 gång = 32-50-74 m kvar på stickan.
Arb mäter nu ca 30-39-48 cm.

12)
Montering: Sätt de återstående m på en kort rundst nr 3, sticka i tillägg upp m runt avm.kanten så att det totalt blir ca 84-108-140 m. Sticka resår i 2-3-4 cm, maska av löst med rm över rm och am över am.

13)
Sticka upp ca 36-44-52 m på strumpst 3 runt den ena benöppningen.

14)
Sticka resår i 2-3-4 cm, maska av löst med rm över rm och am över am. Upprepa runt den andra benöppningen.

Färdig!

Nu är tröjan färdig. Tack för att du använde dig av vår lektion, vi hoppas att du hade kul och att vi får se en bild på din färdiga tröja. Lägg upp dem på sociala medier och använd hashtags #dropsalong och #thelookoutdogsweater eller skicka in de till vårt galleri så att vi kan visa upp dem!

Behöver du hjälp?

Om du vill ha mer information om olika maskor eller tekniker så finns det här en lista på videor och lektioner som kan vara till hjälp:

Kommentarer (21)

Ane Skrede 12.02.2021 - 13:28:

Hei dere ... nå fortjener min hund en genser :) Hvordan kan jeg endre oppskriften til en større rase? Jeg har lett etter opplysning på tipps-siden deres tidligere. Finnes det en formell eller råd ang. å øke størrelsene ? Takk for alle de fine oppskriftene.

DROPS Design 15.02.2021 - 08:55:

Hei Ane. Ja, alle fortjener en deilg varm genser i kulden. Vi har dessverre ikke oppskrifter til store hunder. Men om du ser på en hundeoppskrift vi har, så sjekk strikkefastheten (hvor mange masker på 10 cm) og ta mål på din egen hund, så kan du prøve å tegne/skrive en genser som vil passe din hund perfekt. mvh DROPS design

Nicole Veilleux 09.02.2021 - 14:08:

Continuer maintenant en allers et retours – en même temps, rabattre de chaque côté tous les 2 rangs: 1 -1-1 fois 3 m, 2-3-4 fois 2 m, 2-3-4 fois 1 m, 2-3-4 fois 2 m et 1-1-1 fois 3 m = il reste 32-50-74 m. \r\nL\'ouvrage mesure environ 30-39-48 cm. Bonjour je ne comprends pas le 11 , je ne suis pas capable de lire le design \r\nJe ne sais pas se que veut dire2 rangs :1-1 1 fois 3m, 2-3 4 fois etc...je sais qu’il faut rabattre ...pas ca pable de détailler le patron...merci

DROPS Design 10.02.2021 - 07:40:

Bonjour Mme Veilleux, si vous tricotez la 1ère taille, vous allez rabattre 3 mailles au début des 2 rangs suivants (= 1 x 3 m de chaque côté), puis 2 mailles au début des 4 rangs suivants (= 2 m de chaque côté), puis 1 m au début des 4 rangs suivants, puis 2 m au début des 4 rangs suivants et 3 m au début des 2 rangs suivants = il vous restera 32 mailles. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 22:53:

Bonjour Madame, je ne comprends pas l’étape 11...du tout..peut-être l’expliquer plus en détails...merci

DROPS Design 09.02.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Veilleux, maintenant que vous avez rabattu les mailles du ventre, vous tricotez en rangs (cf réponse précédente et vidéo si besoin) en rabattant au début de chaque rang de chaque côté pour former l'arrondi du manteau. En fonction de votre modèle et des explications, rabattez les mailles de chaque côté (sur l'endroit et sur l'envers) puis, dans ce modèle, nous relevons les mailles tout autour de cet arrondi + les mailles rabattues pour tricoter une bordure en côtes. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 15:49:

Moi c’est tourner l’ouvrage avec aiguilles circulaires que je ne comprends pas

DROPS Design 09.02.2021 - 09:43:

Bonjour Mme Veilleux, pour tricoter en rangs avec une aiguille circulaire, tournez simplement votre ouvrage (comme pour des aiguilles droites) pour tricoter alternativement sur l'endroit et sur l'envers - cette vidéo montre comment tricoter du jersey en allers et retours sur aiguille circulaire. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 04:39:

Bonjour, moi je tricote le petit gilet sans torsade , je fais ordinaire mais je suis la description de votre gilet, je suis rendue ...j’ai mis mes 10 mailles sur un fil ...après vous dites tourner l’ouvrage et continuer à tricoter là je ne comprends pas , je ne sais quoi faire , car si je tourne mon travail le côté que je tricote fait à l’envers sur l’endroit de mon travail. ....merci de me répondre

DROPS Design 08.02.2021 - 12:04:

Bonjour Mme Veilleux, Quand on met les mailles du ventre en attente, on continue d'abord le dos en allers et retours (à partir de l'image 6 ci-dessus) - puis, à la hauteur indiquée, on met en attente et on tricote alors les mailles du ventre (image 7) -puis on va reprendre toutes les mailles (image 9). N'hésitez pas à poser votre question sur le modèle concerné pour une aide plus précise. Bon tricot!

Maggoo 04.02.2021 - 23:46:

Ich möchte gerne den Zopfhundepulli in M stricken - komme leider mit der Beschreibung für die Strickschrift nicht klar - bin eine erfahrene Strickerin - aber hierbei stehe ich auf dem Schlauch - es steht z.B. Größe M: * M.2, 2 Maschen links*, von ** 3 x arbeiten, M2, * M.3,M2* , von * * 3x arbeiten, M. 1 (= obere Rückenteil) etc. ich verstehe es einfach nicht - bitte schreibe es für mich verständlich auf - der Pullover ist soooo schön und ich möchte ihn gerne stricken.

DROPS Design 05.02.2021 - 09:35:

Liebe Maggoo, in M haben Sie 154 M. und so stricken Sie: *M.2 (= 4 M), 2 M li*, stricken Sie diese M noch 2 Mal (= 3 Mal insgesamt= über die ersten 18 Maschen), dann stricken Sie die 4 M von M.2, dann stricken Sie 3 Mal (M.3 (= 14 M), M.2 (= 4 M) 18 Maschen x 3 = 54 M ), M.1 (= 24 M ), (M.2 (= 4 Maschen), M3 (= 14 M)) x 3 (= diese 18 Maschen stricken Sie 3 Mal = 54 M), so haben Sie: 18+4+54+24+54=154 M. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Susan Ann Aston 30.01.2021 - 16:45:

Hi there, I am struggling to find a dog jumper in crochet using just UK terminology. Can you please help?

DROPS Design 01.02.2021 - 11:24:

Dear Mrs Aston, we have currently no crochet patterns for dog jumper sorry. We do have some to knit but not to crochet.

Suong 17.01.2021 - 00:27:

Guten Abend ich habe eine frage,da ich anfängerin bin wie stricke ich dann ohne Muster?meine Mäuschen brustumpfang 48cm!FG

DROPS Design 19.01.2021 - 07:45:

Liebe Frau Suong, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Hundepullover, sicher finden Sie ein Modell ohne Muster. Viel Spaß beim stricken!

Katia 15.01.2021 - 08:09:

Salve io sarei interessata a questo modello di cappottino per cani...ma se volessi aggiungergli le zampe posteriori come devo fare... o se ci fosse un altro modello o una spiegazione di tutina a quattro zampe ai ferri per la mia cagnolina...grazie

DROPS Design 15.01.2021 - 09:54:

Buongiorno Katia, purtroppo al momento non abbiamo modelli che comprendano anche le zampe posteriori, ma tenga d'occhio il sito: nelle prossime settimane ne verranno pubblicati altri! Buon lavoro!

Margareta Wålinder 06.01.2021 - 18:59:

Jag har problem med dropp 102-43. Stickar Small.efter att ha stickat mönster enl instruktion hur går jag vidare? Har ju utökat till 112 maskor men det mönstret blir det 136. Förstår inte hur jag ska komma vidare

DROPS Design 11.01.2021 - 10:02:

Hei Margareta. Du har 112 masker og skal nå strikke M.2 (= 4 masker) + 2 vrang masker, dette skal strikkes 2 ganger = 12 masker. Deretter M.2 (= 4 masker). Så strikkes M.3 (= 14 masker) + M.2 (= 4 masker) = 18 masker, dette skal også strikkes 2 ganger, 18 x 2 = 36 masker. Deretter M.1 (= 24 masker) og så M.2 (= 4 masker) + M.3 (= 14 masker) = 18 masker x 2 ganger = 36 masker. Da blir det: 4+2+4+2+4+14+4+14+4+24+4+14+4+14 = 112 masker. God Fornøyelse!

Bettina 29.12.2020 - 15:42:

Welche Größe wähle ich für einen Zwergdackel? Ich möchte den Pullover verschenken und kann daher den Hund nicht ausmessen.

DROPS Design 05.01.2021 - 14:19:

Liebe Bettina, ich kenne also die Maße vom Zwergdackel nicht, und je nach dem Hund kann es auch unterschiedlich sein, veilleicht können Sie vom Internett mal schauen? Ihr DROPS Laden hat sicher mehr Erfahrung damit und kann vielleicht Ihnen auch mal weiterhelfen - Viel Spaß beim stricken!

COUSIN Chantal 15.12.2020 - 16:00:

Bonjour, je souhaite tricoter ce modèle, toutefois, il y a une chose que je ne comprends pas. Lorsqu'on tricote avec l'aiguille circulaire, on fait un rang endroit selon le diagramme, mais ensuite doit-on tricoter un rang "envers" c'est à dire un rang comme quand on tricote sur des aiguilles droites ?Je ne suis pas sûre d'être très claire ? Merci. Chantal de Normandie

DROPS Design 15.12.2020 - 16:21:

Bonjour Mme Cousin, quand on tricote en rond, on tricote tous les tours sur l'endroit et on va donc lire les diagrammes de droite à gauche à chaque rang. Quand vous diviserez l'ouvrage, faites bien attention à ce que les torsades soient toujours sur l'endroit. Retrouvez ici plus d'infos sur les diagrammes. Bon tricot!

Martine 01.11.2020 - 13:50:

Bonjour, Que voulez-vous dire par tricoter allers et retours ? Merci

DROPS Design 02.11.2020 - 10:04:

Bonjour Martine, tricoter en allers et retours signifie tricoter en rangs (= on tourne à la fin de chaque rang, sur l'endroit et sur l'envers, autrement dit, on tricote alternativement sur l'endroit et sur l'envers), alors qu'au début, et à la fin, on va tricoter en rond = toujours sur l'endroit. Bon tricot!

Linda Olsen 27.10.2020 - 17:39:

Kan den strikkes på kun 2 pinde mon , hvis ja findes der et mønster på det ?

DROPS Design 02.11.2020 - 08:07:

Hei Linda. Det finnes ikke noen mønster å strikke denne med 2 pinner / frem og tilbake. Men du kan jo prøve å skrive den om til å strikker frem og tilbake ut fra den detaljerte Leksjonene som er laget og deretter sy den sammen. Evnt se oppskrift 102-40, hundedekke som er strikket frem og tilbake i perlestrikk. God Fornøyelse!

Linda Olsen 24.10.2020 - 15:05:

Jeg skal til at strikke hundeblusen til en hanhund. For han ikke skal komme til at tisse på trøjen skal den være lidt kortere under maven. Hvordan gør jeg det. Det er den mindste str jeg skal strikke. Vh Linda

DROPS Design 26.10.2020 - 06:55:

Hei Linda. Du kan da begynne å felle tidligere og evnt felle de maskene som skal felles over flere pinner til du har 32 masker på pinnen og arbeidet måler ca 30 cm. God Fornøyelse!

Chantal 08.10.2020 - 13:13:

Je narrive pas a tricoter avec 4 aiguille auriez vous un autre model svp pour bichon ?

DROPS Design 09.10.2020 - 09:03:

Bonjour Chantal, nous n'avons qu'un modèle qui se tricote en rangs: Suzi, toutefois cette leçon pourra peut être vous aider. Bon tricot!

Ann-sofie Hansen 28.09.2020 - 19:20:

Jeg forstår ikke at der står følgende: 3) Skift til lille rundpind 4mm. Strik 1 omgang ret samtidig med at der tages 16-32-54 masker ud jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIP = 76-112-154 masker. Jeg er rimelig nu strikker, men jeg syntes ikke det giver mening af fjerne masker, skal jeg ikke lave flere masker altså udtagning?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:56:

Hej Ann-Sofie, skriv dit spørgsmål i opskriften, så kan vi se hvilken det er og få den rettet hvis vi har lavet en fejl :)

Aline 15.07.2020 - 19:20:

Est-ce qu'il y aurait possibilité d'avoir d'autre patron de pull pour petit chien . Je vous félicite parce que vos tricot sont en français et j'adore les tricots pour petit chien. Merci à l'avance.

DROPS Design 16.07.2020 - 10:59:

Bonjour Aline et merci :) Vous trouverez ici tous nos modèles pour animaux: différents types de pulls pour chien, avec jacquard, côtes, torsades, etc... Bon tricot!

Ma José Sotoca Marti 12.07.2020 - 08:15:

Me a gustado mucho. Te doy las gracias.

Ulrike 10.07.2020 - 20:18:

Unsere Sissi war schon 16 Jahre alt und ließ sich nichts mehr über den Kopf ziehen. Aufgrund ihres Alters fror sie sehr. Deshalb habe ich den Hundepullover mit Knopfleiste auf em Rücken gestrickt.