DROPS / 136 / 28

Suzy by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i “Cotton Viscose” och “Lace”

DROPS design: Modell N-136
Garngrupp A
---------------------------------------------------------
Mått överst: ca 80 cm som bredast.

Garnåtgång: DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
100 g nr 02, natur

Och använd:
DROPS LACE från Garnstudio
50 g nr 0100, natur

DROPS RUNDST NR 4 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 19 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm med 1 tråd av varje kvalitet.
DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - till virkad kant
---------------------------------------------------------

De 2 första m på st (sett från rätsidan) RÄTSTICKAS hela vägen så att kanten inte rullar sig.

Se Diagr M.1 och M.2. 1 ruta = 2 v.

ÖKNINGSTIPS (från rätsidan):
Sticka tills det återstår 1 m. Det ökas 1 m genom att hämta upp tråden mellan 2 m från föregående v - sticka denna m vridet rät, dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre för att slippa hål.

MINSKNINGSTIPS (från rätsidan):
Sticka tills det återstår 3 m. Det minskas 1 m genom att sticka 2 rm tills.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Lägg upp 4 m på rundst 4 med 1 tråd Cotton Viscose och 1 tråd Lace. Varv 1 = rätsidan. Läs STICKTIPS! Sticka M.1 - se förkl ovan, SAMTIDIGT som det ökas i slutet på vart 4:e v - se ÖKN.TIPS. När arb mäter ca 40 cm från uppläggningskanten stickas det 2 v utan ökning. Sedan stickas M.2 - SAMTIDIGT minskas det 1 m i slutet på vart 4:e v - se MINSKN.TIPS ovan.
Maska av när det återstår 4 m.

VIRKAD KANT:
Virka från rätsidan en kant runt hela sjalen med Cotton Viscose och nål 3,5:
VARV 1: * 1 fm, 4 lm, hoppa över 1 cm *, upprepa *-* längs den yttersta kanten, avsluta med 1 sm i 1:a fm.
VARV 2: Virka sm till 1:a lm-bågen, 1 fm, 5 lm, * 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm*, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i 1:a fm. Om lm-bågen i varje hörn virkas det *-* 2 ggr.
VARV 3: Virka sm till 1:a lm-bågen, 1 fm, 6 lm, * 1 fm om nästa lm-båge, 6 lm *, upprepa *-*, , avsluta med 1 sm i 1:a fm.
Om lm-bågen i varje hörn virkas det *-* 2 ggr.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att ta bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med i varje lm-båge. Låt den torka. Upprepa processen när sjalen har tvättats.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 11.04.2012
Ny diagramtext.
Uppdaterad online: 03.01.2017
Ny garnåtgång: DROPS LACE från Garnstudio
50 g nr 0100, natur

Diagram

= 2 varv rm Cotton Viscose + Lace
= 1 varv rm från rätsidan och 1 varv am från avigsidan Cotton Viscose + Lace
= 1 varv rm från rätsidan och 1 varv am från avigsidan Lace

Margareta Söderlund, Sundsvall 24.02.2019 - 11:31:

Jag hade bestämt mig för en bolero i Lace men när jag stickat en dm tyckte jag inte om mönstret. Nu har jag hittat en halsduk, ”Suzy”, i 1 tråd Lace o 1 tråd Cotton Merino. Det skulle gå 50 gr Lace = 400 gr och 100 gr Cotton Merino = 350 m. Men jag har 100 gr Lace = 800m. Kan jag börja med halsduken o hoppas att det blir bra med 2 trådat Lace och att det garnet räcker till?\r\nMvh/Margareta, Sundsvall

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:19:

Hej. Ja garnet bör räcka till det. Lycka till!

Julie 17.11.2016 - 19:05:

Hi. Does this scarf really take 2 balls of lace yarn? Several other shawl patterns use 2 balls and finish up much larger. Thank you for your wonderful yarns and patterns! I always go to you first when I want a project.:=)

DROPS Design 18.11.2016 kl. 12:57:

Dear Julie, you need 100 g Lace, ie 2 balls 50 g each in Lace + 100 g Cotton Viscose, ie 2 balls 50 g each in Cotton Viscose. Happy knitting!

G.t.Wiskerke 17.11.2016 - 13:48:

Ik vindt het een mooi patroon maar ik snap het niet goed. het telpatroon is met cotton viscose +lace maar het 3de tekentje is alleen met lace ? Dus het is helemaal met cotton viscose schreef U.Het tekentje op het telpatroon het open rondje is alleen met lace???. Dan wordt het toch smaller en wat doe je met de cotton viscove?

DROPS Design 17.11.2016 kl. 13:54:

Hoi. Ja, sorry, ik las het patroon - en keek niet naar het telpatroon. Maar dat klopt. Je breit dus die 2 nld ALLEEN Lace en laat de Cotton Viscose even rusten. Je krijgt dan een leuk effect tussen het CV+Lace en het Lace gedeelte. De Lace zal fijner zijn - maar dat is juist de bedoeling.

G.T.Wiskerke 11.11.2016 - 19:42:

De vierde nld. meerderen is toch aan de averechtse kant en niet aan de goede kant. Ook breien met het lace dan is dat toch smaller dan met allebeide de garens . Knip je de andere (cotton viscose) dan af? de eerste naald is de goede kant?

DROPS Design 14.11.2016 kl. 15:17:

Hoi G.T. Wiskerke. Je telt de naalden als volgt: brei de nld met meerderingen. Dan verkeerde kant (= 1e nld), goede kant (= 2e nld), verkeerde kant (= 3e nld) en volgende nld is goede kant = 4e nld. Dan komen de meerderingen altijd aan de goede kant. De omslagdoek is gebreid met 2 draden = 1 draad Lace en 1 draad Cotton Viscose samen. Je knipt iet de Cotton Viscose draad af

Tanja 30.10.2015 - 07:13:

Hallo, wenn die 1. Reihe die Vorderseite ist, wie soll ich in der 4. Reihe von der Vorderseite aufnehmen ? Das wäre doch die Rückseite. Was mache ich mit dem Cotton Viscose Faden, wenn ich die Reihen nur mit Lace stricken muss ? Bleibt der Faden liegen und ich nehmen ihn danach wieder auf ? Der Online Shop Algawo war sich mit mir einig, dass in der Anleitung zur Aufnahme etwas nicht stimmen kann. Über eine schnelle Antwort würde ich mich sehr freuen.

DROPS Design 05.11.2015 kl. 12:57:

Sie können am Anfang einfach am Ende der 5. R zunehmen, und dann in jeder darauffolgenden 4. R, sodass Sie immer am Ende der Hin-R zunehmen. Den gerade nicht benötigten Cotton-Viscose-Faden können Sie am Rand mitführen, indem Sie ihn mit dem Arbeitsfaden verkreuzen.

Annette 16.04.2012 - 09:15:

Der står, det skal måle 40 cm.i højden(bredde på sjalet), men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange masker, der er på pinden, når de ca. 40 cm er nået.

DROPS Design 16.04.2012 kl. 15:52:

På 40cm strikker du ca 100p ifølge strikkefastheden. På 100 p har du taget ud på hver 4 = ca 25m + dem du startede med. Det bliver da ca 15 cm + blondekanten. God fornøjelse!

Mónica 06.02.2012 - 04:51:

Hermoso, lo haré en vacaciones.

Liliane 17.01.2012 - 11:38:

Zeer mooi en fijn,echt iets voor dzez zomer,ga ik zeker breien!

Berith Milefors 12.01.2012 - 19:12:

Söt modell, perfekt till både klänning och top.

Jeanette Nauclér 12.01.2012 - 09:56:

Lite kul modell.ej så klumpig

Kommentér oppskrift DROPS 136-28