DROPS / 136 / 28

Suzy by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i “Cotton Viscose” og “Lace”

Stikkord: hullmønster, skjerf,

DROPS design: Modell N-136
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Mål: ca 80 cm på det bredeste
Materialer: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
100 g f.nr 02, natur

Og bruk:
DROPS LACE fra Garnstudio
50 g f.nr 0100, natur

DROPS RUNDP NR 4 (80 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd av hver kvalitet.
DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - til heklekant
---------------------------------------------------------

fra 49.50 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 49.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 49.50 kr /50g

De 2 første m på p (sett fra retten) strikkes i RILLER hele veien slik at kanten ikke krøller.

Se diag M.1 og M.2. 1 rute = 2 p.

ØKETIPS (fra retten):
Strikk til det gjenstår 1 m. Det økes 1 m ved å hente opp tråden mellom 2 m fra forrige p - strikk denne m vridd rett, dvs strikk i bakre del av m i stedet for fremre for å unngå hull.

FELLETIPS (fra retten):
Strikk til det gjenstår 3 m. Det felles 1 m ved å strikke 2 m rett sammen.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Legg opp 4 m på rundp 4 med 1 tråd Cotton Viscose og 1 tråd Lace. 1.p = retten. Les STRIKKETIPS over! Strikk M.1 - se forkl over - SAMTIDIG som det økes på slutten av på hver 4.p - se ØKETIPS. Når arb måler ca 40 cm i høyden (bredden på sjalet) strikkes det 2 p uten økning. Deretter strikkes det M.2 - SAMTIDIG som felles det 1 m på slutten av hver 4.p - se FELLETIPS over. Fell av når det gjenstår 4 m.

HEKLEKANT:
Hekle fra retten en kant rundt hele sjalet med Cotton Viscose og nål 3,5 slik:
1.OMG: Hekle * 1 fm, 4 lm, hopp over 1 cm *, gjenta fra *-* langs den ytterste kanten, avslutt med 1 kjm i 1.fm.
2.OMG: Hekle kjm til 1.lm-bue, 1 fm, 5 lm, * 1 fm om neste lm-bue, 5 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Om lm-buen i hvert hjørne hekles det fra *-* 2 ganger.
3.OMG: Hekle kjm til 1.lm-bue, 1 fm, 6 lm, * 1 fm om neste lm-bue, 6 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i 1.fm. Om lm-buen i hvert hjørne hekles det fra *-* 2 ganger.

STREKKING:
Legg sjalet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press vannet forsiktig ut fra sjalet – det må ikke vris. Deretter rulles sjalet i et håndkle og klemmes for å fjerne mere vann - sjalet vil nå bare være litt fuktig. Legg sjalet på et gulvteppe eller en madrass – trekk det forsiktig ut i mål og bruk knappenål til å feste med i hver lm-bue. La det tørke. Gjenta prosessen når sjalet er blitt vasket.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 11.04.2012
Ny diagrammtekst.
Oppdatert online: 03.01.2017
Ny garnmengde:
DROPS LACE fra Garnstudio 50 g f.nr 0100, natur

Diagram

= 1 rille Cotton Viscose + Lace
= 1 p rett fra retten og 1 p vrang fra vrangen Cotton Viscose + Lace
= 1 p rett fra retten og 1 p vrang fra vrangen Lace

Louise C 27.06.2019 - 03:02:

Ce modèle N-136 est réaliser avec 2 laines différentes ensemble. Lorsque nous arrivons avec seulement une laine selon le diagramme, comment fait-on pour faire suivre les 2 autres laine sans couper la laine.

DROPS Design 27.06.2019 kl. 08:49:

Bonjour Louise, cette vidéo montre comment tricoter des rayures de couleurs différentes, vous pouvez utiliser la même technique pour les 2 fils différents. Bon tricot!

Margareta Söderlund, Sundsvall 24.02.2019 - 11:31:

Jag hade bestämt mig för en bolero i Lace men när jag stickat en dm tyckte jag inte om mönstret. Nu har jag hittat en halsduk, ”Suzy”, i 1 tråd Lace o 1 tråd Cotton Merino. Det skulle gå 50 gr Lace = 400 gr och 100 gr Cotton Merino = 350 m. Men jag har 100 gr Lace = 800m. Kan jag börja med halsduken o hoppas att det blir bra med 2 trådat Lace och att det garnet räcker till?\r\nMvh/Margareta, Sundsvall

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:19:

Hej. Ja garnet bör räcka till det. Lycka till!

Julie 17.11.2016 - 19:05:

Hi. Does this scarf really take 2 balls of lace yarn? Several other shawl patterns use 2 balls and finish up much larger. Thank you for your wonderful yarns and patterns! I always go to you first when I want a project.:=)

DROPS Design 18.11.2016 kl. 12:57:

Dear Julie, you need 100 g Lace, ie 2 balls 50 g each in Lace + 100 g Cotton Viscose, ie 2 balls 50 g each in Cotton Viscose. Happy knitting!

G.t.Wiskerke 17.11.2016 - 13:48:

Ik vindt het een mooi patroon maar ik snap het niet goed. het telpatroon is met cotton viscose +lace maar het 3de tekentje is alleen met lace ? Dus het is helemaal met cotton viscose schreef U.Het tekentje op het telpatroon het open rondje is alleen met lace???. Dan wordt het toch smaller en wat doe je met de cotton viscove?

DROPS Design 17.11.2016 kl. 13:54:

Hoi. Ja, sorry, ik las het patroon - en keek niet naar het telpatroon. Maar dat klopt. Je breit dus die 2 nld ALLEEN Lace en laat de Cotton Viscose even rusten. Je krijgt dan een leuk effect tussen het CV+Lace en het Lace gedeelte. De Lace zal fijner zijn - maar dat is juist de bedoeling.

G.T.Wiskerke 11.11.2016 - 19:42:

De vierde nld. meerderen is toch aan de averechtse kant en niet aan de goede kant. Ook breien met het lace dan is dat toch smaller dan met allebeide de garens . Knip je de andere (cotton viscose) dan af? de eerste naald is de goede kant?

DROPS Design 14.11.2016 kl. 15:17:

Hoi G.T. Wiskerke. Je telt de naalden als volgt: brei de nld met meerderingen. Dan verkeerde kant (= 1e nld), goede kant (= 2e nld), verkeerde kant (= 3e nld) en volgende nld is goede kant = 4e nld. Dan komen de meerderingen altijd aan de goede kant. De omslagdoek is gebreid met 2 draden = 1 draad Lace en 1 draad Cotton Viscose samen. Je knipt iet de Cotton Viscose draad af

Tanja 30.10.2015 - 07:13:

Hallo, wenn die 1. Reihe die Vorderseite ist, wie soll ich in der 4. Reihe von der Vorderseite aufnehmen ? Das wäre doch die Rückseite. Was mache ich mit dem Cotton Viscose Faden, wenn ich die Reihen nur mit Lace stricken muss ? Bleibt der Faden liegen und ich nehmen ihn danach wieder auf ? Der Online Shop Algawo war sich mit mir einig, dass in der Anleitung zur Aufnahme etwas nicht stimmen kann. Über eine schnelle Antwort würde ich mich sehr freuen.

DROPS Design 05.11.2015 kl. 12:57:

Sie können am Anfang einfach am Ende der 5. R zunehmen, und dann in jeder darauffolgenden 4. R, sodass Sie immer am Ende der Hin-R zunehmen. Den gerade nicht benötigten Cotton-Viscose-Faden können Sie am Rand mitführen, indem Sie ihn mit dem Arbeitsfaden verkreuzen.

Annette 16.04.2012 - 09:15:

Der står, det skal måle 40 cm.i højden(bredde på sjalet), men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange masker, der er på pinden, når de ca. 40 cm er nået.

DROPS Design 16.04.2012 kl. 15:52:

På 40cm strikker du ca 100p ifølge strikkefastheden. På 100 p har du taget ud på hver 4 = ca 25m + dem du startede med. Det bliver da ca 15 cm + blondekanten. God fornøjelse!

Mónica 06.02.2012 - 04:51:

Hermoso, lo haré en vacaciones.

Liliane 17.01.2012 - 11:38:

Zeer mooi en fijn,echt iets voor dzez zomer,ga ik zeker breien!

Berith Milefors 12.01.2012 - 19:12:

Söt modell, perfekt till både klänning och top.

Kommentér oppskrift DROPS 136-28